XT 600 stottert bij lage toeren

Zoletil

Rookie
7 okt 2013
10
0
Maarssen
Hoi allemaal,
Ik heb een Yamaha XT 600 (2kf) gekocht.
Stationair lopen doet'ie prima, maar als ik een constante snelheid rijd, stottert de motor. Tenminste, zo voelt het. Hij sputtert niet, maar houdt elke seconde even in. Net alsof je de hele tijd met het gas rommelt. Als ik zelf gas geef, gebeurt het niet (of merk ik het niet).
Mijn vraag is eigenlijk: moet ik de oorzaak in het mengsel zoeken, of in het aandrijfdeel (tandwielen, ketting, stand van de wielen)?
 
Morgen of woensdag haal ik de carburateur er af. Kijk ik meteen de sproeierdingen na. Hoe zie ik of de gasnaald en/of gasbuis zijn versleten?
De naald omhoog? Volgens mij heb ik er twee. Welke moet ik dan doen? En naald omhoog, dus stelding lager op de naald doen?
 
Er zat een gaatje in het deksel van het luchtfilter, dat heb ik gedicht. Deo proef leverde niets op. Maat hoofdsproeier weet ik niet. Volgens mij had ik gisteren toen ik de carburateur eraf had ook even naar de sproeier moeten kijken... Ga ik volgende week dan doen.
 
Iedereen die ik dit voorleg denkt aan het mengsel, niemand aan de aandrijving. Alles wat ik verander lijkt niet te werken. Ook al doet het stotteren zich vrijwel niet voor als ik rijd en ik knijp mijn koppeling in, zou het toch niet ook aan een slag in het achterwiel of een kromme as kunnen liggen?
 
Iedereen die ik dit voorleg denkt aan het mengsel, niemand aan de aandrijving. Alles wat ik verander lijkt niet te werken. Ook al doet het stotteren zich vrijwel niet voor als ik rijd en ik knijp mijn koppeling in, zou het toch niet ook aan een slag in het achterwiel of een kromme as kunnen liggen?

Of gewoon een ketting die (veel) te los ligt of versleten is...
 
Ja, toen ik hem kocht lag de ketting ook véél te los, die heb ik al strakker gezet. Ik weet alleen nooit of "3 centimeter spelling omhoog en omlaag" dan 3 centimeter totaal is, of totaal 6.
 
Doe ook eens brandstofreiniger (halfords) in een volle tank, kilometerje of 60 rijden. Motor wegzetten en de volgende dag weer gaan rijden, grote kans dat het minder is of in het gunstigste geval zelfs ove isr!
Heb dit na een winter ook wel eens gehad, dit hielp!
 
Ja, toen ik hem kocht lag de ketting ook véél te los, die heb ik al strakker gezet. Ik weet alleen nooit of "3 centimeter spelling omhoog en omlaag" dan 3 centimeter totaal is, of totaal 6.
Dikke kans dat hij dus te los ligt. Check ook gelijk eens in hoeverre de ketting versleten is door 'm van 't achtertandwiel te trekken, als de ketting nog goed is, dan is dit niet mogelijk. 2 Motoren gehad waar ik de ketting tot wel ruim 5mm los kon trekken, dan begint hij inderdaad behoorlijk "bokkig" te rijden als je een beetje snelheid hebt.
 
Zucht...
Alles er weer afgehaald. Carburateur open. Gasnaald weer terug gedaan op één standje boven de onderste, want helemaal aan het eind hielp niet. Sproeier was schoon, twee dagen gewacht op nieuw rubber voor de vlotterbak. Nieuw luchtfilter. Alles in elkaar gezet. In één keer aangetrapt (!), maar hij bokt nog steeds.
Iemand nog een idee?
 
hoi xt 600 ik zou denken dat de stationere sproeier verstopt zit want die reguld het lage toeren gebied maar ik denk zelf aan dat de vlotter te hoog staat de xt krijgt te veel benzine
kijk wat de vlotterhoogte moet wezen en stel die opnieuw af sucses
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan