XTZ 660 Ténéré

Status
Niet open voor verdere reacties.

MotoMalibu

MF'er
27 apr 2003
56
0
Aalsmeer
Voordat mijn XTZ 660 Ténéré een minderwaardigheidscomplex krijgt probeer ik maar eens een draadje naast die van de super Ténéré te openen. Kom maar op met foto's, tips etc etc van/ over deze dappere 1 cylinder.

:+ om verwarring te voorkomen. het gaat om de XTZ (1991 - 1996), dus niet XT of de XT ... Z. Voor deze laatste modellen zijn al (lange) draadjes.

Op zoek naar info over de XTZ 660 kwam ik in ieder geval tegen:
www.660er.de - die Yamaha XTZ 660 Tenere Startseite (ook goed om je talenkennis weer eens testen)

Ook handig, om de XT(Z) modellen uit elkaar te houden *D :
http://www.xt6.nl/modellen/modellen.html (Modellen)
 
Laatst bewerkt:
Voordat mijn XTZ 660 Ténéré een minderwaardigheidscomplex krijgt probeer ik maar eens een draadje naast die van de super Ténéré te openen. Kom maar op met foto's, tips etc etc van/ over deze dappere 1 cylinder.

Op zoek naar info over de 660 kwam ik in ieder geval tegen:
www.660er.de (ook goed om je talenkennis weer eens testen)

best een mooi apparaat maar er nu nog een draadje voor te starten is een beetje overdreven. :+ Ik zou zeggen kijk hier eens.

2008 Yamaha XTZ 660 Tenere

gr Patrick
 
SV_Patrick schreef op 21 augustus 2008 @ 14:10
best een mooi apparaat maar er nu nog een draadje voor te starten is een beetje overdreven. :+ Ik zou zeggen kijk hier eens.

2008 Yamaha XTZ 660 Tenere

gr Patrick

Dat riekt naar leeftijdsdiscriminatie ;)
Laat dat nou maar aan mijn verzekeraar over. Mag m'n 92-er alleen wa verzekeren. Niet dat ik niet wil, maar toch.
 
Ik heb er een, een 1991 rood-wit, maar ik rij er niet veel meer op. Was wel een fijne offroadvakantiemotor, 3 weken Italie, Frankrijk en Spanje mee gedaan.
 
plaatje:
full
 
Ik heb er een gehad, een blauw gele uit 1989.
Hij was drie jaar oud toen ik hem kocht. *D
Heb hem verkocht omdat mijn toenmalige vriendin er niet fijn achterop zat. B|
Af en toe zie ik hem nog rijden, dus weet dat hij het nog doet.
Hier een piccie van hem.
full
 
Laatst bewerkt:
Was al in andere topic aan het posten geweest |( ,
maar zoals ik hier al las is deze ook van voor de oorlog en hoort daar dus niet thuis. :+
 
Ik heb 'm sinds zaterdag in bezit. Binnenkort gaat ie naar de dealer.
Voor een grote beurt en vervangen remblokjes, ketting/tandwielen en voorband.
En oh ja, balhoofdlagers... kassa..... :(

Had bij de aankoop rekening gehouden met onderhoud... maar balhoofd had ik even over het hoofd gezien |( |( |( Had tijdens de proefrit niets van gemerkt. 1 uur rijden in amsterdam en het was zelfs mij duidelijk dat er iets was.

piccie van mijn van-voor-de-oorlog-ténéré.
full
 
Is je krukasmoer al aangedraaid? Weet je dat?

De meeste van die klusjes doen wij trouwens op onze sleuteldagen.
 
Laatst bewerkt:
een losse krukasmoer zou je moeten horen toch?
De vorige eigenaar heeft de motor 4 jaar gehad en deed zelf het onderhoud.
Ik betwijfel echter of dat onderhoud ook zo ver ging als het controleren van die krukasmoer.

Zal de dealer vragen of hij de krukasmoer kan controleren.
tijdens de grote beurt gaat de olie er toch uit... en zijn ze toch de voorkant aan het demonteren. Kan dat er ook wel bij (zonder te veel uren/kosten).

Bedankt voor de tip.
By the way, hebben gezien wie 'wij' zijn. Weet nog niet of ik ook 'wij' word.
Ik wil met de motor wel meer van het asfalt af, maar of ik zo fanatiek durf te worden als 'wij'
;)
 
Misschien weet de vorige eigenaar het wel.
De krukasmoer komt een keer los, vroeg of laat. Meestal ben je dan te laat. Laat hem borgen met locktite en iets strakker aandraaien dan het wphb voorschrijft.

Het is niet moeilijk, maar duurt wel even. Koop van te voren een nieuwe pakking. Het is dezelfde als voor de 3TB (XT600).

Motor op zijn linkerzij leggen (of rechtop, maar dan alle olie aftappen), rem en steppie verwijderen. Overige aansluitingen van je rechtercarterdeksel verwijderen. Carterdeksel erafhalen. Krukasmoer eraf halen (met de luchtsleutel gaat makkelijk want dan hoef je de boel niet tegen te houden). Locktite er tussen, en weer vast.

Maar misschien is het al gebeurd, maar dat weet de vorige eigenaar(en) mogelijk wel.
 
Laatst bewerkt:
Is je krukasmoer al aangedraaid? Weet je dat?

De meeste van die klusjes doen wij trouwens op onze sleuteldagen.


Hoe actief is de DTA?

Binnenkort heb ik een xtz660 in de garage staan. Nou, meer liggen, hij ligt uit elkaar. Mooi alles goed opbouwen, ik kan niet wachten :).

Als ik de specs bekijk is het toch nog een zware motor, waar ligt dat nou aan?
 
Hoe actief is de DTA?

Behoorlijk actief. Een greep uit de activiteiten afgelopen jaar:
-weekje Pyreneeen (niet echt een DTA activiteit, wel georganiseerd door clubleden
-weekje zuid Frankrijk
-2 sleuteldagen
-2 ritjes omgeving Antwerpen
-3 daags treffen
-Europees Tenere treffen
-MTB-en
-VRO (offroad)
-Offroadrit
-Ardennenweekend
-Nan King Rally


Binnenkort heb ik een xtz660 in de garage staan. Nou, meer liggen, hij ligt uit elkaar. Mooi alles goed opbouwen, ik kan niet wachten :).
Als ik de specs bekijk is het toch nog een zware motor, waar ligt dat nou aan?
Zwaar frame, zwaar blok. Toch valt er prima mee offroad te rijden. Tis eigenlijk net de nieuwe Tenere ;)
 
Laatst bewerkt:
Nouja, zosnel ik hem heb zal ik me aanmelden. Toch mooi dat er mee offroad te rijden is, dat wil ik zeker gaan doen :). Op het moment rij ik ritten met mn XT550, stuk lichter. Ben zelf wat zwaarder en breder dan normaal, dus zal het gewicht relatief wel meevallen.
 
De aanmeldprocedure werkt langzaam, wanhoop niet als je niets hoort. Overigens kan je ook nu al lid worden hoor, met die 550 hoor je er ook bij.
 
Vandaag de ténéré opgehaald van de dealer. Flink wat euri lichter, maar hij rijdt een stuk beter dan voorheen. Wat nu wel opvalt is dat het stuur bij hogere snelheden van links naar rechts en vice versa gaat (is dat wat we noemen pendelen???). Wat kan hier de oorzaak van zijn?

ps. Nog bedankt voor de tip van de krukasmoer. Die is in de beurt meegenomen.
 
Vandaag de ténéré opgehaald van de dealer. Flink wat euri lichter, maar hij rijdt een stuk beter dan voorheen. Wat nu wel opvalt is dat het stuur bij hogere snelheden van links naar rechts en vice versa gaat (is dat wat we noemen pendelen???). Wat kan hier de oorzaak van zijn?

ps. Nog bedankt voor de tip van de krukasmoer. Die is in de beurt meegenomen.
Bij de 660 hoor je dit niet vaak. Ik kan het je niet zeggen. Bandendruk, vorkinstellingen, bandenkeuze?
 
Bandenkeus zal het toch niet zijn.... gewoon een tourance voorbandje. Bandendruk zou het ook niet mogen zijn na een dealerbezoek. ik rij wel binnenkort wel even bij de dealer langs.

Overigens blijk ik net aan een fors probleem te zijn ontlopen. De hoeveelheid olie was extreem laag. Heb de tip meegekregen voorlopig om de 100 kilomter even het oliepeil te controleren. Blijkt dat net weer een leuk iets te zijn bij een XTZ.

Hoe doen mede-forummers dat klusje?
 
Flink stuk rijden. Uitzetten. Even wachten. Peilstok eruit halen. Afvegen. Erin steken zonder te draaien. Aflezen.

Je weet wel waar ie zit .....?
 
Ben met het zwabberende voorwiel/stuur naar de dealer geweest. Had zelf geconstateerd dat er een slag in de velg zat. ik had de mazzel dat zij voor een paar dagen een extra monteur hadden ingehuurd. Die had er duidelijk plezier in om spaakwielen te richten. Hij is ongeveer 3 kwartier bezig geweest om de slag uit de velg te halen. Een verschil van dag en nacht! En, het viel onder de service van de dealer..... hulde!

Op zich is de dealer van mening dat die slag waarschijnlijk al voor de grote beurt er in zat. Dat ik daarvoor niets had gemerkt zou komen doordat de oude band bij het sluiten is gaan 'vormen' naar de slag in de velg. De slag zou niet het gevolg kunnen zijn van het bandenwisselen. Die verklaring gaat er bij mij niet helemaal in, maar ik kan niet het tegendeel bewijzen.
Enfin, ik heb aangegeven - Ongeacht de oorzaak - het wel jammer te vinden om meteen na de grote beurt weer op de stoep van de dealer te moeten staan. Het is jammer dat het wiel (met slag) na de grote beurt gewoon op de motor is gezet. Tijdens het balanceren en proefrijden had het gezwabber moeten opvallen. Maar het is prima opgelost... En de fiets rijdt super :]
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan