xt 500 of xr 500 r?

Peert

MF'er
9 sep 2004
30
0
Utrecht
Ik ben van plan een oude (begin jaren 80) xt 500 of een xr 500r te kopen. Nu heb ik de volgende vragen:
Wat raden jullie aan? Zijn er nog voldoende onderdelen te krijgen en is het makelijk om zelf onderhoud te plegen?

Op het eerste gezicht lijkt het alsof een xr hoger op zijn wielen staat dan een xt. Is dit zo? En zo ja, is een xr dan ook meer geschikt voor lange mensen? Ik ben namelijk zelf 1.94 m en het moet er natuurlijk wel een beetje uitzien.

Alvast bedankt voor de reacties.

Gr. P.
 
'n Oud XT'tje vind ik wat meer uitstraling hebben. Vooral met zo'n zilverkleurige tank. Succes met de keuze.
 
XT of XL = off-/on-road fiets ofwel meer geschikt voor woon-werk weggebruik
(heeft karakter en uitstraling maar mist power)
TT of XR = enduro ofwel meer geschikt voor echt off-road
(meer koppel en pk's, betere vering, geen accu, geen dempingsblokken in je naaf)

Allemaal stoere motoren, bekend om hun degelijkheid.
Het is maar net wat je zelf wil
rijd je meer OP de weg, ZOU je kunnen kiezen voor de XT
rijd je meer LANGS de weg, ZOU je kunnen kiezen voor de XR
ben je net als ik eigewijs, kies je gewoon welke je het mooiste vind en rijd je er overal mee :+

(Ter referentie: Ikzelf heb gereden op een '82 XL500S, '84 XL500R, '76 XL250, '85 XR500 en rijd nu '00 XR650R en '77 XL250)
 
@ redrider013: ik wil me een xl500r gaan kopen, maare zijn die een beetje goed?

bekende gebreken?

extra dingen waar ik op moet letten bij aankoop?

wat is de topsnelheid?

trekt het een beetje?

zijn het zo in het algemeen fijne motoren om over de weg te rijden en soms een bospaadje of zandweggetje?
 
@ redrider013: ik wil me een xl500r gaan kopen, maare zijn die een beetje goed?

bekende gebreken?

extra dingen waar ik op moet letten bij aankoop?

wat is de topsnelheid?

trekt het een beetje?

zijn het zo in het algemeen fijne motoren om over de weg te rijden en soms een bospaadje of zandweggetje?

Als je voor een XL of XR gaat, dan zou ik toch zeker een 600 pakken i.p.v. een 500. Zo'n 600-blok heeft toch net iets meer power. Ik heb zelf een XL600R gehad en ik heb er erg veel plezier mee gehad, zowel op snelweg als op onverharde wegen. Het grappige daarbij is, dat nog vóórdat iemand ooit van het woord SuperMotard had gehoord, ik al met een verlaagd voorspatbordje en dikke wegbanden rond reed onder mijn XL600R.
 
het probleem is dat ik nog een hele tijd zit met het 25kw. een xl500 valt net binnen 25kw en 0.16kw/kg. een xl600 valt er net buiten. helaas.

daarom een xl500 of een xr250 of een klr250.

weet nog niet echt precies.
 
dat was 7 jaar geleden ook de reden dat ik een XL500R had gekocht.
Bedenk wel dat het oude beestjes zijn, en waarschijnlijk al meerdere keren opengehaald door hun vorige eigenaren.
Het beste wat je kunt doen is goed kijken en voelen.
ligt er olie op het blok? heeft hij speling op het stuur of wielen? hoe ver zakt de motor als je eropgaat zitten? loopt hij netjes stationair? slaat hij niet over als je gas geeft? en ga altijd een stukje rijden voor je iets koopt!! dan voel je het best of hij geen kromme of scheve poten heeft, of de koppeling slipt, vreemde ratels of tikken in het blok. Tja voor jou zal alles nieuw zijn, dus valt dat moeilijk te beoordelen.
Neem (als je iemand kent) iemand mee die er verstand van heeft.
Het komt zowiezo, beter over als je ergens particulier een motor gaat kopen, als je met z'n 2en komt. Jonge mensen die net hun rijbewijs hebben zijn nogal snel overmoedig, en dan kun je genaait worden!
Tip: kijk goed om je heen
komt de off-road uit de stad of dorp? hoe is de vorige eigenaar met zijn motor (en overige spullen) omgegaan, liggen er olievlekken op de grond? evt een schuur met reserve-onderdelen?? etc. etc.
probeer op de belangrijke dingen te letten en de door de onbenullige dingen heen te prikken zoals versleten banden, remschoenen of een roestige kickstand. snap je wat ik bedoel?

succes met de zoektocht


nog een tip voor als je er een gekocht hebt: eerste wat je doet is olie verversen, olie- en luchtfilter schoonmaken, en kleppen stellen
dat laatste is echt eenvoudig, maar maakt het verschil tussen 1x of 10x kicken voor hij start!!
 
Laatst bewerkt:
wat is de topsnelheid?
volgende vraag :( het is een off-road, geen racer!
trekt het een beetje?
inderdaad, een beetje, maar genoeg om twee jaar plezier te hebben.
je kunt eventueel een kleiner voortandwiel erop zetten voor meer oompf, maar dan verlies je je topsnelheid..

zijn het zo in het algemeen fijne motoren om over de weg te rijden en soms een bospaadje of zandweggetje?
daar zijn ze voor gemaakt! overigens ligt dat natuurlijk ook aan je bandenkeuze...
 
Laatst bewerkt:
oki danku.

zijn dat geen gare dingen na zo'n lange tijd?
misschien is het beter om een xr250 te kopen en daar een contactslot opzetten?
of zijn die nog goed rijbaar en niet te veel sleutelwerk?

welke trekt harder?
contactslot zijn een must voor mij. moeten er per se op.

maar ben toch beniewd naar de topsnelheid.
 
zijn dat geen gare dingen na zo'n lange tijd?
misschien is het beter om een xr250 te kopen en daar een contactslot opzetten?
of zijn die nog goed rijbaar en niet te veel sleutelwerk?
dat valt nooit met zekerheid te zeggen

ik heb mijn '84 XL500R gekocht in centrum Eindhoven van iemand die hem elke dag binnen (in zijn gangpad) parkeerde. kappen, zadel, blok, etc. alles zag er netjes uit. Dus er vanuit gaande dat dit ongeveer de beste XL was die ik maar kon vinden, heb ik hem vol vertrouwen gekocht.
Uiteindelijk heb ik hem nog regelmatig open gehad omdat er iets (kleins) stuk was.

ik heb samen met vrienden een '77 XL250 voor erbij gekocht
ding had 2 jaar buiten gestaan dus zo roestig als de pest,
maar.. één kick en starten-lopen (tja het blijft een honda)
130km/h op de teller. maar omdat we in het zand toch geen topsnelheid halen, gaan we er een kleiner voortandwiel op zetten, voor meer koppel (trekkracht)

zelfde verhaal met een '76 XL250 en een '83 CR125, niet kapot te krijgen ondanks nul onderhoud en zwaar misbruik.

wat ik wil zeggen is: je moet het maar net treffen..
leeftijd zegt niet alles bij deze motoren, en komende van de brommer (toch?) is elke motor een enorme verbetering (lees hier: kick om te rijden)
 
ja thnx redrider013, ik heb een keertje op een xr600 en een cbr1000f gereden. die xr reed in de 2 even hard als mijn scootertje zoiets. maja niet te veel gas gegeven. denk dat zo'n xl500 me ook nog zeker laat schrikken. hoeveel sec heeft ie nodig om op de 100 te komen?

ben btw toch wel benieuwd naar z'n top.
 
Heb een XL500 erbij als pekelfiets :P
Hij gaat 150 tunnel in plat op de tank :( Anders 140 ofzo. Niet echt belangrijk vind ik.
100 / 120 op de snelweg is wel te doen. Meestal rij ik gewoon 100 op de rechterbaan of lekker veel binnendoor.
Stoppies lukt bij mij niet. Probeer het eigelijk ook niet :Z
Wel gaat ie lekker op het achterwiel 8-)
 
de xt500 is bloedmooi ja
de 550 is spuuglelijk :P
Dat is hij niet, dat vindt jij ;) hij is trouwens technisch gezien superieur aan zijn legendarische voorganger (staat ook in peters). Ik zou hem de TS hartelijk aan willen raden (ipv de imi honda's).
Ik vind hem uiteraard echt niet lelijk. En hij heeft me nog niet in de steek gelaten.



Ik vindt een 500 ook mooier trouwens, maarja, daar betaal je dan ook voor.

ps. waar rijdt 'de koen' op?
 
Dat is hij niet, dat vindt jij ;) hij is trouwens technisch gezien superieur aan zijn legendarische voorganger (staat ook in peters). Ik zou hem de TS hartelijk aan willen raden (ipv de imi honda's).
Ik vind hem uiteraard echt niet lelijk. En hij heeft me nog niet in de steek gelaten.



Ik vindt een 500 ook mooier trouwens, maarja, daar betaal je dan ook voor.

ps. waar rijdt 'de koen' op?


rij dagelijks op een Suzuki DR350 '91 supermotard (4takt)
enduro op een Kawasaki KDX 250 '92(2takt)
motorcross op honda cr 125 '98

heb zelf 3tal XT250 (van ver zelfde "look" als een 500)staan,een 550 en een 125.


ps, ik vind je ook lief hoor ;)
 
rij dagelijks op een Suzuki DR350 '91 supermotard (4takt)
enduro op een Kawasaki KDX 250 '92(2takt)
motorcross op honda cr 125 '98

heb zelf 3tal XT250 (van ver zelfde "look" als een 500)staan,een 550 en een 125.


ps, ik vind je ook lief hoor ;)
OMG WTF...ik had al een vermoeden, een mede 550 brikker :} ik neem de tenlaste gelegde 'oen' dubbel en dwars terug :) piccies in het grote XT topic zou ik heel leuk vinden!
 
OMG WTF...ik had al een vermoeden, een mede 550 brikker :} ik neem de tenlaste gelegde 'oen' dubbel en dwars terug :) piccies in het grote XT topic zou ik heel leuk vinden!

komen er binnenkort aan :)
ding staat hier overigens maar gewoon te staan hoor, net als de rest '(
 
Terug
Bovenaan Onderaan