XV920 Cafe project (alweer eentje??)

Erg fijn topic maak je er van. *D

Kan wel zien dat je ITer bent met al die koffie. :P
En arm breken met karate? Dacht dat dat alleen in de jaren 70/80 nog gebeurde. :X
 
Leuke aflevering :)! Ziet er al weer heel anders uit als het schoon is., likkie verf heeft gehad en er glimmende boutjes in zitten!
Geeft wel wat voldoening moet ik zeggen, het erge is alleen, dan wil je alles netjes in kleur etc. maar er moet nog genoeg gesleuteld worden dus dan is het niet handig, geduld.......
 
Erg fijn topic maak je er van. *D

Kan wel zien dat je ITer bent met al die koffie. :P
En arm breken met karate? Dacht dat dat alleen in de jaren 70/80 nog gebeurde. :X
Koffie.... als deze ooit niet meer kan rijden maar ik er een koffiemachine van_O-

(hmmm eigenlijk wel een gaaf idee om van een motorblok een koffie machine te maken....)

Maar als je een beetje je best doet kan je vandaag de dag ook nog je arm breken hoor, als je de juiste zwakke plek maar opzoekt (in dit geval de plek waar 10 maanden eerder een pen door mijn arm had gezeten na het motorongeluk, te snel weer aan het toernooi begonnen -O-)

binnenkort weer meer van dit project, heb nog wat "voorraad" klaarstaan en mogelijk moet dat wel omdat straks in het ziekenhuis gekeken wordt of al het ijzerwerk weer uit mijn arm gehaald moet worden.... (heb ik wel weer wat onderdelen :Y )
 
En weer verder met deeltje zoveel van het niet te onderschatten fijnbesnaarde en vooral vrolijke project "920" (ok genoeg drank hoor ik al....)

Waar waren we gebleven (is ook elke week weer dezelfde vraag) De deksels die al een beetje gepimpt zijn ja.

Dan maar eens wat verder kijken, de voorkant, daar moet ook een en ander gedaan worden, en als we dan toch moeten wachten op de verschillende zaken, dan maar hier verder.

Eerst de voorpoten maar eens goed schoonmaken en vetvrij maken, is altijd weer eens klusje, zeker bij de schijven hoopt zich een berg vet en zooi op.
AP2k%AfFR16%q9SiZOk84g.jpg


Maar met de 3G super ontvetter (wat een geweldig spul joh!) en verdunde dubro om af te spoelen kom je een heel eind.

lekker schrobben en poetsen tot alles van je motor af is en je zelf onder de bende zit, wat is het motorleven toch mooi _O-

+FfzXog3RwWZzkYTPSPqYg.jpg


Het voorwiel er ook maar eens bij gepakt, eens kijken wat er allemaal aan gedaan moet worden (of niet uiteraard)
Heeft een flinke poetsbeurt nodig en wil van het "glimmende" af, geen chroom of aluminium wat je moet poetsen :N

TKNtmE9JSAatIxt%upRWnw.jpg


Deze compositie kan zo het rijksmuseum in......

Maar na de koffie weer aan het werk!

5F692589-1967-42BC-8FDE-8228B0C62B43.jpg


Even proberen of dit goed gaat.....

Qt0cqu8GTFKigvQvf2w5tA.jpg


Het resultaat is echt perfect, ziet er prima uit en kan weer jaren mee (overigens zijn de poten eerst in de primer gezet alvorens de kleur er op kwam)
Dit project loopt even achter wat betreft de foto's, het spuitwerk was nog gedaan bij een uitermate prettige temperatuur hoor.

Al met al knapt zoiets meteen alweer een heel eind op, verbazend weer8-)

Q9iGfoUASluVOldFMcPmdA.jpg


Ondertussen de velg ook in kleur gezet en de schijf ook opgeknapt en opnieuw in kleur, de bos kabels die daar nu nog losligt wordt ook ingekort en aangepast, onder de tank op het frame zijn de montagepunten gemaakt zodat de bedrading ook vastgezet kan worden.
OLgp3Wu6SpWOgnUdJ78CyA.jpg


Ondertussen ook de schuur weer eens opgeruimd, de herfst en het slechte, natte weer komt er ook weer aan, dus schuilen met die handel.
De schuur was ondertussen van een nieuw dak voorzien

Nog even kijken of de wanden (meer) gesloten kunnen worden zodat de wind ook buiten blijft (is nu minimaal maar toch...) tja, een (hout)kachel zou ook wel lekker zijn :Y

Maar goed, voor de volgende keer staat de achterbrug op het programma!
 
Die kleur die je op de zijdeksels hebt gedaan staat `m erg goed!

Welke kleur is het trouwens? Het lijkt op iets van gun-metallic o.i.d. Maar dan in de niet-metallic-variant....
 
Die kleur die je op de zijdeksels hebt gedaan staat `m erg goed!

