XT500 loopt niet

nmgn

Die hard MF'er
23 okt 2005
335
0
Nijmegen
Hallo,
Ik heb een yamaha XT500 uit 83 en deze heeft een lange tijd stil gestaan. Nu proberen we hem weer te starten, maar daar hebben we problemen mee.
Er zit een nieuwe bougie in en deze vonkt ook mooi.
Er is een flesje forte power in gedaan, maar dat helpt nog niet veel.
We krijgen hem alleen met moeite gestart als we de chole erop zetten. Hij draait dan onregelmatig tussen de 1000 en 3000 toeren, wanneer we de choke eraf halen, valt hij uit.
Wie weet waar dit aan kan liggen en hoe we dit kunnen verhelpen.
De motor heet net de 5000 kilometer gehaald, dus nog in nieuwstaat.

Wie heeft er een oplossing
 
We hebben er al nieuwe benzine in gedaan, dus daar kan het niet aan liggen. Hij heeft ook alweer een periode gedraaid, dus de forte moet inmiddels zijn werk al gedaan moeten hebben.
Wat zou de beste manier zijn om de carberateur schoon te maken?
 
En ff de ontsteking nakijken, ze heeft nog contactpuntjes die je af kan stellen.

ps. doet forte zo goed zijn werk dan? zou me nix verbazen als er nogwat gum in je carb zit na lang stilstaan :?
 
We hebben er al nieuwe benzine in gedaan, dus daar kan het niet aan liggen. Hij heeft ook alweer een periode gedraaid, dus de forte moet inmiddels zijn werk al gedaan moeten hebben.
Wat zou de beste manier zijn om de carberateur schoon te maken?

Vlotterbakken wel afgetapt, en als er een relatief klein vuiltje ergens zit doet forte er al 20-40minuten rijden over voor t werkt (lees de handleiding)
Beste methode schoonmaken is ultrasoon. Menig tuner heeft dat (dealers zelden), is niet duur.
En kijk/vraag ook ns in Het grote XT topic
 
Na een belletje naar Zot, was het probleem binnen een half uur verholpen.
Het bleek de stationairsproeier. Deze zat verstopt. Schoon gemaakt en daarna heb ik er heerlijk op gereden.
Wat rijdt die motor nog lekker na al die jaren...

Kan iemand mij trouwens helpen aan een wph voor deze motor?
 
Zijn de carbs misschien van het bijna onverwoestbare type met alleen maar metaal? De oude Bing-bromfietscarbs kreeg ik meestal in 1x schoon door alleen maar kraan dichtzetten, slang van de carb af, perslucht er op ... indien nog niet goed, na natgeweest nòg eens ...
Héél soms: sproeiertje eruit en door dat gat nog een luchtstoot en ook een keer door het sproeiertje zelf.

Goeie ouwe tijd.
 
de stationair sproeier zat helemaal verstopt, was niet meer doorheen te kijken. Nadat deze weer open was, deed hij het meteen goed. Ben ook meteen een aantal kilometers gaan rijden en heb volop genoten.
Ben nu alleen nog op zoek naar een wph...iemand?
 
Terug
Bovenaan Onderaan