Yamaha Diversion Blok

Jordy112

MF'er
20 apr 2008
107
0
30
Beste,

Als je naar het blok kijkt van een Yamaha Diversion XJ 600(jaartal 92) dan zie je in het midden een bout zitten aan de voorkant van het motorblok, waar dient deze voor? en is het erg als daar een beetje olie uitzweet?

Alvast bedankt!!

Laatst bewerkt:

Rambabbel

MF veteraan
17 mrt 2004
22.236
45
Luttenberg
Beste,

Als je naar het blok kijkt van een Yamaha Diversion XJ 600(jaartal 92) dan zie je in het midden een bout zitten, waar dient deze voor? en is het erg als daar een beetje olie uitzweet?

Alvast bedankt!!
Ik denk haast dat je de bout van het oliefilterdeksel bedoelt. :?

Jordy112

MF'er
20 apr 2008
107
0
30
Aan de voorkant van het blok, je ziet de 4 uitlaat bochten uit het blok komen.. Dan daar net onder heb je een bout zitte en daar zweet er een klein beetje olie uit.

Jordy112

MF'er
20 apr 2008
107
0
30
Zit die bout op een soort rond dekseltje?

Dat weet ik niet precies, maar als je het blok van de voorkant bekijkt, dus vanaf het voorwiel recht naar de uitlaatbochten, dan vlak eronder heb je een bout zitten helaas weet ik niet of het op een soort rond dekseltje zit...

Jordy112

MF'er
20 apr 2008
107
0
30
Van de uitlaatbochten, precies in het midden op het blok zit een soort bult met een bout en de moer wijst naar beneden daar zit olie aan, en het zit dus in de lengterichting tegenover de kettingspanner van de nokas.

picaroon

MF veteraan
2 feb 2007
4.440
1
zweet je blok niet gewoon? Ze staan er nog weleens om bekend dat de koppakking gaat lekken...

kineticr

MF'er
19 dec 2007
117
0
Nou weet ik niets van Diversions af, maar bij veel (oudere) motoren zit daar de bout voor de nokkenasketting spanner.

Jordy112

MF'er
20 apr 2008
107
0
30
Nou weet ik niets van Diversions af, maar bij veel (oudere) motoren zit daar de bout voor de nokkenasketting spanner.

Dat klopt maar dat is juist aan de achterkant van het blok, maar dit zit op precies dezelfde hoogte alleen dan aan de voorkant van het blok.

Mr. R.

MF veteraan
20 jan 2007
7.080
39
41
Zevenhoven (Zuid Holland)
Toevalli wilde ik net hetzelfde probleem plaatsen.

Ik heb ook last van een groen / zwarte vloeistof op de koelribben.

Zie foto's, het is niet dat het eraf druppelt, maar na het rijden is het wel nat op de ribben. Ik denk dat het vanuit de voetpakking komt, het is alleen het geval aan 1 kant van het blok en bij een bout / draadeind dat van onder naar boven door het blok gaat.

Weet iemand of dit kwaad kan? Ik denk dat de voetpakking vervangen teveel werk is of niet?

Zeroground

MF veteraan
6 apr 2003
6.039
577
40
Eindhoven
Ik denk haast dat je de bout van het oliefilterdeksel bedoelt. :?
een div 600 heeft een oliefilterpatroon, ik denk dat jij de bout van het deksel van een intern filter bedoelt?

ik heb geen goede foto meer maar ik denk dat die bout de voorste nokkenaskettinggeleider (3x woordwaarde) vasthoud of juist de cilinderkop

bedoel je deze bout?
onduidelijk plaatje:

Mr. R.

MF veteraan
20 jan 2007
7.080
39
41
Bij mij lijkt het te komen als je vanaf je voorwiel naar achteren kijkt, van de meest rechtse cylinder het draadeind dat van onder je blok naar boven op je kleppendeksel loopt te komen. Op het kleppendeksel zit een dopmoer.

Zeroground

MF veteraan
6 apr 2003
6.039
577
40
Eindhoven
Bij mij lijkt het te komen als je vanaf je voorwiel naar achteren kijkt, van de meest rechtse cylinder het draadeind dat van onder je blok naar boven op je kleppendeksel loopt te komen. Op het kleppendeksel zit een dopmoer.
op je kleppendeksel ( H-vormig) zit volgens mij geen dopmoer, dat zal dat de bovenkant van de cilinderkop zijn?

Mr. R.

MF veteraan
20 jan 2007
7.080
39
41
Is het mogelijk om zelf het onderblok te vervangen, want als ik met een lampje tussen de uitlaatbocht kijk dan zie ik dat het metaal is gebarsten van het blok.... ;(

En ik denk dat ie daarom wat "zweet".

edkedk

MF veteraan
16 okt 2007
1.561
3
zweet je blok niet gewoon? Ze staan er nog weleens om bekend dat de koppakking gaat lekken...
Een koppakking lekt niet zomaar, en is dan ook geen bekend euvel van een Div600.
Het komt doordat de motor niet goed wordt warm gereden en teveel van het blok wordt gevraagd terwijl hij nog niet op bedrijfstemperatuur is.
Dan gaat de koppakking stuk, en krijg je lekkage.

Mr. R.

MF veteraan
20 jan 2007
7.080
39
41
Het is in het plaatje waar nummer 8 staat, alleen is het niet die bout, het is de eerste bout vanuit het midden. Ik denk de bout die helemaal door het blok gaat.

Bij nader inziens is het het gat tussen cylinder 3 en 4 in, is het zelf te doen om de cylinders te vervangen, dus het deel dat je op de foto ziet???

tmoons

MF veteraan
7 jan 2004
4.066
42
Ik zeg dat het een kopbout is, waarschijnlijk zweet de koppakking een beetje... en komt het via die bout naar buiten.