Yamaha DT 125 1982 na 25 jaar stilstand weer tot leven wekken

Anfänger70

Rookie
26 aug 2020
9
25
Hallo allemaal,
Gisteravond was ik met mijn buurman aan het praten over motoren en zo en toen zei hij dat hij in de garage nog een oude motor had die daar al meer dan 25 stond onder een zeiltje. Lang verhaal kort: ik heb deze gelijk meegenomen. Overigens woon ik in Zwitzerland.
Yamaha 2A8 DT 125 MX kenteken afgegeven juli 1982
Buurman was eerste eigenaar en aankoopnota en alle papieren zitten er bij.
Staat minder dan 2.400 Km op de teller.
Benzinetank leegetapt bij wegzetten. Accu afgekoppelt en ketting ed gesmeerd.

Mijn vraag:
Wat moet ik allemaal doen /vervangen om weer de weg op te krijgen?

Ik neem aan de banden en de accu vervangen. Hebben jullie verder nog tips?

Gr Jeroen
 

Bijlagen

  • Image1.jpeg
    Image1.jpeg
    1,6 MB · Weergaven: 16
  • Image2.jpeg
    Image2.jpeg
    1,7 MB · Weergaven: 17
Waarschijnlijk zijn de carburateur(s) toch wel vuil geworden van benzine wat er heeft in gestaan, tenzij je buurman bij het aftappen van de tank ook de leidingen en carburateur(s) heeft gedaan. En ik zou zelf ook de rubberen slangen checken of ze nog zacht en flexibel zijn anders heb je binnen de kortst keren een lek ergens.
 
Mijn vraag:
Wat moet ik allemaal doen /vervangen om weer de weg op te krijgen?

Ik neem aan de banden en de accu vervangen. Hebben jullie verder nog tips?
Alles wat je normaal in 25 jaar aan onderhoud doet nu ook doen.

Dus motorolie, remvloeistof, remleidingen, brandstofleidingen, inderdaad banden en accu, voorvorkolie en eventueel keerringen.

Het beste om te beginnen is accu en motorolie. En dan kijken hoe ver je komt met nieuwe benzine of startspray (bv remmenreiniger). Vanaf daar verder kijken. In elk geval zorgen dat het allemaal op orde is als je voor je eerste testrit gaat.
 
Leuke vondst! Ik zou zeker eerst alle zaken zoals olie, luchtfilter, bougie en brandstofslangen aanpakken. Dan wat olie op de zuiger druppelen en een nachtje slapen alsof je morgen jarig bent...
 
Iedereen bedankt voor de tips!

De motor zit los. Nav de tips ook het luchfilter gecontroleerd.....was totaal vergaan (leek wel honing ;) en druppeltje olie in bougiegat en zuiger.

De banden zien er nog heel goed uit; geen scheurtjes te bekennen, maar voor de veiligheid toch maar vervangen.

Vandaag nieuwe banden, accu, motorolie, bougie en luchtfilter besteld.

Als 'ie loopt breng ik úm voor service naar de motorzaak waar 'ie in 1982 verkocht is voor service.

Zit wat vliegroest op de velgen (alleen aan de onderkant) Is alleen oppervlakkig. Tips om deze eenvoudig te verwijderen (voordat ik er de staalborstel op zet ;)?
 
Chromen velgen? Vliegroest poets je eraf, zit het iets dieper kun je met een propje alu-folie en wat cola het weer heel netjes krijgen.
Beschadigd chroom krijg je niet meer heel maar de alu-folie “geeft een beetje af“ zodat de zwarte roest spikkels minder opvallen.
De cola bevat wat zuur waar de roest weer van minder wordt.
 
Alufolie en cola werkt inderdaad erg goed! De velgen blinken weer. Bedankt voor de tip.

Ik ben vandaag bij de Zwitserse RDW (Strassenverkehrsambt) geweest om de DT op mijn naam te zetten. De mevrouw aan het loket vertelde me dat de datum van eerste toelating 5 juli 1`982 was en dat op 10 oktober 1982 de motor weer geschorst is. Drie maanden gebruikt en 2.200 km gereden. Daarna droog onder het zeiltje.....
 
Mooi om zo’n motor weer als nieuw te gaan rijden!

Ik ben meestal wel 1 of 2 keer per jaar in CH (in de buurt van Luzern) en kijk altijd jaloers naar de motoren die daar lekker de bergen in gaan. Met een 125 moet je wel geduld hebben, maar je zult er zeker pret mee hebben,
 
Terug
Bovenaan Onderaan