XTZ 750 Super Tenere

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ro1710,

De XTZ750 is een waardevaste motor, waar ik errug veel plezier van heb gehad.

Hoezo mijn post? Als ST-kenner (lid van de Nederlandse Teneréclub) http://tenere0.tripod.com/FRAME.html heb ik bij menige garagehouder een mooie Tenere zien staan, met rechtercarterdeel geopend, dan wist ik weer hoelaat het was. Een Supermooie fiets naar de haaie.

Toen ik zelf een tikkend geluid hoorde direct mijn motor stil gezet en af laten voeren per aanhanger naar de dealer. Transmissieveren idd gescheurd en gaan zwerven. Koppelingskorf was met drie boutjes vastgezet aan het grote tandwiel. Helaas waren twee boutjes al los en óók door het blok gaan zwerven. Mijn geluk? Alles lag onderin het carter. Echt gezwijnd.

Zorg dat dit jou niet gebeurd. De investering is erg klein in verhouding tot de schade. (Je kunt van een TRX op de sloop vaak nog wel een 2de hands korfje vinden, mocht het nodig zijn.)

Betreffende dat schakelen in zijn één, zou je schakelwals kunnen zijn. Maar waarom zou die nu ineens stuk gaan?? Normaal gebeurd dat niet. Hopelijk geen afval in je versnellingsbak gevallen? Neutraalindicator zou zelfde verhaal kunnen zijn. Ik zou maar eens vragen aan Adri Wagener of hij het zo uit zijn hoofd weet. Ik kan je wel aan zijn nummer helpen, indien je wilt. Hij is een particulier die al twee blokken heeft gesplitst en heel enthousiast off-road rijdt met zijn aangepaste ST.

Betreffende de gelijkrichter, je moet idd het orgineel OEM onderdeel van de 850 hebben, mét koelribben.

Take care,

XTZebra
(Nu een DRZ400)
 
Laatst bewerkt:
Ik keek met open mond Raymond. Echt knap gedaan ! Reine fiets geworden ! Kan je fier op snorren !
Maar dus, de oranje versie is later de zwarte geworden ? Of is die zwarte dan toch een andere ? In elk geval knap knap knap. Ik gooi m'n ouwe DR ook eens bij je binnen ! *D
 
Neutraallampje heb ik ook eens gehad met 'n Yamaha (je wil niet weten welk type). Toen was 't gewoon een geoxydeerd draadje. Maar als je ook niet in eerste raakt denk ik dat beide problemen rond de versnellingsbak te zoeken zijn. (Al ben ik op technisch vlak gezien zo groen als een pasgeboren Shrek).

Hoeveel 't gaat kosten ? Hier in noord-west-België zijn erkende Yamaha-garages bij de duurste en minst betrouwbare garages die er zijn

Het soort problemen dat hier beschreven wordt vindt ik een echte nachtmerrie. Je springt op je fiets en dan doet ie het niet. Of je rijdt lekker... en klang, einde verhaal. Dan mag hij nog zo fantastisch rijen, als dit soort dingen er ook bij komen dan hoeft 't voor mij niet meer. Misschien toch maar geen Tenere voor mij '(
 
Die rode is later de zwarte geworden ellen wel ander frame met nieuwer kenteken en alle delen op de kop getikt om de versie bj'95 te kunnen maken maar zoals je ziet is dat aardig gelukt. Veel delen uit duidsland gehaald.
 
schitterend gewoon ! Maar moet ongeveer zoveel gekost hebben als een nieuwe. Naast de Tenere is de Dominator ook zo 'n fiets waar ik nooit op heb gereden en waar ik nieuwsgierig naar ben.
 
Easy Pete,

Die koppelingskorfveren is dan ook het enige zwakke punt van de ST.

Daarna kan je er zó de woestijn mee in en ongestoord duizenden kilometers rijden.
 
Prachtige fiets, die Supertenere!!!
Ik heb er een uit '91 die ik voor mijn werk gebruik.
Omdat ik terug wil (moet) van vier naat twee motoren wil ik hem gaan verkopen.
Motorisch is-ie prima (50.000 km), maar verder ziet-ie er niet geweldig uit.
Ik heb hem zelf twee keer hoogstpersoonlijk om laten flikkeren in de schuur. De eerste keer rechts en de tweede keer netjes op de linkerkant, en dat zie je.
Voor 1100 euri mag-ie dan ook weg.
 
Prachtige fiets, die Supertenere!!!
Ik heb er een uit '91 die ik voor mijn werk gebruik.
Omdat ik terug wil (moet) van vier naat twee motoren wil ik hem gaan verkopen.
Motorisch is-ie prima (50.000 km), maar verder ziet-ie er niet geweldig uit.
Ik heb hem zelf twee keer hoogstpersoonlijk om laten flikkeren in de schuur. De eerste keer rechts en de tweede keer netjes op de linkerkant, en dat zie je.
Voor 1100 euri mag-ie dan ook weg.

Hmmm, dan is de versnellingsbak waarschijnlijk ook naar zijn grootje.

Ik heb namelijk een Tenere gekocht, waarvan de vorige eigenaar exact hetzelfde verhaal heeft verteld. Hij gaat moeizaam af en toe in zijn een en naar zijn vrij.

Heb je een pic van je fiets??
 
De kosten die ik heb moeten maken om de honda zo te laten worden zijn gering geweest goed zoeken en goede contakten hebben. Veel uit duitsland laten komen.
 
Hmmm, dan is de versnellingsbak waarschijnlijk ook naar zijn grootje.

Ik heb namelijk een Tenere gekocht, waarvan de vorige eigenaar exact hetzelfde verhaal heeft verteld. Hij gaat moeizaam af en toe in zijn een en naar zijn vrij.

Heb je een pic van je fiets??

Versnellingsbak kapot :? :? :? Hoe kom je daar nou weer bij?
Met mijn motor is technisch niks mis, er zitten alleen wat scheurtjes in de zijkappen. Rijdt als een tierelier en schakelt als door boter.
Piccie volgt.
 
@slijtboutje...ik zei ook:waarschijnlijk.

1100,- eurootjes....hmmmm, laat de pic maar zien! :)
 
@slijtboutje...ik zei ook:waarschijnlijk.

1100,- eurootjes....hmmmm, laat de pic maar zien! :)

Hoezo waarschijnlijk :? :?
Gegarandeerd niet!!!! Zoals gezegd; schakelt als en zonnetje
BTW Vorig jaar WP voorveren opgezet, voorband 90 %, achter 50%.
Stalen remleidingen voor.
Ik heb nu echt geen tijd, maar maak morgen een foto.
 
@slijtboutje...goed goed....

en je hebt ook nog een africa twin te koop staan..aldus je underline?

Ik wacht de pics af!
 
@slijtboutje...goed goed....

en je hebt ook nog een africa twin te koop staan..aldus je underline?

Ik wacht de pics af!

Yep. Ik ben drastisch in aan het krimpen, cq om aan het bouwen.
De Supertenere de Africatwin en mijn brikke ZX 400 gaan eruit, en er komt weer een pk-kanon voor terug. Ik vindt het All-road rijden hartstikke leuk, maar ik mis het echte gumvermogen.
Sinds ik twee jaar terug goed gecrasht ben(echt mazzel gehad, maar toch een kniebandje afgevallen :+ ), had ik besloten iets tammers te gaan rijden, maar het went niet echt ;(
 
he slijtbout,

dus jij bent zowel een Tenere als een Africa gewend ? Hoe zou jij ze vergelijken ?

De vergelijking kan ik niet helemaal goed maken, omdat mijn Supertenere natuurlijk ouder is en 30.000 meer gelopen heeft als mijn AT.
De Yamaha is iets rauwer en minder gelikt als de Honda.
Dat is geloof ik in het algemeen wel het grootste verschil tussen beide merken.
Ze kunnen hetzelfde, maar de Honda is iets beter afgewerkt, maar is ook minder 'verrassend' dan de Yamaha. m.a.w De Honda is beter maar ook meer een allemansvriend. De AT is dan ook duurder en meer waardevast.
Qua vermogen en koppel maken ze mekaar niks.
De Honda zit wel een stuk beter.
 
fijne analyse. Het is ongeveer wat ik vermoedde. Ik ben zelf heel tevreden over honda in het algemeen. Als je een honda opengooit merk je kleine verschillen in opbouw met andere merken. Suzuki's lijken zo weinig mogelijk metaal te willen gebruiken, en Yamaha's lijken wel eens een en ander minder praktisch te maken omdat het mooier oogt. Bij Honda's lijkt de hele opbouw in functie van de degelijkheid.
Nu, dit is maar een algemene indruk, hoor. Kleine verschillen. Een boutje hier, een buisdikte daar, een kabelhaakje extra...enz.
En in een algemene schets rijden Honda's zwaarder, Yamaha's krachtiger en Suzuki's lichter.... Zo lijkt 't mij 8-)
 
full


Ploaties van beide zijden.
 
dat past nu zo bij Tenere...zo'n dunne is zo brommerig. Groot is krachtig!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan