Yamaha Bulldog koppelingsplaten

RobTweak

MF'er
10 sep 2021
54
19
Hoi hoi,
In mijn vorige post schreef ik dat mijn bulldog niet echt lekker schakelt. Van 2 naar zijn 3 gaat niet lekker.
Ik was bij een motorzaak die zei dat mijn motor mss lang had stil gestaan en dat de koppelingsplaten kunnen plakken. Hij stond inderdaad bij de verkoper al lang in de garage. Had maar 11400 km gereden. Ik heb het blok toen ik m kocht al van nieuwe Putoline motorolie voorzien en nog meer dingen vervangen.
Iemand nog een idee/suggestie voordat ik een nieuwe set platen bestel?
Motor rijdt verder als een zonnetje maar het schakelen blijft een ding. Staat verder goed afgesteld.
Gr. Rob
 
Ik zag ze bij MotoPort staan...echt mooie techniek. Ik ben zelf niet echt van de racers qua look maar de MT als naked bike spreekt me wel aan. Hoe vindt jij m rijden...de Mt09? Kun je er ook lekker mee touren net als de bulldog of is t meer een raket waar je het gas wel van open moet draaien? Is ie qua onderhoud goed te doen met al die techniek of houdt het hier op qua zelf sleutelen?
Ik vind het prijsverschil best veel tussen de MT 07..09 en de MT10. Ook andere specs natuurlijk. Heb de folder meegekregen 😁.
De MT 09 spreekt me ook wel aan.
Groeten Rob
Ik weet niet voor welk bouwjaar jij ongeveer zou gaan? Er zijn nu 3 generaties en de gasreactie is per generatie beter geworden, als je op de mijne zou rijden van de eerste generatie zou je denk ik de gasreactie aan/uit vinden, vooral in de eerste en tweede versnelling, hij heeft wel 3 verschillende mappings waar mapping B veel meer lijkt op wat je gewend bent. Stuurgedrag is echt superlicht maar je voelt ook dat het een stijf frame is, remmen zijn super, blok is getuned op veel koppel in de toeren waar je het meest rijdt dat ben jij wel gewend maar kan je ook doortrekken tot 11000 rpm. Grootste minpunt bij hard rijden is de slappe voorvering wat je kan oplossen met een Hyperpro setje, 2e generatie is al beter, derde en laatste schijnt prima te zijn. De latere generaties hebben ook allerlei electronische snufjes oals een up and down quickshifter, wheeliecontrol en tractiecontrol, ABS hebben ze allemaal.

Grootste ding met onderhoud is klepspeling controleren elke 40.000 km, dat zal meer werk zijn als bij een Bulldog hoewel je daar ook vrij lastig bij de achterste uitlaatklep kan komen. :P
 
Valt wel mee, tank en airbox moeten er toch af.
Je merkt op die plek dat ze een nieuwere motor om een bestaand blok hebben gebouwd, maar ach het kost een kwartiertje extra waar hebben wel het over. :+ Sommige andere motoren moet je de halve motor slopen om bij de kleppen en de bougies te komen.
 
eigenlijk begrijp ik niet zo goed waarom je de koppelingsplaten bij een bulldog zou willen vervangen. ja, hier z in deze topic zouden ze blijven kleven. maar mvr Toverfee heeft bij de 1e bulldog al geen koppeling plaatje foutje gehad en vrolijk 100.000km erop gezet.
okee, de 2e bulldog staat nu stil-stil. maar daar zou ik bij het herstarten alleen de olie, ect vervangen, misschien dat de carb's gereinigd moeten worden. ook moeten eerst de voorvorkkeerring vervangen worden , omdat deze gewoon lek zijn. maar ik echt eerst een aantal honderd km de verse olie door het blok laten spoelen.
 
Nogmaals als de koppeling niet goed vrijkomt merk je dat in alle versnellingen niet
alleen in z,n 2 naar 3,de 2e versnelling is een groter tandwiel dan die van de andere versnellingen (nr5 op de tekening)
dat deze minder makkelijk schakelt is dan ook niet ondenkbaar,maar het mag natuurlijk ook niet met te veel weerstand
gaan.Heb je al aan de vorige eigenaar gevraagd of hij er ook last van had?
Bekijk bijlage 1776055
Dat heb ik nog niet gevraagd aan de vorige eigenaar. Dat zal ik is doen.
 
Ik heb de olie al binnen en heb toch de onderdelen ook maar gelijk besteld en die zijn morgen binnen.
Dus gelijk met het onderhoud doe ik er die nieuwe olie in. Moet goedkomen en ik laat het nog weten hoe het resultaat is.
Hij rijdt verder echt steeds lekkerder die oude Bulldog.
 
Afgelopen vrijdagavond de onderdelen vervangen en gelijk de nieuwe motul olie erin.
Klus was zo geklaard. Meeste werk was de oude pakking verwijderen van het blokdeksel.
Hij schakelt soepel en hij klapt veel minder bij het in zijn 1 zetten in de ochtend.
Ik voel heel af en toe nog wat weerstand van 2 naar 3.
Rijdt top dus ik ga nog wat kilometers maken op deze tot er ooit een MT09 of Z900 mag komen.😊
 
Terug
Bovenaan Onderaan