XV920 vonkt niet meer

Timo84

MF veteraan
6 apr 2020
1.416
856
Boekel
Ik heb een tijdje geleden een project xv920 gekocht. Ik heb toen gekeken of de motor niet vast zat en toen had ik ook een vonk. Nu heb ik de kabel boom er vanaf gehaald omdat hier al aan gerommeld was en er toch een nieuwe gemaakt moest worden.

Ik heb het contact slot en startmotor relais weggelaten omdat deze niet meer goed waren.
Ik heb een simpel schema gemaakt met alleen het noodzakelijke van de gehele kabelboom maar ik krijg nog steeds geen vonk.
Wat heb ik nog meer nodig om een vonk te krijgen? Waar kan ik meten of een onderdeel kapot is?

Een project topic volgt.
Kabelboom 12-1-2021.jpg

20210111_214545.jpg
 
Oplossing
Je schema klopt voor de ontsteking wel. Niet voor elke Virago klopt dit schema, ik denk dat Janbros gelijk heeft, aangezien er ook XV920's zijn waar de 5e draad als stroomvoorziening (en beveiliging voor de TCI werkt.
Probeer dat eerst, mocht dat het niet zijn dan kijken we verder.

Controleer iig even de aarde van je kabelboom en blok.
Voor de zekerheid ook even alles controleren waar je 12V verwacht met de multimeter.

Vonkt er ook niks buiten het blok?

Als beide cilinders het niet doen verwacht ik niet als eerste je pick ups of bobines (want die moeten dan ineens beide overleden zijn).
Voor de weerstandswaarden (let op, dit zie ik niet als betrouwbare bron, dus als iemand anders een betere bron heeft graag)
Bobine primair...
Je schema klopt voor de ontsteking wel. Niet voor elke Virago klopt dit schema, ik denk dat Janbros gelijk heeft, aangezien er ook XV920's zijn waar de 5e draad als stroomvoorziening (en beveiliging voor de TCI werkt.
Probeer dat eerst, mocht dat het niet zijn dan kijken we verder.

Controleer iig even de aarde van je kabelboom en blok.
Voor de zekerheid ook even alles controleren waar je 12V verwacht met de multimeter.

Vonkt er ook niks buiten het blok?

Als beide cilinders het niet doen verwacht ik niet als eerste je pick ups of bobines (want die moeten dan ineens beide overleden zijn).
Voor de weerstandswaarden (let op, dit zie ik niet als betrouwbare bron, dus als iemand anders een betere bron heeft graag)
Bobine primair: 2.7 ohm (tussen plus en min)
Bobine Secundair: 8500 ohm (tussen min en bougiedop)
Pick up: regio 124 -186 ohm

Verder, je start zonder start relais, schakel je de startmotor direct met de startknop? Die is niet echt gemaakt voor dat soort stromen, pas daar mee op.
 
Laatst bewerkt:
Oplossing
Dankjewel voor je reactie. Ik heb de Haynes en Clymer boeken digitaal en hier kan ik ook even naar die waarden zoeken.

Er vonkt niets buiten het blok.
Ik start zonder start knop. Ik houd een startkabel op de startmotor. De kleinere draden heb ik rechtstreeks op de accu zitten en ik heb nog een aantal aarde draden gebruikt.
 
originele schema posten, goed mogelijk dat er ergens een signaal op de CDI moet binnen komen ivm beveiliging, zonder signaal is het niet veilig om te starten.
Ik heb nog even zitten kijken, en er is inderdaad nog een 5e draad (bij sommige varianten, wss deze) waar 12v op moet staan, die normaal van de sidestand switch en/of het neutraal lampje komt. Als je die aansluit zal die t wss doen
 
kabelboom origineel.JPG

Dit is de originele draadboom. Er zitten 2 connectoren op het cdi. Een 4 pins connector deze gaat direct naar de pickups en een 5 pins. 2 draden van de 5 pins gaan naar de bobines dan een + en een massa en de 5de gaat naar de zijstandaard relais. Kan ik de 5de draad ook op een + of massa aansluiten of zit hier een weerstand in?

EDIT: @Carburateur de 5de draad zal ik vanavond even op de 12V aansluiten en kijken of ik een vonk heb.
 
De gemeten waarde's op de bobines en pick-up's zijn goed.
Er komt 12v waar dat moet komen.
Ik heb de 5de draad vanaf het tci op de - en 12V geprobeerd maar allebei niks.
 
Ik heb de 5de draad op de 12V aangesloten hierna heb ik alle onderdelen doorgemeten maar ben ik vergeten de pick ups met de tci te verbinden.:z
Nu heb ik een vonk en kan het blok eronderuit om netjes te maken. *O*
@Carburateur heeft mij via prive berichten ook nog geholpen om alles aan te sluiten. Dankjewel voor jullie hulp.
 
Bekijk bijlage 1583700
Natuurlijk heb ik nog even de originele tekening aangepast voor als ik een nieuwe kabelboom ga maken voor de M-unit.
Hi Timo ,

Ik ben nieuw hier en vondt deze thread via google,
ben zelf bezig aan een XV920 van '82 en zie dat jij een M-Unit gaat instaleren?
ik ben hier zelf ook me bezig en kom er maar niet uit hoe ik de CDI moet aansluiten op de M-unit, ben jij hier toevallig al uit? heb je mischien een schematje hoe je de M-unit hebt of gaat aansluiten? alle hulp is welkom want zit een beetje met men handen in het haar.
 
Hi Timo ,

Ik ben nieuw hier en vondt deze thread via google,
ben zelf bezig aan een XV920 van '82 en zie dat jij een M-Unit gaat instaleren?
ik ben hier zelf ook me bezig en kom er maar niet uit hoe ik de CDI moet aansluiten op de M-unit, ben jij hier toevallig al uit? heb je mischien een schematje hoe je de M-unit hebt of gaat aansluiten? alle hulp is welkom want zit een beetje met men handen in het haar.
Heb je zelf een schema van de M-unit zelf? Als je dat hier plaatst kunnen we meedenken, en is timo ook alvast geholpen
 
Terug
Bovenaan Onderaan