XT550

Luc v P

MF'er
3 nov 2003
120
0
Hilvarenbeek
Zó, heb dus laatst een XT550 blokje gekocht voor men buggy, en had daar paar vraagjes over.

Het is dus een Dry sump blok, olie tankje enal zit erbij. Maar toevallig heb ik nog een olie koeler liggen van een CB900 oid, en dacht bij mezelf die daar tussen te zetten; zou die pomp in het blok er sterk genoeg voor zijn om de olie dan nog rond te pompen? En zou het zijn voordelen hebben, zou ik het wel of niet moeten doen?

Blokolie was ik ook wel van plan te gaan vervangen, gewoon routine; wat moet daarin? 15W40 oid?

Ook heb ik iets gelezen van de startproblemen van een XT550 (op XTSRclub). Daar hadden ze het over een andere bougie die ik erin moest draaien, dan startte hij schijnbaar beter, iemand suggesties?

Degene waarvan ik het blok heb gekocht, zei dat er een 20 of 25 kw spruitstuk op zat, zijn daar nog grotere voor? Heeft het nut om een ander erop te zetten, of de ori uit te frezen oid?

En dan nog de uitlaat, ik heb er volgens mij gewoon de ori uitlaat bij, alleen op een stuk pijp van de demper zit een vrij lomp grote deuk, wat hem nogal knijpt. Uitdeuken, of ander stuk pijp er tussen lassen van dezelfde diameter zou een optie zijn, maar omdat ik de demper gewoon lelijk vind, en het voor mijn buggy is; wou ik er 2 aparte dempers voor draaien, of gewoon ééntje. Maar waar moet ik dan rekening meer houden; ik was in ieders geval wel van plan de originele pijpen vanaf de cilinder naar de demper toe te behouden, en daarachter een andere demper voor draaien. Geluid maakt niet uit, zolang het maar een beetje binnen de perken blijft, alleen prestaties mogen er zeker niet minder op worden, hoe meer koppel hoe beter ;) Dus wat voor maten moet ik daarmee aanhouden, of is het gewoon slimmer om de originele demper wat te bewerken, en die deuk eruit te halen?

Zo, das genoeg voor vandaag dacht ik :+
 
Oliekoeler lijkt mij ook leuk...en moet volgens mij kunnen. Kzou graag een piccie daarvan zien als je het gaat doen :) (ik rij xt550).

Olie: mineraal 10w40 natte koppeling (ik gebruik castrol). Kom je wel eens in amsterdam? ga dan naar het Haarlemmer plein, daar zit een olieboer die je bij het noemen v/h model zo de juiste olie aanreikt.

Startproblemen tja... je moet hem starten met de choke voluit en ZONDER ook maar iets gas..anders trap jeje lens. Nieuw bougietje...kweenie, zou ik ook eens kunnen proberen...hoewel, laatst startte hij minder goed maar dat kwam omdat de stationair iets omhoog moest (omdat het kouder wordt). Normaal start hij als een trein (2 a 3x trappen).

Verders zou ik een orgineel spruitstuk zoeken en open dempers monteren. Dan zit je zo boven de 40 pk (adk) ipv 38. Let dan wel op de sproeier bezetting.

Leuke keus! lekkere rechte koppelkromme tussen de 2500 en 6000 toeren (45 n/m).
 
Laatst bewerkt:
Over die oliekoeler: de oliepomp van een 550 is dezelfde is als die van een Tenere dus kan er probleemloos een oliekoeler op, op een T zit er namelijk ook een.
Wat ook nog mogelijk is; een oliepomp van een T. van na 1988 toen is er namelijk een verbeterde pomp opgekomen.
 
Oliekoeler lijkt mij ook leuk...en moet volgens mij kunnen. Kzou graag een piccie daarvan zien als je het gaat doen :) (ik rij xt550).

Olie: mineraal 10w40 natte koppeling (ik gebruik castrol). Kom je wel eens in amsterdam? ga dan naar het Haarlemmer plein, daar zit een olieboer die je bij het noemen v/h model zo de juiste olie aanreikt.

Startproblemen tja... je moet hem starten met de choke voluit en ZONDER ook maar iets gas..anders trap jeje lens. Nieuw bougietje...kweenie, zou ik ook eens kunnen proberen...hoewel, laatst startte hij minder goed maar dat kwam omdat de stationair iets omhoog moest (omdat het kouder wordt). Normaal start hij als een trein (2 a 3x trappen).

Verders zou ik een orgineel spruitstuk zoeken en open dempers monteren. Dan zit je zo boven de 40 pk (adk) ipv 38. Let dan wel op de sproeier bezetting.

Leuke keus! lekkere rechte koppelkromme tussen de 2500 en 6000 toeren (45 n/m).

Oftewel, gewoon geen dempers? Moet in geen rekening houden met de lengte die de uitlaat moet houden ofzo? en her en der zitten nog wat kabeltjes, op kop zat er eentje voorzover ik weet, en wat slangetjes. Weet zogauw niet waar die allemaal aangesloten moeten worden; daarvoor maak ik nog wel een fototje..

edit; én dan kan ik het hele zaakje opnieuw gaan afstellen?
 
Oftewel, gewoon geen dempers? Moet in geen rekening houden met de lengte die de uitlaat moet houden ofzo? en her en der zitten nog wat kabeltjes, op kop zat er eentje voorzover ik weet, en wat slangetjes. Weet zogauw niet waar die allemaal aangesloten moeten worden; daarvoor maak ik nog wel een fototje..

edit; én dan kan ik het hele zaakje opnieuw gaan afstellen?
Ik zou zowiezo geen orginele demper monteren...geeft een slap geluid en knijpt je vermogen lichtjes. Een viertakt loopt toch het best zonder demping? kijk maar es naar die GP machienes. Ik heb er een jama demper opzitten (het is niet veel meer) en dat schijnt een paar pk extra op te leveren :) .

Kabeltje op de kop is waarschijnlijk auto decompressie (goed spul *D ). Post maar piccies idd, dan kijken we verder. Kheb hier ook nog een wph liggen voor evt. naslag ;) .
 
Nog ff een illu v/d oliegang, zodat je weet hoe de stroom loopt.


full



Kheb er verder eigenlijk geen verstand van, maar ik gok dat je de koeler a/d retour leiding knoopt zodat het niet langer gaat duren voordat de olie bij koude start op de essentiele plaatsen is.

ps. Boven op de kop zit ook een tuutje. Hierop gaat normaal gesproken een kort stukje benzineslang. Deze maakt verbinding met bovengelegen oliereservoir.
 
Laatst bewerkt:
Okey, daarvoor in de plaats heb ik nu een plastic tankje ergens van. Alleen dat wil ik vervangen door een ijzeren tank, zelf gemaakt. Gewoon van plaatstaal een 4kante kubus maken, met daarop aansluitingen e.d. Moet ik daarbij ergens op letten van inhoud van de tank? ik wil er dan dus een oliekoeler tussen maken. Dus die ene slang van onder in het blok, recht naar boven naar de tank, andere slang weer terug naar het blok, en ook nog een klein aansluitinkje naar de kop toe.

Mij lijkt dan dat ik de oliekoeler tussen de retourleiding náár de olie tank tóe moet plaatsen?
 
Okey, daarvoor in de plaats heb ik nu een plastic tankje ergens van. Alleen dat wil ik vervangen door een ijzeren tank, zelf gemaakt. Gewoon van plaatstaal een 4kante kubus maken, met daarop aansluitingen e.d. Moet ik daarbij ergens op letten van inhoud van de tank? ik wil er dan dus een oliekoeler tussen maken. Dus die ene slang van onder in het blok, recht naar boven naar de tank, andere slang weer terug naar het blok, en ook nog een klein aansluitinkje naar de kop toe.

Mij lijkt dan dat ik de oliekoeler tussen de retourleiding náár de olie tank tóe moet plaatsen?
Er gaat 2,5 liter in (ik gebruik castrol GP mineraal, wph zegt; API SE norm, multigrade SAE 20W/40/50, maar dat komt op hetzelfde neer).
Maar da's idd ff lastig, de grootte van het reservoir...ik denk rond de 1.5 liter inhoud (of minder!). Als hij maar niet overloopt met de voorgeschreven hoeveelheid! (2 liter).
Je zou ook wat koelribbetjes op die oliedoos kunnen lassen, heb je in principe geen koeler meer nodig *D want dat koelt dan al goed genoeg als ie mooi in de koele rijwind staat lijkt me :? .
Verders; iedere 3000 km verse olie en elke 6000 een nieuwe olie filter.
 
Laatst bewerkt:
oliefilter, waar mag die zitten? Ben namelijk nog niet echt bekend met het blok.
Heb iig net nog aan me buggy gewerkt (op men werk) En het komt precies overeen met dat plaatje van je. Dus zal niet moeilijk te fixen zijn. Maar ik denk wel dat ik er die olie koeler tussen zet, omdat ik olie tank van niet té dun ijzer maak, wegens stevigheid e.d. En het is niet zeker dat hij in de rijwind zit.

btw, voor de geïnteresseerden;

www.brommerforum.nl/showtopic/23917/1
Das het topic wat ik op BF heb aangemaakt, met foto's e.d helaas nog geen van het blok.

Bougie wou ik trouwens ook vervangen. Enig idee welk type van Champion erin moet? of anders van NGK..
 
oliefilter, waar mag die zitten? Ben namelijk nog niet echt bekend met het blok.
Heb iig net nog aan me buggy gewerkt (op men werk) En het komt precies overeen met dat plaatje van je. Dus zal niet moeilijk te fixen zijn. Maar ik denk wel dat ik er die olie koeler tussen zet, omdat ik olie tank van niet té dun ijzer maak, wegens stevigheid e.d. En het is niet zeker dat hij in de rijwind zit.

btw, voor de geïnteresseerden;

www.brommerforum.nl/showtopic/23917/1
Das het topic wat ik op BF heb aangemaakt, met foto's e.d helaas nog geen van het blok.

Bougie wou ik trouwens ook vervangen. Enig idee welk type van Champion erin moet? of anders van NGK..
Dat plaatje heb ik voor je gescand uit een orgineel artikel wat ik heb liggen *D dus dat moet idd kloppen ;) maar zeg je nu dat je de hele fiets hebt ipv alleen een blok?
Iig, de olie filter zit rechts op het blok, een klein rond dekseltje waar 'oil filter' op staat. Draai die drie boutjes niet te hard aan! en vergeet de grote en de kleine o-ring niet (bij het vervangen v/h filter).
Bougie: NGK DR 7 ES.





ps. zeg maar tegen die dude van brommerforum dat de 550 is afgekeken (o.a. de grotere boring) van de opgevoerde xt500's in America ;)
 
Laatst bewerkt:
Hee Luc v p.

Leuk project man! Ziet er erg professioneel uit :)

Ik heb zelf ook een xt550 en heb ff een vraagje. Als jij dat 20kw spruitstuk van jouw blok vervangt door een andere, zou ik dan jouw oude over mogen kopen voor een klein bedrag?

Ik zit namelijk nog in mijn 25kw periode en volgens mij is de mijne nog volvermogen (tenminste als ik de powerwheelies mag geloven :} }
Ik heb hem nou nog geschorst staan...

MVG
 
Heb jij nu dan een gewoon spruitstuk erop zitten? In dat geval kunnen we wel ruilen ja. Maar dat zie ik wel weer als het blok eenmaal draaiend onder de buggy zit (zit ie nu al, maar nog niet gestart)

Kabeltje op de kop is waarschijnlijk auto decompressie (goed spul *D ).

Zit er dat standaard niet op dan? })
 
Jawel, dat is standeard ;)

Nog een illu;

full


1-kapje waar achter het oliefilter zit (staat erop)
2-toerenteller kabel
3-autodecomp. hefboompje/kabel
4-slangetje/tuutje, komt uit de kop (je ziet hem niet best op de foto). Volgens mij is het een ontluchting, er gaat dus geen olie door! (ja, oliedamp mss). Hij loopt naar het olie reservoir als ik me niet vergis.
 
Heb jij nu dan een gewoon spruitstuk erop zitten? In dat geval kunnen we wel ruilen ja. Maar dat zie ik wel weer als het blok eenmaal draaiend onder de buggy zit (zit ie nu al, maar nog niet gestart)

Ik wil hem eigenlijk wel weer volvermogen kunnen maken als ik zwaar mag rijden, dus ik ik koop hem liever. Maar misschien kan ruilen ook...

Dit is de mijne iig, dan kun je zien of er verschil inzit:
spruitstuk.JPG
 
lekker koelribbetjes op de olietank maken :) blok zit waarschijnlijk niet enorm in de rijwind...zorgen dat de olie goed gekoeld wordt...
 
lekker koelribbetjes op de olietank maken :) blok zit waarschijnlijk niet enorm in de rijwind...zorgen dat de olie goed gekoeld wordt...
Hopelijk zet hij het blok niet achter zijn stoel :X gewoon lekker een stukkie uit het midden.
 
Mss is het dan handig om het totale olie volume wat te vergroten voor een groter koelend effect. Je moet zowiezo 2,5 liter in je systeem hebben, maar met een olietank van 2 liter lukt dat volleges mij wel, want als ik de olie aftap komt er 1 liter uit het carter en iets meer dan 1 liter (max 1,5) uit het olietank deel.
 
No piccie no glory...

Bijlage: http://files.motor-forum.nl/forum/download_document/165078/b7f3960342c40bf81b9c2a3ac3decf40 (114_1421 low.jpg)​
 
Terug
Bovenaan Onderaan