Xt 600 Z 1985 blijft olie uit overloop olietankje gooien.

Maurits0303

Rookie
24 jul 2019
27
2
Ik heb reeds 2 jaar een Yamaha xt 600 z uit 1985. De motor loopt erg goed en ben er ook tevreden mee.
Na mijn idee verbruikt hij geen olie, ieder geval in de zin van olie verbranden. Geen blauwe rook etc.

Wat wel het geval is dat de motor olie uit het overloop van de olietank gooit. Dan zou je dus zeggen dat er teveel olie in het blok zit en wat teveel is eruit gegooid wordt.
Nu peil ik de motor als ik gereden heb en als hij goed warm is. Laat de motor 10 seconde stationair na draaien, wacht 2 minuten en peil hem dan. Misschien ligt hier mijn fout in het peilen van de motor olie. Het enige andere wat ik kan verzinnen is dat het ventiel dat bij de oliepomp zit niet goed functioneert. Heb dat ventiel goed bekeken bij verwisselen koppelingsplaten, kon niks geks zien. Verder heb ik bij het wisselen van de olie ook het systeem ontlucht bij de olie filter kapje.

Weet iemand misschien waar dit probleem aan ligt? Het zijn maar paar drupjes wat hij eruit gooit, maar na verloop van tijd en rijden is dat natuurlijk best veel.
 
1601414984003.png


Op het carter, boven de versnellingsbak .
Olieteank werd bij de 1VJ vaker tot net boven max gevuld om de bak beter te smeren.
 
Het is een 1vj met een tt 600 blok. Dacht dat het nagenoeg hetzelfde was. Heb alleen het vliegwiel moeten veranderen. Het is inderdaad een beetje een mengelmoes van allerlei xt / tt 600 blokken. Maar functioneert perfect allemaal, behalve dit kleine probleem. Ik moet wel zeggen dat bij de TT 600 een slang zat bevestigd aan het kleppenstel dekseltje inlaatkleppen op de cilinderkop.
xt 1.jpg
xt 2.jpg
Heb hem zoveel mogelijk naar xt specs gemaakt. Bij nader inzien kan dit dus het probleem zijn. De olie die vanuit de breather hose oil tank komt moet dus in ieder geval retour naar de cilinder/blok.
 
Ik heb het probleem waarschijnlijk gevonden. Op de tt 600 cilinder deksel zit een olie pijp aansluiting. Heeft mijn motorblok dus niet. Allemaal niet orgineel. Waarschijnlijk moet er dus een ventiel gemaakt worden in de deksel van de inlaatkleppen.

FF nog foto van orginele deksel van tt 600..

xt 5.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan