XT660R : fascinerend hoe weinig je er over vindt

Muug

Die hard MF'er
17 okt 2007
348
141
O-Vl
Yow de mannen,

in mijn zoektocht naar een goedkope, niet al te krachtige, niet al te zware, betrouwbare, vlot rijdende, niet al te hard trillende all-road ben ik uiteindelijk bij een XT660R uitgekomen. Let wel, ik moet 'm nog kopen, maar de kogel is wel al door de kerk. In afwachting daarvan zit ik al enkele weken wat te searchen op internet, met het idee om wat XT660R-fora en interessante verbouwingen te vinden, of zoekertjes waarin ze bvb een carterplaat of een setje betere veren aanbieden. Maar dat valt dus fascinerend hard tegen !
Blijkbaar is dit echt een totaal miskend model, hier en daar zie je een zoekertje, en de fora die ervoor bestaan zijn heel erg onbemand. Zelfs in het Duits of Engels vind je weinig info!
Je vindt megaveel info over de ouwe TA, de KTM 690R, de XChallenge, zelfs de ouwe DR650 en de XT600E duiken regelmatig op, ook de F-GS-generaties zijn vrij populair, maar de XT660R is echt gigantisch onzichtbaar op internet.
Ik snap het niet, da's toch een goeie moto? Is ie te karakterloos? Te soft? Te grijs? Te tam? Onbetrouwbaar?
 
@ToSIE : die site had ik bvb al gevonden, fantastische spulletjes, maar je vindt daar dus niks 2dehands van!

@SirCrow: om dat forum (had ik ook al gevonden) te kunnen zien, moet je lid worden ...
 
@ToSIE : die site had ik bvb al gevonden, fantastische spulletjes, maar je vindt daar dus niks 2dehands van!

@SirCrow: om dat forum (had ik ook al gevonden) te kunnen zien, moet je lid worden ...

Dus beste XT-eigenaren, als het jullie wel leuk lijkt om lid van onze club te worden
(het lidmaatschap is gratis)


Wat is het probleem daarmee dan
 
Google maar eens op "xt660 de" of kijk op dit forum eens in het xt of tenere topic. De xt660 is een goed compromis om op de weg en allroad uit de voeten te kunnen. Een vriend heeft er ondertussen 55dkm op de teller staan. 2e hands moet je geluk hebben om goede onderdelen te vinden, maar nieuw genoeg te koop.
 
Er is weinig over te vinden omdat die motor en dat blok gewoon goed zijn.

Wat moet je dan schrijven , dat het blok hetzelfde is als in de Z , met
uitzondering vd injectie?
De injectie van de Z loopt rustiger en dus fijner in de stad (niet van dat
zenuwen aan / uit gevoel.

Dat die hetzelfde is als de x maar met ander kappenwerk en uitlaten?

In voorgenoemde forums is genoeg info te vinden , en nou ben ik wel
een forumvervuiler maar het gaat om het rijden en niet om het lullen
en juist dat rijden doen alle xt,s voorbeeldig.
 
xt660.com is een groot Engelstalig forum met gebruikers over de hele wereld. Niet specifiek voor de R, maar ook voor de X en Z.
 
Er is hier een topic over de XT660 X is bijna identiek, buiten velgen remmen en voorvork.

Oerbetrouwbaar is ie dan weer wel!

Zeker eens checken :)

Groetjes,

Wyers
 
Er is weinig over te vinden omdat die motor en dat blok gewoon goed zijn.

Wat moet je dan schrijven , dat het blok hetzelfde is als in de Z , met
uitzondering vd injectie?
De injectie van de Z loopt rustiger en dus fijner in de stad (niet van dat
zenuwen aan / uit gevoel.

Dat die hetzelfde is als de x maar met ander kappenwerk en uitlaten?

In voorgenoemde forums is genoeg info te vinden , en nou ben ik wel
een forumvervuiler maar het gaat om het rijden en niet om het lullen
en juist dat rijden doen alle xt,s voorbeeldig.

De injectie is hetzelfde voor alle xt 660 modellen voor zo ver ik weet? De maps op de ecu voor het regelen van de injectie zijn door de jaren heen wel veranderd. De latere modellen R lopen ook een stuk rustiger dan degene uit 2004/2005.
 
De injectie is hetzelfde voor alle xt 660 modellen voor zo ver ik weet? De maps op de ecu voor het regelen van de injectie zijn door de jaren heen wel veranderd. De latere modellen R lopen ook een stuk rustiger dan degene uit 2004/2005.


Niet dus..
de xt660z heeft een injectie systeem van minarelli en die heeft oa. grotere gasklephuizen.
ook is de luchtfilterkast groter en tot slot is er idd ook de mapping aangepast
 
Een Z loopt veel soepeler dan de R of X; rij zelf een Tenere en krijg wel eens een R of X mee als leenmotor en dan valt idd op dat aan/uit gedrag van de R/X vergeleken met het soepele rijgedrag van de Z. Maar dat hoeft geen belemmering te zijn, zowel de R als de X zijn leuke en betrouwbare motoren! Het scheelt trouwens ook of je ketting(set) niet versleten is(en goed gespannen!) en de cushdrive rubbers niet versleten zijn, dat geeft ook een minder rijgedrag natuurlijk....
 
Niet dus..
de xt660z heeft een injectie systeem van minarelli en die heeft oa. grotere gasklephuizen.
ook is de luchtfilterkast groter en tot slot is er idd ook de mapping aangepast

De gasklephuizen voor R en Z zijn vanaf 2008 in ieder geval gelijk, onderdeelnummer 5YK137501100. Is gewoon Mikuni 44 mm dus daar zal het verschil niet in zitten. Ik geloof niet dat Minarelli zich met gasklephuizen bezig houdt in ieder geval niet voor onze XT's. De eerdere modellen <2008 hebben wel een andere onderdeelnummer voor het gasklephuis maar dat zijn ook Mikuni 44 mm's en zien er hetzelfde uit maar misschien inwendig net iets anders. Zal dus vooral in ontwerp van luchtfilterhuis en mapping van ontsteking en brandstof zitten.
 
Laatst bewerkt:
De X en R zijn inderdaad bijna gelijk de ene voor de straat gemaakt en de ander voor het offroad werk... alleen jij zoekt een lichte fiets toch, in het echte offroad werk gaat de XTR je dan vast wel een paar keer verassen hij is best wel zwaar. Maar een zandpad of stukje graffel is best te doen met een R
 
De gasklephuizen voor R en Z zijn vanaf 2008 in ieder geval gelijk, onderdeelnummer 5YK137501100. Is gewoon Mikuni 44 mm dus daar zal het verschil niet in zitten. Ik geloof niet dat Minarelli zich met gasklephuizen bezig houdt in ieder geval niet voor onze XT's. De eerdere modellen <2008 hebben wel een andere onderdeelnummer voor het gasklephuis maar dat zijn ook Mikuni 44 mm's en zien er hetzelfde uit maar misschien inwendig net iets anders. Zal dus vooral in ontwerp van luchtfilterhuis en mapping van ontsteking en brandstof zitten.


Dan heb ik me destijds laten misleiden door de media en reclamepraat van Yamaha zelf :(
Heb in 2008 de 1e nieuwe xt660z gekocht en in 2009 kocht ik er weer een.
Als je nu nog wat googeld op injectie tenere (of xt660z) kom je de info tegen die ik
hier dan ook doorgaf.
Een exploded vieuw van zowel de r als de zou uitsluitsel moeten geven.

Ik geloof meteen dat jij je huiswerk goed hebt gedaan en de xt660z niet verwisseld met de xtz660
ik ben te lui om het na te pluizen dus ga ik vooralsnog uit van jou gelijk :P
 
Ondertussen kleine update : ik heb me geregistreerd op xt6.nl en heb toegang tot het forum. Nu, als je dus op een X-as het aantal posts voor een motorforum zou uitzetten, dan komt dit motor-forum zo goed als zeker op de uiterst rechtse plaats, met het hoogst aantal posts per dag/maand/jaar/decennium. Het XT6.nl-forum komt dan aan het hele verre andere eind.... :-/

Het moet zijn dat er inderdaad helemaal niks over te zeggen valt, over die R...
 
Ondertussen kleine update : ik heb me geregistreerd op xt6.nl en heb toegang tot het forum. Nu, als je dus op een X-as het aantal posts voor een motorforum zou uitzetten, dan komt dit motor-forum zo goed als zeker op de uiterst rechtse plaats, met het hoogst aantal posts per dag/maand/jaar/decennium. Het XT6.nl-forum komt dan aan het hele verre andere eind.... :-/

Het moet zijn dat er inderdaad helemaal niks over te zeggen valt, over die R...

Registreer is op XT660.com dat is veruit het grootste forum, veel info op beschikbaar voor alle XT 660's.
 
Terug
Bovenaan Onderaan