Xtreme koude start en vingers

Hanski

Rookie
10 dec 2002
6
0
Assendelft
Goeden avond collega bikers,

Nu het -8°C is heb ik de volgende vragen aan de doorgeharde en gewinterde bikers:

1) Hoe lang moet je de motor (Diversion 900) warm laten draaien bij deze temp alvorens weg te rijden ('t beesie staat buiten)

2) wat is jullie ervaring met winterhandschoenen. Mijn vingertoppen beginnen in mijn dane-schoentjes aardig weg te vriezen

Verder nog steeds veel lol op mijn bike bij deze temperaturen (vooral die filegangers verkleumd achter hun stuur)

Alvast bedankt en groeten
 
Gewoon net als anders, even warm laten draaien (halve minuut, minuutje) en dan tijdens het rijden verder opwarmen.

En alleen kouwe vingertoppen? Dan heb je al hele goeie handschoenen :P
 
Na het starten rijd ik altijd vrijwel meteen weg. Dan komt de smering het snelst op gang. Uiteraard met gepast toerental!

Ik heb de BMW winterhandschoen. Redelijk. Toch merk ik dat bij druk verkeer (veel schakelen) ik ijskoude vingertoppen krijg (linkerhand). Ik pas mijn rijgedrag daarop aan, zodat ik zo min mogelijk hoef te schakelen. De handvatverwarming doet de rest.
 
Ik rij na een minuutje weg, en kom dan niet te hoog in de toeren. Na +/- 7 minuten zit ik op de snelweg en gaat het toerental omhoog.

En dan de kou... Ik ben vandaag halverwege A'dam (woon) - Almere (werk), even gestopt. Het ging teveel pijn doen. Handen, dijbenen, tenen. Na een paar minuten aan het blok te hebben gewarmd weer op weg gegaan. Wat waren de collega's op het werk vol met respect!
Ik heb onlangs handschoenen van Grid aangeschaft. Daar zit een binnenhandschoen van Schoeller in. Allemaal errug high-tech en ze zijn inderdaad ietsje warmer dan mijn Gore-Tex conventionele handschoenen. Maar eigenlijk helpt er niets tegen deze kou.

Bij www.motozoom.nl kun je de "gevoelstemperatuur" uitrekenen. Blijkt dat je bij 100 km/u een gevoelstemperatuur van -28 graden voor de kiezen kreeg...
 
Ik rij na een minuutje weg, en kom dan niet te hoog in de toeren. Na +/- 7 minuten zit ik op de snelweg en gaat het toerental omhoog.

En dan de kou... Ik ben vandaag halverwege A'dam (woon) - Almere (werk), even gestopt. Het ging teveel pijn doen. Handen, dijbenen, tenen. Na een paar minuten aan het blok te hebben gewarmd weer op weg gegaan. Wat waren de collega's op het werk vol met respect!
Ik heb onlangs handschoenen van Grid aangeschaft. Daar zit een binnenhandschoen van Schoeller in. Allemaal errug high-tech en ze zijn inderdaad ietsje warmer dan mijn Gore-Tex conventionele handschoenen. Maar eigenlijk helpt er niets tegen deze kou.

Bij www.motozoom.nl kun je de "gevoelstemperatuur" uitrekenen. Blijkt dat je bij 100 km/u een gevoelstemperatuur van -28 graden voor de kiezen kreeg...

Erg Hitech ja, die van Grid. Ik heb ze ook, prima dingen hoor! Behalve als ze nat van binnen worden, en je doet ze uit...dan komen de binnenhandschoenen los, en daarmee ook de waterdichtheidsmembraan (snappie). Dan ben je uren aan het pielen om de handschoen weer comfi te maken.
Moraal: Houd ze ten allen tijde droog! :)
 
Inderdaad, starten en wegwezen, geen hoge toeren draaien, dat is trouwens toch niet verstandig met dit weer.
Want dan laat je veel te veel pk's los op je wiel en vergroot je de kans dat je op je <CENSUUR> gaat....

Grtnx, hij met de warme handjes... (handkappen + handvatverwarming!) })
 
Starten en wegrijden (op zeer rustige wijze). Ook fijner voor de buren...

Bij een eventueel stoplicht kan hij dan verder warmstoken.

Duurt wel lang nu voordat hij op temperatuur komt...10-15 km of zo. Vooral als je meteen de snelweg opduikt.
 
Duurt wel lang nu voordat hij op temperatuur komt...10-15 km of zo. Vooral als je meteen de snelweg opduikt.
10-15 km zijn normale getallen in de zomer. :P

Maar juist op de snelweg duurt 't nu errug lang, vanwege de rijwind koeling. Als ik na een tijdje rijen de snelweg op 'duik' bij deze temperaturen, gaat de temp van het blok juist een heel end omlaag.


Gewoon alles doen zoals je het normaal doet, maar dan met de fluwelen handschoen. (dus extra voorzichtig, vooral met de gashendel)
 
nou ik de pijp aan koning winter gegeven...nietzozeer de temperatuur...maar die klere laag pekel op de weg...en je motor afspuiten met deze temperaturen is niet zo verstandig...

je hebt namelijk meteen een ijsculptuur...
dus ...
 
Laatst bewerkt:
Even over die Grid handschoenen: Ik neem aan dat daar ComforTemp inzit? Een spul wat warmte opneemt als je handen warm zijn en warmte afgeeft als ze koud zijn? Werkt dat nou een beetje? Ik heb wel gehoord dat je ze van te voren bij (niet op, bij) de kachel kan leggen en dan zijn ze wat warmer, zodat ze langer hun werk blijven doen. Maar ik ben benieuwd of ze echt goed warmte afgeven.
 
Mmmmh lijkt me ook wel wat die Grid handschoenen. Heb nu handschoenen met Thinsulate 3M erin, kan je zeggen: dat werkt niet echt. Na 5 minuten voel je kou door de handschoen heen snijden.
 
Motor starten en direct wegrijden, althans dat doe ik.
Tegen koude handen wil het nog wel eens helpen om dunne katoenen (foto/negatieven)handschoentjes samen met latexhandscoenen onder je motorhandschoenen te dragen. Dan blijven ze lekker warm :)
 
nou ik de pijp aan koning winter gegeven...nietzozeer de temperatuur...maar die klere laag pekel op de weg...en je motor afspuiten met deze temperaturen is niet zo verstandig...

je hebt namelijk meteen een ijsculptuur...
dus ...

Welke pekel....waar strooien ze dan nu al? Preventief?
 
Welke pekel....waar strooien ze dan nu al? Preventief?

Overal.

Wegen zijn lekker droog, dus gaan ze overal zooi strooien wat vocht aantrekt. Zo hou je iedereen lekker bezig.

Pekel lijkt me nu nog niet zo erg (geen vocht). Zodra het gaat dooien en dus waarschijnlijk natter wordt wordt het weer heel vaak afspoelen.
 
Yep, gewoon meteen rustig wegrijden is het beste voor je motor.
(Dat geldt trouwens niet alleen voor de winter)
Duurt alleen ff langer voordat ie warm is, evengoed rustiger gassen want de wegen blijken hier en daar best wel te glimmen van gladheid.

Die pekelkarren kom ik iedere dag tegen, de wegen in het midden des lands liggen al bezaaid met die witte uitgeslagen troep. Vooral op kruisingen waar die wagens gekeerd zijn liggen vaak opgehoopde bulten van pekel, stelletje #$$^%$# !

Ciao.
 
shit man, vanmorgen was mijn chokekabel bevroren, terug naar binnen, kachel erop gezet, en klaar is kees...dacht ik.Nu hangt de kable vast in hoogste stand, lekker naar het werk met 4000 tpm.je mot wat...heb ik wat te sleutelen iig vanavond....
 
Even over die Grid handschoenen: Ik neem aan dat daar ComforTemp inzit? Een spul wat warmte opneemt als je handen warm zijn en warmte afgeeft als ze koud zijn? Werkt dat nou een beetje? Ik heb wel gehoord dat je ze van te voren bij (niet op, bij) de kachel kan leggen en dan zijn ze wat warmer, zodat ze langer hun werk blijven doen. Maar ik ben benieuwd of ze echt goed warmte afgeven.


Ik heb geen idee wat voor Grids ik heb, ze waren 79euro.
Ik heb ze alleen een beetje té klein, dus krijg dan redelijk snel koude vingers, maar met die latex achtige binnhandschoentjes is het prima tot 5 graden.
Maar nu met verwarmde handschoenen moet ik het bij -5 ook wel warm houden denk ik :)
 
Die Grid handschoenen zijn iets beter. Maar ik laat vandaag handkappen op mijn fiets zetten. Het staat niet, maar het werkt wel!
 
Die Grid handschoenen die ik bedoel zijn iets van 119 euro, dus dat zullen niet dezelfde zijn. En idd, wijze les voor iedereen: winterhandschoenen mogen best ruim zitten, dan blijven je vingers warmer. (En gevoel heb je toch niet....)
 
Terug
Bovenaan Onderaan