XV920 Cafe project (alweer eentje??)

Hyro

Die hard MF'er
31 jul 2013
517
164
Middag allemaal, Bij deze wil ik ook graag mijn projectje tonen.
Ooit eens begonnen aan een project omdat ik het gewoon leuk vind om te sleutelen, alle motoren die ik tot nu heb gehad heb ik behoorlijk gepimpt en dat vind ik nou eenmaal gewoon leuk.
De lucht van olie en benzine, moeren bouten en gereedschap, noem het wat je wil, maar ik wordt er blij van *D

Na een nare scheiding was de zin er even af, het geld even op en het algemene gevoel van krijg de t*ring maar bleef het project staan.
nadat de zin en de financiën weer een beetje op orde waren kreeg ik een ongeluk met mijn MT10 en deed niet alles meer wat ik zou willen en bij gebrek aan 1 arm was er weinig te sleutelen.
Toen dat weer heel was en wederom de zin terug was besloot ik dezelfde arm op een andere plek weer te breken bij een karatetoernooi (weer een operatie en een stuk metaal rijker) dus weer geen tijd/mogelihjkheid en door de teleurstelling ook even geen zin.

Zo ver het "zielige" gedeelte van mijn leven (Boehoe;)) uiteindelijk de zin weer opgepakt maar er achtergekomen dat er een gedeelte door lekkage in de schuur eigenlijk wel te ver was om nog wat leuks mee te doen in een beetje afzienbare tijd.

dus weer balen tot mijn oog op een advertentie viel van caferacer.nl die een mooie tank in de aanbieding had. Nieuwsgierig en toch weer de kriebels krijgend klikte ik op de advertentie en zag dat een set met subframe en zadel betrof voor een, jawel, virago:?
Echt, kan je van die dingen een caferacer bouwen? als je het me zo had gezegd had ik de mannen met witte jassen voor je gebeld.....

Maar goed, de nieuwsgierigheid won het en ik ging op zoek naar een virago, werkelijk geen idee wat die dingen kosten en of ze er nog in fatsoenlijke staat zijn, we praten immers over richting 82 tot 86 ofzo?

De aanbiedingen op oa Marktplaats waren niet bemoedigend, ja er waren prachtige exemplaren te koop, glimmend en al, prachtige machines met al even prachtige prijzen.
Korte rekensom leerde dat die mooie glimmende tank en het perfect ogende zadel pakweg voor rond de € 2000,- aan waarde aan de fiets gaven, en dat zou ik er nou net als eerste afslopen.
die dingen tweedehands op marktplaats zetten zou dat nooit opleveren, dus om nou een fiets te kopen en ronde de € 2000,- minus de opbrengst van pakweg € 500,- direct af te schrijven vond ik best zonde (ook van die mooie fietsen trouwens)

dus toch maar in de ijskast..... tot je het gevoel weer krijgt van "ik wil het.....NU!" tja, je blijft net een kind he :Y

dus verder zoeken, lang verhaal kort, ik kwam een XV920 tegen zonder zadel en zonder tank, kwam dat even goed uit! lopend blok, carbs reeds gereviseerd en gereinigd, te mooi gewoon, dus een berichtje sturen om te onderhandelen over de prijs, nou ja vragen wat zijn laagste prijs was en dan meteen ja of nee zeggen, ik had uiteindelijk nog een bescheiden budget.

Het antwoord kwam vrij vlot, € 500,- en dan was ik de gelukkige eigenaar, uiteindelijk was dat een bedrag waar ik mee uit de voeten kon (was uiteindelijk ook echt een hele nette prijs, mensen waren echt supervriendelijk, eerlijk en netjes in de afhandeling)

dus de motor op een aanhanger en onderweg!

933890f9-2ed3-4aa8-ba3a-6c62750c7d94.jpg


Eenmaal thuis aangekomen uiteraard de boel even bekijken, er nog een extra rondje omheen lopen en niet geheel ontevreden!

i2Boz8kGRA2002Dtlsb93w.jpg


2h4sIihKRSOTrKV2IKO0QA.jpg


Ziet er allemaal prima uit, en wat er minder uitziet gaat er toch vanaf, dus who cares?

Tot zover deel 1, de rest volgt later (ben nu ook aan het werk 8-))
 
Laatst bewerkt:
En het vervolg op "project 920" :Y

Nadat de boel bekeken was, was de volgende stap natuurlijk de tank en het subframe.
Ik heb gekozen een setje te kopen bij caferacer.nl, geen idee hoe de totale kwaliteit is en de pasmaat zeg maar, maar het scheelt een hoop werk en gedoe, wat ik op dit moment er (nog) niet voor over had, mogelijk bij een volgend project ;)
Ik heb gekozen voor de "Benelli" tank, die vind ik gewoon mooi, het model tank wat ik altijd al op een motor wilde hebben, en ja, ik weet dat er mensen zijn die het niet mooi of "hun keuze" vinden en dat is prima, ik wil het gewoon (ik wil het, ik wil het, ik wil het)

Goed, eerst de boel bestellen, en dan de boel "slopen" (daar ben ik goed in) subframe er af halen en alles wat ik toch niet meer wil hebben.
Dan blijft er wel een kale boel over en verbaas me er toch over dat dit een caferacer moet worden

YBoKSid9Q4GP8Ch%ovUnGw.jpg


Als ik het zo bekijk kan ik beter een bobber bouwen _O-

Anyway, de tank, het subframe, en het zadel zijn binnen (ook al ben ik er vrij zeker van dat ik het zadel niet ga gebruiken, maar ach, het is een setje, we zien wel)

I0uYbxkjRHWA5%H8BUnVkQ.jpg


de tank

1ysdGxAeSgSfImWwVn5tKA.jpg


En het subframe

Toen dat eenmaal binnen was natuurlijk meteen passen en kijken hoe het staat:

8aogGjsPTDCWK9%66Bz1eQ.jpg


Dat ziet er toch al heel anders uit, wat een lijn al niet kan doen met een motor......

Dan de tank passen, die wordt geleverd zonder montagepunten o.i.d. dus dat moet op maat gemaakt worden, op zich geen probleem, dus nu even erop gezet om de eerste lijnen te bepalen.

JXEvJSubTKiKo13rDK7zNA.jpg


Lijn is al bijna recht, persoonlijk vind ik namelijk dat een caferacer een rechte lijn moet hebben onder de tank en het zadel, tevens moet er een "kontje" in kleur op, dat zijn echt 2 dingen die een caferacer een caferacer maken.
er is al een tijdje een trend om op welke motor dan ook een zadel met een hobbel erin op te plakken en dat caferacer te noemen, ieder zijn meug, en niet per definitie lelijk, maar geen caferacer in mijn opinie (om maar te zwijgen van een motor met tracker-zadel en dat caferacer te noemen.....)

Maar goed, dat is mijn idee, je hoeft het er niet mee eens te zijn hoor, ieder zijn mening en lol :Y

Waar waren we, o ja, het passen, dan toch het zadel er maar op......

hF73jJClQF2dpiUH+KEG9Q.jpg


Een heel ander gezicht dus, het begint zowaar op een caferacer te lijken, mooi, dat was toch ook de bedoeling.....
Maar zoals gezegd, een caferacer hoort een "kontje" te hebben, en een bobbel in een zadel is geen "kontje" dus die gaat er weer af :) (en oja, dat stuur natuurlijk ook!!!)

Eens kijken, wat volgt.....

Bekabeling, ik ben eerst even alles gaan aansluiten, nalopen, controleren en nummeren, alle connectors, kabels en pluggen, kijken of alles compleet is en werkt.
een klusje op zich, maar wel belangrijk als straks alles eraf gaat.

Er was al aangegeven dat de bekende "box of rocks" aanwezig was op deze motor. Het bekende design probleem van het start tandwiel wat niet ver genoeg naar buiten schiet om volledig in te grijpen op de starterkrans, hierdoor ratelen ze langs elkaar en draait het niet zoals het moet en hoor je een enorm geratel wat lijkt op, jawel, een doos stenen die rammelt.
De ontwerpers van Yamaha hadden de avond voor dit ontwerp waarschijnlijk flink aan de Sake gezeten.......
Er zijn verschillende oplossingen en workarounds, en ook Yamaha heeft een modificatieset, dus dat komt wel goed.

OPwaYlmiRsePQvhPnlll5A.jpg


Checken, schema ernaast en noteren wat het doet......

xhbrO2tpRXWRcBHbaZIPvQ.jpg


Dan de accu er op en alles weer aansluiten, wat een accu zit daar op zeg, daar moet toch echt iets anders op, dit kan echt niet joh, dat kreng weegt ruim 6 kilo!! :?

68C5841B-EC1D-4276-BDAE-60F32E2173B9.jpg


Nou ja, alles klopt, met de accu erin starten en alles draait en werkt, maar inderdaad, het ratelt enorm, modificatie moet er wel in.

Tot zover deel 2 van "project 920"

Ik heb nog veel meer foto's en ben al verder dan hier staat, maar ik houd het graag spannend 8-)
 
Op TR1.de staan meerdere mogelijkheden mbt modificatie.
 
Tijd voor deel 3 van Project 920....

even kijken waar waren we gebleven....

De elektriciteit was uitgezocht, alles werkt en het starten gaat ok, op de herrie na dus, maar daar wordt aan gewerkt.
dus dan meer verder met het uitdenken van de lijn, de ophanging van de tank, en het zadel uiteraard, ik heb besloten het meegeleverde zadel niet te gebruiken.

Maar eerst de tank maar "even fixen", zoals gezegd wil ik de rechte lijn van de tank en het zadel echt zo recht mogelijk hebben, dat zit misschien tussen mijn oren, maar dat vindt ik nu eenmaal, beetje autistisch misschien, maar als we dan toch bezig zijn, dan maar meteen zo goed mogelijk.

BD6BDC12-440E-49A7-936B-49267EC1DCB3.jpg


Dit zadel had ik nog liggen, ooit eens gemaakt om te kijken of het ging en hoe dat werkte, is een mooi zadel, maar staat toch niet echt op deze motor.

0A53B8E9-B15F-4654-9317-199B9DCC29E4.jpg


uiteindelijk te breed, te lang en te "lomp" voor deze XV920, dus dan toch maar wat anders bedenken, komt later wel.

De tank dan maar, eerst de rechte lijn er in krijgen, veel proberen en passen en meten, lastig met een tank, je kan aan de binnenkant niks doen als ie op het chassis staat, maar we komen er wel uit..... (geduld is een schone zaak)

V%Wajmb0QGCVhuq79BlwDQ.jpg


Eerst maar eens een bakkie erbij en nadenken hoe ik de tank kan ophangen, hij moet recht hangen, en ook blijven hangen als ik ermee onderweg ga, is wel handig, maakt anders zo'n rommel op de A12.....

9Vq73EuEQZqmziqEYuwVwA.jpg


Even een beugeltje in elkaar gelast, voor een it'er met 0 laservaring niet eens zo slecht toch?

PdGjUTrDQ5GrUTTtXn7XPA.jpg


Alvast een goed begin, of het werkt en definitief werkt weet ik nu nog niet, dan zien we vanzelf wel, anders verzinnen we wel weer wat anders toch?

top, weer passen en kijken, veel kijken, nog meer kijken, en bedenken wat de volgende stap moet worden.

2zWKEcouQIO3zoeYGPLquA.jpg


Tevreden voor nu, de tank rust goed op de beugel, als ik montagepunten kan maken dan zit ie perfect, de lijn met het subframe zit mooi en is naar mijn zin.

F7A5C0CB-D0B4-4C33-94E2-F119DA61338F.jpg


voor aan het frame moet wat "ruimte" gemaakt worden om de passing perfect te maken. stuk eruit slijpen en dichtlassen zodat de tank ruimte genoeg heeft.
Meteen weer lekker lassen en ervaring opdoen, is uiteindelijk netjes dicht gelast en netjes gemaakt.
De originele ophangpunten aan de voorkant ga ik ook gebruiken voor deze tank, nieuwe rubbers erop en punten aan de binnenkant van de tank maken.

574A659D-E056-48B9-9CB7-599DBB13D35E.jpg


Zo de andere dame er ook naast om steun en geruststellende woorden te geven aan de dame onder het mes (of slijptol in dit geval)
de tank aan de binnenkant goed bekijken en bedenken wat ik nou kan doen om de ophangpunten er in te monteren, hoe ga ik de juiste plaats bepalen? vragen, vragen, vragen.

0B097DFA-A6C0-4163-BAD5-6563310345CA.jpg


Eerst maar weer even koffie en dan weer nadenken, even de gedachten verzetten en alvast het zadel bedenken/passen.

NTpIr7sDS32kwW0JU9mUlA.jpg


Alvast met een stuk karton proberen de lijnen uit te zetten, even zien hoe het staat en hoe ik het wil, uiteindelijk bepaald dit de vorm en het model, moet wel een beetje goed zijn dus.....

5fEJNxQdRKiAVbRO4mcGiA.jpg


De basis vindt ik ok, maar het kontje is niet naar mijn zin, de lijn "klopt" niet..... ik kan het niet uitleggen maar het klopt gewoon niet.
Ik wil het ook weer niet uitrekenen volgens het "gulden snede" concept, (waar o.a Aston Martin zijn prachtige lijnen vandaan haalt, google maar eens)
De accu moet er ook af, veel te groot en veel te zwaar waar ik de bekabeling laat weet ik ook nog niet.

Nog veel te bedenken en uit te denken.

4E9ABC7F-4717-4030-B759-38A12A2D7243.jpg


Dit "klopt" al veel meer, ik wil zo veel mogelijk de lijn van de tank in de lijn van het kontje hebben. dat dat ten koste gaat van de ruimte is dan jammer, ik wil dit wel "perfect" hebben.

rj3e9T+QS4auLx7XQzzAtQ.jpg


Het frame aan de voorkant ook weer klaar, aangepast en al, ondertussen al weer een hoop ideeën voor het zadel, de bedrading en de tank.

Maar dat komt in het volgende deel wel weer, nu is de accu van de laptop bijna leeg :Y
 
And we're back voor deel 4 van "project 920"

574A659D-E056-48B9-9CB7-599DBB13D35E.jpg


Even de boel in de zon gezet om op te warmen en bruin te worden, we gaan eens kijken of we de tank erop gezet krijgen, en of we hem vast krijgen met de juiste lijn erin.

het is een drama om aan de binnenkant van de tank iets afgetekend te krijgen, maar ik heb een beugeltje bedacht, en met wat meten en passen kan ik de beugeltjes er met hotglue opzetten terwijl de tank op zijn plek zit, als de lijm droog is kan ik de tank eraf halen en de beugels vastlassen.

9EF7B2B2-92E2-4C69-BDEF-C3C4E44DC600.jpg


Je kan net zien waar er afgetekend is, wat een rotklus is dat zeg, maar het ziet er goed uit, de beugels kan ik op de juiste plek krijgen zoals het er nu uitziet.

Ondertussen nog wat plamuurwerk aan de tank gedaan en dan weer plannen en denken wat we gaan doen.

5B5F0379-8E91-4AC2-9D38-CB90953D5BD9.jpg


Wederom weer passen en alvast weer aftekenen waar o.a. het zadel komt en hoever de tank moet komen, uiteindelijk moet alles in elkaar passen en op elkaar passen toch?

Lw0zWpvlTNucz35REw5WgA.jpg


En als we dan toch even moeten nadenken over de tank kunnen we de voorkant even wassen, stof en vetvrij maken en het stuur eraf (YES!) zo'n hoog stuur staat er echt niet meer op.:N

En als we dan toch bezig zijn met de voorkant kunnen we meteen alles eraf halen, even kijken hoe alles is en hoever we de voorpoten kunnen verplaatsen (misschien even de kroonplaat een beetje laten zakken, kijken he dat staat)

YAiXsLTYRBW82j3Jdx+%ww.jpg


Hoppa, dan meteen alles er maar af, eens zien waar dat slangetje nou voor dient. dat blijkt dus een systeem te zijn om lucht in te pompen om de vering stugger te maken (of juist niet natuurlijk) voor zover ik begrijp een kort gevoerd systeem, er blijken voorpoten te zijn zonder dit systeem, dus maar eens op marktplaats kijken, wil ook eens onderzoeken of de optie van de R6 voorvork wat is, echter is dan wel en velg probleem aan de orde, ik wil absoluut niet twee verschillende velgen!

05CD7DF0-8F8F-496C-B2BC-48979D0FC5C8.jpg


Yes, en dan staat de pakketjes meneer voor de deur, met een doosje uit Duitsland, altijd lekker :Y
het is het clip-on stuur wat ik heb besteld en waarvan ik eigenlijk nog niet weet of het goed past en of het wat is, het was een aanbieding, ik had wat kortingscoupons en al met al was het te goedkoop om te laten liggen, dus we pakken het uit en gaan weer proberen!

inaXn71cQA+M3p3e5LDk8A.jpg


beetje balen is het feit dat die slangconstructie aangesloten zit op een krans om de vorkpoot heen en daardoor de clip-on vrij laag komt te zitten, dan maar de kransen eraf halen en eens kijken of we de boel kunnen omdraaien

gXtKGivDQv6Uk4%+J+ovLw.jpg


Wat slechter te zien, maar de clip-ons zijn nu omgedraaid en staat het veel beter, tevens is er ruimte genoeg om de kransen te laten zitten en toch het stuur op een goeie plek te zetten.
Al met al tevreden en voor de 4 tientjes wat het me gekost heeft ben ik een tevreden mens!

5GuWBIrdRxCt7UUfEeRwMg.jpg


Ondertussen even de boormachine gepakt, en daarna de pleisters (het zal weer eens niet waar zijn.......) Bloed zweet en tranen zijn van toepassing.

Sr3%7+b5T+y7vbczy0eiIg.jpg


We gaan eens beginnen met het zadel, de tank is even in de wacht/week gezet omdat ik het nog niet helemaal eens ben met alles, we gaan er over denken, komt goed.
Het zadel wordt gebouwd op een basis van metaalplaat waarop met polyester een kontje gebakken wordt.

BD7EF1CB-6732-4239-BB57-4288B6B6B833.jpg


Blikplaat, potnagels, koffie en natuurlijk pleisters.... dit is toch een compositie die in het rijksmuseum hoort te hangen?

tyH58TZsTuyy6ku+bU68qg.jpg


Even nog de ideale lijn erop zetten, diverse delen erop lassen en solderen en dan het definitieve model erop plakken.

QEAPog9%RuiR3G3jw609Mg.jpg


Met het zg. steekschuim het model erin schuren, 3 mm kleiner dan wat het moet worden, ik ga er geen contramal van maken in dit geval, dus het wordt polyester erop en schuren (steekschuim daarna eruit halen) dus huishoudfolie eroverheen, handschoenen aan en de polyester mengen.

WjxnFRLqTwKKTh0%lih3vQ.jpg


Waterdicht verpakt :Y

w3Gjpl3KRN+0ZPFOCEQ1Dw.jpg


Lekker plakken en kliederen, van de lucht ga je wel hele mooie kleuren zien, meteen goeie ideeën opgedaan voor de definitieve kleurstelling _O-

mpeKkzdfR7yM99p1E4Arug.jpg


Steekschuim eruit, montage randen erin plakken en weer laten drogen, het was pakweg 30 graden dag dus drogen was bijna instant.
vervolgens weer passen op de basis, vast poppen en we zijn weer een heel stuk verder.

goZPUVHGRtmpnHx2JgQO4g.jpg


Ik zeg, ziet er voorlopig goed uit, weer een hoop gedaan, tijd om weer iedereen een goed weekend te wensen en op naar deel 5! :Y
 
Laatst bewerkt:
lekker bezig!
Als je ECHT heel graag van dat slangetje af wil (ik zou de moeite niet doen voor een fijne straatfiets) heb ik nog een set poten staan van een TR1 (37mm). Moeten nieuwe keerringen in. En daar zit de wielas direct in de poten i.p.v. er voor, dus dat heeft wel wat invloed op de naloop. Jouw kroonplaten zijn anders dan die van een TR1, maar als het goed is heb ik die kroonplaten ook nog wel liggen.

Maar dit slangetje kan er toch ook gewoon tussenuit en dan afdoppen? Als je de luchtondersteuning weg laat moet er wel wat meer olie in de vork volgens mij

Wat betreft die R6 vork.... Die is veel korter, krijg je veel te weinig grondspeling aan de voorkant. En dat inbouwen is niet 1 op 1 helaas.
 
lekker bezig!
Als je ECHT heel graag van dat slangetje af wil (ik zou de moeite niet doen voor een fijne straatfiets) heb ik nog een set poten staan van een TR1 (37mm). Moeten nieuwe keerringen in. En daar zit de wielas direct in de poten i.p.v. er voor, dus dat heeft wel wat invloed op de naloop. Jouw kroonplaten zijn anders dan die van een TR1, maar als het goed is heb ik die kroonplaten ook nog wel liggen.

Maar dit slangetje kan er toch ook gewoon tussenuit en dan afdoppen? Als je de luchtondersteuning weg laat moet er wel wat meer olie in de vork volgens mij

Wat betreft die R6 vork.... Die is veel korter, krijg je veel te weinig grondspeling aan de voorkant. En dat inbouwen is niet 1 op 1 helaas.

Die R6 poot klopt inderdaad, is veel lager, maar veel belangrijker, het is een andere velg, nu kunnen velgen wel aangepast worden, maar aangezien ik de zoektocht nu (nog) niet wil doen maak ik hem eerst af met de huidige voorvork (met of zonder slangetje)

De prioriteit ligt bij het rijden (wel alles netjes en goed doen) en dan weer eens wat naders bedenken.

Het aanbod houdt ik even in mijn achterhoofd!!
 
Zijn er nog onderdelen die je nodig hebt, of zou kunnen gebruiken?

Ik heb een tr1/xv920 omgebouwd naar hardtail.
Ik gebruik t blok, wielen en voorvork.
En ontsteking en sr. Kabel boom niet, rest ook niet.
 
Zijn er nog onderdelen die je nodig hebt, of zou kunnen gebruiken?

Ik heb een tr1/xv920 omgebouwd naar hardtail.
Ik gebruik t blok, wielen en voorvork.
En ontsteking en sr. Kabel boom niet, rest ook niet.

Lol, dan gebruik je alles wat ik ook gebruik, maar leuk, ook als project ergens te zien??
 
Lol, dan gebruik je alles wat ik ook gebruik, maar leuk, ook als project ergens te zien??
 
En dan nu............

deel 5 van Project 920 :Y


We waren gebleven bij het zadel en wat losse zaken.

MM0De3TdQACAdBqkLj5Rcw.jpg


Het zadel weer even wat meer vorm gegeven, al flink wat schuurwerk gedaan en even bedenken hoe en wat nu verder.
Ik weet nog niet of ik bijv. de bekabeling er probeer onder te frotten, of dat ik het bakje ga gebruiken om de bekabeling in te doen.
aangezien het oude subframe fors groter was en dus veel meer bergruimte had voor de bekabeling, is er nu een heleboel draad over wat eigenlijk wegkan.

qooo9XI%TSGonhK1dy9Ypw.jpg


ondertussen alvast een potje op maat gekocht, past ook bij de andere dame, en rijdt heerlijk als het warm is 8-)

Maar..... we zijn met de cafe bezig, dus terug naar de menie, lasapparaten, polyester en schroeven.

KFT5sOYOQjeI7pbS215RNQ.jpg


De ophangpunten voor de tank zitten erop/onder voor iemand die nog vrijwel nooit gelast heeft vindt het nog niet eens heel onverdienstelijk en ben ik er best trots op, mede vanwege het feit dat de tank mooi recht en stevig vast zit.

Ik ben het alleen nog niet eens met de kraantjes die erbij geleverd zijn, en mogelijk dat ik die er nog afhaal. (o, en die 2 oogjes ook, geen idee waarom die erop zitten, maar overbodig, dus weg)

R+ViK53iRXKMpePY11kauw.jpg


Op de ring is de kleur die ik voor het blok bedacht heb al te zien, polijsten en/of zwart is al bijna standaard, dus ik wil wat anders (altijd al tegendraads geweest*D)
de binnenkant wil ik in een kleur die ik ook voor de tank en het kontje ga gebruiken, al weet ik nog niet welke kleur dat wordt.....

D786558C-4872-4941-B420-D5C1209B6375.jpg


Overzicht fotootje, ze begint steeds meer vorm en/of kleur te krijgen, moet nog over een hoop dingen nadenken hoe ik het wil hebben, maar tot nu toe ben ik tevreden, de tank en de ophanging zijn compleet, het zadel krijgt steeds meer vorm en de voorkant heeft ook de nodige aandacht gehad.

Wat nu wel dringend moet gebeuren is de bekabeling achter en later ook aan de voorkant.

5eq3nfquRomE0s6qkOH9kw.jpg

dit is het dus, de bos die nodig gekortwiekt moet worden. het past nu eigenlijk niet onder het zadel, mogelijk in het "bakje" maar dan nog is het proppen, en om nou de heleboel er in te mikken vind ik dan ook eigenlijk niet heel netjes.

eerst maar eens de tape die er nu omheen zit eraf halen en de lijmresten wegpoetsen. De lijm is nu een kleverige bende geworden, echt smerig en plakkerig.

MS5ufwIYTt25iSoVxQWYWA.jpg


Even als proef het bakje erin geschroefd en even kijken wat de opties zijn, even bedacht dat de regulator er dan ook ingaat zodat deze niet aan de zijkant van het frame hoeft gemonteerd te worden, vind ik wel weer een wat "cleaner" gezicht.

51lW7fwfSdmQzIHxfwESBQ.jpg


En aangezien het weer een stralende zomeravond is doorgaan met "proberen" en eens kijken of ik de componenten zoals de relais etc. een beetje netjes kwijt kan.
Het schuim is behoorlijk stevig en de onderdelen blijven er mooi inzitten, ziet er eigenlijk best prima uit zo.

Dan maar eens de soldeerbout en de krimpkous erbij zoeken.

AphJRwJcR5282tiMP7nkBg.jpg


ok, dit moet er dus een beetje netjes ingepast worden.........
Dat wordt even knutselen, inkorten wat er teveel is en weghalen wat niet nodig is, de kniptang er ook maar even bijgepast dan, die ga ik hard nodig hebben ben ik bang.....

prxl8bwVQAeXDjhWggh2vg.jpg


Mooi, krukje erbij, in het zonnetje, even diep ademhalen en dan maar beginnen. uiteindelijk komt aan alles een eind, dus hier ook aan, echter moet ik wel mijn hersens er even bij houden.
Moet goed gaan......

ynfTWig6TAOLT5Tv7%p+Dg.jpg


Na 2 dagen solderen, een flink aantal koppen koffie en het nodige geduld ziet het er al heel wat beter uit. voorlopig ben ik er wel content mee, er is flink wat draad weggeknipt:Y

Voorlopig ben ik weer wat verder, nu de bekabeling naar de accu nog aanpassen, zal omgeleid moeten worden denk ik aangezien de "oude" accu er niet meer opgaat, te groot en veel te zwaar, ziet er niet uit op die plek, en dus ook op zoek naar een andere.
Ik heb zelf het idee om een LiPo accu te zoeken, uiteraard moet de CCA hetzelfde zijn met LiPo, maar kan het formaat verder fors kleiner en natuurlijk veel lichter.

Verder moet de voorkant nog verder bedacht worden, koplamp, knipperlichten en klokje uitzoeken, en kijken wat ik nu met het "regel" slangetje moet doen.

Genoeg te bedenken dus, voor vandaag stop ik ermee.

Tot de volgende episode!
 
The next part of Project 920,

Zo, de bekabeling zit erin, voorlopig ok, best tevreden, nu weer verder met andere zaken.

APPbMxxCToCQaVCei+ssVg.jpg


Koffie dus..... even lekker een bakkie erbij, doet het altijd goed.
zo in het avondzonnetje meteen even kijken hoe en wat er verder nog gedaan kan worden, blok moet nog schoon, in kleur, carbs zijn reeds gereinigd en gereviseerd voordat hij verkocht werd, dus daar verwacht ik niet veel werk aan, wel veel schoonmaken nog aan de rest van het blok.

rGLdQN6aTgCIK11MjOdRfw.jpg


dat ziet er al weer wat opgeruimder uit, de dikke aanvoerlijnen kloppen nu niet meer, maar dat is geen probleem, die moeten toch verlegd worden ivm. de andere plek en andere accu.
Hoe ik dat precies ga doen weet ik ook nog niet, maar we verzinnen wel weer wat, is ook wel weer een van de leuke dingen van het bouwen.

UCfZNAzER3qPPET9f22WTA.jpg


Ook maar eens de "ingewanden" bekijken, zoals gezegd is de "box of rocks" nog een issue.
De ontwerpafdeling had een beetje liggen slapen toen ze de starttandwielen etc. ontworpen.
Kort gezegd komt het tandwiel niet ver genoeg naar het vliegwiel en blijft hij er daardoor een beetje tegen aan stuiteren zonder echt in elkaar te grijpen, dat maakt een hoop herrie en maakt de boel er uiteraard niet beter op.
Had er al een hoop over gelezen en filmpjes van bekeken op Youtube (kun je toch nog een hoop van leren)

dus nu de boel maar eens openmaken en kijken hoe het er in het echt uitziet.

eerst de koppeling maar even loshalen, dan alles losschroeven en zien wat er van binnen leeft.

2iatESdNSI2LiFdrk5FdKw.jpg


Eerst even de oude meuk er uit laten lopen, kan er straks meteen weer eens verse in, geen idee hoe lang dit er al inzit, maar het heeft zijn tijd gehad, weg ermee:W

Als alles eruit is, alle bouten eruit, zit allemaal redelijk los, als in niet vastgeroest/vastgerot. Dat scheelt alweer met een oude motor.
Is toch altijd een hoop werk als bouten vastgerot zitten, als ze breken heb je vaak meer problemen.

7D1BBCEE-ACD7-49AE-94B7-19BA09E294C9.jpg



Ziet er nog prima uit, het tandwiel links is de startmotor zelf, tussen dit tandwiel en het vliegwiel zit het beruchte tandwiel wat herrie maakt.
Pikant detail, dat ronde schijfje in dat vierkante rubber is een magneet, deze moet het slijpsel van het tandwiel opvangen, ze wisten dus al dat het fout zat.
Maar nu even de laatste resten olie eruit halen en de boel even schoonmaken.

A1AAA807-9678-4E0F-B656-662F22E19E5E.jpg


En dit is hem dan, het beruchte tandwiel, grappig detail is dat de (extra) klem er al opzit, de "modificatie" van Yamaha uit is deze oplossing, de extra klem waarmee ze verwachten dat het verplaatsen in een meer rechte lijn gaat en dus zorgt dat de tandwielen beter in elkaar grijpen.

In de praktijk werkt dat ook niet altijd, zo ook hier niet, maar daar is een oplossing voor, bedacht en uitgevoerd door de "echte" monteurs, hierover later meer.

8B8C3F60-8D79-4E5D-BE12-4315B798F1A6.jpg


Ondertussen gaan ook de bestellingen door, een setje knipperlichten, geen idee of ik ze ga gebruiken, zien er leuk uit, en als ze hier niet opkomen, dan is er wel een ander projectje waar ze op kunnen.

8cXG%qRHSie986lW2jPS%Q.jpg


En dan ook het zadel weer schuren en perfectioneren, er mogen natuurlijk geen deuken in zitten, moet wel echt een kontje met ronde vormen worden.
Daarna de grondlaag er op zetten en dan in kleur spuiten........ tja, de kleur, nog steeds geen idee wat voor kleur ik nou wil.

B9D9Jl84Spy5p1QSxMM8pQ.jpg


En zo staan ze dan gebroederlijk (gezusterlijk) naast elkaar in de tuin.
De schuur werd voorzien van een nieuw dak, dus de dames moesten even buiten wachten, zou toch zonde zijn als het nieuwe dak of onderdelen ervan op de motoren terecht komen.

jXBJIY3WTfSzoA4b8oLZwQ.jpg


Ondertussen ook het deksel weer terug.
De "echte" monteurs, in dit geval Bolman Motoren in Den Haag, hebben de juiste oplossing, de "oude" Bolman (77 jaar!!) wist meteen waar ik het over had, heeft er tientallen gefixt in de tijd dat alleen echte mannen op een motor reden (geintjuh!) en deze was ook piece of cake voor hem.
Hij heeft het deksel (zeg maar rondom het lager) wat afgefreesd, waardoor er meer ruimte is. Een van de problemen is namelijk dat het tandwiel uiteindelijk niet genoeg ruimte heeft en gewoon niet ver genoeg komt, het komt te vroeg tegen het deksel aan zeg maar.

Er is niet veel voor nodig, een paar millimeter is net genoeg.

Toch mooi, die mensen met motorolie in hun bloed die eigenlijk alles kunnen maken, geweldig!

pEvy67oXSEq+M4ZyYnAscg.jpg


Dat is dus mooi opgelost, nu zijn er eigenlijk geen motortechnische redenen om niet gewoon netjes te starten en goed te rijden, ik duim mee :Y

Dan meteen maar de deksels in kleur spuiten (hittebestendig uiteraard) Mooi kleurtje en ziet er weer uit als nieuw.
Straks ook de andere kant eens loshalen en in kleur spuiten.

Maar voor de vrijdagavond vindt ik het wel weer prima, tot de volgende episode van Project 920!
 
The next part of Project 920,

Zo, de bekabeling zit erin, voorlopig ok, best tevreden, nu weer verder met andere zaken.

Bekijk bijlage 1549390

Koffie dus..... even lekker een bakkie erbij, doet het altijd goed.
zo in het avondzonnetje meteen even kijken hoe en wat er verder nog gedaan kan worden, blok moet nog schoon, in kleur, carbs zijn reeds gereinigd en gereviseerd voordat hij verkocht werd, dus daar verwacht ik niet veel werk aan, wel veel schoonmaken nog aan de rest van het blok.

Bekijk bijlage 1549392

dat ziet er al weer wat opgeruimder uit, de dikke aanvoerlijnen kloppen nu niet meer, maar dat is geen probleem, die moeten toch verlegd worden ivm. de andere plek en andere accu.
Hoe ik dat precies ga doen weet ik ook nog niet, maar we verzinnen wel weer wat, is ook wel weer een van de leuke dingen van het bouwen.

Bekijk bijlage 1549398

Ook maar eens de "ingewanden" bekijken, zoals gezegd is de "box of rocks" nog een issue.
De ontwerpafdeling had een beetje liggen slapen toen ze de starttandwielen etc. ontworpen.
Kort gezegd komt het tandwiel niet ver genoeg naar het vliegwiel en blijft hij er daardoor een beetje tegen aan stuiteren zonder echt in elkaar te grijpen, dat maakt een hoop herrie en maakt de boel er uiteraard niet beter op.
Had er al een hoop over gelezen en filmpjes van bekeken op Youtube (kun je toch nog een hoop van leren)

dus nu de boel maar eens openmaken en kijken hoe het er in het echt uitziet.

eerst de koppeling maar even loshalen, dan alles losschroeven en zien wat er van binnen leeft.

Bekijk bijlage 1549402

Eerst even de oude meuk er uit laten lopen, kan er straks meteen weer eens verse in, geen idee hoe lang dit er al inzit, maar het heeft zijn tijd gehad, weg ermee:W

Als alles eruit is, alle bouten eruit, zit allemaal redelijk los, als in niet vastgeroest/vastgerot. Dat scheelt alweer met een oude motor.
Is toch altijd een hoop werk als bouten vastgerot zitten, als ze breken heb je vaak meer problemen.

Bekijk bijlage 1549416


Ziet er nog prima uit, het tandwiel links is de startmotor zelf, tussen dit tandwiel en het vliegwiel zit het beruchte tandwiel wat herrie maakt.
Pikant detail, dat ronde schijfje in dat vierkante rubber is een magneet, deze moet het slijpsel van het tandwiel opvangen, ze wisten dus al dat het fout zat.
Maar nu even de laatste resten olie eruit halen en de boel even schoonmaken.

Bekijk bijlage 1549426

En dit is hem dan, het beruchte tandwiel, grappig detail is dat de (extra) klem er al opzit, de "modificatie" van Yamaha uit is deze oplossing, de extra klem waarmee ze verwachten dat het verplaatsen in een meer rechte lijn gaat en dus zorgt dat de tandwielen beter in elkaar grijpen.

In de praktijk werkt dat ook niet altijd, zo ook hier niet, maar daar is een oplossing voor, bedacht en uitgevoerd door de "echte" monteurs, hierover later meer.

Bekijk bijlage 1549431

Ondertussen gaan ook de bestellingen door, een setje knipperlichten, geen idee of ik ze ga gebruiken, zien er leuk uit, en als ze hier niet opkomen, dan is er wel een ander projectje waar ze op kunnen.

Bekijk bijlage 1549432

En dan ook het zadel weer schuren en perfectioneren, er mogen natuurlijk geen deuken in zitten, moet wel echt een kontje met ronde vormen worden.
Daarna de grondlaag er op zetten en dan in kleur spuiten........ tja, de kleur, nog steeds geen idee wat voor kleur ik nou wil.

Bekijk bijlage 1549433

En zo staan ze dan gebroederlijk (gezusterlijk) naast elkaar in de tuin.
De schuur werd voorzien van een nieuw dak, dus de dames moesten even buiten wachten, zou toch zonde zijn als het nieuwe dak of onderdelen ervan op de motoren terecht komen.

Bekijk bijlage 1549436

Ondertussen ook het deksel weer terug.
De "echte" monteurs, in dit geval Bolman Motoren in Den Haag, hebben de juiste oplossing, de "oude" Bolman (77 jaar!!) wist meteen waar ik het over had, heeft er tientallen gefixt in de tijd dat alleen echte mannen op een motor reden (geintjuh!) en deze was ook piece of cake voor hem.
Hij heeft het deksel (zeg maar rondom het lager) wat afgefreesd, waardoor er meer ruimte is. Een van de problemen is namelijk dat het tandwiel uiteindelijk niet genoeg ruimte heeft en gewoon niet ver genoeg komt, het komt te vroeg tegen het deksel aan zeg maar.

Er is niet veel voor nodig, een paar millimeter is net genoeg.

Toch mooi, die mensen met motorolie in hun bloed die eigenlijk alles kunnen maken, geweldig!

Bekijk bijlage 1549438

Dat is dus mooi opgelost, nu zijn er eigenlijk geen motortechnische redenen om niet gewoon netjes te starten en goed te rijden, ik duim mee :Y

Dan meteen maar de deksels in kleur spuiten (hittebestendig uiteraard) Mooi kleurtje en ziet er weer uit als nieuw.
Straks ook de andere kant eens loshalen en in kleur spuiten.

Maar voor de vrijdagavond vindt ik het wel weer prima, tot de volgende episode van Project 920!
Kleur? Kijk eens goed naar die glimmende Weber BBQ die er naast staat. Zou deze ook niet misstaan, toch? Hoogglans zwart dus. Black Paint Matters!
 
Kleur? Kijk eens goed naar die glimmende Weber BBQ die er naast staat. Zou deze ook niet misstaan, toch? Hoogglans zwart dus. Black Paint Matters!

Ik heb al een zwarte gehad, wil nu weer eens iets anders....
Heb stiekem al een kleurtje bedacht, iets heeeeeeel anders dan glimmend zwart 8-)

Maar dat komt in een volgende post, anders verraad ik nu alles!
 
Ok, weer even een update, anders ga ik te ver achter lopen....

eens kijken waar we gebleven waren, de aanpassingen waren gedaan aan het start tandwiel en de deksel.
Dus nu weer een bakje koffie, en eens kijken naar de startmotor, even zien hoe die er aan toe is.

7A7B72BE-F018-424B-A5B4-38C5FF5DE83A.jpg


Aangezien ik het hele blok een ander kleur ga geven, moet er ook het nodig gepoetst en ontvet worden, op zich is het geen verwaarloosd blok, redelijk schoon en niet enorm vet en vies.

%0lAL%teTyyYcYc7dM%DJQ.jpg


eerst even wat ontvetter er op spuiten, het ergste vuil er vast af, links en rechts het verschil. eigenlijk alleen door er er ontvetter op te spuiten wat je anders in de keuken gebruikt (hoe krijg je het overigens voor elkaar om je keuken er zo uit te laten zien.....)

53xJZcXbT7aKxyMC8Dwgag.jpg


Ziet er redelijk uit, blijkbaar al een keer overgespoten, maar even de staalborstel, schuurpapier en ontvetter erbij pakken.
Ik mis toch wel een zandstraalcabine hoor, lijkt me echt erg handig, maar geen ruimte voor helaas.
Dus dan maar met de hand, zo deden ze dat in de steentijd ook toch?

MzIYJssHSq6BC6G5TgQ8uQ.jpg


Ziet er wat roestig uit, jammer dat dit niet standaard als rvs inbus leverbaar is, dan maar schuren, poetsen en schoonmaken.

IdJR8R02QYWwmTQTaLAcEA.jpg


dan meteen maar het blok ontvetten en schoonmaken, nu kan ik erbij, dan ook meteen de rest er maar afhalen en het blok een beetje vrijmaken, uitlaat eraf en poetsen maar.

134B5307-E0EC-443E-A520-60F8E694AE28.jpg


Zo ziet het er al heel wat beter uit, sterk spul dat ontvetter zeg, even inspuiten, 2 minuten intrekken, even losborstelen en schoonspoelen, meteen ontvet en lekker "droog" helemaal top, goedkoop spul, heet 3G (concurrent van HG) super ontvetter en doet zijn naam eer aan :Y

VnJBNApKScWARk9HBFWDbQ.jpg


En als we dan toch even moeten wachten op het drogen van het blok en de startmotor, meteen eens kijken hoe we de knipperlichtjes kunnen doen.
Heb een setje besteld, geen idee of ik ze ga gebruiken maar gewoon eens proberen of het wat is.
Met een beugeltje monteren aan de voorvork, niet eerder gezien maar het staat goed en zit prima zo.
Denk wel dat dat het wordt, vindt het ook wel mooie knippertjes voor een caferacer.

V%P2D9hqTHSdT5UqlAaaqg.jpg


En als we toch aan het "uitproberen" zijn, eens kijken wat dit wordt (afgezien dat er nog wat schade en putjes inzitten) de witte deksel in de kleur(en) van de motor, ziet er wel gaaf uit denk ik. Wordt ook een blijvertje ;)

hGZwdlu5RPK6vshy2Hh+Mw.jpg


Dan de andere kant maar even schoonmaken en kijken wat er nog eventueel aan gedaan moet worden.
Zie ook het verschil, de deksel reeds in kleur en de "kale" deksel, vindt de kleur wel mooi.

h8%VLGtzQlKrRtuhQcqEeg.jpg


Blok schoonmaken 2.0, bij gebrek aan een brug de zwaartekracht maar gebruiken, werkt ook, is meteen alle oude olie eruit. :}

AfVydE9kSfmKrxZOaSrO3g.jpg


Aardig verschil weer, is het net of je ook echt wat gedaan hebt......

Vq1N4YyWSaehfxDjpMYIZA.jpg


Beide deksels in kleur, wel een verschil, ben echt gecharmeerd van de kleur, ziet er wat forser uit. weet alleen nog niet wat ik met de (nu nog kale) deksel ga doen.
1Yf9qS+vTHK9B1Usr5+Hxw.jpg


Meteen nieuwe (glimmende) RVS inbusboutjes erin draaien, ziet het er meteen weer wat beter uit.
Zo nu weer genoeg voor vandaag, volgende keer de voorkant aanpakken, de achterbrug en de velgen.
Meteen ook eens het zadel gaan schuimen, vastmaken en de tank schuren, ik heb een benzinekraan besteld die origineel op de 920 zit dus die ga ik proberen op de tank te monteren.

beter en veel mooier dan de bijgeleverde kranen.

Dus tot de volgende episode van Project 920 :W
 
Leuke aflevering :)! Ziet er al weer heel anders uit als het schoon is., likkie verf heeft gehad en er glimmende boutjes in zitten!
 
Terug
Bovenaan Onderaan