Welke kleur is het trouwens? Het lijkt op iets van gun-metallic o.i.d. Maar dan in de niet-metallic-variant....
De kleur is mat en inderdaad niet metallic, is een soort van wat lichter gun metal inderdaad (wordt een grote sticker op de bus zo met deze beschrijving_O- )
 
Ik kom hier eens per maand terug om weer eens bij te lezen. Moet zeggen dat je mooie presentatie inspireert. Heb zelf een XT500 uit de dood teruggebracht, op een extreem klein budget. Lang niet zo mooi als wat jij hier doet maar ik heb de foto's en tekst, denk dat ik er ook een leuk verslag van ga schrijven.

Dank voor de goede ideeën, kijk uit naar je vervolgposts!
 
Ik kom hier eens per maand terug om weer eens bij te lezen. Moet zeggen dat je mooie presentatie inspireert. Heb zelf een XT500 uit de dood teruggebracht, op een extreem klein budget. Lang niet zo mooi als wat jij hier doet maar ik heb de foto's en tekst, denk dat ik er ook een leuk verslag van ga schrijven.

Dank voor de goede ideeën, kijk uit naar je vervolgposts!
Het budget of de waarde in het geheel is denk ik niet interessant, deze motor heeft me € 500,- gekost, is ook niet heel veel.
Wat uiteindelijk het belangrijkste is, is de lol van het bouwen, en uiteraard straks het genieten van het rijden.
Het is gewoon leuk om ook aanspraak te krijgen over een mooi gerestaureerde XT500 (supergave fietsen trouwens) of een unieke motor zoals een caferacer die je zelf gebouwd hebt.

Volg je hart, doe wat je leuk vind en geniet van het leven *O*
 
En dan vandaag weer een vervolg in de spannende en bloedstollende serie "project 920" (ik voel een netflixserie aankomen) _O-

De laatste keer waren we gebleven bij het opruimen van de "werkplaats", een bescheiden overdekte ruimte aan mijn schuur waar ik in ieder geval droog sta en mijn spullen kan laten liggen zonder dat de boel weg is of natregent.

Een "echte" werkplaats is iets buiten mijn budget maar wel een stille wens (met een gezellige bar erbij en de mogelijkheid om deze te delen, lijkt me een leuk om kennis en kosten te delen en samen te sleutelen, misschien eens een businessmodelletje voor bedenken)

Anyway, de 920, we gaan weer verder, eens zien wat er nog op het programma staat, genoeg zo te zien.

De "achterkant" staat nog op het programma, het blok moet nog weer definitief in elkaar, incl. pakkingen, de banden moeten vervangen worden, het zadel opgeschuimd en bekleed, dan de laatste resten en dingetjes aan het frame, de bekabeling voor definitief inkorten en afmonteren, koplampen en knippers er definitief op (voor is al bedacht hoe, achter moet nog bedacht worden) dan nog de tank (nieuwe kraan)

wat dan nog moet gebeuren (soort van probleempje eigenlijk) is de accu, de plek en de montage, en de uitlaat.

Maar goed, nog een lange lijst te gaan, we beginnen even achter. De motor is op een geïmproviseerde bok gezet en de achterkant gaan we eens verder bekijken.

zaz95nEZQPGZBdQWHekFuQ.jpg


Eerst eens even het achterwiel eruit, het is een cardan aangedreven motor (hier ook duidelijk te zien) en aangezien ik geen ervaring heb met cardans is mijn nieuwsgierigheid natuurlijk geprikkeld, dus alles uit elkaar halen en kijken hoe het zit.

Achterwiel eruit gehaald en de cardan as losgemaakt, simpel principe met een steekas en kruiskoppeling. niet moeilijk.

j3P3Clr+TZeRCPLeXk49fw.jpg


De achterbrug ziet er nog redelijk uit, de roest zit niet diep, is oppervlakkig en geen probleem.
Aangezien alles al redelijk is ontvet is dat ook niet echt een probleem, lekker uit elkaar halen dus en zien wat we gaan doen.
Jammer dat de roest in de uiterste hoekjes zit en er bijna niet bij te komen is, we zien wel wat het wordt.

fjz7hWrFQY6XXaYaZGYdPg.jpg


Eerst deze maar even ontvet, schoongemaakt en in de coating gezet, daarna in de matglanzende zwarte lak gezet, goed genoeg, misschien eens alles tegelijk naar de poedercoater, maar dan moeten we even sparen.
Op de achtergrond is nog goed te zien dat de tuin ook eens opgeruimd moet worden, maar eerst de belangrijke zaken, motoren bijvoorbeeld.

