XT het zwijgen opleggen..

Nelis

MF veteraan
22 feb 2004
1.673
2
Ik heb een Rombo demper onder m'n XT uit 2000, maar hij maakt echt veel lawaai, en aangezien mijn/een XT niet buitengewoon blaast, vind ik het niet echt gepast (alsie onder de 4 sec. naar de 100 gaat heb je een excuus om geluid te maken) Nou heb ik die popnagels van dat ding doorgeslepen en hem opengetrokken, om te kijken of er wat te verbeteren valt. Nu rijd ik dus even met std demper; wat een genot, wat een rust, maar blijkt dus ook dat die Rombo wel degelijk beter presteert qua vermogen.

Nou blijkt dat er wel al een soort van demping inzit (hij is dus niet 'open')
Ik heb er even een schematisch plaatje bij geklust:

full


rode lijn is dicht staal
zwart is geperforeerd
groen is dempmateriaal

Hoe kan ik hem stiller maken, maar wel goede 'flow' behouden? Ik snap nog steeds niet helemaal hoe een dB-killer werkt.
Wat dempt beter veel en strak gedraaid dempwol of weinig, losjes gedraaid wol?

MVG Nelis
 
Maar die demper is niet zo oud dat het daar aan zou moeten liggen. Hij gaat nogmaar 2000 kilometer mee ofzo. Dempmateriaal ziet er ook nog wel goed uit (wit). Misschien ander soort spul erin doen?
 
Hoi

Ik heb een keer zelf een demper gemodificeerd
door het dempingsmateriaal vervangen door
glaswol.
Als je dat er stivig indruk moet het volgens mij lukken.

groet

ps: draai er een parker in in plaats van een pompnagel
zodat je het makkelijk weer los kunt halen.
 
@Neliz,

Veel kleine gaatjes geeft een goede demping met behoud van flow.
De bestaande gaatjes kun je beter niet opboren,geeft alllen maar meer lawaai.

Bij mijn Arrows uitlaat heb de DB killer(kleine pijpje) er uit gelaten en in het geperforeerde gedeelte 2 conische geperforeerde kegels in gesoldeeerd.

De totaaloppervlak van de kleine gaatjes in de kegelmoet 1.5 maal zo groot zijn
als de diameter van de grote geperforeerde buis.

Hierdoor was iets trekkracht bij 3000rpm kwijt maar trok wel lekkerder door.

Het pafferig geluid, vooral bij gasgeven was ik kwijt,hiervoor kwam een erg donker geluid voor terug.
Maar geluig is natuurlijk erg subjectief.

suc6
Henk67
 
@Neliz,

Veel kleine gaatjes geeft een goede demping met behoud van flow.
De bestaande gaatjes kun je beter niet opboren,geeft alllen maar meer lawaai.

Dit spreekt elkaar toch tegen? Of heb ik het mis?
Er zijn wel stukken waar geen gaatjes zitten, kan ik daar dan wel kleine gaatjes bij boren, zou dat helpen?

1 extra metalen pannensponsje (zonder zeep) in het brede stuk leggen kan vermoedelijk geen kwaad; verslijt/ verdwijnt waarschijnlijk binnen enige maanden.

Ik heb liever iets permanenters :)


Maar ik begrijp dat een extra geperforeerd schot ertussen zetten wel een aardige oplossing is?

groet, Nelizz
 
@Neliz,

In grote buis zou eventueel nog gaatjes kunnen bijboren.
In hoop dat het geen RVS staal is.

Betreft die klein gaatjes,bedoel ik de de gaatjes in de kleine pijp.

Je zou andere dempingsmateriaal kunnen proberen zo als eerder gezegd.

Gaatjes bijboren in de kleine pijp kan zin hebben, maar als het totaaloppervlak
van de gaatjes al groter is dan de diameter van kleine pijp denk ik dat dat weinig zin heeft.

