Yamaha F1-N 2007 loopt slecht stationair na winterstalling

YamahabFZ1

Rookie
10 apr 2021
7
3
All,

Gisteren mijn FZ1-N 2007 uit de winterstalling gehaald om weer een rondje te gaan rijden. Na een mooie start kwam ik erachter dat hij stationair niet helemaal lekker meer loopt. Bij koude start gaat hij op ca. 1500rpm staan draaien en na een minuutje ongeveer, of een kort ritje, gaan de stationaire toeren naar 3000-3500 rpm. Aangezien ik deze winter niks technisch heb aangepast was mijn vermoeden dat het aan een vuiltje zou liggen. Injector cleaner gekocht en een tank op doorgereden. Helaas is het probleem niet verholpen. Vervolgens geprobeerd de stationair schroef anders af te stellen maar dit haalt helemaal niks uit, toerental reageert nergens op. Tank en luchtinlaat eraf gehaald om te checken of er niks geblokkeerd wordt door een stekkertje o.i.d. maar dit is ook niet het geval. Voor mij een raadsel wat het kan zijn dat de stationair toeren niet in te stellen zijn en oplopen na een tijdje gelopen te hebben.

Heeft iemand enig idee wat er aan de hand zou kunnen zijn, wat ik zou kunnen controleren?
 
Ik denk niet dat die motor een regelschroef heeft voor het stationair toerental. Geeft hij geen foutmelding in het dashboard? Of ga er even mee langs een motorzaak voor uitlezing.
 
Jawel heeft wel een regelschroef, maar haalt helemaal niets uit hoewel het mechanisch in orde lijkt. Gaskabel is ook nergens geblokkeerd en gaat kan helemaal tot nul-punt. Geen foutmelding in het dashboard. Als ik er zelf niet uitkom ga ik er mee langs een motorzaak, my last resort.
 
Ik weet niet wat de bijwerkingen van injectorreiniger kunnen zijn. Met een beetje mazzel gaat het over na het leeg rijden van de tank en verse benzine tanken. Er zijn hier op MF religieuze discussies over E10. Je zou kunnen proberen of Shell V-Power of BP Ultimate helpt.

Te hoog toerental kan liggen aan valse lucht. Dat zou je kunnen controleren door met een spuitbus deodorant op de plekken te spuiten waar hij valse lucht zou kunnen trekken. Als hij de deodorant aanzuigt zal door het drijfgas het motortoerental dalen.

Maar ik denk dat je een sensor fout hebt. Ik vermoed dat je ECU denkt dat de motor nog steeds koud is en daarom een mengsel blijft geven voor een koude motor.
 
Ja, ik zie nu in een instructieboekje dat er een regelschroef voor is. Het is echter onwaarschijnlijk dat dit de oorzaak is, aangezien deze schroef tijdens de winterstalling niet uit zichzelf verdraaid is.
 
Ik weet niet wat de bijwerkingen van injectorreiniger kunnen zijn. Met een beetje mazzel gaat het over na het leeg rijden van de tank en verse benzine tanken. Er zijn hier op MF religieuze discussies over E10. Je zou kunnen proberen of Shell V-Power of BP Ultimate helpt.

Te hoog toerental kan liggen aan valse lucht. Dat zou je kunnen controleren door met een spuitbus deodorant op de plekken te spuiten waar hij valse lucht zou kunnen trekken. Als hij de deodorant aanzuigt zal door het drijfgas het motortoerental dalen.

Maar ik denk dat je een sensor fout hebt. Ik vermoed dat je ECU denkt dat de motor nog steeds koud is en daarom een mengsel blijft geven voor een koude motor.
Heb al één tank opgereden daarna verse brandstof met nogmaal injector cleaner erbij. Staat nu een aantal dagen stil en zal daarna weer eens een rondje rijden. Zal gelijk eens checken op valse lucht, wellicht dat er wat rubbertjes vergaan zijn. Wat zou ik aan een sensorfout kunnen doen?
 
Ja, ik zie nu in een instructieboekje dat er een regelschroef voor is. Het is echter onwaarschijnlijk dat dit de oorzaak is, aangezien deze schroef tijdens de winterstalling niet uit zichzelf verdraaid is.
Eens, maar het frappante is dat de stationair schroef niets doet. Vol open of dicht draaien heeft geen effect.
 
A6BBFD98-676D-4AC5-9064-0238DD0D2F75.jpeg
 
Nr. 2 is je temperatuur sensor. Ik vermoed dat die aan de achterkant in de cilinderkop geschroefd zit.
Je zou het kabeltje dat daar aan zit kunnen volgen of er een stekkertje aan zit dat los zit of vies is en slecht contact maakt.
 
Kan ook aan de thermowax liggen, die wil nog wel eens niet goed werken. Op internet best wat over te vinden en hoe je dit op kan lossen
Yes, mission accomplished. Het was de Thermowax. De uitgaande pin, welke gas afknijpt zat helemaal vast door vuil/vocht waardoor toeren nooit beperkt werden bij een warme motor. Goed schoongemaakt, een beetje wd40 en hij loopt weer helemaal goed. Dank voor al jullie advies!!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan