XT 660 X & r Deel 12 de opvolger van deel 11

Vraagje zwalkende xtx
Hallo xt ers,
ik ben nieuw hier, maar heb al flink wat gelezen en een berg nuttige info voorbij zien komen. Ik ben na een boel motorcross, race en tourmotoren op een xt600e gaan rijden. Voor de lol eigenlijk. Die heeft mijn ogen voor dit soort motoren geopend. Rijhouding, bochtenwerk, laagdrempelig....geweldig. Nu een xt660x aangeschaft bij een motorzaak in Zwolle. Wel een import machine, maar een nette orginele machine met garantie.

Rijd heerlijk en tovert steeds een glimlach op mijn gezicht als ik erop rijd.

Ik vind de motor alleen wat instabiel als ik vol een bocht uit knal.(onderstuurd) Ook gaat de motor snel zwabberen op de snelweg bij zo,n 130 p/u. Vooral bij wat turbulentie begint het voorwiel te zwalken... De voorveren al met Hyperpro geupgraded + achterveer stukkie strakker gezet. Bochten gaan nu lekker, maar het gezwabber op de snelweg is iets minder maar zeker nog aanwezig.
Hoort dit bij deze motoren? Lijkt net of het frame niet stijf is..Wat is jullie ervaring hiermee?Bekijk bijlage 1415489
Nooit last van gehad tot, ik pirelli angel gt2 heb laten monteren. Zwabberen met volgas en 140kmh+ conslusie van monteur is dat de banden achteraf gezien te hard zijn voor de lichte motor. Het hielp wel om de band wat zachter op te pompen dan je gewend bent. Probeer er maar beetje mee te spelen 2,3 doe ik nu normaal altijd 2,5 en 2,8 xd
 
Ik heb laatst een hoge ruit erop gehad om te testen, ik had ook de gedachte om op die manier wat van de rijwind weg te nemen en dat deed hij ook alleen ik had daardoor een enorm 'gebrul' rond mn helm waarschijnlijk omdat de rijwind daarheen geleid werdt . ik wist niet hoe snel ik weer het orginele ruitje terug moest monteren, wat een fiasco was dat zeg.
Ik heb het allergrootste ruitje geprobeerd die leverbaar was. Maar hij bevalt me ook niet xd
 
Nooit last van gehad tot, ik pirelli angel gt2 heb laten monteren. Zwabberen met volgas en 140kmh+ conslusie van monteur is dat de banden achteraf gezien te hard zijn voor de lichte motor. Het hielp wel om de band wat zachter op te pompen dan je gewend bent. Probeer er maar beetje mee te spelen 2,3 doe ik nu normaal altijd 2,5 en 2,8 xd

Orgineel moeten de xt banden voor en achter 2.0 als ik ze harder oppomp gaat die stuiteren bii mij
 
Orgineel moeten de xt banden voor en achter 2.0 als ik ze harder oppomp gaat die stuiteren bii mij
volgens de orginele yamaha handleiding: tot 90Kg[1 pers.] xt X voor & achter 2.1 , 90 Kg-186 Kg [2x pers. + bagage] voor 2.2 & achter 2.3 en dit gemeten bij koude banden.

Dus zo'als lukepro3 zei 2.5 & 2.8 is zeker veel te veel.
 
Ik heb de bandenspanning gecontroleerd. Achter 3 bar en voor 2,7 😯. De monteur is wat fanatiek geweest met de afleverbeurt vrees ik😴. Nu achter 2,1 en voor 2 bar. Dat rijd/stuurt een enorm stuk beter. Snelweg zwabber is niet helemaal weg, maar het is niet meer vervelend. In schone lucht no problems. Ik heb verder geen speling kunnen vinden. Kan nu lekker gooien en smijten met de motor.
Ga de achterveer spanning wel zachter zetten. Achterwiel lijkt niet veel grip te hebben. Misschien de volgende band van wat zachtere compound nemen.
Thanx voor jullie tips!!
 
