• Beste Bezoeker, de mailproblemen zijn opgelost.

Yamaha Diversion 600 start probleempje

11 nov 2018
4
0
#1
Hallo allemaal!

Mijn naam is Jan en onlangs heb ik mijn eerste motor aangeschaft! Een Diversion uit 1995 om het rijden goed te leren. Nu heb ik een klein probleempje 😅


In bovenstaand filmpje zet ik het contact een paar keer aan en uit, waarbij ik lichte klikjes hoor, bij de elektra naast de accu. Als ik op de startknop druk hoor ik daar een 'tak'.

De motor had een paar weken stilgestaan. Toen ik hem weer pakte deed de startmotor het nog wel, maar de motor ging niet aan. Heb hem proberen aan te lopen (goeie training!) maar dit wilde niet lukken. Toen ik de startkabel van mn auto (motor uit) er op aansloot en op de startknop drukte hoorde ik een luid gezoem. Vannacht het accuutje aan de druppellader gegooid en met een volle accu is bovenstaand het resultaat.

Iemand een idee wat het is, en wat ik moet aanschaffen om het op te lossen? 😁

Bedankt!
 

v.d.v.

rim-master
3 mei 2003
16.558
109
53
oirschot
#3
Het klinkt als een defect startrelais.
Als je de 2 dikke aansluitingen op het startrelais met elkaar verbind (met een dikke schroevendraaier o.i.d.) dan moet de startmotor gaan draaien.
Als hij het dan wel doet is je relais waarschijnlijk defect.
 
11 nov 2018
4
0
#4
Wat was het probleem met aanduwen?
Ik had hem in zn 2, en in de sprint liet ik de koppeling los maar kreeg hem met was gas bij niet aan helaas, heb het vaak geprobeerd en ook van de heuvel af. De laatste keer lukte het volgens mij bijna, toen was ie wat aan het hoesten

Het klinkt als een defect startrelais.
Als je de 2 dikke aansluitingen op het startrelais met elkaar verbind (met een dikke schroevendraaier o.i.d.) dan moet de startmotor gaan draaien.
Als hij het dan wel doet is je relais waarschijnlijk defect.
Dankjewel!
 
23 jun 2016
183
3
22
Nijmegen
#6
Hier ook een eigenaar van een xj600, als de motor een aantal weken stil heeft gestaan kan het ook dat de benzine uit de carburateur verdampt of niet meer op niveau is. De Diversion heeft een benzinekraan die standaard werkt op het vacuum van de motor (waardoor die niet loopt als de motor niet loopt), om je carburateurs vol te laten lopen kan je 5 minuten voor het starten het kraantje naar 'RES' draaien. Hiermee zet je de benzinekraan open, bij mij vaste prik als ik de motor een tijdje niet heb gebruikt.
5 á 10 minuten zou voldoende moeten zijn, daarna weer dicht draaien. Als je hem op RES laat staan loopt de tank langzaam leeg..
Vaak starten (met de hoop je accu niet om zeep te helpen) lukt vaak ook na +-10x een paar seconden starten. Door het ronddraaien van de startmotor 'zuigen' de carburateurs ook weer vol. Feit dat de motor eindelijk begon 'te hoesten' klinkt voor mij alsof hij eindelijk benzine kreeg.
Maar het filmpje lijkt inderdaad alsof je startrelais het niet doet (mogelijk door het vele starten). Mosterd na de maaltijd dus :+
 
Likes: Kjepper

Unruled

Joe Bar style
21 aug 2007
25.020
199
31
Voorhout
#7
Aangezien je met de startkabels aan de auto ook alleen maar wat gezoem te horen kreeg kun je de accu waarschijnlijk wel uitsluiten. Wat dat gezoem dan mag wezen vind ik wel interessant, waar kwam dat vandaan?

Zou inderdaad beginnen met je startrelais kortsluiten (de twee dikste polen met eens schroevendraaier verbinden, pas op: vonkjes) en te kijken wat dat doet. Als ie dan wel probeert te gaan draaien moet je gewoon het relais vervangen.
 

klaas63

MF veteraan
13 sep 2012
1.075
10
Drenthe
#8
Hier ook een eigenaar van een xj600, als de motor een aantal weken stil heeft gestaan kan het ook dat de benzine uit de carburateur verdampt of niet meer op niveau is. De Diversion heeft een benzinekraan die standaard werkt op het vacuum van de motor (waardoor die niet loopt als de motor niet loopt), om je carburateurs vol te laten lopen kan je 5 minuten voor het starten het kraantje naar 'RES' draaien. Hiermee zet je de benzinekraan open, bij mij vaste prik als ik de motor een tijdje niet heb gebruikt.
5 á 10 minuten zou voldoende moeten zijn, daarna weer dicht draaien. Als je hem op RES laat staan loopt de tank langzaam leeg..
Vaak starten (met de hoop je accu niet om zeep te helpen) lukt vaak ook na +-10x een paar seconden starten. Door het ronddraaien van de startmotor 'zuigen' de carburateurs ook weer vol. Feit dat de motor eindelijk begon 'te hoesten' klinkt voor mij alsof hij eindelijk benzine kreeg.
Maar het filmpje lijkt inderdaad alsof je startrelais het niet doet (mogelijk door het vele starten). Mosterd na de maaltijd dus :+
Bij mij zit er PRI op. Moet je hem daar dan opzetten ipv. res.?
 

Unruled

Joe Bar style
21 aug 2007
25.020
199
31
Voorhout
#9
Ik denk dat Roelof inderdaad de PRI (prime) bedoelt, die loopt altijd vrij door. De reserve is net zo goed vacuumgestuurd als de gewone stand.
 
12 nov 2018
21
0
#10
Ik denk dat Roelof inderdaad de PRI (prime) bedoelt, die loopt altijd vrij door. De reserve is net zo goed vacuumgestuurd als de gewone stand.
Ik heb een vraag: Vroeger hadden benzinekranen drie standen nl. aan, uit en reserve. Ik begrijp het vacuum gestuurde gebeuren en dat zowel reserve als normaal vacuumgestuurd zijn en ook dat de prime dat niet is. Mijn vraag is simpel: welke stand van de kraan is wat? Bij mij staat altijd de 'pijl' naar beneden, dat leek mij de normale stand. naar boven leek mij reserve en naar voren prime. Heb ik gelijk of is het anders?
 

ducsmit

MF veteraan
16 apr 2007
2.458
12
57
#12
Er zit ook nog een benzinepomp op de diversion 600 ( en een filter) , dus laat hem na een langere stilstand op de pri stand staan tot dat ie aanslaat. En de `oude man` ergens op de kraan staan de standen aan gegeven , even een bril er bij. 8-)
Maar het zal waarschijnlijk dus toch het startrelais wel zijn.
 

klaas63

MF veteraan
13 sep 2012
1.075
10
Drenthe
#13
Ik heb een vraag: Vroeger hadden benzinekranen drie standen nl. aan, uit en reserve. Ik begrijp het vacuum gestuurde gebeuren en dat zowel reserve als normaal vacuumgestuurd zijn en ook dat de prime dat niet is. Mijn vraag is simpel: welke stand van de kraan is wat? Bij mij staat altijd de 'pijl' naar beneden, dat leek mij de normale stand. naar boven leek mij reserve en naar voren prime. Heb ik gelijk of is het anders?
 

Bijlagen

ducsmit

MF veteraan
16 apr 2007
2.458
12
57
#14
Reserve is reserve , pri is zonder vacuum aan , on is alleen benzine met vacuum en dus de normale stand.
Je hebt dus gelijk.
 
12 nov 2018
21
0
#15
Helemaal duidelijk. Klaas63, bedankt voor de illustratie.
ducsmit bedankt. Altijd leuk om gelijk te krijgen. (mijn broer had vroeger ook een kreidler. apesnel en hele vette blauwe wolk. Je kon een kwartier later nog precies zien waar hij heen ging.:])
 
12 nov 2018
21
0
#16
Hallo allemaal!

Mijn naam is Jan en onlangs heb ik mijn eerste motor aangeschaft! Een Diversion uit 1995 om het rijden goed te leren. Nu heb ik een klein probleempje 😅


In bovenstaand filmpje zet ik het contact een paar keer aan en uit, waarbij ik lichte klikjes hoor, bij de elektra naast de accu. Als ik op de startknop druk hoor ik daar een 'tak'.

De motor had een paar weken stilgestaan. Toen ik hem weer pakte deed de startmotor het nog wel, maar de motor ging niet aan. Heb hem proberen aan te lopen (goeie training!) maar dit wilde niet lukken. Toen ik de startkabel van mn auto (motor uit) er op aansloot en op de startknop drukte hoorde ik een luid gezoem. Vannacht het accuutje aan de druppellader gegooid en met een volle accu is bovenstaand het resultaat.

Iemand een idee wat het is, en wat ik moet aanschaffen om het op te lossen? 😁

Bedankt!
Ik heb zelf wel eens een accu leeggestart, je hoort hoe de startmotor sterft en daarna hoor je alleen nog een klik. Dat is volgens mij het startrelais wat nog schakelt. Dat is volgens mij dezelfde klik die ik in het filmpje hoor. Heb je gemeten of de accu echt spanning heeft na het laden? Kan best stuk zijn. Je moet natuurlijk ook even primen na een paar weken stilstand. Dat komt erbij.
Groete van de oude man.
 
11 nov 2018
4
0
#17
Thanks allen! Als ik de polen van het startrelais met elkaar verbind gaat inderdaad de startmotor draaien, onder het genot van vonkjes*D Accu lijkt dus goed. Daarom ik heb het startrelais vervangen.

Helaas, ook met een ander startrelais is het probleem hetzelfde. Als ik het contact aan zet hoor ik een tikje en gaan de lampen aan. Als ik daarna de startknop in druk hoor ik een luidere tik (het relais dat werkt?) en valt de spanning weg. De spanning blijft weg, ook als ik het contact aan en af zet. Een minuutje wachten en de spanning komt weer terug.

Wat zou het nog kunnen zijn?


Bedankt voor de PRI tip, die ga ik zeker toepassen als mn startmotor weer draait met de startknop:)
 

v.d.v.

rim-master
3 mei 2003
16.558
109
53
oirschot
#19
Als de spanning onder 10 volt komt kan het relais afvallen. Je startmotor gooit op 8 volt ook je motor rond maar je relais werkt dan niet meer. het lijkt me een slechte accu. Kwestie van even meten.
 

Janbros

MF veteraan
4 feb 2005
5.193
115
50
wezemaal
#20
Als de spanning onder 10 volt komt kan het relais afvallen. Je startmotor gooit op 8 volt ook je motor rond maar je relais werkt dan niet meer. het lijkt me een slechte accu.
denk het niet, gezien :

Thanks allen! Als ik de polen van het startrelais met elkaar verbind gaat inderdaad de startmotor draaien, onder het genot van vonkjes*D Accu lijkt dus goed. Daarom ik heb het startrelais vervangen.
ik denk eerder dat je een "soort van mini-kortsluiting" hebt in je startcircuit , waardoor de batterijspanning weg valt als je op de startknop duwt.
Ik zou vanaf het startrelais de stekkers 1 voor 1 los maken en zo terug werken naar het kontakslot, ondertussen iedere keer testen door op de startknop te duwen. de moment dat het niet meer voor valt, weet je dat het probleem zit tussen de laatst en voorlaatst losgemaakte stekker (of een verbinding die daarmee te maken heeft met die stekkers).
 

v.d.v.

rim-master
3 mei 2003
16.558
109
53
oirschot
#21
denk het niet, gezien :



ik denk eerder dat je een "soort van mini-kortsluiting" hebt in je startcircuit , waardoor de batterijspanning weg valt als je op de startknop duwt.
Ik zou vanaf het startrelais de stekkers 1 voor 1 los maken en zo terug werken naar het kontakslot, ondertussen iedere keer testen door op de startknop te duwen. de moment dat het niet meer voor valt, weet je dat het probleem zit tussen de laatst en voorlaatst losgemaakte stekker (of een verbinding die daarmee te maken heeft met die stekkers).
Ik zou beginnen met meten i.p.v. vanalles los te halen. waar zou die kortsluiting moeten zitten waardoor heel de spanning inkakt en er geen bedrading verbrand en/of er geen zekering springt? Als je meer dan 40A trekt, al dan niet door een kortsluiting dan zou op zijn minst de hoofdzekering eruit moeten knallen.
 

Janbros

MF veteraan
4 feb 2005
5.193
115
50
wezemaal
#22
"soort van mini-kortsluiting" als in : ergens lekt de spanning weg, en het is niet in de rechtstreekse lijn batterij-polen startrelais-startmotor-chassis. Waar zou je dan beginnen meten ?