EoCp9BvUQh2+qXCtfdPK8w.jpg


De achterbrug er maar uitgehaald en begonnen met een staalborstel alles een beetje schoon te maken, uiteindelijk toch maar besloten om de boel in de afbijt te zetten.
Had ooit eens begrepen dat de afbijt tegenwoordig niet meer de afbijt van vroeger is, maar toch maar geprobeerd en als je er een 2e laag opzet en de "hardnekkige" delen een 3e of 4e laag geeft begint het vanzelf te rimpelen als een oud vrouwtje. (tip, als het te lang op je handen zit gaan die ook rimpelen :X)

Uiteindelijk moet je even wachten tot alles goed opgelost is, dus genoeg tijd voor een bakkie.:)

9NVlbJHQQUWwEfp+adkc8w.jpg


Na de eerste keer afbijten is het metaal blank, nog even goed met de staalborstels er overheen en dan kan de boel in de primer.
De kleine hoekjes en gaatjes nog even met de Dremel nabewerken en dan ziet het er prima uit.

ravWFAA2QA2IagbA6EG6VQ.jpg


Eerste laag primer, goed laten drogen en nazien op oneffenheden en wat er nog anders kan.
Uiteindelijk zou ik graag de slijptol er bij pakken en alle uitstekende lasnaden etc. glad slijpen, uiteindelijk voegt dat niet heel veel toe (behalve mijn autistische ik die dan weer rustig kan slapen)

45njvAcuTgi2Z%zkv2yzyg.jpg


In de kleur gezet en best tevreden, zoals gezegd, mogelijk alles eens naar de coater, maar eerst maar eens zien hoe het geheel eruit gaat zien.
Dus nu weer alle in elkaar knutselen en kijken of we geen schroefjes overhouden.

kQLeAxx1R96FbIP%YPNsSw.jpg


Ziet er weer een stuk beter uit, het geheel ziet er beter uit en het begint zowaar ergens op te lijken.
De velg zelf wordt ook flink onder handen genomen en in dezelfde kleur gezet.
CFF1D65F-53A7-45A2-A802-DAAFFDEB25FE.jpg


Met de velg er weer in, best tevreden, wel de banden nog vernieuwen, en afstoffen, het is niet erg dat je nog bezig ben met slijpen enzo, maar het ziet er meteen niet meer uit, uiteindelijk is het gewoon weer afspuiten en dan komt het weer goed.
Het gat in het frame is de aansluiting voor het luchtfilter, hier komt uiteindelijk een open luchtfilter op, de originele aansluiting heb ik helaas niet meer, dus daar moeten we wat voor in elkaar flansen, het is uiteindelijk een bodemplaat met ring erop waar je vervolgens weer het luchtfilter op monteert.

Nou, voor zover weer, volgende keer gaan we verder met het zadel, schuim erop , de montage en niet te vergeten definitief de tandwielen van het startgebeuren erin en de nieuwe pakkingen plaatsen zodat de deksels dicht kunnen.

:W
 
Hoi Jeroen, Ik ga binnenkort ook de voortgang van mijn XV project hier plaatsen en ik heb ook een luchtfilter flens nodig. Deze kan ik zelf uitfrezen 2 uitfrezen duurt maar 5 min langer als 1. Als je geïnteresseerd bent stuur maar even een PB.
luchtfilter flens XV920.JPG
 
Hoi Jeroen, Ik ga binnenkort ook de voortgang van mijn XV project hier plaatsen en ik heb ook een luchtfilter flens nodig. Deze kan ik zelf uitfrezen 2 uitfrezen duurt maar 5 min langer als 1. Als je geïnteresseerd bent stuur maar even een PB.
Bekijk bijlage 1584320
Je hebt een PB, benieuwd naar de jouwe :o)
 
Ok, weer even wat nieuws, wat later dan gedacht vanwege slecht nieuws uit de familie, maar we gaan doorrrrrr!

We waren gebleven bij de achterbrug, zoals eerder gezegd loopt het topic achter in tijd, maar dan is er in de winter ook nog wat te lezen ;)

LLGK0uxLRjuiq9+XQpy7mg.jpg


Nu de achterbrug er ook weer een beetje fatsoenlijk uitziet weer eens verder met het zadel, dus weer even passen en vooral veel kijken uit alle hoeken, het moet wel "kloppen" namelijk.

By the way, interessante materie over het wel of niet kloppen van lijnen en verhoudingen in auto's en motoren, moet je eens googelen naar "de gulden snede" dat is een verhouding in maten die o.a. door Aston Martin vrij strak worden aangehouden. Een auto of motor die aan deze verhoudingen voldoet wordt over het algemeen als mooi beschouwd omdat de maten "kloppen" (lekker abstract zeg...)

Maar verder weer met het zadel, er zijn een aantal dingen waar ik het nog niet mee eens ben. Het subframe is natuurlijk geleverd met bijbehorend zadel en dat past ook wel, maar omdat ik een andere zadel wil (iets met eigenwijs) past het niet perfect en moet er iets veranderd worden.
Dus weer even passen en meten en kijken waar we de slijptol in kunnen zetten. Bij mij duurt dat proces altijd even, wil ik iets wijzigen maar weet ik nog niet wat en hoe, en dan een dag later zie ik ineens het licht.

06BA7C66-11B5-4728-BD44-40175402D692.jpg


Zo zit het nu en daar gaat dus straks de zaag in, het laatste deel wat nu omhoog loopt slaat eigenlijk nergens (meer) op en moet dus anders.
dus de veiligheidsbril op en aan de slag maar.

0Gp47dzsSnqht66yYSnwMA.jpg

Oh nee, eerst koffie :Y

De slijptol, even meten en aftekenen en dan alles eraf, soms is het leven mooi.
18B11E56-F38E-4877-90CC-91351E9DB55A.jpg


beter zo, nu nog weer een stukje eraan en dan past het allemaal wat beter, het zadel krijgt nu meer ondersteuning en we hebben weer wat ruimte in het kontje.Kunnen we weer wat meenemen, regenpakken, sloten, extra helm en een thermoskan koffie.
Nou ja 3 muntjes van 2 euro voor een kop koffie dan toch wel :?

ZNWUV41wSP+ux5k1QoFL7w.jpg


Zo dan, ook weer gefixt.

AeGaCp7SRCCETsBTCIRZLQ.jpg


Dan nog even de deksel weer terugzetten en de tandwielen op hun plek na de "fix" voor de box of rocks.
Nieuw pakkinkje erop en dan met 3 handjes de tandwielen bij elkaar houden en erin frotten (Nou ja, dat valt nog erg mee, je leest er drama's over, maar met de juiste volgorde en beetje geduld komt het echt wel goed)

Q9mYKpN5RQ6VN+Iixz+gZg.jpg


De eerste 2 erin, dan het wormwiel erin duwen, en dan de kap er weer op. (let even op het magneetje onder de as, de oplossing van Yamaha omdat ze wisten dat er veel ijzervijlsel los zou komen _O- )

5AoTrxqWQo2gLBDbvrUoYA.jpg


ook weer dicht en klaar, de rode olie dop nog wel even iets minder opvallend maken, lijkt Rudolf wel.....

Mooi, dat was het weer, ondertussen zijn er weer onderdelen binnengekomen, weer nieuwe ideeën en oplossingen maar geen weer om buiten of in de schuur te bouwen (veeeeeel te koud)

Maar er komen weer meer episodes van "project 920" :Y
 
Ennnnnnnnn weer doorrrrrrrr

Het is al weer even geleden en dus weer tijd voor een updatetje.
Nu de winter weer voorbij is en de kou uit de lucht, is het ook weer houdbaar in mijn schuurtje (zonder verwarming)
Alle apparaten weer uit de winterslaap gehaald en flink wat spullen aangeschaft om een en ander makkelijker te maken en een bosje nieuwe onderdelen.

laatste keer de deksel aan de linkerkant dichtgemaakt en de tandwielen erin, deze keer verder met het subframe en het zadel.
B07D6455-8EB7-4021-AAC2-EAF2AE831AF6.jpg


Het frame was dus afgezaagd en weer aangepast, hierdoor past het zadel beter en hoef ik geen rekening te houden met de bocht die erin zat.

1B43D465-3FAC-4B35-83A4-E5D01E3F799F.jpg


Zie het verschil, weer wat oud ijzer erbij.

3818E4CC-48F1-4469-80EC-BAF9EBEDA387.jpg


Dit zit een stuk beter zo, nu eens kijken of we er een wat zachter geheel van kunnen maken, dit is wel een beetje hard zo....;)

dus weer even nadenken en kijken wat we kunnen doen om er een mooi geheel van te kunnen maken.

F83F0813-DC22-4FBD-BCF1-BE24858C0CF3.jpg


Dus even een stukje aluminium uittekenen, uitknippen en omzetten.

3CUD+CNeSW+I76NRIVZ87w.jpg


Een stukje schuim (zit altijd beter dan een stuk blik)

EVj4agcERlG3v5mlMaRo+w.jpg


En passend maken, ziet er alweer aardig uit, de bevestigingen zijn vanaf onder gemaakt zodat je er niks van ziet. De bekleding ga ik nog even over denken, wel zwart, maar of het een tucrol of een diamondstitch wordt weet ik nog niet (misschien wel nog iets anders)

aEQWRDzUSNaUa1vA%0N+8w.jpg


Ziet er al weer wat beter uit, past goed en dus kan ik weer even verder naar een ander onderdeel, ik heb besloten om de tank aan te passen naar een andere benzinekraan, de bijgeleverde kranen zijn niet praktisch in dit verband en dus heb ik originele kranen besteld. (1 van de onderdelen die bezorgd zijn door de diverse bodediensten)

Maar daarover later meer, genoeg weer voor vandaag, ik begin wat betreft tijdlijn redelijk in te lopen, dus binnenkort is het "live" :Y
 
Dan toch maar weer even verder.... (heb nu even niets te doen)

