XT 600 met span

ramjet1100

Rookie
29 jul 2007
21
0
Lelystad
Hoi, ik lees maar weinig over offroads met span. Ik heb een Yamaha XT 600 :] waaraan ik een bakkie hangen wil. Nu heb ik laatst (in eerste instantie om het span-frame) een complete Uralbak gekocht. Kan ik deze met goed fatsoen aan de XT hangen :? ?? Of moet ik het houden bij het frame met een lichtgewicht bakkie erop?
Aangezien de bak ook hangt aan Urals van 650 cc leek me dit wel een goede koop, maar ik begin toch een beetje te twijfelen :/ ...

Alvast bedankt :} en groetjes :W , Rogier
 
Een XT met zijspan lijkt me niet de meest gunstige combi, als je zijspan rijdt wil liefst zo min mogelijk vering. Een cross zijspan besturen is een verhaal apart en totaal anders dan op de gewone weg, lange veerweg zorgt voor veel overhellen in de bochten en dat maakt het wel heel spannend (hij helt net die kant op die je eigenlijk niet wil).
Een zijspan dat goed stuurt is heel stug afgeveerd, het gaat dus om de vering want motorvermogen zal het probleem niet zijn.
 
Zou ik er geen stuggere vering op kunnen zetten dan??
Of zijn de veerwegen simpelweg te lang??

Dat kan wel, ga maar naar 30 a 35Kg/cm voor je vering en op het zijspanwiel nog meer.
iets korter nemen kan geen kwaad denk ik want je veerweg wordt bij zwaardere schokbrekers echt wel minder.
 
Laat je niet door de mening van dit forum beïnvloeden. Als je een ural-bak aan een XT600 wilt hangen moet je dat doen, maar weet wel waar je aan begint!

Als het niet teveel mag kosten, zou ik er niet aan beginnen. De meeste mensen maken de fout om zo goedkoop mogelijk een zijspan te bouwen. Dat werkt naar mijn mening niet. Een zijspan kost nu eenmaal geld, als je het goed wil hebben!

Er zijn meerdere zijspannen met een XT600 bekend. Er is zelfs al eens een wereldreis mee gemaakt.
 
ik zou het doen :Y
je komt inderdaad de slappe lange veerwegen tegen maar daar is wel wat aan te doen.
een ural bak is bedoeld voor slechte wegen, die komt dus prima uit naast een enduro.

kijk http://www.endurogespanne.de/top_frame.htm (hier) eens voor wat inspiratie (er staat ook een dt250 tussen).
 
Laat je niet door de mening van dit forum beïnvloeden. Als je een ural-bak aan een XT600 wilt hangen moet je dat doen, maar weet wel waar je aan begint!

wat is dat nou voor een rare opmerking :?
een forum is juist bedoeld om meningen uit te wisselen.
als je hoe dan ook je eigen idee door wil drukken moet je het niet eerst toetsen op een forum, dan moet je doen waar je zin in hebt.
dan krijg je achteraf ook niet te horen dat je had moeten luisteren.
 
wat is dat nou voor een rare opmerking :?
een forum is juist bedoeld om meningen uit te wisselen.
als je hoe dan ook je eigen idee door wil drukken moet je het niet eerst toetsen op een forum, dan moet je doen waar je zin in hebt.
dan krijg je achteraf ook niet te horen dat je had moeten luisteren.


:^
 
kijk http://www.endurogespanne.de/top_frame.htm (hier) eens voor wat inspiratie (er staat ook een dt250 tussen).

:9~

Eeen hoop variatie daar. :)
Staan ook leuke bandjes tussen. Denk dat ik ook van die blokprofiel bandjes wil...

Schuif ik tenminste niet de hele tijd rechtdoor als ik in de regen door de bospaadjes aan het hobbelen ben. O-)
 
Laatst bewerkt:
:9~

Eeen hoop variatie daar. :)
Staan ook leuke bandjes tussen. Denk dat ik ook van die blokprofiel bandjes wil...

Schuif ik tenminste niet de hele tijd rechtdoor als ik in de regen door de bospaadjes aan het hobbelen ben. O-)


Ik zeg Heidenau K37. Had ik ook op de Guzzi V50-MZ combi. Fijne band voor weg en woud.
 
Ik zeg Heidenau K37. Had ik ook op de Guzzi V50-MZ combi. Fijne band voor weg en woud.

Mooi *D
denk maar dat ik die ga bestellen :)


Als ik tussen twee gangbare breedtes kan kiezen voor de achterband, breed of smal?
(mij lijkt breed, zal wel langer mee gaan & bandje is even duur)
 
wat is dat nou voor een rare opmerking :?
een forum is juist bedoeld om meningen uit te wisselen.
als je hoe dan ook je eigen idee door wil drukken moet je het niet eerst toetsen op een forum, dan moet je doen waar je zin in hebt.
dan krijg je achteraf ook niet te horen dat je had moeten luisteren.



Volgens mij mis je de intentie van het verhaal!

Ik ben het met je eens dat er veel mensen op het forum zitten die alleen hun mening bevestigd willen zien, en niet openstaan voor goed gemeend advies.
 
Volgens mij mis je de intentie van het verhaal!

Ik ben het met je eens dat er veel mensen op het forum zitten die alleen hun mening bevestigd willen zien, en niet openstaan voor goed gemeend advies.

Ik was ook stellig van plan om een bakkie aan een SRX te knopen, maar heb dat eerst eens even nagevraagd op het forum. Dan kun je naar de adviezen luisteren, of je gaat lekker je eigen gang, dat staat een ieder vrij.
 
Laat je niet door de mening van dit forum beïnvloeden. Als je een ural-bak aan een XT600 wilt hangen moet je dat doen, maar weet wel waar je aan begint!

Als het niet teveel mag kosten, zou ik er niet aan beginnen. De meeste mensen maken de fout om zo goedkoop mogelijk een zijspan te bouwen. Dat werkt naar mijn mening niet. Een zijspan kost nu eenmaal geld, als je het goed wil hebben!

Er zijn meerdere zijspannen met een XT600 bekend. Er is zelfs al eens een wereldreis mee gemaakt.

de mijne heeft toch echt niet veel gekost en ik ben er zeer blij mee *D
 
de mijne heeft toch echt niet veel gekost en ik ben er zeer blij mee *D

:^

(en ik ken er nog wel een paar met lowbudget bigfun masjientjes) ;)



Maar lowbudget moet inderdaad niet de norm zijn, al lijkt dit op dit forum wel meer dan gemiddeld voor te komen. In de 'echte' wereld is zijspan-bouwen of aankopen best een prjizige hobby meestal. :Y
 
Laatst bewerkt:
Voor diegene die handig is met slijptol en lasapparaat kan het budget wel flink naar beneden, in de echte zijspanwereld moet je toch wel rekenen op flinke kosten voor het aanbouwen. Denk nu toch maar eens aan bevestigen, andere veren, autowielen en een andere voorvork in de richting van 4000 a 5000 euro als je dat bij een gerenomeerd bedrijf als EZS laat doen. Dan heb je de motor en het zijspan zelf nog en dan wordt dat best wel prijzig.

Doe je het budget dan kom je uit bij de aanschaf van een goedkope bak zoals Ural en die bouw je zelf aan de motor, dan moet je beginnen met de aanbouwdelen te maken. Soms is er een set te koop bij EZS of zoiets, anders moet je ze echt zelf (laten) maken.
Daarna wil je stuggere veren en dan kom je al snel bij Hagon terecht, en dan vind je hem zwaar sturen en ga zo maar door. Stap voor stap kom je dan wel bij een span uit zoals je hem graag wilt hebben en je hebt hem zelf gebouwd, dat is ook wel wat waard.
 
ik denk dat als je zelf veel kunt en apparatuur in de buurt hebt, je echt low budget kunt blijven!

Ik heb mijn dailydrive (soez GS550) verkocht, en ben nu op zoek naar een goede maar goedkope K100,

hier ga ik zelf een span naast/aan bouwen,
heb t al aardig uitgedacht,

Zelf spanframe e.d maken met vw as,
bakje erop ook zelf maken,
materiaal, kan ik goedkoop regelen via via en evt, via werk (lagers e.d afval ijzer)
in een later stadium, wil ik zelf een andere voorvork bouwen,
en ombouwen naar smart wielen,
alles in eigen beheer, alleen draaiwerk zal ik uit moeten besteden,
Helaas hebben we op t werk geen fatsoenlijke grote draaibanken meer, dus draaien van wieladapters zal ik waarsch. uit moeten besteden, Maar daar kom ik wel uit)

grootste kosten gaan m waarschijnlijk in die wieladapters zitten, en evt een andere achter schokker, en zijspan schokker (voor swingarmvoorvork heb ik geschikte liggen)
verder kosten voor bakframe e.d. zal wel mee vallen
kosten voor materiaal span, glasmatten e.d.
paar smartwieletjes tientjes werk
banden (tja, op solo moeten ook af en toe nieuwe bandjes)
zijspan remmerij, zal ook nog wat kosten,

maar al met al zal t best lowbudget blijven
 
Ik weet niet of dat nog low-budget is, maar ik heb voor mijn door EZS opgebouwde XJ € 2950.00 betaald, bij EZS. Inclusief schommelarm en EZS wielen en aangepaste Koni's. Ik moest er wel veel aan opknappen, maar technisch was er niets mis. Ik heb er nog geen seconde spijt van gehad, ook al zag hij er eerst niet uit.
full
 
Laatst bewerkt:
ik denk dat als je zelf veel kunt en apparatuur in de buurt hebt, je echt low budget kunt blijven!

Ik heb mijn dailydrive (soez GS550) verkocht, en ben nu op zoek naar een goede maar goedkope K100,

hier ga ik zelf een span naast/aan bouwen,
heb t al aardig uitgedacht,

Zelf spanframe e.d maken met vw as,
bakje erop ook zelf maken,
materiaal, kan ik goedkoop regelen via via en evt, via werk (lagers e.d afval ijzer)
in een later stadium, wil ik zelf een andere voorvork bouwen,
en ombouwen naar smart wielen,
alles in eigen beheer, alleen draaiwerk zal ik uit moeten besteden,
Helaas hebben we op t werk geen fatsoenlijke grote draaibanken meer, dus draaien van wieladapters zal ik waarsch. uit moeten besteden, Maar daar kom ik wel uit)

grootste kosten gaan m waarschijnlijk in die wieladapters zitten, en evt een andere achter schokker, en zijspan schokker (voor swingarmvoorvork heb ik geschikte liggen)
verder kosten voor bakframe e.d. zal wel mee vallen
kosten voor materiaal span, glasmatten e.d.
paar smartwieletjes tientjes werk
banden (tja, op solo moeten ook af en toe nieuwe bandjes)
zijspan remmerij, zal ook nog wat kosten,

maar al met al zal t best lowbudget blijven

Goed plan Gijs!

wellicht een idee om gezamelijk wieladapters te maken, er past 250mm rond in mijn draaibank en ik ga binnenkort ook overstappen op smartvelgen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan