XT500 hapert bij 3000 t/m

XT500prideofJapan

'Live to ride, ride to Live'.
31 jul 2021
51
11
WorldWide
Geachte leden van MOTOR-FORUM, zit met een probleem waar ik zelf niet meer uit kom. Recent een XT uit 1990 aangeschaft met 12 Volt elektrisch systeem af fabriek. Heb bij Sparcon een inductieontsteking gekocht. Zit een aluminium rotor bij met 2 magneetjes die i.p.v. het excentriek op de centrifugaal vervroeger komt. Ontstekingstijdstip spot on, dynamisch met stroboscooplamp ingesteld. (7° voor TDC bij ongeveer 1000 toeren). Motor loopt stationair goed maar wel op de 'warme start knop'. Volgas loopt de machine ook uitstekend maar beroerd en met zwarte rook bij 3000 t/m. Stationair spoeier nagekeken/gereinigd. Andere sproeiers ook nagekeken/gereinigd. Of kan ik beter het ding ultrasoon reinigen....ligt het überhaupt aan de carb.? Of is er wellicht toch iets met de ontsteking? Iemand ervaring met de inductie ontsteking met de 2 magneten rotor? Alvast bedankt voor eventuele feedback.....
 

Bijlagen

  • P1070979.JPG
    P1070979.JPG
    236 KB · Weergaven: 48
  • P1070973.JPG
    P1070973.JPG
    328,4 KB · Weergaven: 46
  • P1070976.JPG
    P1070976.JPG
    211,1 KB · Weergaven: 41
  • P1070974.JPG
    P1070974.JPG
    195,8 KB · Weergaven: 43
Laatst bewerkt:
ja, ok maar wat ik eigenlijk bedoel is dat er dus maar aan één kant van het vliegwiel aan de magneten getrokken word...wat normaliter dus aan beide zijden zou zijn...een beetje te ver gedacht misschien ook wel van mij...De XT lust overigens behoorlijk benzine kom ik achter....maar goed hier komen we ook wel weer overheen.;) P.S.: Iemand nog geinteresseerd in originele framelak van KEDO met verharder (2K) nieuw en verzegeld?
Misschien ik wel voor m'n SR500, is dat in spuitbusvorm?
 
ja, ok maar wat ik eigenlijk bedoel is dat er dus maar aan één kant van het vliegwiel aan de magneten getrokken word...wat normaliter dus aan beide zijden zou zijn...een beetje te ver gedacht misschien ook wel van mij...De XT lust overigens behoorlijk benzine kom ik achter....maar goed hier komen we ook wel weer overheen.;) P.S.: Iemand nog geinteresseerd in originele framelak van KEDO met verharder (2K) nieuw en verzegeld?
Een beetje wel ja;)
 
Heeft een paar weken perfect gelopen alleen zit ik nu van het een op het andere moment out of the blue zonder vonk....van de week eerst bobine maar testen, hopelijk is de inductie unit niet naar de knoppen... die revisieset van de Mikuni heeft wonderen verricht...alleen nu dus de vonkenfabriek weer na de filistijnen...maar komt goed. Vraagje nog: weet iemand het aantrekkoppel van de moer van de swingarmas in Nm van de XT500? (M16).
 
Nee, is een verzegeld busje met een klein flesje verharder, ook verzegeld. Advertentie staat ook op marktplaats, toets maar 'XT500' in en je ziet de ad. wel ergens verschijnen. (kan nog wel wat met de prijs doen). Alles is nieuw en verzegeld van KEDO uit Hamburg.
Ah oké, nee dan laat ik het gaan maar bedankt!
 
hoi gassen, dank voor info....80 Nm voor de M16 nut pivot shaft..wat wordt er eigenlijk bedoeld met: 'rear cushion and frame'?
Pivot shaft is dus scharnieras letterlijk dus de as van de swingarm? (enigste M16 op lijstje.) Er zitten 2 druklagers op het draaideel van de swingarm, maar toch een behoorlijk aantrekkoppel...
 
Weet je zeker dat het druklagers zijn? Meestal zijn het in achterbruggen gewoon een paar naaldlagers die geen axiale kracht opnemen. De binnenbus wordt met een tussenbus door middel van de achterbrugas vast gezet. Zie de uitslagtekening hier onder. Daar omheen zitten nog de nodige afdichtingen.

yamaha-xt500-1986-1lk-holland-261lk-341e1-rear-arm_big3IMG00981391_e2ca.gif
 
Die axiaal lagers vallen om de bus en vangen de speling tussen brug en frame op, als ik me niet vergis. Is bij meer offroad yamahas. Sommige revisiesets hebben kunststof schijven ipv die taatsen.
 
dag Rammelende Bak, ja de XT heeft naast 2 naaldlagers ook 2 druklagers welke we vinden in elk lagerdeksel tesamen met een rubberen afdichtring. Aantrekkoppel M16 moer scharnieras swingarm 80 Nm dus? (was al eerder vermeld in dit topic maar meer ter verificatie). Nou snap ik wat 'Gassen' bedoeld met: 'vallen om de bus', die 80 Nm komen dan niet rechtstreeks op de druklagers...toch? Wordt dan weer begrensd door lange centrale afstands binnenbus. Op tekening zijn 2 & 6 hoogstwaarschijnlijk de druklagers van de swingarm.
 
Laatst bewerkt:
Nog steeds haperen ?
No, runs like a a swiss watch! Ontstekingstijdstip spot on, (inductie-dynamisch). bijna altijd één keer trappen met starten. (met choke). Loopt nu alweer 1000 Km einwandfrei. Begin steeds meer schik te krijgen met de XT. De XT is qua manoevreerbaarheid net een brommer, (vergeleken met de GSX-R750), als ik de machine uit de schuur haal, kleine draaicirkel laag gewicht en vlot koppel maken deze motor tot een funbike pur sang.
 

Bijlagen

  • 283966877_2178098395699197_3735973166422157702_n.jpg
    283966877_2178098395699197_3735973166422157702_n.jpg
    221,2 KB · Weergaven: 14
  • 284589148_2178098249032545_1512759066015823195_n.jpg
    284589148_2178098249032545_1512759066015823195_n.jpg
    301 KB · Weergaven: 23
  • 283920941_2178098082365895_2979756676734153033_n.jpg
    283920941_2178098082365895_2979756676734153033_n.jpg
    331,4 KB · Weergaven: 16
  • 8a17908b20fc7ca705910a3bb87c0ac5.jpg
    8a17908b20fc7ca705910a3bb87c0ac5.jpg
    101,7 KB · Weergaven: 20
Klopt,ik heb er 2 gehad,en met een top van zo,n 140 gaat het hard zat,was ook een leuke wheelie fiets.
Het is na al die jaren nog steeds een populaire motor,en dat merk je aan de prijzen,vooral het eerste model,de TT versie en de 12v uitvoering blijven flink wat waard.
 
Terug
Bovenaan Onderaan