xt 660 x topic - part 1

heb net een nieuwe pc gemonteerd,vervangen onder garantie,in de vorige verschillende mappings getest ,liep voor geen meter.nu hop naar de testbank(morgen)
full
 
Hhahahaha ja ballen heb ik wel ik kreeg mijn yamaha thundercat ook op z,n achterwiel met gebruik vd koppeling :]

Hoe maken jullie wheely's??? in welke versnelling / met of zonder koppeling / of achter op het zadel zitten? etc. :? :? :? :?

Mijn xtx is standaard en heeft zijn snorkel ook nog in zijn lijf zitten heb alleen wel 2 open superpole dempers en standaard (nog wel)tandwielverhouding

TIPS!!!! a.u.b
 
Hhahahaha ja ballen heb ik wel ik kreeg mijn yamaha thundercat ook op z,n achterwiel met gebruik vd koppeling :]

Hoe maken jullie wheely's??? in welke versnelling / met of zonder koppeling / of achter op het zadel zitten? etc. :? :? :? :?

Mijn xtx is standaard en heeft zijn snorkel ook nog in zijn lijf zitten heb alleen wel 2 open superpole dempers en standaard (nog wel)tandwielverhouding

TIPS!!!! a.u.b

@ Amberke, gaaf fietske heb je daar zeker met die roode wielstriping zo.

@ breda cat, Bij mij is die ook nog orgineel alleen heb ik naast de Lazer uitlaatdempers ook een K&N luchtfilter er in zitten en m'n co staat op 20. Wheely's maak ik alleen als ik van uit stilstand weg rij. Ik laat hem net even rollen en dan het gas er op en hop hij komt van vooren los. Het gaat eigenlijk van zelf, ik ga er niet eens voor verzitten. *D Alleen 100 meter vooruit en nog doorschakelen :N dat lukt me niet.

gr, Look.
 
De xtr gaat erg makkelijk op zijn achterwiel, gewoon vanaf erg bijna 0 tikkie koppeling en gas erop.
bijna meteen door naar 2 en 3 .
Je moet hem wel meteen vrij stijl zetten :P

Levering plate spreken we wel af, evt kom ik hem ff brengen :Y , maar hij moet eerst geleverd worden door Yamaha NL :X
 
wheely-tip:stapvoets rijden,couperen(gas dichtdraaien)dan ong.3/4 opendraaien en hoppa!!!!
bij mij lukt opschakelen naar tweede soms.ds nog wat oefenen.zal eens een fotoke plaatsen als ik er een heb.
 
heeft er iemand ervaring met de bestickering(verwijderen)?heb de yam.logo's al liggen.ben alleen bang dat er kleurverschil zal zijn.ben namelijk nogal een poetsmaniak
 
@f@zertje,heb je een idee wanneer je de plate zal hebben?een mogelijkheid is ook om ergens halverwege de afstand af te spreken(benzinestation of zo)als het van mij afhangt is de plate verkocht
 
@bredacat

Kijk eens een aantal pagina's terug heb je een paar van mijn wheely pics.
Tip ongeveer 30 kmpu rijden in 2e versnelling , koppeling erbij en omhoog komt ie, dan doorschakelen naar 3 4 en 5e versnelling.
Pagina 71 ofzo.
Groeten Luny
Hallo, ;)

Weet iemand wat het ongeveer kost om het voorste tandwiel 1 tandje kleine te kopen en laten monteren??

Krijg de xtx namelijk bijna (zo goed als niet '( )niet op z,n achterwiel :] en heeft iemand nog rij-tips om een beetje te wheely,en :?
 
Laatst bewerkt:
@ Amberke je bike ziet er tof uit, ik heb ook rode wielbiezen liggen, moeten er nog ff op.. ene stickers eraf halen,,, ik haalde gisteren de reklame sticker van de dealer eraf, maar je ziet wel de vorm van de sticker nog, wel jammer, ik zal misschien iets vaker op dat plekje moeten poetsen.. haha


@ all... over dat wheelien.... Ben (varkensboer) kan er ook wat van, die ging vorige week zondag elke rotonde recht over en op het achterwiel eraf ahahha, ik ben 2 x perongeluk op het achterwiel gekomen maar nog nooit bewust over een tijdje doe ik hem allrisk in de verzekering (kwa leeftijd zit ik nu in een duure groep) , dan kan ik iets wilder doen en oefenen. Jonathan
 
Vanavond nog even wezen rijden. Ik probeer het driften een beetje te leren. Vol op een bocht af, voorrem erbij, tikkie terug met de versnellingsbak en het voetje op de rem en hij komt aan het glijden achter. Het insturen is wel lastig als ie glijdt. Iemand nog tips?
 
Vanavond nog even wezen rijden. Ik probeer het driften een beetje te leren. Vol op een bocht af, voorrem erbij, tikkie terug met de versnellingsbak en het voetje op de rem en hij komt aan het glijden achter. Het insturen is wel lastig als ie glijdt. Iemand nog tips?


Ja niet vallen ;) _O-





Ik vond dit:

SLIDEN...


We hebben het dan over het je motor de bocht in laten driften als een echte pro.
Je zou daar als eerste over moeten zeggen dat, als je vraagt hoe het moet, je dan eigenlijk eerst moet denken (en moet leren) om zo snel en vloeiend mogelijk te rijden zodat het inglijden op natuurlijke wijze moet komen.
Maar dat is niet wat de gemiddelde sm rijder wil lezen. En aangezien het de lokale Joe Bar's er toch niet van weerhoud om het te gaan proberen en zichzelf zo meteen de eerste de beste groenstrook in te highsiden, toch maar het volgende stukje:

Hier dus de SuperMotard Nederland variant:

Lees eerst aandachtig volgend artikel door, daarna vlug je SuMo pak aan en probeer een en ander maar in de praktijk uit. Maar wacht even tot wij van SMNL veel aandelen hebben gekocht van de diverse plaatwerk en hevel fabrikanten.

Nou, laten we eerst maar eens proberen te definiëren wat het sliden nou daadwerkelijk is.
In een notendop is sliden niets anders dan het laten uitbreken van de achterkant van de motor tijdens het aansturen van de bocht.
Dit is dus niet hetzelfde als driften, wat het uitbreken van de achterkant bij het uitrijden van de bocht is.
Daarbij moet wel gezegd worden dat het sliden de bocht in stukken moeilijker is dan het driften de bocht uit met een powerslide.

Enorm-giga-snelle-motard mannen als Thierry van den Bosch of de illustere Chambon broeders kunnen in- en uitglijden naadloos in elkaar over laten gaan zodat het er uitziet als een gracieuze vloeiende beweging..… stelletje overgetalendeerde pummels.
Het is voor beginners belangrijk te weten dat het inglijden van een bocht niet bestaat uit de achterrem instampen en 'm dwarsgooien. Dit is namelijk het perfecte rampen scenario.

Maar waarom is inglijden dan zo'n goed idee?? (behalve dat het er rete-cool uitziet) en wat winnen de racers er mee??

Het grootste voordeel? Het is een kortere weg door iedere bocht. In plaats van de stijlvolle elliptische boog in ouderwetse wegrace stijl kun je beter de achterkant in laten glijden en de bocht iets vervroegt hoeken zodat je bochtensnelheid midden in de bocht en bij het uitkomen van de bocht hoger ligt dan bij de conventionele stijl.
Als je hier nog over twijfelt haal dan je luie gat van de bank en ga maar eens kijken bij een WK supermoto wedstrijd en zie de Monseigneurs en Meisters maar eens in actie.
Dan wordt meteen gedemonstreerd waarom je de achterkant moet laten glijden.

Ik kan me herinneren dat ik in Venray in de pitstraat stond met een aantal ervaren rijders die allemaal met de mond open naar supermotardheld Eddy Seel stonden te kijken die door een bocht voor ons kwam met een snelheid die niet veel onderdeed voor de gemiddelde patriot raket.
Wij hadden vooraf allemaal onze tijdtraining op de baan gedaan en nu reed Seel ongelooflijk veel sneller door deze bewuste bocht. Hij liet de achterkant al glijden vanaf een 70 meter voor de bocht helemaal aan de andere kant van de baan( z'n achterwiel zowat tegen de boarding) en vlakte zijn apex (punt waar je de bocht neemt en dus het dichtste bij de curbstones zit) daardoor zo af dat hij al weer vol op het gas zijn motor de bocht uit vlamde op het punt waar wij gewone stervelingen net de rem loslieten.

Dus door in te glijden gaat je bochtensnelheid omhoog en is je exit sneller ten opzichte van conventionele bochtensnelheid en is er dus geen twijfel over mogelijk dat als het inglijden goed uitgevoerd wordt, het sneller is door bepaalde bochten.
Een ander wellicht minder tastbaar voordeel is dat je er breder van wordt (hier Mc Donalds grap invoegen) en dat je dus meer van de baan in beslag neemt en zo de kans op inhalen vermindert. Tegelijk maak je jezelf ook een makkelijk doelwit voor een hardhandige blockpass, maar dat is een ander verhaal.

