Yamaha Fazer 400 start zeer moeizaam

pjotrtje

MF'er
14 jul 2005
82
2
Utrecht
Ik heb een vraagje over de motor van mijn vrouw die bijna niet start. Met choke redelijk ver open wil hij een heel klein beetje stationair draaien. zodra je de gas hendel ook maar aanraakt valt hij uit. Choke uit = motor uit.

Hij had ruim een jaar een volledige onderhoudsbeurt gehad maar sindsdien helemaal stil gestaan. Moest ook een nieuwe accu in.

Ik heb een korte video waarop je het ook kan horen :

Ik ben een redelijke leek op het gebied van techniek. Een handige buurman gaf aan dat het wellicht aan de carburateurs ligt. Door de brandstof (wellicht E10) die lange tijd heeft stilgestaan.

Hopelijk hebben jullie nog een idee.
 
E10 is een andere discussie, lang stilstaan niet.

Je carbs er af halen en je inlaatrubbers controleren op luchtlekken zou ik mee beginnen.
Ook de slangetjes aan de carbs kunnen lek zijn, ook belangrijk.

Maar omdat je choke compleet open moet voordat de motor start kan je er vanuit gaan dat in iedergeval je stationairsproeiers niet fris meer zijn.

Ik heb de 600 gehad, het is te doen om de carbs er onderuit te krijgen als je een beetje handig bent. Succes.
 
Bedankt voor jullie snelle reacties! Morgenochtend direct even kijken naar de uitlaatbochten. Inderdaad een goede check of ze alle 4 mee doen…

De inlaatrubbers hebben wel redelijke scheurtjes hoor. Zou mij niets verbazen als dat toch effect heeft. Ipv vervangen wellicht met tape dichten om het te testen (ze moeten toch vervangen worden) of is dat niet aan te raden?
 
Je kan er even een deobus langs spuiten om te luisteren of de motorloop merkbaar anders is, er is een hele reeks Yamaha's waarvan de spruitstukken optisch doorgescheurd lijken, maar nog wel luchtdicht zijn.
 
Je kan er even een deobus langs spuiten om te luisteren of de motorloop merkbaar anders is, er is een hele reeks Yamaha's waarvan de spruitstukken optisch doorgescheurd lijken, maar nog wel luchtdicht zijn.
Dit is correct, die van mij zagen er krokanter uit als gefrituurde kipnuggets maar waren compleet luchtdicht.
 
Ik zou inderdaad beginnen met het reinigen van de carburateurs zoals @Janbros ook al aangeeft. Mocht het probleem met slecht starten dan nog niet verholpen zijn, dan zou ik de motor wegbrengen voor het stellen van de klepspeling (zoals @Rob RD aangeeft) en het synchroniseren van de carburateurs.
 
Worden alle 4 de uitlaatbochten heet? Niet met je vingers maar met wat water testen aub.

Net even gekeken wat de uitlaatbochten deden...
Hier het resultaat... Twee warm en twee koud...

E10 is een andere discussie, lang stilstaan niet.

Je carbs er af halen en je inlaatrubbers controleren op luchtlekken zou ik mee beginnen.
Ook de slangetjes aan de carbs kunnen lek zijn, ook belangrijk.

Maar omdat je choke compleet open moet voordat de motor start kan je er vanuit gaan dat in iedergeval je stationairsproeiers niet fris meer zijn.

Ik heb de 600 gehad, het is te doen om de carbs er onderuit te krijgen als je een beetje handig bent. Succes.
Hier een video van een bijna koude start. Ook zet ik hem dicht op het motorblok. Enorm vies allemaal. :( Niet mijn motor. Die zet ik er zo niet bij...
Hier is mijn vrouw echt een stuk minder netjes mee..

Ik zou inderdaad beginnen met het reinigen van de carburateurs zoals @Janbros ook al aangeeft. Mocht het probleem met slecht starten dan nog niet verholpen zijn, dan zou ik de motor wegbrengen voor het stellen van de klepspeling (zoals @Rob RD aangeeft) en het synchroniseren van de carburateurs.
Is het reinigen van de carburateurs niet een zeer lastige klus met specialistisch gereedschap? Uit elkaar halen. Sonisch reinigen. Synchroniseren?
 
Laatst bewerkt:
Is het reinigen van de carburateurs niet een zeer lastige klus met specialistisch gereedschap? Uit elkaar halen. Sonisch reinigen. Synchroniseren?



Net even gekeken wat de uitlaatbochten deden...
Hier het resultaat... Twee warm en twee koud...


Hier een video van een bijna koude start. Ook zet ik hem dicht op het motorblok. Enorm vies allemaal. :( Niet mijn motor. Die zet ik er zo niet bij...
Hier is mijn vrouw echt een stuk minder netjes mee..
Nee, niet lastig, je kan er beter de tijd voor nemen, middagje carburateurs er onder weg halen, vooral als je het nog nooit eerder gedaan hebt kan het wat tijd kosten.

Savonds op de keukentafel stuk voor stuk uit elkaar draaien, bakjes sorteren, rustig aan doen, tandenborstel, carbcleaner, remmenreiniger, zo veel mogelijk nalopen.

1660160200802.png


Waarschijnlijk zitten je stationairsproeiers verstopt, je komt vanzelf de meuk in de vlotterbakken tegen.
Wat je ook kan doen als je het niet aandurft is zelf de carbs onder de motor weg halen en ze wegbrengen naar een shop, die willen ook wel voor je kijken en 'm in de ultrasoon gooien.
 
Bedankt heren voor alle reacties. Ga voor de carburateurs. Leuke hobby klus voor de komende week. (Hopelijk geen weken).
Als ik er toch bij zit direct de bougies controleren aangezien 2 van de 4 uitlaatbochten koud waren.

Dan zien we wel weer verder.
 
Hij loopt op 2 cilinders daarom start en loopt tie zo verrot .
Zoals gezegd carburateurs eraf en ultrasoon laten reinigen .
Mocht de motor daarna nog op 2 cilinders blijven lopen bougies checken (kunnen doorgeslagen zijn ) of je bobine checken .
Desnoods ff wisselen en kijken of het probleem naar de andere 2 cilinders verplaatst dan is het je bobine.
 
Terug
Bovenaan Onderaan