Yamaha Diversion, trilt bij +6000 toeren

_daan_

MF'er
23 dec 2005
35
0
Zwolle
Beste medeforummers,

Ik heb een probleempje met mijn Yamaha Diversion 600 ('95).
Vanaf 6000 toeren (= +/-120 km in z'n 6) gaat de complete motor ontzettend trillen. Dit is onafhankelijk van de versnelling waarin gereden wordt, ook bijvoorbeeld in z'n 2 krijg je de trilling in de hele motor. De motor blijft trillen totdat je het toerental weer omlaag brengt. Het is niet een klein trillinkje ofzo, het is echt alsof de complete motor midden op de snelweg uit elkaar aan het trillen is.

Als je onder de 6000 blijft gaat het allemaal goed...
De motor loopt verder op het gehoor prima, ook heeft ie voldoende trekkracht en dergelijke.
Deze trillingen heb ik nog nooit eerder meegemaakt bij deze motor, terwijl ik m al vier jaar heb.

Waar zou dit aan kunnen liggen?
 
Divs zijn berucht voor hun trillen.
Maare uit elkaar vallen is wel ietwat TE straf.
Zoals jij het beschrijft klinkt het alsdat je frame in resonantie komt met je blok bij 6000 rpm ...
Meschien es AL je ophangbouten aantrekken? Of eerst lossen en dan weer aantrekken (met correct koppel). Zijn de ophangrubbers niet versleten?
Zit je kuipje niet te resoneren tegen het frame?
 
Divs zijn berucht voor hun trillen.
Maare uit elkaar vallen is wel ietwat TE straf.
Zoals jij het beschrijft klinkt het alsdat je frame in resonantie komt met je blok bij 6000 rpm ...
Meschien es AL je ophangbouten aantrekken? Of eerst lossen en dan weer aantrekken (met correct koppel). Zijn de ophangrubbers niet versleten?
Zit je kuipje niet te resoneren tegen het frame?

als je de bouten van het blok loshaalt goed in het vet steken en dan aanspannen, kan zijn dat ze dan nog iets verder kunnen aangetrokken worden.voor de rest zie Wullebolle :)
 
Okee, super bedankt, hier kan ik verder mee! Ik denk dat ik gewoon met het werkplaatshandboek alles zoveel mogelijk naloop (bouten, ophangrubbers e.d.).

Het kuipje is het niet, dat voel je niet door de hele motor heen. Bij 4000 toeren trilt het kuipje wel wat, maar dat heeft ie altijd al gehad en is normaal.

Welk vet kan ik het beste gebruiken om die bouten mee in te smeren? Gewoon dunne olie?
 
Terug
Bovenaan Onderaan