XTZ 750 super ténéré

Raymond W

Vetertje
Donateur
23 okt 2006
17.883
9.550
Mijdrecht
Paar maanden geleden kwam er een xtz 750 op marktplaats voorbij.
Betreft deze motor met veel xtz spullen.
$_86.JPG

Omdat er een geheel nieuwe kappenset bij zat trok het direct mijn aandacht.
$_86 2.JPG
Alles bleek wel in België te staan en de frames (er zit nog een extra frame bij) stonden op Belgisch kenteken.
Na eerst even uitgezocht te hebben hoe het over importeren uit B gaat contact gezocht met de verkoper en een mooi prijsje afgesproken.
Op een zaterdag met de motortrailer naar B afgereisd om alles op te halen.
Thuis meteen de aanhanger in de garage gestald om de volgende ochtend alles uit te pakken.
Ik liep meteen tegen een niet geheel onvoorzien probleem aan.
Ondanks mijn garage van 35m2 kon ik niets meer opbergen.
tempImageYiO1h3.jpg
Hierop besloten afscheid te nemen van al mijn xt600 spullen incl een half voltooid project.

Als eerste heb ik het reserve blok uit elkaar gehaald.
IMG_5944.jpeg
Helaas viel deze een beetje tegen want ik kwam nogal wat dingetjes tegen.
Een gebroken veer aan de achterkant van de koppelingkorf
IMG_5966.jpeg
Een doorgeslagen koppakking
doorgeslagen???? dat ding is aan het wegrotten.
tempImage2tL4Sp.jpg
De waterpomp zat vol met drap.
IMG_5964.jpeg
Een oliefilter die niet goed zat
IMG_5967.jpeg
De cilinder en kop, tja…..
tempImagezAo7pt.jpgtempImageXCDDIp.jpg
Gelukkig heb ik nog een blok (of 6) dus deze gaat in onderdelen op het schap.
Het andere blok is inmiddels ook al gedemonteerd en daarvan is de staat tig keer beter.
In een later stadium ga ik dit blok vanaf nul weer opbouwen.

Eerst ga ik het rollend gedeelte van de suup uit elkaar halen en reviseren (waar nodig)
Na alles uit elkaar gehaald te hebben ben ik met het frame aan de gang gegaan.
Met een staalborstel in de boorkop heb ik alle roestplekken kaal gekregen.
De rest van het frame is geschuurd en heb ik in een anti roest en primer van de action gezet.
2523153_8710259012007-111.png.jpeg

Daarna in de grondverf om vervolgens een paar bussen trafic red van motip er op los te laten.
IMG_6086.jpeg
Tussentijds heb ik de balhoofdlagers eruit gemept.
IMG_6074.jpeg
Yamaha heeft voor de onderste lagerschaal 2 fukking kleine uitsparingen vrij gehouden waardoor je altijd loopt te klooien.:(
Nu zal er wel speciaal gereedschap voor te koop zijn maar de reguliere lagertrekkers etc passen niet en om tig euro uit te geven is ook weer een dingetje.
De bovenste lagerschaal is makkelijker te verwijderen en deze moet er eerst ut zodat je net even wat meer ruimte krijgt om de onderste lagerschaal te lijf te gaan.
Tijdenlang heb ik met kromme schroevendraaiers, warmstoken etc lopen klooien maar nu was mijn oog gevallen op een schuine voeglbeitel voor nog geen tientje.
Met de slijptol heb ik dee iets afgeschuind en wonderbaarlijk sla ik met een paar ferme tikken de lagerschaal eruit.:9~
IMG_6075.jpeg
Nadat de 1e levering van Kedo binnen was kon ik de rest aanpakken.
1 x 40160 Front Brake Master Cylinder Repair Kit
1 x 41717 Rear Brake Master Cylinder Repair Kit (incl. Mounting Paste)
10 x 799104012A M4x12 Countersunk Head Screw Stainless Steel, 1 Piece
1 x 21150 Fork Oil Seals, 1 Pair, (43x55x10.5mm)
1 x 90015 Taper Steering Bearing Set incl. Dust Seal
1 x 30926TI Aluminium Handlebar 'Enduro', High Type, Severe Offset, (Screwed-On Strut), Titanium Coloured, (W:H:D) 800x162x117mm
1 x 50004 Mirror, LH, Black, Arm Length approx. 120mm
1 x 50003 Mirror, RH, Black, Arm Length approx. 120mm
1 x 30002 O-Ring for e.g. Speedometer-/Tachometer Cable, OEM reference # 93210-14104
2 x 26609 Chain Slider (Ring) incl. Bolt and Small Parts, ready to mount, All Balls Racing diam. 34/8, width 24, made of durable high strength polyurethane
1 x 28204 Chain Protector, Swingarm, OEM Reference # 3LD-22151-00 (matchind bolt see item 29168)
1 x 91760 X-Ring Chain Kit, extremely strengthened 16/46Z (112Links) DID530VX3 (endless/gold)
1 x 20008 Front Fender NOST, White (ACERBIS)
1 x 41745 Handlebar Grip 'Eighties', black, 1 pair, length 127mm, diameter 32mm, suitable for 22mm handlebars, open ends
1 x 22383 Handlebar Grip 'Foam Grip', black, length 133mm, 1 Pair
1 x 40949 Brake Light Switch, hydraulic M10x1.25 (90°, 100cm Connection Lead)


De vorkpoten waren hierna aan de beurt.
IMG_5992.jpeg
IMG_5992.jpegIMG_6080.jpegIMG_6121.jpeg
De voorvelg is in goudkleur gespoten.
IMG_6122.jpeg

Voor nu eerst maar eens deze post posten anders ben ik alles kwijt.
 
Vandaag de achterbrug met veer aangepakt.
Een bekend verschijnsel is dat het onderste lager in de schokbreker vast komt te zitten door vuil etc.
Naar verloop van tijd begint het te piepen als je op je suup gaat zitten.
Dan ben je eigenlijk al veel te laat want de bal/kogel is dan vastgelopen en vervolgens draait de as/bout in de vastzittende kogel.
Dat is natuurlijk niet de bedoeling en daar is die bout niet op berekend en gaat dan ook flink inslijten, wat dus ook bij deze suup is gebeurd.
Gevolg is dat er speling in de vering ontstaat, helaas zijn deze bouten niet meer leverbaar maar het lijkt mij niet al te moeilijk om een moerbout ervoor in de plaats te zetten.
(Voor even heb ik de oude bout er in gezet anders ligt het project stil)
Ook de vetkeerringen zal ik later gaan vervangen om vuil etc buiten te houden.

IMG_6142.jpegIMG_6143.jpegIMG_6144.jpeg

Uit mijn collectie dogbones heb ik de kleinste in het linksysteem gezet zodat de suup wat hoger komt te staan.
IMG_6159.jpeg
Morgen uitzoeken welke lagers en keerringen er in het achterwiel moeten dan kunnen die ook op de bestellijst komen.
In deze (de rest ziet er ook zo uit) heb ik weinig vertrouwen.
IMG_6151.jpeg
Die van de achterbrug zijn nog pico bello.
IMG_6146.jpeg
Lijkt wel een straalmotor maar je kijkt hier door het gat waar de as in komt.
 
Hoi raymond hoe heb je de velgen gespoten heb je die helemaal afgeschuurd en welke verf heb je daarvoor gebruikt. Ik wil bij mijn oude africa twin ook de velgen aanpakken om ze terug mooi goudkleurig te krijgen. Grtn
 
UPDATE

Eindelijk de tijd weer gevonden om dit project op te pakken.

IMG_9703.jpeg

------------
Tussentijds had ik dit project nog aangepakt.
Is nog steeds in mijn bezit en ik gebruik hem voor toertochtjes en om ff lekker te rijden.
Ben er ook nog niet actief mee aan het verkopen geslagen en hij mag weg maar hoeft niet weg.
-----------

Wel had ik tijdens mijn tussentijds projectje een TDM blok (3VD) bij gekocht.
Volgens de verkoper moet dit blok in zeer goede conditie zijn.
Waardoor mijn plan is om er meteen maar een XT850z van te maken
Nu ga ik daar natuurlijk niet blind vanuit en moet het nog aangepast worden voor de XTZ.


De klepspeling is gecontroleerd en is perfect.
Ook heb ik een lektest in de cilinders gedaan en ook die hebben de test uitmuntend volbracht.
Dat geeft vertrouwen dat de verkoper mij geen kat in de zak heeft verkocht.

Maar dan….
ombouw van het 3LD blok naar 3VD blok.

Nu hebben er op het www genoeg projecten gestaan met hoe en wat er aangepast moet worden maar ik kon er nog maar bar weinig over terug lezen.
Sowieso wist ik dat de carterpan van de tdm te groot is voor de xtz en dus moet die overgezet worden. incl de oliezeef.
onderste is tdm
IMG_9754.jpegIMG_9755.jpeg
Ook het olie pijpje van de externe tank naar het blok is anders en die van de tdm loopt recht en daardoor tegen het frame.
IMG_9753.jpeg
Ook liep ik nog tegen een probleem aan met de achterkant van het blok waar de as van de achterbrug doorheen gaat.
Die van de tdm ligt in de rubbers met een buisje erin.
Op zich geen probleem (misschien zelfs beter) aar helaas is deze breder dan die van de xtz en past het blok niet in de achterbrug.
IMG_9723.jpegIMG_9718.jpeg
Links tdm rechts xtz

Met de brander de bussen uit de xtz gehaald en in het tdm blok gezet waarna het blok keurig pas zit in de achterbrug.
IMG_9721.jpegIMG_9757.jpeg

Tot zover even de blokuitwisseling en ik zal dit stukje aanvullen als er nog wat op het pad komt met de blokwissel.
------------------------------------

De waterpomp had 1 afgebroken schroef van de 3 dus moest ik deze zien te verwijderen.
Uiteraard kan je er met een griptang niet bij en met een beitel een groef erin slaan was ook al geen goede oplossing dus bleef er weinig anders over dan een helicoil te plaatsen.
Waarna de pomp weer netjes op zijn plaats zit.

IMG_9743.jpegIMG_9749.jpegIMG_9750.jpeg

Tot zover even.
Ik ga er weer een mooi stripverhaaltje van maken met vele foto`s :+
 
UPDATE

Eindelijk de tijd weer gevonden om dit project op te pakken.

Bekijk bijlage 1915693
------------
Tussentijds had ik dit project nog aangepakt.
Is nog steeds in mijn bezit en ik gebruik hem voor toertochtjes en om ff lekker te rijden.
Ben er ook nog niet actief mee aan het verkopen geslagen en hij mag weg maar hoeft niet weg.
-----------

Wel had ik tijdens mijn tussentijds projectje een TDM blok (3VD) bij gekocht.
Volgens de verkoper moet dit blok in zeer goede conditie zijn.
Waardoor mijn plan is om er meteen maar een XT850z van te maken
Nu ga ik daar natuurlijk niet blind vanuit en moet het nog aangepast worden voor de XTZ.


De klepspeling is gecontroleerd en is perfect.
Ook heb ik een lektest in de cilinders gedaan en ook die hebben de test uitmuntend volbracht.
Dat geeft vertrouwen dat de verkoper mij geen kat in de zak heeft verkocht.

Maar dan….
ombouw van het 3LD blok naar 3VD blok.

Nu hebben er op het www genoeg projecten gestaan met hoe en wat er aangepast moet worden maar ik kon er nog maar bar weinig over terug lezen.
Sowieso wist ik dat de carterpan van de tdm te groot is voor de xtz en dus moet die overgezet worden. incl de oliezeef.
onderste is tdm
Bekijk bijlage 1915700Bekijk bijlage 1915702
Ook het olie pijpje van de externe tank naar het blok is anders en die van de tdm loopt recht en daardoor tegen het frame.
Bekijk bijlage 1915704
Ook liep ik nog tegen een probleem aan met de achterkant van het blok waar de as van de achterbrug doorheen gaat.
Die van de tdm ligt in de rubbers met een buisje erin.
Op zich geen probleem (misschien zelfs beter) aar helaas is deze breder dan die van de xtz en past het blok niet in de achterbrug.
Bekijk bijlage 1915705Bekijk bijlage 1915707
Links tdm rechts xtz

Met de brander de bussen uit de xtz gehaald en in het tdm blok gezet waarna het blok keurig pas zit in de achterbrug.
Bekijk bijlage 1915711Bekijk bijlage 1915717

Tot zover even de blokuitwisseling en ik zal dit stukje aanvullen als er nog wat op het pad komt met de blokwissel.
------------------------------------

De waterpomp had 1 afgebroken schroef van de 3 dus moest ik deze zien te verwijderen.
Uiteraard kan je er met een griptang niet bij en met een beitel een groef erin slaan was ook al geen goede oplossing dus bleef er weinig anders over dan een helicoil te plaatsen.
Waarna de pomp weer netjes op zijn plaats zit.

Bekijk bijlage 1915718Bekijk bijlage 1915719Bekijk bijlage 1915720

Tot zover even.
Ik ga er weer een mooi stripverhaaltje van maken met vele foto`s :+
WAt een ellende waar begin je aan ! ;-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan