XZ550 yamaha

9 okt 2022
6
0
leiden
Ik heb een probleem met mijn XZ550,
de motor 3 maanden geleden aangeschaft. het probleem deed zich meteen al voor het niet goed oppikken vanuit stationair.
alles wees erop dat de carburateur gereinigd moest worden en dat was wel nodig, nieuw pakkingset gekocht, alles ultrasoon gereinigd nieuwe sproeiers, alles volgens fabrieksopgave gemonteerd.
carburateur gemonteerd, nieuwe slangen, nieuw inlaatrubbers , YICS afgesloten, nieuwe benzine erin op pri en starten. motor liep vrijwel meteen, alleen met gas geven blijft ie lang op toeren hangen en komt maar langzaam terug naar stationair.
heeft iemand enig idee wat dit kan zijn, gashandel en choke blijven niet hangen.
 
XZ550 Carburateur is een vreselijk ding om af te stellen, met het uit elkaar nemen niet het stangenstelsel verdraait aangezien hij voor de overhaal nog wel goed terug kwam naar stationair.
er is ook niets bekend hoe de benzine pomp wordt afgesteld.
 
er is een vrucht hier die een jaar of wat zo'n apparaat omgebouwd geeft,
(yamaha race replica)

hij zal t wel weten, maar heb al even niets van hem vernomen...
leuke motoren, maar ook vreemde eend..
 
Yep, die bedoelde ik
Even niets meer vernomen?😉
 
Ik heb een probleem met mijn XZ550,
de motor 3 maanden geleden aangeschaft. het probleem deed zich meteen al voor het niet goed oppikken vanuit stationair.
alles wees erop dat de carburateur gereinigd moest worden en dat was wel nodig, nieuw pakkingset gekocht, alles ultrasoon gereinigd nieuwe sproeiers, alles volgens fabrieksopgave gemonteerd.
carburateur gemonteerd, nieuwe slangen, nieuw inlaatrubbers , YICS afgesloten, nieuwe benzine erin op pri en starten. motor liep vrijwel meteen, alleen met gas geven blijft ie lang op toeren hangen en komt maar langzaam terug naar stationair.
heeft iemand enig idee wat dit kan zijn, gashandel en choke blijven niet hangen.
Dat oppakken kun je verbeteren door aan de hendeltjes te stellen welke een rubber membraam indrukken waardoor er een straaltje benzine in de kelk gespoten wordt.
Dat langzaam terug in toeren laten zakken is draaien aan de luchtmengels schroeven. Echter eerst de boel synchroon afstellen!!
Maar affabriek was het al niet helemaal geweldig maar het is te verbeteren. Bij die van mij heb ik laten afstellen bij Paul Ritzen in Weert.
Is zonder te meten en veel te testen bijna onmogelijk deze motor goed lopend te krijgen.
 
Dat oppakken kun je verbeteren door aan de hendeltjes te stellen welke een rubber membraam indrukken waardoor er een straaltje benzine in de kelk gespoten wordt.
Dat langzaam terug in toeren laten zakken is draaien aan de luchtmengels schroeven. Echter eerst de boel synchroon afstellen!!
Maar affabriek was het al niet helemaal geweldig maar het is te verbeteren. Bij die van mij heb ik laten afstellen bij Paul Ritzen in Weert.
Is zonder te meten en veel te testen bijna onmogelijk deze motor goed lopend te krijgen.
Probleem is verholpen, de klemmen op de nieuwe rubber luchtinlaat moest wat strakker. Heb de luchtmengsel schroeven op voorste cyl 2.5 slag uit en de achterste cyl 4 slagen uit, loopt nu verder mooi rustig na het synchroniseren, met rustig het gas erop gaat het prima maar ff snel tussengas verslikt ie zich hevig, je hoort dat ze soms ook de luchtklep in het filter zwaarder maken.
Met acceleratie pomp, deze maakt geen volledige slag en wordt begrensd door een veer (einde slag), de vraag is, waneer wordt deze geactiveerd door de gashandel, meteen in het begin of half gas. zal ook is kijken of de brandstof de goede hoek wordt gespoten en niet op de klep
Van het weekend maar ff pioneren maar Paul Ritzen is ook een optie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan