Yamaha Fazer 600 (2001) hapert/stottert

Fazer_Gerard

MF'er
6 mrt 2021
47
11
Dag MF’ers,

Ik heb sinds kort helaas een probleem met mijn Fazer. Dit is mijn eerste motor en na lang dubben heb ik gekozen om te starten met een toegankelijke (in mijn ogen) motor waar ik lekker mee kan touren maar ook comfortabel is voor woon-werk (70 km enkele rit). Ik rij nu al enkele weken met een grote glimlach op mijn gezicht rond, maar nu heb ik helaas een probleem. Ik zal het kort toelichten:

- Yamaha Fazer 600, Bj. 2001
- +/- 39.000 km op de teller
- gebruikt maar in redelijk goede conditie
- wat is het probleem? Warm en koud lijkt de motor ineens niet meer ‘lekker’ te lopen. Qua geluid en ‘feel’. Vooral in de lage toeren (tot circa 4000 rpm) loopt hij niet lekker. Hij hapert en proest wat om vervolgens hoger in de toeren ineens veel soepeler te rijden. Ook stationair dansen te toeren wat op en neer. Niet gelijkmatig. Ik ben verre van technisch en met een eerste motor ben ik zoekende. Het probleem lijkt me in eerste instantie te zitten in de carbs/benzine. Net gevoeld aan de uitlaatbochten en een ervan was koud/kouder. Hij loopt dus denk ik op 3 cilinders. Een buurman heeft er na gekeken en had idee dat een (kleine) sproeier verstopt en daardoor deze klachten veroorzaakt. Dan zouden alle carbs er af moeten, nieuwe sproeiers, oliefilters, rubbers, bougies etc etc. Een klus van minimaal €500-€700...

Ik zat te denken om eerst te starten met een flesje Moto Forte Power 1 in de tank te gooien om te kijken of dit wellicht kan helpen.

Herkent iemand dit probleem en wellicht tips of oplossingen hiervoor? Dank alvast voor het meedenken!
 
Alle 4 de uitlaatbochten zijn behoorlijk heet na een ritje. Dat betekent dat hij niet op 3 cilinders loopt is mijn aanname dan? Hij stottert iets minder lijkt het, al wisselt dat per rit lijkt het. Vooral in de lage toeren (1en 2e versnelling) blijft hij stotteren en bokken. Absoluut niet fijn rijden in een 30 km zone...
 
Forté 1 gaat er vanavond in, dagje laten staan en hopen dat het zijn ‘magie’ doet. Tevens 2 bougies vervangen die er slecht uitzien. Hoop dat het dan beter wordt. En anders richting de garage.

Iemand nog aanbevelingen voor een goede garage/monteur in omgeving Zoetermeer/Rotterdam?
 
  • Wow
Waarderingen: Manz
Alle 4 de uitlaatbochten zijn behoorlijk heet na een ritje. Dat betekent dat hij niet op 3 cilinders loopt is mijn aanname dan? Hij stottert iets minder lijkt het, al wisselt dat per rit lijkt het. Vooral in de lage toeren (1en 2e versnelling) blijft hij stotteren en bokken. Absoluut niet fijn rijden in een 30 km zone...

Komt omdat bij rijden je hoofdsproeier natuurlijk gaat meewerken. Laat hem een tijdje stationair lopen en voel dan eens. Maar het is totaal niet lastig om even je carburateurs eraf te halen en de stationair sproeiers te reinigen. Daar zou ik lekker mee beginnen.

Bougies vervang je gewoon per 4, niet beknibbelen op dit soort dingen.
 
Komt omdat bij rijden je hoofdsproeier natuurlijk gaat meewerken. Laat hem een tijdje stationair lopen en voel dan eens. Maar het is totaal niet lastig om even je carburateurs eraf te halen en de stationair sproeiers te reinigen. Daar zou ik lekker mee beginnen.

Bougies vervang je gewoon per 4, niet beknibbelen op dit soort dingen.
Thanks! Ik ga het overwegen of ik het aandurf :) Is er ergens toevallig een goede werkinstructie of how-to dat jij weet?
 
Thanks! Ik ga het overwegen of ik het aandurf :) Is er ergens toevallig een goede werkinstructie of how-to dat jij weet?
Het is goed te doen hoor. Op youtube zijn redelijk wat filmpjes te vinden over carburateur rebuilds. Als je er 1 los schroeft leg alles langs elkaar neer in de juiste volgorde, op een schoon papiertje. Wellicht is het dan ook handig om gelijk een nieuwe pakking in de carburateurs te doen.
 
Iemand nog aanbevelingen voor een goede garage/monteur in omgeving Zoetermeer/Rotterdam?
nee, die ken ik niet. O-) O-) O-) O-)

Ik ben een experiment aan het doen om een verstopte stationairsproeier via het kanaaltje waar hij zijn brandstof door afgeeft schoon te blazen... misschien kan je daar wat mee. En een toffe technicus is Danny van Danny`s Motorservice en Onderhoud Ter Aar - Regio Alphen aan den Rijn, Ter Aar, Zuid-Holland. Nederland mocht je er zelf niet uitkomen
 
Thanks! Ik ga het overwegen of ik het aandurf :) Is er ergens toevallig een goede werkinstructie of how-to dat jij weet?

Werkplaatshandboekie erbij, dan moet het zeker goedkomen.

Voor 2000 modellen is die gelijk aan de 1998 , maar je moet deze dan even bijvoegen, is een supplementary. Staat verder niks over de carbs in verder maar mocht je het nodig hebben ooit.

 

Werkplaatshandboekie erbij, dan moet het zeker goedkomen.

Voor 2000 modellen is die gelijk aan de 1998 , maar je moet deze dan even bijvoegen, is een supplementary. Staat verder niks over de carbs in verder maar mocht je het nodig hebben ooit.

Dank voor je reply, de links doet het echter niet helaas!
 
Dank voor je reply, de links doet het echter niet helaas!



Mijn captcha werkt natuurlijk niet in een link ;)
 
Update: Forté erin gegooid bij een kwart tank, kort stukje gereden en een nacht laten staan. Hij bokt en stottert een stuk minder tot bijna niet meer. Heel fijn dus! Alleen blijft hij in versnelling 1 en 2 in de lage toeren niet lekker heel lekker rijden. Ook als ik hem in zijn 1 zet en geen gas geef terwijl ik ergens rustig moet uitrollen vind de motor niet leuk!

ik heb dit keer de tank volgegooid met BP ultimate (E5). We gaan het zien! Iemand nog tips voor de lage toeren in zijn 1&2 of hoort dit ‘gewoon’ bij een Fazer?
 
Onder de 4000 toeren geeft een fazer niet thuis. Ik weet niet beter in ieder geval en heb er 70k km op zitten.

In die km’s een blok gewisseld vanwege kapotte schakelvorken en daarna niet anders qua gedrag. Carbs heb ik zelf nog nooit aan gerommeld. Wel gereden met vol, 25kw en weer vol vermogen en daarmee ook afgesteld. Naar vol vermogen hebben ze wel iets met de sproeiers gedaan geloof ik (is al even geleden). Maar onder de 4000 toeren altijd zwak gevonden.
 
ik heb dit keer de tank volgegooid met BP ultimate (E5). We gaan het zien! Iemand nog tips voor de lage toeren in zijn 1&2 of hoort dit ‘gewoon’ bij een Fazer?
FOUT!!
BP Ultimate, Shell V-power en Esso Supreme zijn niet E5. Deze 3 merken hebben in hun premium 0% ethanol.

Wettelijk gezien moet deze E5-sticker op de pomp. Maar in deze gevallen is de werkelijkheid beter dan de sticker.
Ideale benzine om iig tijdens de winterrust je tank mee gevuld te hebben.
Let op! Andere premiums hebben dus WEL die vieze ethanol bijgevoegd. Die tank ik daarom nooit!
 
@Rob RD Rob passen die inlaatrubbers van mijn donorblok niet op die fazer?

Die zien er niet uit als tie besluit om de carbs ff open te schroeven dan beter gelijk die rubbers vervangen.

Misschien kan die ze overnemen of heb je ze in gebruik voor dat project?
 
Ik heb nog een oud setje van deze rubbers liggen (afkomstig van mijn Fazer600 1999), zijn visueel wel enigszins ingescheurd maar zeker niet door. Dus als je hele slechte hebt schiet je er wat mee op. Gaat het om het visuele aspect dan veranderd er niets.

Ik lees de reactie wel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan