Yamaha Fazer 600 (2001) hapert/stottert

Fazer_Gerard

MF'er
6 mrt 2021
47
11
Dag MF’ers,

Ik heb sinds kort helaas een probleem met mijn Fazer. Dit is mijn eerste motor en na lang dubben heb ik gekozen om te starten met een toegankelijke (in mijn ogen) motor waar ik lekker mee kan touren maar ook comfortabel is voor woon-werk (70 km enkele rit). Ik rij nu al enkele weken met een grote glimlach op mijn gezicht rond, maar nu heb ik helaas een probleem. Ik zal het kort toelichten:

- Yamaha Fazer 600, Bj. 2001
- +/- 39.000 km op de teller
- gebruikt maar in redelijk goede conditie
- wat is het probleem? Warm en koud lijkt de motor ineens niet meer ‘lekker’ te lopen. Qua geluid en ‘feel’. Vooral in de lage toeren (tot circa 4000 rpm) loopt hij niet lekker. Hij hapert en proest wat om vervolgens hoger in de toeren ineens veel soepeler te rijden. Ook stationair dansen te toeren wat op en neer. Niet gelijkmatig. Ik ben verre van technisch en met een eerste motor ben ik zoekende. Het probleem lijkt me in eerste instantie te zitten in de carbs/benzine. Net gevoeld aan de uitlaatbochten en een ervan was koud/kouder. Hij loopt dus denk ik op 3 cilinders. Een buurman heeft er na gekeken en had idee dat een (kleine) sproeier verstopt en daardoor deze klachten veroorzaakt. Dan zouden alle carbs er af moeten, nieuwe sproeiers, oliefilters, rubbers, bougies etc etc. Een klus van minimaal €500-€700...

Ik zat te denken om eerst te starten met een flesje Moto Forte Power 1 in de tank te gooien om te kijken of dit wellicht kan helpen.

Herkent iemand dit probleem en wellicht tips of oplossingen hiervoor? Dank alvast voor het meedenken!
 
Klinkt idd als een stationair sproeier verstopt. Deze doet mee tot aan zo'n 3 duizend toeren. Dat zou dus ook verklaren waarom hij het daarboven beter doet , omdat dan de hoofdsproeier het werk doet.
Moto Forte kun je altijd proberen, soms helpt het soms niet.. Ultrasoon reinigen of zelf goed heel voorzichtig doorprikken.
M.i. kan het iig goedkoper als wat jij inschat.
 
Ik denk dat een passende diagnose het belangrijkst is, want:

Een buurman heeft er na gekeken en had idee dat een (kleine) sproeier verstopt en daardoor deze klachten veroorzaakt. Dan zouden alle carbs er af moeten, nieuwe sproeiers, oliefilters, rubbers, bougies etc etc.

Ik snap niet wat een oliefilter te maken heeft met het brandstoftraject... al zal die wel brandstoffilter bedoeld hebben

Ook lijkt het mij onwaarschijnlijk dat als de motor eerst wel goed liep, en nu niet, opeens de sproeiers versleten heeft. Ik kan mij wel voorstellen dat er allicht het eea echt vies is, maar er zijn diverse manieren om een carburateur en inhoud te reinigen. (hier ben je niet heel duidelijk over, is het probleem al sinds aanschaf?)

Een flesje forté is op dit moment de goedkoopste en makkelijkste poging tot reinigen. Daarna zou ik op zoek gaan naar iemand die weet wat er gebeuren moet, en ook kan bepalen dat er wel en niet vervangen hoeft te worden..

p.s. als je in je profiel een omgeving waar je woont kan invullen, kunnen andere users misschien wel een zaak/persoon aanwijzen welke uit ervaring... ervaring heeft met dit soort klachten :+
 
Ik denk dat een passende diagnose het belangrijkst is, want:



Ik snap niet wat een oliefilter te maken heeft met het brandstoftraject... al zal die wel brandstoffilter bedoeld hebben

Ook lijkt het mij onwaarschijnlijk dat als de motor eerst wel goed liep, en nu niet, opeens de sproeiers versleten heeft. Ik kan mij wel voorstellen dat er allicht het eea echt vies is, maar er zijn diverse manieren om een carburateur en inhoud te reinigen. (hier ben je niet heel duidelijk over, is het probleem al sinds aanschaf?)

Een flesje forté is op dit moment de goedkoopste en makkelijkste poging tot reinigen. Daarna zou ik op zoek gaan naar iemand die weet wat er gebeuren moet, en ook kan bepalen dat er wel en niet vervangen hoeft te worden..

p.s. als je in je profiel een omgeving waar je woont kan invullen, kunnen andere users misschien wel een zaak/persoon aanwijzen welke uit ervaring... ervaring heeft met dit soort klachten :+
Het probleem is pas enkele weken na aanschaf naar boven gekomen. Hiervoor als een zonnetje!
Ik zal mijn profiel even aanpassen. Gaat om omgeving Zoetermeer.
 
beter zo

en eerst wat deo/remmenreiniger/startpilot op de rubbers tussen carbu's en blok spuiten om te controleren of er gen scheuren in zitten.
De buitenkant van de rubbers zien er niet zo mooi uit.
 

Bijlagen

  • ABB6AB32-435D-414B-904F-30B657EADC1D.jpeg
    ABB6AB32-435D-414B-904F-30B657EADC1D.jpeg
    172,1 KB · Weergaven: 36
Die zijn niet al te best meer.:$
Waarschijnlijk scheuren ze verder (of af )als je de carb`s eraf haalt.
Nieuwe zijn best aan de prijs

Gezien je km-stand van 39000 is het misschien aan te bevelen om hem een grote beurt te geven.
Klepspeling dient bij 42000 gecontroleerd te worden.
 
Bougies ook vervangen! kan slechte tussen zitten! dat kun je zelf wel!
Ik heb ze nagelopen, maar bij bougie 1 & 2 geen echte bijzonderheden. Zien er niet heel oud of defect uit (zie foto). Hoe zie je of er een ‘slecht’ is?
 

Bijlagen

  • 71D63231-F438-4EED-868F-2649D2766C84.jpeg
    71D63231-F438-4EED-868F-2649D2766C84.jpeg
    82,3 KB · Weergaven: 15
  • 350B8A3D-EF4E-4EFA-9A4B-3F3C0A9083FC.jpeg
    350B8A3D-EF4E-4EFA-9A4B-3F3C0A9083FC.jpeg
    76,1 KB · Weergaven: 13
Laatst bewerkt:
Bougie 3 & 4 zijn een iets ander verhaal. Deze zien er minder uit. Ook een hoop troep erom heen.

bougie 3 is de meest bruine. Zie foto’s:
 

Bijlagen

  • 64A1DD92-8334-4E87-8240-A35F423A4234.jpeg
    64A1DD92-8334-4E87-8240-A35F423A4234.jpeg
    97,1 KB · Weergaven: 14
  • DD314F67-F1E2-4821-A838-0031D2E98485.jpeg
    DD314F67-F1E2-4821-A838-0031D2E98485.jpeg
    80,3 KB · Weergaven: 14
  • BFD18B97-53BC-43D9-B5B7-FD85C18600C0.jpeg
    BFD18B97-53BC-43D9-B5B7-FD85C18600C0.jpeg
    89,1 KB · Weergaven: 15
Terug
Bovenaan Onderaan