Ondertussen is het winter geworden en is het te koud om in de schuur te werken aangezien deze half open is.
Maar het niet werken aan de XV is betekent niet dat er niets gebeurt, in deze periode is het internet mijn grote vriend en kunnen we nu zoeken naar allerlei dingen die ik nog nodig heb.
Ik ben het nog niet eens met de benzinekraan die is geleverd bij de tank, ik moet nog een oplossing vinden voor het luchtfilter (op de carbs of op het frame) er moet nog bekleding op het zadel komen, ik wil nog bedenken hoe ik straks het blok en de framedelen nog schoon moet krijgen (ik wil graag een straalcabine en een compressor, maar ach, ik wil zo veel, misschien toch sinterklaas en de kerstman even lief aankijken)

Maar goed we zijn de winter weer door, alles overleeft, niks gebroken en de sint en de kerstman hebben ook aan me gedacht.

Om te beginnen is er een doosje binnengekomen met de originele benzinekranen. bevalt me beter ivm de ruimte en de plaatsing.
QrhmAm2aTTG%lbvYX4a5dQ.jpg


Dus de slijptol er weer bij en de oude eraf halen, beetje glad maken en even passen, de plaatsing is wel ok, ik kan leven met het bestaande gat, dus dat scheelt weer dichtlassen en meer van dat gepruts.

dN8M1sECTnOGQS6OwKAShg.jpg


dan maar even de maten en gaten meten en uitzetten op de tank, ik wordt toch best wel blij van al dat glimmende spul hoor :Y

0Y9v%P%DRHi3x2TpIV9s+Q.jpg


Niet verkeerd zo, de kraan sluit mooi aan en ziet er zo veel beter uit, ondanks dat de bodem vrij dik is en de getapte draad voldoende lijkt, wacht ik even af of de kraan echt vloeistofdicht is zo en zo niet dan gaat er wat dikker plaatje op. maar voor nu wordt ik er wel blij van.

KZ9hxEEtRjeoCp9FkZ6N4Q.jpg


Yep, tevreden. Het plan is om de motor dusdanig af te maken dat het frame ontdaan is van alles wat overbodig is, al het las en slijpwerk gedaan is, alles eigenlijk compleet is zodat de motor start en rijlaar is, dan de boel goed en compleet laten afstellen zodat alles goed start, loopt en remt om vervolgens dan alles weer uit elkaar te halen, netjes te spuiten en weer in elkaar te zetten, dan zou die klaar zijn..... (in theorie dan)

VxuPOl5FTE+zMRxHrO0m6w.jpg


Nu alleen even kijken wat ik hiermee ga doen (is de andere kant)

Maar goed, de volgende keer meer over de rem/schakelsets, de schetsplaten (behouden of niet) en komt de compressor er?

(ik hoop dat jullie de spanning aankunnen _O-)
 
Ik heb zo maar weer wat vrije tijd, dus weer even een vervolg op het "project920"

Na het knutselen aan de tank zijn er weer volgende onderdelen aan de beurt, ik heb in de wintermaanden een en ander gezocht, gevonden en besteld op het wereldwijde web, tevens de nodige filmpjes en projecten bekeken om ideeën op te doen en wat meer op details te letten.
Altijd nuttig om te kunnen zien of de ideeën die ik heb ook kunnen of om gewoon ideeën op te doen.

(uiteindelijke conclusie is dat ik een loods moet kopen met ruimte voor nog 14 projecten en alle gereedschap wat op mijn verlanglijstje staat)

Maar goed, eerst hier maar eens mee verder gaan.

xG0fI9MjQKqKTU%XeWvxIw.jpg


Rem schakelsets, na eerst nog het idee gehad te hebben om de originele sets van de MT10 te gebruiken had ik daar toch geen goed gevoel bij (wat betreft kosten wel, ik heb ze toch liggen, maar wat betreft uiterlijk, het past toch niet echt)

Dus na het zoeken en bekijken van de verschillende sites en setjes deze gekozen, betaalbaar en redelijk simpel wat betreft het uiterlijk, eigenlijk wel wat ik zocht. aangezien er nergens fancy cnc aluminium onderdelen opzitten heb ik de rem/schakelset ook niet in fancy alu gekocht, vindt dat wel mooi, maar als een ooit volgend project dan, dit is immers ook een leerproces uiteindelijk.

Dat chromen deeltje gaat nog wel even in een andere kleur, omdat ik nergens chroom heb, maar dat komt nog.

Met dit setje in de hand en de onderdelen die er nog zijn maar eens bedenken hoe ik een en ander op de motor ga bevestigen.
De meeste xv caferacers gebruiken nog wel de oude schetsplaten, ik had wel het idee om de oude niet meer te gebruiken omdat ik ze niet mooi vond (uiteindelijk alleen degene met de montagepunten voor de accubak, die is me te lomp vanwege dat hele accu gebeuren.

Dus even de onderdelen erbij zoeken en passen.

sxHKUpVwSa+JemsOPMkDaA.jpg


Afgezien van de oude transparante laklaag die er op zit en helemaal verweerd is en er een laagje "verweerde zooi" op de platen zit (wat zou ik toch graag een straalcabine hebben) heb ik wel het idee om deze te gebruiken, al zal het schuren een ware hel worden ;(

Al snel is besloten om het "bovenste" gat te gebruiken om de stapjes op te zetten.
bij het onderste gat moeten uiteraard wel die blokjes eraf, tevens moet er stukje van die "verhoging" af om de set er goed op te kunnen zetten, de andere optie is om er ringen tussen te zetten maar dan komt het stoepje te veel naar buiten, ik vind dat dan weer niet mooi.

WxOH+rLAT2e4UqwT7w+9og.jpg


Eerst het grote deel er maar af gezaagd, dan later de rest met de slijptol er wel af, het past zo in ieder geval heel veel beter.

Dus maar weer even verder kijken wat er nog moet gebeuren, uiteindelijk was ik nu ook aan het kijken naar het luchtfilter, ik was het er al een tijdje over eens dat het filter aan de zijkant zou moeten komen, al een tijdje aan het denken hoe je nou het beste dat filter moet monteren.

En dan ineens komt er iets op je pad wat tevens de kracht van een forum als dit bewijst. Er is nog iemand die een Caferacer wil bouwen met een zelfde basis, en dat is natuurlijk altijd leuk, en laat Timo84 (want die is het) een geweldig aanbod hebben?
Hij was van plan een flens te draaien om deze op zijn motor te gebruiken en of ik er dan ook eentje wilde hebben, kijk dat is toch geweldig? daar hou ik van, dus dankbaar gebruik gemaakt van zijn aanbod en een poosje later lag er een keurig pakketje voor de deur (soms is het beter dan met de kerst:Y) wederom bedankt Timo, echt top!

Dus dan op zoek naar het filter.....

d84meBE6TLqeU5YLj8%4uA.jpg


En ook die is weer binnen, wil dan weer wel de deksel van chroom naar mat zwart wijzigen, zoals gezegd, ik heb geen chroom op de motor, dus dit ook niet.
Mogelijk dat ik dat wel met wrap kan gaan doen.

Maar dan weer verder kijken en op het internet even wat rondzoeken en bekijken en dan kom je erachter dat zandstralen toch wel een hele mooie uitvinding is, alugrid om de verf weg of verweerde laag weg te halen en op te ruwen of soda om de ondergrond glad te houden maar wel de verf weg te halen.

Uiteindelijk is even kijken, we hebben wat extra's verdiend en HBM heeft weer eens een mooie aanbieding en dan is het snel 1+1 en dus kon je een paar dagen later een hoop spullen ophalen.

ZhPxB1owRqiMng0ZGWcIhw.jpg


Een flinke compressor met 365 liter netto opbrengst, 10 bar, meer dan genoeg om te stralen, banden op te pompen en lucht gereedschap te gebruiken, helemaal blij mee.
De "cabine" zal even een provisorische moeten worden, aangezien er niet echt permanente ruimte is voor een bak die groot genoeg is. maar dat mag de pret niet drukken!

J1CHsvbzRcK5dmHLvmzDeg.jpg


Dus dan eerst maar weer even de setjes passen en testen, ook aan deze kant is de verhoging aangepast.
Ondanks dat ik aan deze kant de plaat veel te lomp vind, ik bedoel die gaten en ophanging zijn niet mooi, en ga ik ook niet meer gebruiken.
Maar goed, we zijn nog niet klaar!

Maar dan natuurlijk het grote moment, de flens!

gEWJZMJPRTqrcDqxaXJldA.jpg


Een prachtige stukje werk en zelfs de schroefjes worden bijgeleverd! wat wil je nog meer?

d4yiws07R4yX2%BpB2Jw7g.jpg


En het past perfect! hier hou ik van, moet nog wel een rubber ring tussen, maar die is ook onderweg, ik moet nog meer afdichtingen hebben dus dat wordt een bulkbestelling.

tH7DPoAzSFqHAC1X6dbC6Q.jpg


En het filter erop, past echt perfect, alleen moet dat chrome er wel af, alleen is dit filter niet leverbaar in het zwart, we vinden er wel weer wat op.

hJk9udPMRkWP1mY57zXxXg.jpg


Nog even een overzichtje voor de grote lijnen.

De remmerij moet natuurlijk weer aangesloten worden, is wel handig dat dat voor voor de eerste testrit gebeurt... :Y

bdzpJo7DT4iouSNU+Rn67g.jpg


Hier heb ik wel even op gepuzzeld, moet de "oude" rempook, ook al zaag ik hem af omhoog staan of omlaag, hoe lang moet ie zijn? moet er een andere op? Dit is wel een actie die voor de verandering eens overdacht moet worden.

Qmmd64NoSwqvZrnEtorZsA.jpg


Uiteindelijk de lengte bepaald, hij staat naar beneden, vindt dat logischer en ik vind het beter/mooier staan, aangezien er een bochtje zit in de originele pook heb ik deze dusdanig afgeslepen dat er uiteraard nog genoeg dikte is, maar de bocht er wat meer uit is en hij dus rechter is.
Wel jammer dat ik de as er nog niet tussen kan zetten, dit zal een draadeind moeten worden, en daar wil ik een bus overheen maar gezien de maatregelen kun je nou eenmaal niet even langs je favoriete hardware store om wat spullen te halen, en dat is echt wel jammer!

1COvdOL+RFyPwNRZLmlmEg.jpg


Ondertussen de andere kant ook maar even aan het passen en meten.

79mNdAN1R8O+ps18BBTbKw.jpg


En dus is het tijd om even de zandstraal erover te halen, uitproberen en kijken wat het doet.
Plan is om dit met een aluminiumgrid te stralen aangezien dit de boel meteen "opruwt" en ik hoop dat de verweerde laag er af gaat aangezien dit erg hard is en vooral erg lelijk.

Bovenstaande foto is dus VOOR.....

Onderstaande foto is dan NA:

36CfY3ptTyGWc8QtjK9UmQ.jpg


Na een eerste poging (het gaat beter en sneller dan verwacht) ziet dit er al heel veel beter uit, al het vuil, de oude laklaag en de verwering is er gewoon af. Het is gewoon glad en klaar om in de primer te gaan, helemaal blij, dit scheelt zo veel werk en frustratie, kapotgescheurde vingers en ellende.

Nou ja, we zijn vrijwel bij, ik ben blij met de resultaten en de rest komt weer wat later!

Fijn weekend, blijf klussen en bouwen en dan ook hier posten natuurlijk!
 
En weer even verder...

Laatste keer de gridstraal getest op de schetsplaat, prima resultaat, mooi schoon en meteen "geschuurd" en dat is wel fijn want ik ga ze niet meer polijsten of zo, weet nog niet of ik ze kleur van het frame ga maken of dat ik de kleur van het blok gebruik, of een combi van beide.

Nu eerst weer even wat puntjes aan het frame aanpakken, ik heb nog steeds de kwestie schokbreker achter.
Ik weet nog niet of ik daar een nieuwe inzet of de huidige aanhoud, uiteindelijk heb ik maar een beperkt budget en een nieuwe schokbreker hakt er aardig in, er moeten ook nog nieuwe banden op.

Eerst maar eens besloten om de huidige situatie te behouden, dus de instelling te behouden en dat betekend ook dat de draaiknop (achterveerinstellingsmechanismedraaiknop, veel punten bij scrabble) ergens geplaatst moet worden.

dus we gaan een beugeltje maken......
CvYfYL7eTRqGZ3Q0bFpjvg.jpg


er moet een plaatje komen om de knop op te schroeven en deze vervolgens op het frame monteren.
Dus we beginnen met een "grond"-plaatje

HFNnHGFEQ+u9mma6A1z%aA.jpg


En dan ook op de knop maar een plaatje gefixed, die moeten we ook maar even door de straal cabine heenhalen om die een kleurtje te geven, staat beter dan dat verweerde.
Nu eerst even kijken of we het passend krijgen.
+LNfXnyWT4iQbxoaiGBYNg.jpg


Schroefdraad tappen, straks weer even koffie tappen, en let ook even op het nauwkeurige afteken werk _O- (if it works it ain't stupid)

Q3C%vTbRTeW98h0EnyRguw.jpg


die gaat nergens meer heen, zie de rechter schetsplaat, die zint me ook niet, die gaten moeten er af, die worden toch niet meer voor de accu gebruik en zo lijkt hij veel logger dan ie is.

IfuUq%K%RwuorUiMdk9inQ.jpg


Ondertussen ook weer even een blik op de linkerkant met filter en de schakelpook op zijn plek.

maar terug naar de rechter schetsplaat, die is natuurlijk veel te groot en allerlei montagepunten en gaten die we toch niet gebruiken moeten er af, die slaan nergens op.
Dus starten we de ouwe trouwe slijptol weer op (als er 1 stuk gereedschap is die zijn geld dubbel en dwars heeft opgebracht dan is het deze wel)

pRAHpwcqRm2bQ%77SKMtVg.jpg


Afgetekend wat er af moet, ik kan bijna naar de oud ijzerboer met alles wat er al afgezaagd is, kan ik weer wat terugverdienen :o)

Dus afzagen maar, jammer dat aluminium niet van die mooie vonkenregens geeft, maar ach, dan brand de boel ook niet af, scheelt ook weer.

y6gwXri0Rt+lrfK32yJzbQ.jpg
\

En de NA situatie, de bobbel er ook af geslepen en dit ziet er al veel beter uit, al zeg ik het zelf.

AOeVMuCdQW2s5GnZUD7gmw.jpg


Links en rechts redelijk synchroon, daar word een mens toch gelukkig van?

Zo, nu zijn we weer helemaal bij in de tijd, dit is waar ik nu werkelijk ben, dus vanaf heden hangt het af van het weer, de aanvoer van onderdelen of materiaal wanneer we weer verder gaan.

Er is ondertussen al wel een voorband gearriveerd. dus eerdaags staat ze weer op vers rubber, en kunnen we zo zoetjes aan even plannen wanneer het blok helemaal afgesteld kan worden, dan kan de boel compleet in elkaar gezet gaan worden, de verlichting op zijn plek en dan als het helemaal werkt en vast zit, dan kan de boel weer uit elkaar en alles in kleur, kijk er naar uit!
 
Netjes weer hoor :t , ik heb het idee dat zo'n kant en klaar set nog best veel werk is.
Hoe doe je nu zandstralen? Heb je zelf een cabine gemaakt?
 
Netjes weer hoor :t , ik heb het idee dat zo'n kant en klaar set nog best veel werk is.
Hoe doe je nu zandstralen? Heb je zelf een cabine gemaakt?
Het valt best mee, zorg dat je een compressor hebt die genoeg druk maar vooral genoeg lucht geeft, je moet een continue zeg 6 bar hebben om te kunnen stralen.
Het effect hangt uiteraard af van de snelheid en hoeveelheid zand/grid wat je tegen je object spuit, is de druk niet voldoende dan is het onbegonnen werk uiteraard.

het schoonspuiten van de schets platen (de oude blanke lak met daaronder veel "roest" en verwering wat echt hard was) was een kwestie van 1x er overheen sprayen, en dan nog 1x voor de evt. restjes, per schetsplaat was het pakweg 4 minuten werk (het reservoirtje vullen duurt nog het langst) ik had niet voldoende grid gekocht om veel te kunnen doen, maar ondertussen is er een boze pakjes meneeeeeer geweest die een flink aantal kilo's heeft afgeleverd O-)

De cabine is in feite een grote box waar ik de objecten inleg en waar in in spuit, zo vliegt niet alles in het rond en onder de box staat een krat waar de grid weer invalt. Het is (nog) geen officiële bak/box/cabine, maar het voldoet perfect en werkt als een speer.

Enige nadeel is dat ik nu alles uit elkaar wil halen om schoon te stralen.....
 
Nu eerst weer even wat puntjes aan het frame aanpakken, ik heb nog steeds de kwestie schokbreker achter.
Ik weet nog niet of ik daar een nieuwe inzet of de huidige aanhoud, uiteindelijk heb ik maar een beperkt budget en een nieuwe schokbreker hakt er aardig in, er moeten ook nog nieuwe banden op.

Eerst maar eens besloten om de huidige situatie te behouden, dus de instelling te behouden en dat betekend ook dat de draaiknop (achterveerinstellingsmechanismedraaiknop, veel punten bij scrabble) ergens geplaatst moet worden.
Nu de rest van de motor zo mooi wordt ga je er echt niet onderuit komen om er een nette (en goed werkende, ook wel mooi meegenomen) schokdemper onder te zetten :+ Je weet dat YSS een hele mooie en betaalbare demper voor je XV heeft?
 
Nu de rest van de motor zo mooi wordt ga je er echt niet onderuit komen om er een nette (en goed werkende, ook wel mooi meegenomen) schokdemper onder te zetten :+ Je weet dat YSS een hele mooie en betaalbare demper voor je XV heeft?
Toch nog 349,- (gaat er waarschijnlijk ook nog wel komen, maar ja, laten we net doen of we budgetair goed bezig zijn......)
 
Komt ook helemaal goed met dit project zie ik, heb eigenlijk een vraagje. Jij hebt jou linker Carter deksel aan laten passen zodat de startmotor beter pakt. Bij mij werkt dat ook niet helemaal lekker, de motor pakt hem wel maar schiet er dan weer uit. Weet jij hoeveel er bij jouw uit gefreesd is. Heb wel de beschikking over een freesbank
 
Komt ook helemaal goed met dit project zie ik, heb eigenlijk een vraagje. Jij hebt jou linker Carter deksel aan laten passen zodat de startmotor beter pakt. Bij mij werkt dat ook niet helemaal lekker, de motor pakt hem wel maar schiet er dan weer uit. Weet jij hoeveel er bij jouw uit gefreesd is. Heb wel de beschikking over een freesbank
Heb dit laten doen door Bolman motoren in Den Haag, die mannen weten dit al vanaf dag 1, die hebben dit zelf zeg maar uitgevonden, weet dus niet precies hoeveel er afgehaald is, maar zij weten het uit hun hoofd.
Je kan ze eens bellen en dan vragen naar Mike, die kan het je wel vertellen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan