Yamaha: Bouten altijd van rechts naar links???

Rob RD

De Blèje Rèswèkâh........ Vaak Ben Je Te Bang
Donateur
25 aug 2002
63.560
113.009
Rèswèk
Is het zo? Ik zit nu, bij het herbouwen van de FII telkens in de sheets te kijken maar het lijkt er steeds meer op dat ik aan kan nemen dat alle bouten die dwars op het frame staan altijd van rechts naar links ingerstoken worden en de moer er aan de linkerkant opgezet wordt. Bij de LC zit dat ook zo, zie ik. Is dat altijd zo en is daar een reden voor?
 
Ik denk dat het niet veel uitmaakt behalve bij de achterbrug as.

Ik kijk vanaf welke kant de achterbrug as erin gaat en steek alle bouten in diezelfde richting erin. Behalve als het niet gaat natuurlijk.

Bij sommige motoren wordt de achterbrug as van hetzelfde model een jaar later ineens vanaf de andere kant in het frame gestoken. Waarom dit is weet waarschijnlijk niemand.
 
Vanuit een constructie punt zit de moer aan het te klemmen deel. Echter, kleine kanttekening, de bout moet dan wel passen. Het frame wordt gezien als het vaste deel.
Ondanks dat ik dit niet helemaal begrijp, het gaat om bouten door en door. Ik vind het leuk om die F2 een beetje origineel te laten lijken, vandaar mijn vraag. Heel veel schroefdraden zitten als lasmoeren aan het frame. Bij montage van een subframe kan je hoog of laag springen, daar zitten de bouten gespiegeld. de rechterbout naar links, de linkerbout naar rechts, dat is allemaal symmetrisch
 
Vanuit een constructie punt zit de moer aan het te klemmen deel
nog 6 keer gelezen.
dus als je een frame hebt en daar moet je een trekstangetje aan monteren en je kan de keuze maken, dan komt de moer aan de kant van het trekstangetje, en niet aan de kant van het frame... Ik heb nooit geweten dat daar ook best nog wel een regeltje / voorschrift / publiek geheim / afspraak voor is
 
Ik weet haast zeker dat het mechanisch geen flikker uit maakt, maar als het de gewoonte is om altijd van rechts naar links in te steken wil ik daar in meedoen. Het is een nietzeggend detail en wellicht nooit door iemand opgemerkt.
 
Als ik zo een paar verschillende motoren bekijk zie ik ze ook van links naar rechts zitten.
Maakt volgens mij ook geen donder uit.
18831e3ed07e558d69bf72ce0022ba30.png

 
Nu zie ik bij de fiets waar ik aan bezig ben, de 1WT ook dat er bouten van links naar rechts gaan, Het is muggezifterij van de bovenste plank maar ik moet maar gewoon even wat plaatjes uitprinten en lekker vanaf tekening werken

1610021279154.png
 
nog 6 keer gelezen.
dus als je een frame hebt en daar moet je een trekstangetje aan monteren en je kan de keuze maken, dan komt de moer aan de kant van het trekstangetje, en niet aan de kant van het frame... Ik heb nooit geweten dat daar ook best nog wel een regeltje / voorschrift / publiek geheim / afspraak voor is

Er zijn geen regels voor het installeren van bouten en moeren - tenminste niet dat ik weet. Echter in de staalbouw is het heel gebruikelijk de bout eerst door de schetsplaat heen te steken meestal zodat deze niet valt maar de moer. Waar het dan meestal op neer komt, is dat het te plaatsen onderdeel met de moer vastgezet wordt. Deze wijze wordt dan over de gehele constructie aangehouden, maw alle moeren/bouten aan dezelfde kant. Echter hier mag vanwege praktische reden vanaf geweken worden.

Wat wel een regel is, om de "tekst" die op ene zijde van de moer staat. Deze dient na monteren, leesbaar te blijven.
 
bij vliegtuigen weer wel, ooit een discovery documentaire gezien over een eigenwijze monteur die een bout tegen de voorschriften in andersom monteerde en daarmee tientallen mensen de dood mee injoeg.
 
Deze wijze wordt dan over de gehele constructie aangehouden, maw alle moeren/bouten aan dezelfde kant. Echter hier mag vanwege praktische reden vanaf geweken worden.
Ook om een beetje eenheid in het zichtwerk te krijgen?
Dit heb ik weer meerdere keren moeten lezen, maar ik begrijp er uit dat als je bijvoorbeeld een staalconstructie van een boerenschuur neerzet je een onderdeel altijd aanbrengt door de bout door het deel wat al tot de constructie behoort gaat en het deel dat je aanbrengt vastgemoerd wordt. Dat is al zo bij de staanders die op de consoles / poeren komen te staan...
Als je het nou over de ringen hebt: die staan altijd een beetje bol, ik heb geen flauw idee of dat een gevolg is van het productieproces of opzettelijk zo gevormd wordt, als ik wat monteer gaan die ringen iig met de bolle kant naar de bout of moer en de holle kant naar de constructie
 
Dat zijn schotelringen, tenminste dat kan. Door de vorm zit er een veerkracht in de ring wat borgend werkt, net als een tandveerring.

Edit; tandveerring werkt ook wel veel door verhoogde frictie. Gewoon een veerring is een beter voorbeeld.
 
Zelfs een "platte" ring ofwel sluitring vind ik wel een zgn. boven en onderkant hebben. Al is het maar dat de werkelijke snede en het breukvlak aan de zijkant voor mij resp de boven en onderkant markeren

edit als je op afbeelding van een sluitring zoekt zie je ook bij alle afbeeldingen van ringen dat de ogenschijnlijk bolle kant altijd bovenaan, in het zicht afgebeeld wordt, de ronde afdruk van de stans boven en de scherpe rand van de uiteindelijke breuk onder

1610044402170.png
 
Laatst bewerkt:
Zelfs een "platte" ring ofwel sluitring vind ik wel een zgn. boven en onderkant hebben. Al is het maar dat de werkelijke snede en het breukvlak aan de zijkant voor mij resp de boven en onderkant markeren



edit als je op afbeelding van een sluitring zoekt zie je ook bij alle afbeeldingen van ringen dat de ogenschijnlijk bolle kant altijd bovenaan, in het zicht afgebeeld wordt, de ronde afdruk van de stans boven en de scherpe rand van de uiteindelijke breuk onder

Bekijk bijlage 1581995

Ah zo bedoel je. Als het opvalt zie ik dat ook als boven en onderkant, maar ik ga er niet enorm naar op zoek...
 
Zelfs een "platte" ring ofwel sluitring vind ik wel een zgn. boven en onderkant hebben. Al is het maar dat de werkelijke snede en het breukvlak aan de zijkant voor mij resp de boven en onderkant markeren

edit als je op afbeelding van een sluitring zoekt zie je ook bij alle afbeeldingen van ringen dat de ogenschijnlijk bolle kant altijd bovenaan, in het zicht afgebeeld wordt, de ronde afdruk van de stans boven en de scherpe rand van de uiteindelijke breuk onder

Bekijk bijlage 1581995
Hieraan kan je een echte monteur onderscheiden van een beunhaas, de ene monteert alle ringen met de afgeronde kant naar boven, de andere let nergens op.
En de neuroot gaat nog een stapje verder, die zorgt dat het 6-kant van de bout/moer horizontaal of verticaal zit....:+
 
Zelfs een "platte" ring ofwel sluitring vind ik wel een zgn. boven en onderkant hebben. Al is het maar dat de werkelijke snede en het breukvlak aan de zijkant voor mij resp de boven en onderkant markeren

edit als je op afbeelding van een sluitring zoekt zie je ook bij alle afbeeldingen van ringen dat de ogenschijnlijk bolle kant altijd bovenaan, in het zicht afgebeeld wordt, de ronde afdruk van de stans boven en de scherpe rand van de uiteindelijke breuk onder

Bekijk bijlage 1581995
Ik heb eerst bij een groot machine bouwbedrijf stage gelopen. (Voor De Lol systems) Daar werden alle bolle kanten boven gehouden om alle zichtbare randen niet scherp te hebben.
Gelijk daarna heb ik stage gelopen bij een zijspanbouwer en daar werden alle bolle ringen naar het onderdeel toe gehouden om de poedercoating niet te beschadigen.

Het is dus maar net wat graag wilt. Ik houd ze wel altijd aan dezelfde kant.
 
Komt dat niet voort uit de scheepsbouw?
Volgens een bijgeloof moeten alle schroefkoppen horizontaal zitten anders gaat het schip ten onder.
Althans, zoiets heb ik ooit weleens gehoord.
Okee.... Dan weet ik nu waarom sommige schepen zonder bekende oorzaak vergaan zijn...
 
Ook om een beetje eenheid in het zichtwerk te krijgen?
Dit heb ik weer meerdere keren moeten lezen, maar ik begrijp er uit dat als je bijvoorbeeld een staalconstructie van een boerenschuur neerzet je een onderdeel altijd aanbrengt door de bout door het deel wat al tot de constructie behoort gaat en het deel dat je aanbrengt vastgemoerd wordt. Dat is al zo bij de staanders die op de consoles / poeren komen te staan...
Als je het nou over de ringen hebt: die staan altijd een beetje bol, ik heb geen flauw idee of dat een gevolg is van het productieproces of opzettelijk zo gevormd wordt, als ik wat monteer gaan die ringen iig met de bolle kant naar de bout of moer en de holle kant naar de constructie
Ja dat is juist. Het is zowel optisch als praktisch.

Mbt de vlakke sluitringen, deze zijn geponst. Er is inderdaad een afgeronde/glanzende/bolle zijde en een scherpe/doffe/holle zijde. In de staalbouw, monteer je altijd de holle zijde tegen de constructie aan. Ik heb het niet over schotelringen.
 
Er zijn geen regels voor het installeren van bouten en moeren - tenminste niet dat ik weet. Echter in de staalbouw is het heel gebruikelijk de bout eerst door de schetsplaat heen te steken meestal zodat deze niet valt maar de moer.
In een andere sector gaan ze daar veel verder in.
Bij vliegtuigen worden alle bouten van boven naar onder geplaatst, van voor naar achter en van buiten naar binnen.
Allemaal om dezelfde reden, je mag de moer verliezen maar de bout moet door zwaartekracht op z’n plek blijven.
 
Laatst bewerkt:
Komt dat niet voort uit de scheepsbouw?
Volgens een bijgeloof moeten alle schroefkoppen horizontaal zitten anders gaat het schip ten onder.
Althans, zoiets heb ik ooit weleens gehoord.
Ik heb vroeger wel eens gehoord dat er iemand riep, "ga niet te ver, anders val je er af!"
Hoewel, dit zou je tegenwoordig in bepaalde kringen ook nog kunnen horen.

En ik denk dat de doorsteek richting (net zoals eerder opgemerkt) een productielijn dingetje is. Waar hangt de luchttol, van welke kant geleid de monteur het blok in het frame, enzoverder.
 
bij vliegtuigen worden bouten van voor naar achter, van boven naar beneden en van buiten naar binnen gemonteerd. de reden is zoals eerder genoemd het eventueel lostrillen van de moer. ik denk dat het intussen een beetje achterhaald is maar toch wordt het nog steeds zo aangeleerd.
bij de motor heeft het volgens mij een productetechnische reden. de lijn is aan de ene kant, de monteur in het midden en de stellingen/karren met bouten staan aan de andere kant. de richting van de productielijn bepaald dus van welke kant de bouten er in gaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan