xv 750 wil niet starten

Vinnie165

MF veteraan
5 apr 2005
2.823
1
Helchteren
Ik ben vandaag terug begonnen met mijn bobber projectje ,

een xv 750 uit 1981 ,

Maar het ding wil van geen kanten starten.

Ik heb er een nieuwe startmotor opzitten. De startmotor draait heel goed rond als de bougies er uit zijn en draait 3 a 4 slagen rond als de bougies er inzitten. Dan stopt hij.
Na het opnieuw contact maken draait hij weer 4 keer rond.

De situatie is nu ver van ideaal om dat de bekabeling nog in orde gemaakt moet worden.

Ik sluit nu de startrelais kort , ( de bougies vonken beide en de startmotor draait ook rond ).

Ze krijgen benzine maar de motor wil niet aanslaan, de uitlaten staan er momenteel ook niet op ( ik weet niet of dat invloed heeft ) Ook startpiloot inspuiten helpt niet.

full
 
Ik ben vandaag terug begonnen met mijn bobber projectje ,

een xv 750 uit 1981 ,

Maar het ding wil van geen kanten starten.

Ik heb er een nieuwe startmotor opzitten. De startmotor draait heel goed rond als de bougies er uit zijn en draait 3 a 4 slagen rond als de bougies er inzitten. Dan stopt hij.
Na het opnieuw contact maken draait hij weer 4 keer rond.

De situatie is nu ver van ideaal om dat de bekabeling nog in orde gemaakt moet worden.

Ik sluit nu de startrelais kort , ( de bougies vonken beide en de startmotor draait ook rond ).

Ze krijgen benzine maar de motor wil niet aanslaan, de uitlaten staan er momenteel ook niet op ( ik weet niet of dat invloed heeft ) Ook startpiloot inspuiten helpt niet.

[afbeelding]

Bij het lezen van de titel schrok ik al, maar je hebt een ander probleem.

Als je het blok met de hand (zonder bougies) rond gooit, gaat dat overal gelijkmatig (rekening houdend met de slagen van een 4 takt), of zit er ergens een heel ruw/zwaar stuk?

En hoe gaat het als je met starter en kabelboom volledig gescheiden werkt? Dus niks van de kabelboom op de starter, een min van een losse (auto)accu op de min van de starter, en dan met een rode startkabel op de plus-moer van de starter.

Zo kun je een elektronisch probleem uitsluiten of bevestigen, want als ie dan wel goed rond gaat, is er iets dat de aansturing naar de starter ontregelt bij de 4e keer rondgaan (stand nokkenas oid/ timing ding-storing/toch niet zo'n goede accu).

En check ff dat je zeker te weten een goede accu hebt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo jongens , ik ben net nog even bezig geweest..

Het lijkt erop dat mijn startkabels naar de haaien zijn. Ik ben dus de hele tijd aan het testen geweest met startkabels op de klemmen..

ik heb de batterij er eens rechtstreeks aangehangen en zo draait hij wel normaal rond.
De startkabels juist eens doorgemeten en ze zijn dus effectief kapot.

Waarschijnlijk doorgesmolten met het proberen van de " oude defecte " startmotor..

De vlotters blijven ook nog hangen precies dus die carb moet er weer onder uit.

Bij het lezen van de titel schrok ik al, maar je hebt een ander probleem.

Als je het blok met de hand (zonder bougies) rond gooit, gaat dat overal gelijkmatig (rekening houdend met de slagen van een 4 takt), of zit er ergens een heel ruw/zwaar stuk?

En hoe gaat het als je met starter en kabelboom volledig gescheiden werkt? Dus niks van de kabelboom op de starter, een min van een losse (auto)accu op de min van de starter, en dan met een rode startkabel op de plus-moer van de starter.

Zo kun je een elektronisch probleem uitsluiten of bevestigen, want als ie dan wel goed rond gaat, is er iets dat de aansturing naar de starter ontregelt bij de 4e keer rondgaan (stand nokkenas oid/ timing ding-storing/toch niet zo'n goede accu).

En check ff dat je zeker te weten een goede accu hebt.
 
Hallo jongens , ik ben net nog even bezig geweest..

Het lijkt erop dat mijn startkabels naar de haaien zijn. Ik ben dus de hele tijd aan het testen geweest met startkabels op de klemmen..

ik heb de batterij er eens rechtstreeks aangehangen en zo draait hij wel normaal rond.
De startkabels juist eens doorgemeten en ze zijn dus effectief kapot.

Waarschijnlijk doorgesmolten met het proberen van de " oude defecte " startmotor..
Ok, das één :)
De vlotters blijven ook nog hangen precies dus die carb moet er weer onder uit.
Ook na een tikje op de vlotterbakjes of na wat laten draaien met moto forte?
 
Update,

ik zal dit projectje maar een terug opnemen, ben aan een cx 500 bezig geweest..

De motor loopt nog steeds niet,

Er zit inmiddels een andere carburateur op ( membramen waren versleten )

De situatie zoals het nu is.

+ van de batterij op de startrelais , de - op de massa.

En het spoeletje van de startrelais sluit ik rechtstreeks aan op de batterij.

Zo sluit ik de rest van de kabel boom volledig uit.

De startmotor draait wel rond maar niet om te zeggen dat hij rond vliegt... ( er zit een nieuwe startmotor op )

De bougies vonken uit de cilinder en ze worden nat..

Morgen ga ik kijken voor nieuwe bougies. Ik heb geen andere meer om te testen.... Het zou kunnen dat ze in de cilinder te zwak zijn..
 
vandaag nieuwe bougies er in , kabels eens omgewisseld ( bobbijnen ) maar geen resultaat.

precies of hij toch nog niet snel genoeg rond draait..

Er valt me iets te binnen..
Het kan toch ook niet zijn dat de batterij te "zwak" is ? Er zou deze in moeten ..

YB16AL-A2 12V/16AH

en ik gebruik deze ... YB14L-A2 12V/14AH

Scheelt wel 2 A ....
 
Al geprobeerd aan te duwen?

XV's staan bekend om een rotte startkoppeling. Niet dat ik ooit gehoord heb dat dit extra weerstand opleverde, maar het is een zwak systeem, je weet nooit.
 
..................................................

Het kan toch ook niet zijn dat de batterij te "zwak" is ? Er zou deze in moeten ..

YB16AL-A2 12V/16AH

en ik gebruik deze ... YB14L-A2 12V/14AH

Scheelt wel 2 A ....
Nee, scheelt niet 2 A maar 2 Ah ..... een andere vergelijking, maar komt wel neer op ongeveer 12,5% verschil.

Startmotor probeert er kortstondig meestal zowat 100A uit te sleuren en als die accu niet teveel onderdoet voor "nieuwstaat" moet het geen groot verschil maken .... maar vruchteloze startpogingen kosten wel minstens zoveel energie als succesvolle, dit gestoei trekt hem snel leeg.
 
Laatst bewerkt:
Geloof het of niet , vandaag de motor eens van de bank afgehaald omdat hij in de weg stond..

De zijpoot er even opgezet om hem staande te houden en dacht straks.. ik ga het nog eens proberen..

Gewoon identiek de zelfde opstelling.. met 1 batterij ..

En ja hoor , hij loopt ...

:? :?
 
Terug
Bovenaan Onderaan