XT660: standaard uitlaat aanpassen

XT666

MF'er
31 mei 2005
30
0
Roermond
Na een tijdje gaat het standaard uitlaat geluid een beetje....vervelen.
Je wil een zwaarder en iets harder geluid, enfin jullie kennen het allemaal.
En natuurlijk kun je een set Akrapovic, LeoVince, Remus etc etc kopen, maar dan heb je enkele jaaaaren die zware originele dempers in de weg liggen ergens in je garage.

Dus...eigenlijk zien de standaard dempers er helemaal niet verkeerd uit, heeft er al iemand geprobeerd om deze open te maken en aan te passen?
Aan de achterkant kun je door de 3 popnagels uit te boren de "dop" eraf halen en volgens mij helemaal leeg lepelen.
Als dit lukt hou je goedgekeurde uitlaten, ligt er thuis niets in de weg, hou je je euro's op zak en brandt de duo-passagier zijn benen niet!!

Wie is hier de pionier? :)

Het blijft toch mooi:
img01140sp.jpg
 
Gewoon doen, zou ik zeggen. de popnagels uitboren en de zooi proberen te demonteren. Als dat niet lukt steek je het zootje gewoon terug. Nieuwe popnagels erin en klaar.

Ik heb pas de originele demper van mijn DR iets aangepast. Normaal zat er een opening van 14 mm ofzo in, gewoon veel te klein, de motor smoorde zelfs iets. Buiten dat moest ik altijd op de toerenteller rijden, maar in het terrein gaat dat gewoon niet, zeker niet als je op de steppies staat.
Ik heb de gatenzaag gepakt, en de demper vanachter bij het uitlaatpijpje naar iets van 25 mm geboord. Pijpje er uit gehaald en er een ander (groter) pijpje ingezet. Vastgelast en klaar. De demper heeft nu een stuk minder weerstand, maar maakt nauwelijks meer herrie. Hij maakt nu iig nét genoeg geluid om te horen wanneer ik moet schakelen, maar is bijna niet van origineel te onderscheiden.

In ieder geval trek ik niet meer de aandacht, en de motor loopt een stuk lekkerder naar mijn idee...
 
Ik wil het ook gewoon doen, maar wil niet het wiel opnieuw uitvinden.
Alle tips zijn dus welkom.
Het addertje is misschien dat de demper vol zit met allerlei zooi, dat tijdens het verwijderen van de inhoud iets scheef gaat zitten waardoor ik het niet meer terug kan bouwen. :?

Ik vind het een beetje vreemd dat ik nog NIEMAND ben tegengekomen die het gedaan heeft maar wel velen die al andere dempers gekocht hebben.
 
je kan proberen maar volgens mij is dat een reflectiedemper: met tussenschotten en balanspijpjes.Dus alles vastgelast binnenin, je kan wel alles slopen,enkel de "bus" overhouden en er een geperforeerde pijp in steken met dempingsmateeriaal rond.Maar dan nog teruggaan....
 
onmogelijk, net als XRMANU zei, dat zit vol met tussenschotten die vastgelast zijn

Een kameraad van me heeft het op zijn XT660X ook willen doen, maar is ermee gestopt, om de bovengenoemde reden. Natuurlijk kan je alles eruit krijgen, maar terug is onmogelijk. Bovendien klonk het niet mooi, te knetterend. Uiteindelijk heeft hij 2 Shark carbon dempers besteld, die volgende week zullen binnenkomen.
 
OK bedankt voor de uitleg guys, ik was er bijna aan begonnen!

De custom uitlaat van E.V.A. laat ik niet maken, ik vind het model niet mooi (komt geheel ONDER het blok te zitten als een soort platte doos met 2 minipijpjes).
Dit zal ook niet gaan in combinatie met mijn carterbeschermplaat.
Het concept van dubbele uitlaten vind ik juist erg mooi dus deze wil ik beslist houden.
 
Ik heb het zelf niet gedaan, maar het schijnt dat je een voller geluid krijgt als je de luchtsnorkel verwijderd. Maar er zijn vast wel andere xt-ers die je hier meer over kunnen vertellen.

Ik wacht nog ff tot de pekel van de wegen is (mn standaard uitlaten hebben al roestplekjes) en dan ga ik voor de Leo's x3. Dat zijn tot nu toe de enige uitlaten waar je 4 pk en 3 nm standaard erbij krijgt en ze zijn nog zeer betaalbaar ook.

p.s. Fijne fiets hè :9 Heb m nu 4 maanden en elke dag wordt de glimlach op mn gezicht groter. Je kan er echt alles mee.
 
Terug
Bovenaan Onderaan