Zo, nu ben je dus overtuigd. En nu wil je zeker ook nog leren hoe het moet?

Ten eerste: het kiezen van je wapen; je kunt inglijden leren op zo'n beetje iedere motor (Godfroid was een meester in de kunstvorm op zijn twee tact KX500) maar het ideale wapen voor je leertraject is een sappige blaffende lompgroote viertact eencilinder.
De motorrem maakt het allemaal veel gemakkelijker en bij de meeste viertact eencilinders is die in overvloede aanwezig waardoor ze voor de eenvoudige sterveling wat makkelijker in te glijden zijn.

Als je de motor op orde hebt heb je alleen nog maar een bocht nodig. De gemakkelijkste plaats om je strepentrekkende glijfestijn te beginnen is een mooie linker bocht. Linker bochten zijn gemakkelijker omdat het gevoelsmatig fijner is om je voet op de steun te houden en je achterrem te doseren.

Als je de bocht inkomt is het van groot belang om er aan te denken dat je het achterwiel niet wilt laten blokkeren om de bocht in te slippen. Wat je wil bereiken is dat je het achterwiel wel wilt laten draaien maar dan met een lagere snelheid dan het voorwiel.

Dus als je vol snelheid op een bocht aankomt, van het gas af (waardoor het toerental van de motor zakt tot stationair), rem hard voor, en een beetje achter, en dan met ingetrokken koppeling( ja echt) al terugschakelen naar de juiste versnelling voor deze specifieke bocht.

Op het moment dat je de bocht in begint te leunen laat je de koppeling weer een fractie opkomen (onthoud, je wil het achterwiel niet laten blokkeren, je wilt wel de controle behouden). Blijf van het gas af als de achterkant uitbreekt en gebruik de motorrem (koppeling) om de achterkant te laten uitstappen. In een ideale situatie gebeuren alle bovenstaande handelingen in een naadloze vloeiende beweging.

Houd je koppeling erbij om het glijden te reguleren, en te controleren als de achterkant begint te stuiteren. Hoe hoger de snelheid hoe voorzichtiger je de koppeling in eerste instantie uit moet laten komen na het terugschakelen.

Als je net begint...

Voor beginners is het verstandig om te beginnen met 1 versnelling terug te schakelen en de motor redelijk rechtop te houden waardoor je meer gevoel krijgt voor wat je probeert te bereiken.
Een waarschuwing hierbij; in tegenstelling tot wat je zou verwachten kun je e.e.a. beter in een hogere versnelling proberen. Als je eerste pogingen bestaan uit het vollebak in z'n twee de bocht in komen vlammen en dan terug naar de eerste versnelling te schakelen heb je kans dat je al snel bodemonderzoek aan het doen bent via de highsider theorie.

Het gat tussen 1 en 2 is veel groter dan het gat tussen de hogere versnellingen. Dus inglijden in de eerste versnelling zal abrupter en gemener zijn dan in hogere versnellingen. Zorg dat je er eerst het gevoel krijgt in hogere versnellingen en als het allemaal wat beter aan gaat voelen je dan pas de motor wat platter gaat leggen.
Het platter leggen van de motor zal als effect hebben dat je een heel wat extremere slide gaat krijgen, maar zorg dat je dat heel geleidelijk opvoert.

Overigens zijn er tegenwoordig ook anti hop koppelingen (zo noem ik ze tenminste), die het langzaam op laten komen van de koppeling overbodig maken. Deze koppelingen bepalen zelf mechanisch de mate van slip op het achterwiel, maar daarover in een volgend artikel meer.

Als je vertrouwen groter wordt kun je langzaam beginnen de snelheid op te voeren en in een keer meerdere over versnellingen terug te schakelen. Let er op dat dit weer een heel wat abrubtere reactie geeft op het achterwiel. Meer dan in 1 keer 3 versnellingen terugschakelen is meestal het juiste recept voor een mooi "street-wear-design" op je motor. In ieder geval moet je zodoende terugschakelen dat je in de juiste versnelling staat voor de bocht. Teveel terug schakelen verlaagt niet alleen je bochtensnelheid (en dat kan niet de bedoeling zijn), maar is wederom een goede crash hulp (zeker niet de bedoeling).

Goede stelregel: Hoe hoger de snelheid hoe minder je achter remt en hoe minder je de motor platlegt. Als het trucje onder de knie hebt kun je gaan denken aan terugschakelen terwijl je aan het glijden bent, maar dat is eigenlijk het exclusieve terrein van de WK goden hoor.
De meeste gewone stervelingen zijn al tevreden als de achterkant naar buiten wijst en ze ook nog enige vorm van controle over het glijdende achterwiel hebben.


De aandachtspunten:

-Houd je koppeling onder controle. Dit is je grootste vriend. Als het achterwiel begint te stuiteren (bij een stuiterend achterwiel heb je 0 controle) knijp je de koppeling weer wat verder in totdat het stuiteren weg is.
- Blijf terwijl je begint te glijden van het gas af. Als je toch gas wilt geven op dit moment dan kwam je of niet hard genoeg aan, of ben je te vroeg gaan remmen.
- Meer hellingshoek vergt minder achterrem. Zorg dat het wiel blijft draaien.
- Linker bochten voelen beter aan dan rechter bochten. Doordat je je remvoet op de steun kunt houden voelt het natuurlijker aan. Voor rechterbochten moet je je voet wat langer op de steun laten staan dan dat je normaal zou doen.
- Neem je tijd om het rustig te leren, dan komen die monster-slides vanzelf.

Als je het eenmaal echt goed te pakken hebt kun je je aandacht gaan richten op de overgang van het sliden naar het op vermogen de bocht uit komen driften. Zoals eerder gezegd de pro's maken er een mooie vloeiende beweging van.

Een laatste tip:

Zorg dat je de pro's bekijkt. Kijken is leren, maar ja, dat geld ook voor vallen. Bekijk de pakken van alle snelle jongens maar eens goed. Maar eigenlijk is er geen enkele reden waarom het leren sliden een pijnlijk avontuur moet zijn.
Zorg dat je je boeren verstand gebruikt en oefen gewoon veel, heel veel, en sliden zul je (op wat voor manier dan ook).
 
jaja en nu ff in het echt hahahha probeer ik wel als die allrisk is haha.. Mijn broer heeft upc tv ofzo en ook een zender met allen maar motor sport ik zag daar gisteren toevallig een sm race, had ik nooit eerder gezien maar goeie dag zeg wat gaat dat bere snel jo en dat sliden ziet er dan echt wel gaaf uit jo....
 
Waarmee poetsen jullie die plastic kappen? niet met normale poets denk? dat polijst en krijg je dus vale kappen van krasjes..

Met poets wordt het plastic inderdaat erg dof. Zelf heb ik nog het beste resultaat met cockpit spray Maar let op, wel een beedje een droge spray nemen anders wordt het bagger vet.

De stikkers haal je er zo vanaf, De plekken die je blijft zien zijn na een paar keer wassen en weer droogzemen verdwenen

gr, Look.
 
thanks mannen,ben net gaan monobiken.met ktm minimoto(50cc crossmoto op kartcircuit).je zou denken 50cc,maar die gaan loeiend hard!nog mensen uit belgie die dit al gedaan hebben. gisteren waren er ook een paar uit breda.respect!!
 
Dat stuiteren van het achterwiel is het moeilijkste om te voorkomen maar als ik het zo lees ben ik op de goede weg met het "sliden" :] Ik denk wel dat ik maar eens een deal met een bandenboer moet sluiten ;(
 
Heeren de topic loop aardig vol. Ik ga probeeren een nieuw op te zette met een link naat het eerst "xt660x" en het "xt660x topic-part 1" zodat je altijd nog de oude info terug kan zoeken. Het wordt even hobbyen dus ik hoop dat het gaat lukken.

gr, Look.
 
Het opzetje is gemaakt. ik moet alleen nog even de links aktief maken :? en er een plaatje bij zien te krijgen. Je kan er in iedergeval al wel je nieuwe info en foto's posten.
Het lijk me leuk als iedereen in het begin er ook even een fototje van z'n XTX opzet. ik had dit al geprobeert maar het is momenteel niet mogenlijk om een plaatje te posten op het motor-forum. nl. Het zal wel in onderhoud zijn, gebeurt wel meer.

gr, Look.

Het lukt inmiddels weer om een foto te posten. Nu kunnen we weer even vooruit met het ouwehoeren over onze geliefde XTX-en ;)

dus op naar "deel 2" je kan daar via pagina 1 altijd nog terug zoeken op de oude topics.

gr, Look.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan