XT600 geschikt voor dagelijks grote afstanden?

Ernie

Rookie
7 feb 2004
2
0
Rotterdam
Mijn XT600E (1990) bevalt me super in de stad (R'dam). Maar nu heb ik een nieuwe baan, op 80 km van mijn huis. Ik moet dus dagelijks op en neer gaan rijden.

Ik ben er met mijn XT al aan gewend dat je veel last hebt van (tegen)wind op de snelweg. Hij is niet echt aerodynamisch ;)

>>> Is het een probleem voor een XT om dagelijks een afstand van 160 km te rijden? Ik las in een andere post dat ie daar niet zo goed tegen kan. Is dat zo, en zo ja, hoe komt dat?



Ik zou het echt jammer vinden om mijn XT vaarwel te moeten zeggen!
-Ernie
 
Volgens mij kan hij daar goed tegen, maar of je er zelf tegen kan...dat is wat anders.
 
Zoals ik al in die andere post antwoorde ik reed er elke dag 30 KM heen en 30 KM terug mee en dat was geen probleem.
Heb 1 keer de rit naar Frankrijk gewaagd met de XT en dat was geen pretje.
Ik doe de zelfde rit nu regelmatig op de KLE en dat gaat stukken prettiger.
Hij is inderdaad ERG wind gevoelig op de snelweg maar heerlijk in de file :)
Ik denk persoonlijk dat de afstand die jij moet doen elke dag een beetje veel is op de XT.
 
Dit zal eeuwig een discussiepunt blijven.
Laat me het zo stellen, hij KAN het wel, maar er zijn betere opties.
Maar waarom probeer je het niet een tijdje :?
Nu moet ik er wel bijzeggen dat 160km per dag erg veel is voor een een-pitter
en langdurige snelweg-snelheden worden niet aangeraden.
Je zult wat vaker onderhoud moeten plegen om hem gezond te houden.
Maar zoals hierboven al werd gezegt: het is meer de vraag of JIJ het volhoud, dan je motor...

Ik rijd met mijn XR650R zo'n 12.000 km per jaar. en waarom ook niet??
:]
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie commentaar. Ik ga het inderdaad proberen met de XT :]

Ik houd jullie op de hoogte van de ontwikkelingen!
 
Desnoods pas je de tandwielverhouding beetje aan, zodat hij wat minder toeren moet maken in z'n hoogste versnelling.
Een tand meer vooraan, of 2-3 minder achteraan maken al een groot verschil.

Kost trouwens ook niets 8-)
 
In 1 woord: JA!

Ik zal het je nog sterker vertellen, hij begint pas lekker te lopen bij 80 kilometer. De XT serie zijn samen met de Honda XR serie de grootste kilometervreters uit de motorgeschiedenis. Als je er een rallytank op zet is er geen andere motor die het zolang zal volhouden dan deze twee series van Yamaha en Honda. Ze worden ook zeer vaak als basis voor reismotoren gebruikt. Al rij je ermee naar Vladiwostok, hij zal jou daar brengen. Hij houdt het langer uit dat degene die er op zit. Neem dit maar rustig van mij aan, rallyrijden en vooral het bouwen van rallymotoren is een specaliteit van mij. (zie mijn Honda XR250 rally topic)

De XT600 is een straatversie van de beroemdste rallymotor aller tijden, de Ténéré.
Ik rij met mijn Honda XR250 al ritjes van 300 kilometer non-stop.

full
 
M'n broertje heeft in 2 weken ruim 4000km gereden van NL de naar de Pyreneen en terug. Dit op een Yamaha XT600 uit '92. Geen enkel probleem gehad, enige was dat het soms moeilijk was om brandstof/benzinestation te vinden in die bergen..... ;)

CZ75
 
Het is te doen, maar leuk is anders. Ik heb destijds een speciaal scherm bij wunderlich voor de XT voor de lange afstanden gekocht. Gewoon om die druk van je borst te halen. Werkt perfekt. Ideaal als je een weekendje gaat toeren in Duitsland of in de Ardennen altijd weer die nare 200 km naar Maastricht heen en terug. Dan is zo'n scherm ideaal. Kheb het scherm nog liggen doe ik weg voor 60 euro.
 
Terug
Bovenaan Onderaan