Volgens mij is hoe kleiner de gaatjes in de kleine pijp, des de beter de demping.
Maar dit betekend wel meer weerstand, dus minder flow.
Dit is te verhelpen door meer klein gaatjes te boren .

Ik weet of het gemakkelijk is maar je zou eventueel de klein pijp kunnen vervangen door een iets grotere, en iets kleinere gaatjes boren als het origineelmaar wel veel meer.

Is het geluid als je rustig rijdt ook te hard,of allen bij een flinke straal gas?

p.s. een DB killer is veel niet veel meer als een kleinere pijp als de demper diameter met wat gaatjes erin, waardoor het geluid gesmoord word.
suc6

Henk67
 
Laatst bewerkt:
je moet ook niet overdrijven met het dempingsmateriaal. Je moet nog zorgen dat het de geluidsgolven opneemt met de hele vulling. Je moet dus even gaan testen met de hoeveelheids dempingsmateriaal.
 
@Neliz,

In grote buis zou eventueel nog gaatjes kunnen bijboren.
In hoop dat het geen RVS staal is.

Betreft die klein gaatjes,bedoel ik de de gaatjes in de kleine pijp.

Je zou andere dempingsmateriaal kunnen proberen zo als eerder gezegd.

Gaatjes bijboren in de kleine pijp kan zin hebben, maar als het totaaloppervlak
van de gaatjes al groter is dan de diameter van kleine pijp denk ik dat dat weinig zin heeft.

Volgens mij is hoe kleiner de gaatjes in de kleine pijp, des de beter de demping.
Maar dit betekend wel meer weerstand, dus minder flow.
Dit is te verhelpen door meer klein gaatjes te boren .

Ik weet of het gemakkelijk is maar je zou eventueel de klein pijp kunnen vervangen door een iets grotere, en iets kleinere gaatjes boren als het origineelmaar wel veel meer.

Is het geluid als je rustig rijdt ook te hard,of allen bij een flinke straal gas?

p.s. een DB killer is veel niet veel meer als een kleinere pijp als de demper diameter met wat gaatjes erin, waardoor het geluid gesmoord word.
suc6

Henk67

Jaa, nu volg ik je... Ik bedoelde ook de grote pijp.
Ik ga een beetje boren alvast denk ik, tis geen rvs inderdaad.

Ik vind het geluid op de snelweg irritant worden op een gegeven moment, en als ik normaal (met verkeer mee) rijd klinkt het alsof er 1600 ongedempte cc's voorbij komt.

Dank! Nelizz.
 
Omgekeerde wereld! Iedereen wil meer geluid, behalve Nelizz *D
Mij kan het niet hard genoeg, m'n Leo X3 F.I.M. dempertje vind ik zelfs nog te zacht klinken, maar die is ook niet open, maar zit wel tussen standaard en open in. 2 jaar terug ofzo had ik een XR250R met supertrapp open demper waar je me dus echt op een kilometer afstand al hoorde rijden :}


Maar als je ik je zo mag geloven zou het nog harder moeten klinken dan m'n toenmalige XR.... heb je wel oordoppen in tijdens het rijden ?
 
Omgekeerde wereld! Iedereen wil meer geluid, behalve Nelizz *D
Mij kan het niet hard genoeg, m'n Leo X3 F.I.M. dempertje vind ik zelfs nog te zacht klinken, maar die is ook niet open, maar zit wel tussen standaard en open in. 2 jaar terug ofzo had ik een XR250R met supertrapp open demper waar je me dus echt op een kilometer afstand al hoorde rijden :}


Maar als je ik je zo mag geloven zou het nog harder moeten klinken dan m'n toenmalige XR.... heb je wel oordoppen in tijdens het rijden ?

Misschien moet ik maar zeer spoedig aan het tunen slaan... Misschien dat het vermogen het geluid dan een beetje rechtvaardigd..
Maar misschien ben ik wel een mietje en moet ik me niets aantrekken van het geluid dat ik achterlaat? Oordoppen heb ik wel altijd in ja...

Diameter 10cm, lengte 40cm.

Ik ben wel benieuwd wat nou het duurzaamste en meest dempende materiaal is? Ik hoor staal/glas/steenwol, maar welke is het best?

Groeten, Nelizz.
 
Misschien moet ik maar zeer spoedig aan het tunen slaan... Misschien dat het vermogen het geluid dan een beetje rechtvaardigd..
Maar misschien ben ik wel een mietje en moet ik me niets aantrekken van het geluid dat ik achterlaat? Oordoppen heb ik wel altijd in ja...

Dynojet kitje :+
Hoe meer geluid, hoe beter, als het maar niet te asociaal is dat je dus niet meer 's morgens vroeg van huis kan of 's avonds laat thuis komt met de hele buurt rechtop in z'n nest.

Hard geluid kan irritant zijn voor anderen, maar het is wel veilig... iedereen hoort je, zelfs automobilisten als ze de muziek niet al te hard aan hebben. Ideaal met filerijden. Loud pipes saves lives.
Maargoed, dat wist je natuurlijk al ;) Schijt hebben dus aan iedereen, doppen in en gas!

Beste dempingsmateriaal weet ik nie, wil ik nie weten ook ;)

Maar je zit toch wel richting de 4 sec. met optrekken naar de 100 ?
Ik zit er vrij dicht in de buurt en onze motoren hebben ong. dezelfde specs, of had je 25kw ?
 
Dynojet kitje :+
Hoe meer geluid, hoe beter, als het maar niet te asociaal is dat je dus niet meer 's morgens vroeg van huis kan of 's avonds laat thuis komt met de hele buurt rechtop in z'n nest.

Hard geluid kan irritant zijn voor anderen, maar het is wel veilig... iedereen hoort je, zelfs automobilisten als ze de muziek niet al te hard aan hebben. Ideaal met filerijden. Loud pipes saves lives.
Maargoed, dat wist je natuurlijk al ;) Schijt hebben dus aan iedereen, doppen in en gas!

Beste dempingsmateriaal weet ik nie, wil ik nie weten ook ;)

Maar je zit toch wel richting de 4 sec. met optrekken naar de 100 ?
Ik zit er vrij dicht in de buurt en onze motoren hebben ong. dezelfde specs, of had je 25kw ?

Ik heb 25kw op uitdraai. Maar of die begrenzing zo veel voorstelt? Tis een paar mm gas dat is ingekort. Maar ik wil wel gaan tunen deze winter nog bij Hoogland, met andere voorpijp, carb. aanpassingen en open filter. Hoogland schijnt nog wat beter te werk te gaan dan een dyno kitje :9

4 seconden? Dat lijkt me prachtig, maar volgens mij ligt de waarheid meer bij de 6 seconden. Ik reed laatst even op de r1150r van paps (3,9 fabrieksopgave aan de 100) en toen wist ik weer even wat écht optrekken was.

En schijt hebben aan iedereen... Tsjah, klinkt eigenlijk zo gek nog niet. Ik kan best redelijk door de straat rijden zonder dat mensen er last van hebben, en met oordoppen vind ik het zelf op binnenwegen zowieso acceptabel.

THX! Nelizz.
 
@Neliz,

Wat de beste dempingsmateriaal is durf ik niet te zeggen.
Aangezien mijn vader schapen heeft, wil ik wel eens schapenwol proberen.
Ik wel niet of het gaat stinken vanwege temperatuur.
Het bestse dempingsmateriaal is af o.a. afhankelijk van welke freqenties je wilt gaan dempen.

Materailen met een hoge dichtheid(gewicht )dempen erg goed.

Zag laatst een 2takje uitlaat waarvan het laaste stukje van rubber of siliconen was gemaakt.
ik had het idee dat het scherpe twee taktgeluid mooi werd gedempt.

Ik denk dat siliconen ook wel goed dempt maar hetis vrij zwaar en kan geloof geen erg hoge temperaturen aan.


suc6
Henk67
 
Terug
Bovenaan Onderaan