XT600, harde tik bovenin. Wat kan dat zijn?

Bolski

MF veteraan
Donateur
29 okt 2003
59.714
94
Het is een vreemde motor, ik kocht hem met deze tik.

De nokkenas denk je dan aan. Ik vreesde al het ergste. Maar toen het blok open ging bleek de nokkenas etc in prima conditie.

Het kunnen toch niet de kleppen zijn geweest? Veel te grote speling? Het vreemde was wel dat de tik bij gasgeven en onder belasting minder leek.

Wie o wie kan hier iets over zeggen? Het gaat om een 43F met 36000 km erop.
 
Waar hoor je de tik? bovenin of onderin? Heb je de klepspeling al gecontroleerd?

Harde tik, het leek echt van bovenin te komen. Ik heb daarom de klepspeling niet gecontroleerd, het leek zo voor de hand liggend. daarom was ook mijn vraag: Zou het toch te grote klepspeling kunnen zijn?

Maar het was zo'n harde rottik.
 
Te dunne pakkingen (voet en kop) kan dit ook veroorzaken....loopt de zuiger net wel/niet tegen de kop aan. Ook al raakt hij hem net niet echt klinkt het wel zo.
Kan ook een spie met ruimte ergens zijn..b.v. van je nokkenas.
 
Inmiddels heb ik op Vehikel gesproken met Patrick Schiffers van Xtravels (organiseert oa woestijnreizen). Hij heeft volgens diverse mensen hier behoorlijk wat verstand van de XT. Volgens hem was het een te ruime zuiger, de kilometerstand bevestigde zijn vermoeden. Dat wordt dus een overmaat zuiger en uithonen. Iemand anders op de XTSR500-stand bevestigde dit verhaal.

Als de boel weer loopt zal ik mijn ervaringen hier posten.
 
Inmiddels heb ik op Vehikel gesproken met Patrick Schiffers van Xtravels (organiseert oa woestijnreizen). Hij heeft volgens diverse mensen hier behoorlijk wat verstand van de XT. Volgens hem was het een te ruime zuiger, de kilometerstand bevestigde zijn vermoeden. Dat wordt dus een overmaat zuiger en uithonen. Iemand anders op de XTSR500-stand bevestigde dit verhaal.

Als de boel weer loopt zal ik mijn ervaringen hier posten.

een te ruime zuigerspeling bedoel je zeker ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan