[XT660X] Ik hoor alleen klik na duwen op startknop

Kepel

Die hard MF'er
12 aug 2013
622
8
Peel en Maas
Hi,

Ik heb een vraagje. De laatste tijd start mijn XT660X (2005) niet.
Als ik op de startknop duw hoor ik alleen klik. Deze klik lijkt uit de buurt van de startmotor te komen.
Duw ik gelijk daarna weer op de startknop dan slaat hij wel aan. Het niet starten doet hij niet altijd. (willekeurig)

Wat heb ik gemeten heb:
accu: 12.9 v in rust;
accu: 14.6 v als de motor loopt;
accuspanning op de accu: zakt even naar 10.5 v als ik de motor start;
Het startrelais (die onder de zijkap langs de accu) geeft tijdens het starten 8,5v - 9v door naar de startmotor. (Een beetje weinig als je het mij vraagt)

Ik ben een beginner qua sleutelen betreft.
Waar denken jullie dat het probleem zit. De accu, start relais of startmotor?
Zijn er nog meer manieren iets te testen uit te sluiten ?
 
Hi,

Ik heb een vraagje. De laatste tijd start mijn XT660X (2005) niet.
Als ik op de startknop duw hoor ik alleen klik. Deze klik lijkt uit de buurt van de startmotor te komen.
Duw ik gelijk daarna weer op de startknop dan slaat hij wel aan. Het niet starten doet hij niet altijd. (willekeurig)

Wat heb ik gemeten heb:
accu: 12.9 v in rust;
accu: 14.6 v als de motor loopt;
accuspanning op de accu: zakt even naar 10.5 v als ik de motor start;
dat is al weinig ( accu goed geladen? dan nieuwe accu)
Het startrelais (die onder de zijkap langs de accu) geeft tijdens het starten 8,5v - 9v door naar de startmotor. (Een beetje weinig als je het mij vraagt)
dat is te weinig
Ik ben een beginner qua sleutelen betreft.
Waar denken jullie dat het probleem zit. De accu, start relais of startmotor?
Zijn er nog meer manieren iets te testen uit te sluiten ?
je verliest volgens jouw opgave bijna 2 volt van accu pool naar startmotor. Dat is veel te veel. Meet exact waar die voltjes verdwijnen en los dat op.
 
Laatst bewerkt:
Accu:
Ik heb de motor gebruikt gekocht. De leeftijd van de accu is onbekend. Maar ik schat dat hij 'af fabriek' erin zit.
Ik heb een (goede) auto accu erbij aangesloten. Nu zakt hij met starten ook naar 10,5 volt. Maar het lijkt wel of de startmotor minder moeite heeft met ronddraaien.

je verliest volgens jouw opgave bijna 2 volt van accu pool naar startmotor. Dat is veel te veel. Meet exact waar die voltjes verdwijnen en los dat op.


Ik meet het aan de kabel die uit het startrelais komt en naar de startmotor loopt. De - zet ik dan op een blank gedeelte van het chassis. Maar misschien is het niet meetmethode niet zoals het hoort?!?
Het startrelais voel ik wel duidelijk 2x klikken tijdens het starten.
 
Haal de startmotor er maar af en haal die maar uit elkaar en maak hem goed schoon van binnen.
Waarschijnlijk moet je ook de koolborstels vervangen.

Door al het vuil en de waarschijnlijk versleten koolborstels krijg je de grote spanningsval want de startmotor trekt teveel stroom tijdens het starten.
Vandaar dat het met een grote autoaccu erbij ook makkelijker gaat die kan een grotere stroom leveren.
 
Haal de startmotor er maar af en haal die maar uit elkaar en maak hem goed schoon van binnen.
Waarschijnlijk moet je ook de koolborstels vervangen.

Door al het vuil en de waarschijnlijk versleten koolborstels krijg je de grote spanningsval want de startmotor trekt teveel stroom tijdens het starten.
Vandaar dat het met een grote autoaccu erbij ook makkelijker gaat die kan een grotere stroom leveren.
dus een hogere weerstand trekt meer stroom? Welke planeet is dat?
 
Accu:
Ik heb de motor gebruikt gekocht. De leeftijd van de accu is onbekend. Maar ik schat dat hij 'af fabriek' erin zit.
Ik heb een (goede) auto accu erbij aangesloten. Nu zakt hij met starten ook naar 10,5 volt. Maar het lijkt wel of de startmotor minder moeite heeft met ronddraaien.Ik meet het aan de kabel die uit het startrelais komt en naar de startmotor loopt. De - zet ik dan op een blank gedeelte van het chassis. Maar misschien is het niet meetmethode niet zoals het hoort?!?
Het startrelais voel ik wel duidelijk 2x klikken tijdens het starten.
meet tussen de pluspool en de startmotor aansluiting hoeveel spanning daar over weg valt tijdens het starten. Doe dat ook tussen de minpool van de accu en het huis van de startmotor.

Zorg dat je daar totaal max een half volt verliest tijdens het starten.
 
Zot een mechanische weerstand overwinnen kost meer kracht en daardoor moet de startmotor harder werken en zal dus meer stroom trekken.

Beetje hetzelfde als dat ze jou met ducktape tegen een paal aan vast plakken en dat je dan zelf los moet komen. Of dat je zelf vrijwillig tegen die paal aan gaat staan en dan zo weg kan lopen.
Kijken wat je meer kracht kost maar laat dan wel ff een pic maken want dat wil ik wel zien een zot vast getaped aan een paal. :+ _O- *O* })
 
Zot een mechanische weerstand overwinnen kost meer kracht en daardoor moet de startmotor harder werken en zal dus meer stroom trekken.
leuke gedachte, maar je snapt niet wat ik zeg
Beetje hetzelfde als dat ze jou met ducktape tegen een paal aan vast plakken en dat je dan zelf los moet komen. Of dat je zelf vrijwillig tegen die paal aan gaat staan en dan zo weg kan lopen.
Kijken wat je meer kracht kost maar laat dan wel ff een pic maken want dat wil ik wel zien een zot vast getaped aan een paal. :+ _O- *O* })

als ik vast zit aan een paal is er geen stroom maar alleen spanning
 
Laatst bewerkt:
Begrijp wel welke richting zot op denkt met dat er ergens een overgangsweerstand in 1 van de verbindingen zit of in de contacten van het start relais.

Maar verdenk zelf de startmotor dat deze vervuild en sleets/versleten is.

En zot ik geloof nooit dat jij zelf vrijwillig stil blijft staan en niet probeert los te komen van de paal waar je aan vast getaped bent. Dus reken maar dat er wat gaat stromen zo je bilspleet in _O- }) En dat alleen van de steeds verder oplopende spanning })
 
Begrijp wel welke richting zot op denkt met dat er ergens een overgangsweerstand in 1 van de verbindingen zit of in de contacten van het start relais.

Maar verdenk zelf de startmotor dat deze vervuild en sleets/versleten is.

En zot ik geloof nooit dat jij zelf vrijwillig stil blijft staan en niet probeert los te komen van de paal waar je aan vast getaped bent. Dus reken maar dat er wat gaat stromen zo je bilspleet in _O- }) En dat alleen van de steeds verder oplopende spanning })
je snapt het echt niet :')
 
tumblr_m7aa43FDji1r4nojeo1_500.jpg


en weer even ontopic,

1e post bevat genoeg tips, zeker gezien het feit dat je aangeeft dat de accu nog wel eens de originele kan zijn, wat knap zou zijn voor een 9 jaar oude accu.
 
Laatst bewerkt:
Accu:
Ik heb de motor gebruikt gekocht. De leeftijd van de accu is onbekend. Maar ik schat dat hij 'af fabriek' erin zit.
Ik heb een (goede) auto accu erbij aangesloten. Nu zakt hij met starten ook naar 10,5 volt. Maar het lijkt wel of de startmotor minder moeite heeft met ronddraaien.Ik meet het aan de kabel die uit het startrelais komt en naar de startmotor loopt. De - zet ik dan op een blank gedeelte van het chassis. Maar misschien is het niet meetmethode niet zoals het hoort?!?
Het startrelais voel ik wel duidelijk 2x klikken tijdens het starten.

dan lijkt inderdaad je accu in de motor wat slapjes te zijn.
 
Laatst bewerkt:
Begrijp wel welke richting zot op denkt met dat er ergens een overgangsweerstand in 1 van de verbindingen zit of in de contacten van het start relais.

Maar verdenk zelf de startmotor dat deze vervuild en sleets/versleten is.

En zot ik geloof nooit dat jij zelf vrijwillig stil blijft staan en niet probeert los te komen van de paal waar je aan vast getaped bent. Dus reken maar dat er wat gaat stromen zo je bilspleet in _O- }) En dat alleen van de steeds verder oplopende spanning })
Als de starmotor het zwaarder heeft zal de stroom inderdaad toenemen en zal de spanningsval over de kabels door de toegenomen stroom ook toenemen.
Ts meld dat de spanning tijdens straten gemeten op de accu 10,5 volt is en dat is zeker niet abnormaal.
Plaats je er een grotere accu op dan zal de spanning b.v. op 11 volt blijven steken en krijgt de startmotor iets meer spanning.
Mocht het daadwerkelijk aan de startmotor liggen dan zou de spanning op de accu onder 10,5 volt komen.
Een paar volt spanningsverlies over de kabels is te hoog.
 
Bedankt voor de reacties.
Ik heb vandaag circa 10 keer gestart. (natuurlijk deed hij het nu iedere keer.. |( )
De accu gaat vannacht aan de Optimate (lader en druppel lader). Dan zou hij morgen weer op zijn max. moeten zijn.
Dan zal ik eens proberen te achter halen waarom de kabel naar de startmotor maar 8,5 - 9v laat zien.

Maar voor degene die denken dat het de accu zou zijn. Waarom geeft de startmotor alleen een klik bij de eerste keer op de startknop duwen en de tweede keer slaat hij wel normaal aan. Als de accu de stroom de eerste keer niet kan leveren dan zou deze het ook de tweede keer niet moeten kunnen leveren. Toch ?
(Misschien een stomme opmerking van mijn kant uit, maar ik probeer te begrijpen waar het probleem zit door sommige zaken uit te sluiten)
 
Zet je meter op een lage dc volt (b.v.20 volt)
zet de ene pen op de + van de startmotor en de andere pen op het uiteinde van die kabel (op het startrelais. Probeer nu de motor te starten.
je moet zeker minder dan 1 volt meten.
Zo kan je ook meten tussen relais en accu en tussen - van accu en massa blok bij de startmotor.
Die spanningen opgeteld is het verlies naar de startmotor.
 
Drm had ik dus ook gezegd dat het misschien wel verstandig was om de startmotor te demonteren en goed schoon te maken en de koolborstels te controleren want ik heb dit zelf veel malen mee gemaakt met koekblik startmotoren. Dan moest je ook meerdere keren de sleutel op de startstand draaien om de startmotor te laten werken.
En baat het niet dan schaadt het zeker niet.
 
Drm had ik dus ook gezegd dat het misschien wel verstandig was om de startmotor te demonteren en goed schoon te maken en de koolborstels te controleren want ik heb dit zelf veel malen mee gemaakt met koekblik startmotoren. Dan moest je ook meerdere keren de sleutel op de startstand draaien om de startmotor te laten werken.
En baat het niet dan schaadt het zeker niet.
Je bedoeld dat hij zijn meetresultaten beter kan negeren en de startmotor open maken omdat het niet schaat als het niet baat :?
 
Was antwoord op de vraag van TS wrm eerste keer alleen een klik en tweede keer wel starten. En of dat dan aan de accu lag.
Maar ga gerust verder met meten want meten is weten he.
Vindt persoonlijk dat er voor TS nu zo'n beetje alle antwoorden en oplossingen wel gegeven zijn dus dit moet nu eenvoudig op te lossen zijn.
 
Waarom niet gewoon de weerstand meten van de bedrading? Die moet nagenoeg 0 zijn. Kleine kans dat dit het euvel is. (tenzij er natuurlijk ergens draadbreuk zit)

Als de startmotor verrot is hoor je deze vaak "kreunen" als hij niet rond wilt draaien, als je helemaal niks hoort is er een kans dat het je startrelais is.

Je hoort de klik, dus het relais zal iig gedeeltelijk werken, maar als er teveel corrosie op de contacten van het bimetaal zit kan het zijn dat deze afentoe geen contact maakt.
 
De symptomen die jij (ts) beschrijft kloppen volgens mij precies met een versleten start relais.

Mijn start relais heb ik recentelijk vervangen omdat hij soms niet wilde starten. Soms sloeg hij gelijk aan, soms na drie pogingen, soms pas nadat ik mn licht had uitgezet.
wel hoorde ik altijd een tik als ik op de startknop drukte. Ik heb het relais omgeruild met die van mn andere motor en nu werkt hij weer prima. (mijn andere motor heeft nu de start problemen).

achter de spanningdip die je meet bij je startmotor zou ik niet te veel zoeken. Het is normaal dat dat wat inzakt (dat is ook de reden dat de radio uitvalt bij het starten van een auto). Je zei immers ook zelf dat als de startmotor eenmaal draait dat hij dan goed draait (niet langzaam of onregelmatig), dus met je accu en startmotor is waarschijnlijk niets mis.
 
Terug
Bovenaan Onderaan