XT 660 X teveel olie

Dutchlikeme

Rookie
20 feb 2023
17
13
Ik heb mijn XT660X zijn olie bijgevuld, maar er zit nu teveel in, kan ik ermee rijden dat de olie wordt verbrand in de uitlaat/eruit gaat door een overloop slangetje?
 
Oplossing
Ik had de motor gereden, gepeild en toen zag ik dus dat er te weinig in zat, bijgevuld, gepeild zonder te starten, daarna doorgevuld waardoor hij (zonder te starten) te vol zat
Had een beetje rondgekeken op internet en zag dat iemand een handzeep dispenser gebruikte om olie uit zijn motor te pompen, dus heb ik dat gedaan!

Probleem opgelost
Als het een klein beetje is kan het geen kwaad,want je hebt een dry sump en krijgt dus geen te hoge druk in het carter.
Als het echt veel is moet je wat olie aflaten,of uitzuigen met een slangetje.
Maar heb je juist gepeild?
Bij een dry sump systeem moet je olie peilen met een warme motor.
 
Ik had de motor gereden, gepeild en toen zag ik dus dat er te weinig in zat, bijgevuld, gepeild zonder te starten, daarna doorgevuld waardoor hij (zonder te starten) te vol zat
Had een beetje rondgekeken op internet en zag dat iemand een handzeep dispenser gebruikte om olie uit zijn motor te pompen, dus heb ik dat gedaan!

Probleem opgelost
 
Oplossing
Ik had de motor gereden, gepeild en toen zag ik dus dat er te weinig in zat, bijgevuld, gepeild zonder te starten, daarna doorgevuld waardoor hij (zonder te starten) te vol zat
Had een beetje rondgekeken op internet en zag dat iemand een handzeep dispenser gebruikte om olie uit zijn motor te pompen, dus heb ik dat gedaan!

Probleem opgelost
Dat is wel een goed idee.
 
normaal gesproken kan je beter met te weinig olie rijden dan teveel.
Dat zou ik toch niet aanraden,met te veel olie kan die er via de carterontluchting uit geblazen worden,of zelf via dichtingen.
Maar met te weinig loopt je blok gewoon in de soep.
Zo lang je niet (ver) onder het minimum komt kan het inderdaad geen kwaad.
 
1678792856176.png


www.manualslib.com/manual/966982/Yamaha-Xt660r.html?page=48#manual

Make sure that the vehicle is positioned
straight up when checking the oil level.
A slight tilt to the side can result in a
false reading.
2. Start the engine, warm it up for 10–
15 minutes, and then turn it off.
3. Wait a few minutes until the oil set-
tles, remove the oil filler cap, wipe
the dipstick clean, insert it back
into the oil filler hole (without
screwing it in
), and then remove it
again to check the oil level
 
:^ dry sump voortaan warm peilen anders zit er altijd te weinig in als je dan gaat meten.
Vervolgens is het peil inderdaad te hoog.
En warm duwt die het dan zo uit het olietankje op de openbare weg. :X
Mijn ervaring -been there done that :+ - is dan in het geval van een korte rit bij het parkeren op de standaard en afkoelen.
 
Dat zou ik toch niet aanraden,met te veel olie kan die er via de carterontluchting uit geblazen worden,of zelf via dichtingen.
Maar met te weinig loopt je blok gewoon in de soep.
Zo lang je niet (ver) onder het minimum komt kan het inderdaad geen kwaad.
Met dergelijke uitspraken kom je in de definitie-kwestie terecht:
- Met te weinig (een paar mm onder peil) is er weinig aan de hand
- Met te weinig (een liter te weinig) moet je je zorgen gaan maken
- Met te veel (een paar mm boven peil) is er weinig aan de hand
- Met te veel (afgevuld) moet je je zorgen gaan maken

Ik snap wel waar de uitspraak vandaan komt. De grens naar de veel olie is dichterbij dan te weinig olie en de schade die met te veel olie ontstaat is behoorlijk veel groter.
TLDR: Gewoon tussen het peil houden en het komt goed :).
 
Mijn Yamaha heeft maar 1.8 liter olie.
Een liter te weinig zou wel dramatisch zijn inderdaad. :+

Jaren geleden bij een Honda de carterpan er af gehaald.
De oliepomp zuigt een stuk lager in het carter aan.
Dat zou wel eens een liter kunnen schelen. :Y
Alleen de versnellingsbak zal dan minder koeling krijgen.
Die tandwielen liggen in het oliebad.

Maar de motor van dit topic heeft een dry sump systeem.
Dat werkt allemaal toch even anders. :)
 
Met dergelijke uitspraken kom je in de definitie-kwestie terecht:
- Met te weinig (een paar mm onder peil) is er weinig aan de hand
- Met te weinig (een liter te weinig) moet je je zorgen gaan maken
- Met te veel (een paar mm boven peil) is er weinig aan de hand
- Met te veel (afgevuld) moet je je zorgen gaan maken

Ik snap wel waar de uitspraak vandaan komt. De grens naar de veel olie is dichterbij dan te weinig olie en de schade die met te veel olie ontstaat is behoorlijk veel groter.
TLDR: Gewoon tussen het peil houden en het komt goed :).
dus eerst definieer je alles, om er daarna geen rekening mee te houden ? :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan