XTZ 750 Super Ténéré - Deel 3

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb zojuist aan de hand van de test eerder in dit deel de Continental Trail Attack hoefjes besteld. Vrijdag ga ik ze monteren. Ik ben benieuwd...
 
Hallo Allemaal,

Na drie jaar op mijn XT 550 rond getuft te hebben ben ik nu op zoek naar wat zwaarders.
Ik heb de super tenere al een tijdje op het oog vanwege zijn geweldige eigenschappen.

Nu heb ik vandaag voor het eerst een proefritje gemaakt op een XTZ 750 super tenere uit 1991.
Er scheelde nogal het een en ander aan maar niet echt schokkend.
Wat me het meest opviel is dat de motor niet soepel loopt tijdens het optrekken vanuit stilstand.
de motor deed bijna niets tot 3500 toeren toen kwam er wat gang in.
Het zou kunnen komen door de lekke demper waar een gat zit van 2 bij 2 cm.
volgens mij verspild dat een hoop vermogen.

Maar mijn vraag uiteindelijk is: Wat zou er evt. motorisch niet kunnen kloppen aangezien de motor helemaal niet soepel optrekt.
andere vraag is: zijn de koppelingsveren van dit model ook rond de 40.000 km aan vervanging toe? (heb ik ooit iemand horen zeggen) of zijn de veren van dit model sterker.

Ik hoop op een antwoord van een van jullie. mocht ik tot een koop overgaan dan komt mijn XT 550 te koop ;)
 
Nah wellicht is je lekkage verholpen voordat deel 3 is afgesloten

Dat ga ik dus niet meer redden.
Maar ik denk dat ik het wel ga redden voordat deel 4 afgesloten is. :+

Het lijkt er namelijk op dat jullie gelijk gaan krijgen.
Volgens mij is de keering van de uitgaande as inderdaad lek is. En dan drupt de olie volgens mij ook via de startmotor weer terug de aarde in.

Dus dank je wel voor het meedenken! *O*

Daar heb ik ooit nog eens een linkje over geplaatst met zeer nuttige info, deze dus.
En dan met name "part II"

Thanks!! :}

Je kunt ook in deel 2 van dit forum even zoeken op 'keerring'. Staat ook e.e.a. beschreven

Ik heb 'm zelf al vervangen en dat bleek idd toen de oorzaak van de dagelijkse druppel onder het blok. Je kunt 'm zonder veel moeite vervangen. Ik herinner me alleen dat er 1 boutje van een afdekplaatje op een wat lastige plek zit, maar met het juiste sleuteltje en een beetje pielen kun je die - zonder vanalles te demonteren - er toch wel uit krijgen.

Ik ga straks eens effe zoeken.
Het kapje lag er gisteren al af, daarom kon ik net zien dat het onder het tandwiel wel erg vies was en ik zelfs nog oliedruppels zag zitten die er nog redelijk vers en vloeibaar uitzagen.
Maar zaterdagmiddag of zondag effe beter kijken en het e.e.a. schoonmaken. Ik hoop echt dat het dat is, dan is het alleen een paar dagen wachten voordat die keerring bij de dealer binnen is.
En dan eindelijk weer: :]

Een voordeel van dit alles is wel dat de ketting mooi gesmeerd bleef; scheelt weer de aanschaf van een osco oid.... ;)
 
Ik heb een mogelijke oorzaak van mijn stukgelopen lagers. De keerring bij dat lager zit wel erg losjes om de ring heen. Volgens mij moet ie eigenlijk de boel afsluiten voor vuil, dat lijkt mij toch de bedoeling van een keerring O-)

Dat gebeurd nu dus niet echt. En nu ik dit zo zie vrees ik dat diezelfde keering eigenlijk ook al niet zo lekker zat sinds de eerste keer.

Ik had dus even de bestelnummers opgezocht voor die keerring en die aan de andere kant van het wiel ook maar gelijk. Ik denk, laat ik er eens naar googlen, en zodoende kwam ik de volgende site tegen:
http://www.boats.net/parts/detail/Y-93102-25044-00.html
Hier kun je zoeken met het bestelnummer en dan verschijnt een hele lijst met andere types waar hetzelfde product voor gebruikt wordt. Erg handig om te weten :Y
De zoekopdracht in de link is dus voor de achterwielkeerring van de xtz en......
 
Laatst bewerkt:
Ik heb er 's eentje gekocht en het verbaasde mij hoeveel kracht 110 nm is.... Veel vaster dan vast is vast....

Ik zette mijn achterwiel ook altijd op gevoel vast. Toch maar een keer geprobeerd (zonder reden trouwens), en het is inderdaad ERG vast. Ik krijg hem bijna niet meer los toen ik er achter kwam dat ik mijn ketting nog moest stellen >_<.
 
Nog even over het tochtje van 26 april a.s....

Ik lees natuurlijk, dat een aantal ST rijders hier al eens meededen aan een toertocht. Kan iemand mij vertellen hoeveel kilometrs er ongeveer zijn afgelegd en hoelang dit in beslag nam?
Was het leuk en wat hebben jullie gemist of vonden jullie overbodig?

Ik dacht een stukje off-road in te plannen, maar zie daar na mijn 'Parijs-Dakar experience' maar vanaf.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan