xv535 (hij gaat het raam uit)

elarno

Rookie
14 apr 2002
1
0
amsterdam
Beste techneuten, is er een yamaha gek onderjullie?

Ik heb een Virago 535 uit 94 en zit al weken met een probleem. Hij geeft af en toe luchtploffen in de voorste carburateur. Na een paar dagen gaat ie steeds moeilijker starten. Uiteindelijk geeft ie dan in de achtend 2 luchtploffen en is niet meer aan te krijgen.

Er staat 14.000 km op en ik heb nu;
De kleppen gesteld
Nieuwe bougies,
Ontsteking gesteld
Membranen zijn heel
Co staat twee rondjes open
Schone benzine, beide carbs totaal uit elkaar en schoongemaakt
flotters op zelfde niveau.

Als ik hem start blijft ie net aan lopen op de volle choke. Dit is ook fout want vroeger schoot ie meteen in toeren omhoog.

Ik heb hem tijdens zon storing opeens perfect gekregen door de voorste carb in te spuiten met W40. Een lek dus dacht ik, alleen de inlaatspruitstukken zijn perfect..

KNETTERGEK WORDT IK ERVAN

Hopende op mail, Arnout Amstelveen
 
Ploffen door de inlaat komen meestal doordat een veel te rijk mengsel zorgt voor nagloeiende deeltjes in de kamer. Als je hier nieuw mengsel bij gooit word dit veel te vroeg ontstoken door deze gloeiende deeltjes i.p.v. de vonk van de bougie.
Ditzelfde heb ik ook met mijn motor in de winter (koud->vol choke-> af en toe plof en het toerental zak 500tpm). Bij 3/4 choke of minder heb ik nergens geen last meer van.

Als het een lek is tussen de carburateur en het blok zou dit gewoon valse lucht zijn en kan de motor ploffen door een te slecht mengsel wat niet ontbrand maar direct doorgepompt word in de uitlaat en daar ontbrand.

Ik denk dat toch 1 van je rubberbuizen tussen de carburateurs valse lucht toelaat. Hierdoor loopt de ene cylinder te rijk (vol choke->ploft door inlaat) en de ander (het is toch een 2 cyl.?) te arm wegens valse lucht.
Dit baseer ik voornamelijk op slecht starten/lopen en die reactie van de motor op het spuiten met W40.

Valse lucht komt meestal binnen tussen 1 van de overgangen carb-rubber of rubber-blok. Het rubber kan er als nieuw uitzien maar toch slecht afsluiten.

Gr. Jeroen

EDIT: Wat is een WPH?
 
Laatst bewerkt:
Ik weet het ook nog niet maar kan misschien nog wat mogelijkheden toevoegen.
Hoe staat het met de compressie.
Probeer met het achterwiel van de grond in een hogere versnelling de motor door de compressie te trekken en let den op of de ene cilinder makkelijker gaat als de andere.
De ontsteking staat op tijd maar vonkt hij ook.
Werkt de choke wel goed.
Hoe staat het met de accu spanning.
Wat was de kleur van de bougies.
verschillend per cilinder.(kleur/punt afstand/vet).
Houd moet. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan