XT500 hapert bij 3000 t/m

XT500prideofJapan

'Live to ride, ride to Live'.
31 jul 2021
51
11
WorldWide
Geachte leden van MOTOR-FORUM, zit met een probleem waar ik zelf niet meer uit kom. Recent een XT uit 1990 aangeschaft met 12 Volt elektrisch systeem af fabriek. Heb bij Sparcon een inductieontsteking gekocht. Zit een aluminium rotor bij met 2 magneetjes die i.p.v. het excentriek op de centrifugaal vervroeger komt. Ontstekingstijdstip spot on, dynamisch met stroboscooplamp ingesteld. (7° voor TDC bij ongeveer 1000 toeren). Motor loopt stationair goed maar wel op de 'warme start knop'. Volgas loopt de machine ook uitstekend maar beroerd en met zwarte rook bij 3000 t/m. Stationair spoeier nagekeken/gereinigd. Andere sproeiers ook nagekeken/gereinigd. Of kan ik beter het ding ultrasoon reinigen....ligt het überhaupt aan de carb.? Of is er wellicht toch iets met de ontsteking? Iemand ervaring met de inductie ontsteking met de 2 magneten rotor? Alvast bedankt voor eventuele feedback.....
 

Bijlagen

  • P1070979.JPG
    P1070979.JPG
    236 KB · Weergaven: 48
  • P1070973.JPG
    P1070973.JPG
    328,4 KB · Weergaven: 46
  • P1070976.JPG
    P1070976.JPG
    211,1 KB · Weergaven: 41
  • P1070974.JPG
    P1070974.JPG
    195,8 KB · Weergaven: 43
Laatst bewerkt:
Goede vraag, ja heb ik nog wel. Vliegwiel en spoelen in slechte toestand, heb een nieuwe lichtspoel op eBay besteld en de weg van inductie ingeslagen....Misschien wel de verkeerde maar je moet wat. De onstekingsspoel is verwijderd. (niet nodig inductieunit werkt op 12 Volt accu.) Net nog de motor gestart en een stuk mee gereden, vol gas loopt het ding als een tierelier, (vlot dik over 100), maar het onder traject is waardeloos....vooral bij 3000 t/m hapert die in combinatie met de zwarte rook. Stationair met warme start knop loopt die goed maar met uitgeschakelde warme start knop slaat die af. Motor heeft pas 17000 gelopen is van 1990 ik wil er nog niet aan dat het blok versleten is of de zuigerveren.....meer het inlaatrubber/carb. haarscheurtjes/valse lucht. Kan het toch de carb. zijn? Heb mengbuis/staionair sproeier nagekeken en gereinigd maar hoe zit het met de inwendige kanaaltjes? Wellicht het hele ding een keer ultrasoon laten reinigen? Of de Mikuni opsturen naar KEDO in Hamburg wat overigens een dure grap is...Ik weet het even niet meer....Onsteking lijkt niet te haperen stroboscoop laat regelmatige puls zien...
 
Laatst bewerkt:
Begin maar eens je carburateur uit elkaar te halen en goed schoon te maken en liefst ultrasoon. het zou kunnen dat de stijgbuis en de naald vervuild zijn of de verkeerde waarde hebben. Deze regelen namelijk het middengebied. En wat bedoel met de "warme start knop"?
Als dat de choke voor moet stellen loopt hij te arm.
 
Begin maar eens je carburateur uit elkaar te halen en goed schoon te maken en liefst ultrasoon. het zou kunnen dat de stijgbuis en de naald vervuild zijn of de verkeerde waarde hebben. Deze regelen namelijk het middengebied. En wat bedoel met de "warme start knop"?
Als dat de choke voor moet stellen loopt hij te arm.
Een XT500 heeft een knopje om warm te starten. Ik denk dat zo de gasschuif iets open wordt gezet. Zeker weten doe ik het niet, want ik heb het in 1978 gezien.
 
dag, dank voor reactie..de 'warme start knop' is een knop die je indrukt en die de gasschuif een heel klein beetje open laat. Dus zeker niet de choke, want daar is een duidelijke hendel voor met zelfs het opschrift: 'Choke'. Als je het gas goed dichtdraait voel je een klikje wat aangeeft dat de knop weer in '0'stand staat. Heel handig eigenlijk.. Het witte knopje op de foto is de warme start knop. Overigens heeft deze Mikuni geen acceleratiepomp.
 

Bijlagen

  • dl72xt5a.jpg
    dl72xt5a.jpg
    13 KB · Weergaven: 20
Laatst bewerkt:
Zwarte rook is een te rijk mengsel,dus een verstopte sproeier lijkt niet logisch,eerder eens met de luchtschroef wat proberen.
Moet overigens ver boven de 100 kunnen halen,rond de 140 moet haalbaar zijn.
Of er is iets röts dat er te veel olie in de verbrandingsruimte komt... Maar dan zou dat vol gas ook moeten?
Ehm, zit de sproeiernaald wel vast? Misschien is het wat heel simpels.
Reageert hij op het stat. mengselregelschroef?
 
Of er is iets röts dat er te veel olie in de verbrandingsruimte komt... Maar dan zou dat vol gas ook moeten?
Ehm, zit de sproeiernaald wel vast? Misschien is het wat heel simpels.
Reageert hij op het stat. mengselregelschroef?
Dat eerste moet je aan de bougie kunnen zien,bij een olieslurper is de pit vet
van de olie,bij een te rijk mengsel is de bougie roetachtig,een olieslurper merk je vooral bij lage toerentallen,
de bougie word door de olie zo vuil dat het vonken niet erg meer lukt,en je merkt het natuurlijk ook
aan het oliepeil .
 
Ja, bougie NIET VET maar wel roetachtig....! Blok reageert wel op mengselregelschroef....Ga toch met de carb. aan de gang.. Luchtfilter is nieuw en ingespoten met speciale olie. Heb filter ook even verwijderd zonder effect..
 
Splinternieuwe Iridium NGK, heb ook nog een nieuwe bougiedop besteld met weerstand, ( LB05E 5kΩ) misschien beter in combi met Powerbobine..van Sparcon. RG-gamma, heb het filter met olie verwijderd maar geen effect.. Bougiedop ga ik ook vervangen mocht het daaraan liggen...Heb overigens ook een conventionele bougie al geprobeerd, helaas zonder resultaat. Aanslag is zuiver roet...
 

Bijlagen

  • P1080001.JPG
    P1080001.JPG
    217,4 KB · Weergaven: 22
  • P1080003.JPG
    P1080003.JPG
    257,7 KB · Weergaven: 25
Laatst bewerkt:
Splinternieuwe Iridium NGK, heb ook nog een nieuwe bougiedop besteld met weerstand, ( LB05E 5kΩ) misschien beter in combi met Powerbobine..van Sparcon. RG-gamma, heb het filter met olie verwijderd maar geen effect.. Bougiedop ga ik ook vervangen mocht het daaraan liggen...Heb overigens ook een conventionele bougie al geprobeerd, helaas zonder resultaat. Aanslag is zuiver roet...
Pff die is wel erg roetachtig,duidelijk een veeeeeeeel te rijk mengsel,de carb en sproeiermaten maar eens goed controleren,
ook het vlotterniveau ff controleren.
 
Nee, heb ook nieuw kogeltje gemonteerd van KEDO en me ervan vergewist dat het item optimaal functioneert. Maar ben nu zover dat ik het het ding demonteer en alles dubbelcheck...hoofdsproeier: 230, sationair sproeier 25 en de naald van gasschuif moet in derde inkeping van boven volgens de experts van KEDO in Hamburg. Maar inderdaad de constatering dat de choke blijft hangen zou een hele plausibele kunnen zijn...wordt vervolgd en thanx voor respons!
 
Terug
Bovenaan Onderaan