Ik heb de bandenspanning gecontroleerd. Achter 3 bar en voor 2,7 😯. De monteur is wat fanatiek geweest met de afleverbeurt vrees ik😴. Nu achter 2,1 en voor 2 bar. Dat rijd/stuurt een enorm stuk beter. Snelweg zwabber is niet helemaal weg, maar het is niet meer vervelend. In schone lucht no problems. Ik heb verder geen speling kunnen vinden. Kan nu lekker gooien en smijten met de motor.
Ga de achterveer spanning wel zachter zetten. Achterwiel lijkt niet veel grip te hebben. Misschien de volgende band van wat zachtere compound nemen.
Thanx voor jullie tips!!

Hyperpro voor veren is ook echt een aanrader. Geeft zoveel meer stabiliteit bij remmen, in de bocht etc. Is elke euro 100% waard. Ik heb zelf ook achter veer van HP erop maar dat verschil met orgineel is niet super veel.
 
Ik heb de bandenspanning gecontroleerd. Achter 3 bar en voor 2,7 😯. De monteur is wat fanatiek geweest met de afleverbeurt vrees ik😴. Nu achter 2,1 en voor 2 bar. Dat rijd/stuurt een enorm stuk beter. Snelweg zwabber is niet helemaal weg, maar het is niet meer vervelend. In schone lucht no problems. Ik heb verder geen speling kunnen vinden. Kan nu lekker gooien en smijten met de motor.
Ga de achterveer spanning wel zachter zetten. Achterwiel lijkt niet veel grip te hebben. Misschien de volgende band van wat zachtere compound nemen.
Thanx voor jullie tips!!
Ik heb juist de achterveer spanning op de 1 na strakste stand gezet en het bochten gevoel ging enorm omhoog en vorige week de cush drive rubbers in het achterwiel vervangen waarmee het "bokken" van de motor ook z.g.a. weg is , en aangezien ik graag de hyperpro voorvering zou aanschaffen maar dat dus helaas nog niet gedaan hebt heb ik wel bussen in de voorvork gemonteerd waarmee de voorvering meer op spanning staat en ook dit werkt prettig en is een fractie van de prijs van de hyperpro modificatie. En qua banden heb ik de Bridgestone battlax S22 eronder en man wat een grip heb je hiermee niet normaal en ze zijn zowat bij het einde van de straat al op temperatuur dus de 1e bocht kan al plat :)
 
Hopelijk binnenkort een fuel mod erop.
Kijken hoe groot verschil dat maakt.
Klinkt misschien minder plofferig, maar hoop hiermee minder last te hebben in de kou in de winter.
En iets zuiniger woon/werk verkeer ;)
 
Ik heb voorin een set hyperpro gezet afgelopen vakantie. Er zaten bussen op de oude veren. Die zijn er nu uit. Wel ietsje meer olie erin gestopt. Rijd super, voorwiel blijft goed op de weg plakken en is niet slap ofzo. Vangt goed kleine oneffenheden op en dat geeft mij vertrouwen. Met hard remmen ook geen problemen met de veren. Moet wel serieus hard knijpen..

Heeft iemand van jullie toevallig een upgrade aan de voorrem gedaan? Ik vindt de orginele maar zozo....
 
Ik ben begonnen met een nieuw project. Ik had nog een extra cilinderkop liggen en ben begonnen met porting & polishing.
To zo ver ziet het er al aardig uit. Gaat wel super veel tijd in zitten. Rond de 10 uur werk voor alleen porting en dan nog cilinder weer in elkaar en op de motor monteren.

Hopelijk strax 3pk op top erbij ongeveer.

De inlaat kant is bijna klaar.

Dan de uitlaat kant en de verbrandings kamer nog. En de kleppen opnieuw inslijpen en alles weer in elkaar zetten.
20190825_184545.jpg
20190826_173732.jpg
20190825_145839.jpg
20190826_173710.jpg
 
Update: tot nu toe ongeveer 9 uur bezig geweest.

-Inlaat poorten zijn klaar.
-Uitlaat poorten moeten nog gepolijst worden.
-Verbrandingskamer moet nog gladder en gepolijst
-kleppen moeten nog gepolijst en opnieuw ingeslepen worden.

20190901_180447.jpg
IMG_20190901_181928.jpg
IMG_20190901_181754.jpg
IMG_20190830_213642.jpg
 
@JMENL Ziet er strak uit! Hoop dat het lukt op Autoscout. Ik had hem daar ook staan, maar was verbaasd hoe weinig views er waren. Je krijgt wel bijna dagelijks spam over "jouw zoekopdracht". Krijg je leuke aanbiedingen over XT660's ;)
 
Ondertussen heeft mijn 2004 XT600R zijn eerste test goed doorstaan. Tripje van kleine 3.000 kilometer naar Denemarken mee gemaakt. De eerste paar honderd kilometer was het wat wennen, maar het bleek toch wel echt een fijne reismotor te zijn. Betrouwbaar en veel power zolang je onder de 120 km/u blijft. Het rek zorgt voor voldoende stevige bagegemogelijkheden. Kortom, het zal mijn reismotor zijn voor de komende jaren! Kilometerstand is nu 12.500 kilometer, net ingereden dus :]

De kers op de taart zou een reis naar Ijsland moeten worden in 2021. Motor op de boot en vliegen naar Reykjavik.
Enkele sfeerbeelden uit Dendemarken:



 
@JMENL Ziet er strak uit! Hoop dat het lukt op Autoscout. Ik had hem daar ook staan, maar was verbaasd hoe weinig views er waren. Je krijgt wel bijna dagelijks spam over "jouw zoekopdracht". Krijg je leuke aanbiedingen over XT660's ;)
Thanks Bram! Ik krijg inderdaad redelijk wat spam, maar wilde het eerst met Autoscout proberen omdat ik daar een specifiekere doelgroep verwacht. Het aantal views/reacties mag hoger waardoor de XT binnenkort Marktplaats op gaat ;)
 
Gaaf man, zo reis.

Dat de XT het aan kan was te verwachten natuurlijk, is niet de eerste XT op een rondreis ;)
Dat dacht ik dus ook. Maar het is mijn eerste corpulente eencilinder en daarvan wordt wel eens gezegd dat ze oncomfortabel zijn om verre afstanden mee af te leggen, trillingen enzo...

Uiteraard trilt de xt wel wat harder dan de gemiddelde reismotor, maar ik ervaar het niet als storend of oncomfortabel. Integendeel, op binnenwegen is het echt zalig om te rijden.
 
Ik heb het altijd als nadeel ervaren dat de xtx bij 110 a 120 het lekkerste reed waardoor mijn ritjes ook niet zo ver van huis waren... nu met de 1190 adventure ben je zomaar aan de verkeerde kant van het land en dan moet je nog even terug O-)
 
Avond mannen, heb altijd mijn xt uit 2011 in het wit gehad met standaard stickers. Toen ooit camo gewrapt, leuk maar niet precies wat ik zoek. Heeft een van jullie deze kappen al eens gespoten? Zo ja gewoon met natschuren primer, verf blanko??

Bedankt!
 
Te koop:

Bewerkte cilinderkop voor xt660 x/r/z

Inlaat poort bewerkt.
Uitlaat poorten bewerkt.
Verbrandingskamer bewerkt.

Kleppzittingen opnieuw ingeslepen en getest dat ze goed afsluiten.

4 nieuwe klepseals, geen olie verbruik meer langs de klepsteel.

Lak is nog netjes.

De cilinderkop is compleet incl nokkenas tandwiel etc.

Vraagprijs €350
Prijs Met Inruil oude cilinderkop €200-300.
Afhankelijk van de km stand en slijtage.

Bij interesse heb ik uiteraard veel meer foto's om te laten zien.
 

Bijlagen

  • 20191028_120721.jpg
    20191028_120721.jpg
    166,3 KB · Weergaven: 6
  • 20190907_203016.jpg
    20190907_203016.jpg
    128,1 KB · Weergaven: 4
Terug
Bovenaan Onderaan