Xv920 start niet ( meer)

lost_one51

Rookie
29 apr 2007
10
0
Arnhem
Ik probeer nu mijn laatste stukje hoop hier in het forum te plaatsen:
Xv920 uit '89, heeft goed gelopen, maar heeft het aloude startmotor probleem, is mee te leven, maar de laatste tijd is er meer aan de hand: starten doet hij niet (meer).
wel stroom, starterbobine vervangen, aarde opnieuw aangesloten, kontakten nagekeken, startknop schoongemaakt, luchtfilter vervangen, bedrading nagelopen....helaas geen klik, geen stoot niks
lampen en dash board doet het allemaal

heel soms start hij wel en dan loopt hij goed. ben er door wat het nog kan zijn.
 
Auto accu erop zetten over de orginele, heeft niks opgelost. relais klikken als de koppeling, dodemans-knop en zijstandaard omgezet worden, stroom lampje op het dashboard brandt meer helder als start knop wordt ingedrukt (koplamp wordt even onderbroken), maar verder geen enkele reactie van de motor.
 
Ik heb een keer gelijk zo'n probleem gehad, bij mij was het de accu

want gewoon aanduwen. bij mij kon dat wel :+, deed hij het prima
maar met de accu, alleen klik en verder niks, toen ff accu bijgevuld met ged. water, goed opgeladen, en toen was het weer goed

Het is maar een tip, wil niet zeggen dat het jou probleem kan zijn
 
Aanduwen is niet een optie, zeer zwaar in handelen...... ook in 2e of 3e springt hij niet makkelijk aan

ja dat weet ik, ik heb er zelf een gehad (de TR1 uitvoering, was m'n eerste motor, denk er nog met liefde aan terug). Ik was alleen benieuwd of'ie ook klote loopt of dat het probleem echt alleen de starter is. Als ik het me goed herinner zat er een soort onluchting op de cilinders die ervoor zorg dat tijdens het starten de compressie minder hoog is. Stel dat die niet open gaat dan krijgt de startmotor 'm niet rond. Alhoewel ik dan wel zou verwachten dattie wél lawaai maakt want als de startmotor gaat draaien dan wordt het tandwiel via een kleiner tandwiel tegen de startkrans gedrukt (heb je misschien al eens bekeken want dáár komt die herrie altijd vandaan).


Haha dat starten ja.... that brings back memories... als je startte dan ging het van "klats-kleng-klats-klen-brrrroem!" en keek iedereen je aan zo van "dat ding is niet goed hoor". :+ lol
 
Laatst bewerkt:
Nee als hij loopt, dan gaat het goed, geen probleem met rijden, heb hem ook lopend neer gezet en van ene op andere moment niet meer starten.
deed de start motor het maar ( met geluid), dan wist ik iets meer
 
Je moet er eerst even achterkomen wat niet werkt: pak kabels die direct van de accu (of reserve accu!) naar de starter gaan. Doe voorzichtig; gebruikt veel stroom. Loopt de starter rond: dan is die niet defect.

Dan waarschijnlijk startrelais, of de twee onderbrekers: bij jiffy en dodemansknop.

Heb je een nieuwe starter nodig: mail dan maar even.

Succes!
 
Als de motor van de ene op de andere dag niet meer start kan het haast niets anders zijn als een electrisch probleem.
De XV`s hebben echt snel een probleem met starten als de accu niet voldoende vol is of deze aan het eind van zijn leven is, maar voor dat deze conclusie getrokken wordt is het zinnig om na de accu met een echte acculader te hebben geladen(dus niet een druppellader, deze houdt alleen de accu ongeveer op zijn huidige peil) om toch maar eens de massakabel van de accu aan het blok te controleren, schoon te maken en opnieuw aan te sluiten, dit geld ook voor de dikke kabels aan de accu en startmotor.
Als dit goed is kan er naar kleinere storingen gezocht worden als dat nodig is !!

Als er niet de door de Yamaha voorgeschreven olie is gebruikt SE of SF 10W30, 15W40 of 20W40 dan is het heel goed mogelijk dat er starter/koppeling of versnellingsproblemen zijn, vaag of minder vaag.
Alle synthetische olien liggen aan de basis van deze problemen net als alle 0W of 5W olien, die zijn niet geschikt voor deze motoren !!!!!
De goede door Yamaha voorgeschreven olien voor deze motoren, `t klinkt gek maar zijn bere goedkoop in 4,5 literkannen bij diverse supermarkten te koop bij Aldi, Liddl, Action.
 
Laatst bewerkt:
er zit ergens een relais die wel eens problemen wil geven. Ik weet het niet precies meer, maar ik dacht dat dat relais er voor zorgt dat je niet kan starten als de motor al draait. verbind die eens door, misschien is het probleem dan opgelost.
 
Startmotor draait rond als er direct de + op gezet wordt, ben nu bezig de accu aan de lader te hangen. kijken of de startmotor wel de motor aan de gang krijgt met volle accu.

lijkt dus tussen accu en startmotor te zitten. start relais is vervangen, maar krijgt net 7 volt wat te weinig is. zekeringen zijn allemaal nagekeken en goed, daar waar nodig vervangen.
probleem ligt er dus voor
kan een van de (veiligheids) relais zijn.
 
Startmotor draait rond als er direct de + op gezet wordt, ben nu bezig de accu aan de lader te hangen. kijken of de startmotor wel de motor aan de gang krijgt met volle accu.

lijkt dus tussen accu en startmotor te zitten. start relais is vervangen, maar krijgt net 7 volt wat te weinig is. zekeringen zijn allemaal nagekeken en goed, daar waar nodig vervangen.
probleem ligt er dus voor
kan een van de (veiligheids) relais zijn.
als het donderdag niet te llaat wordt, gaan we even het een en ander meten, anders een andere keer
 
Startmotor draait rond als er direct de + op gezet wordt, ben nu bezig de accu aan de lader te hangen. kijken of de startmotor wel de motor aan de gang krijgt met volle accu.

lijkt dus tussen accu en startmotor te zitten. start relais is vervangen, maar krijgt net 7 volt wat te weinig is. zekeringen zijn allemaal nagekeken en goed, daar waar nodig vervangen.
probleem ligt er dus voor
kan een van de (veiligheids) relais zijn.
Zorg erook voor dat de kabel van je startrelais naar de startmotor goed is, en oxide vrij. Anders krijg je daar spanningsverlies
 
Laatst bewerkt:
YEEEHAAA hij doet het weer!
Kabel tros in de koplamp was de boosdoener: connector van startknop naar startrelais was te erg ge-oxydeerd en gaf geen aarde meer door.
***** Hulde aan Theaterbeest voor het geven van de noodzakelijke hulp en de multimeter die piept bij aarde! ****

Nu de koplamp weer aan krijgen, maar rijden kan nu weer!
 
Terug
Bovenaan Onderaan