Yamaha Fazer 600 (2001) hapert/stottert

Fazer_Gerard

MF'er
6 mrt 2021
47
11
Dag MF’ers,

Ik heb sinds kort helaas een probleem met mijn Fazer. Dit is mijn eerste motor en na lang dubben heb ik gekozen om te starten met een toegankelijke (in mijn ogen) motor waar ik lekker mee kan touren maar ook comfortabel is voor woon-werk (70 km enkele rit). Ik rij nu al enkele weken met een grote glimlach op mijn gezicht rond, maar nu heb ik helaas een probleem. Ik zal het kort toelichten:

- Yamaha Fazer 600, Bj. 2001
- +/- 39.000 km op de teller
- gebruikt maar in redelijk goede conditie
- wat is het probleem? Warm en koud lijkt de motor ineens niet meer ‘lekker’ te lopen. Qua geluid en ‘feel’. Vooral in de lage toeren (tot circa 4000 rpm) loopt hij niet lekker. Hij hapert en proest wat om vervolgens hoger in de toeren ineens veel soepeler te rijden. Ook stationair dansen te toeren wat op en neer. Niet gelijkmatig. Ik ben verre van technisch en met een eerste motor ben ik zoekende. Het probleem lijkt me in eerste instantie te zitten in de carbs/benzine. Net gevoeld aan de uitlaatbochten en een ervan was koud/kouder. Hij loopt dus denk ik op 3 cilinders. Een buurman heeft er na gekeken en had idee dat een (kleine) sproeier verstopt en daardoor deze klachten veroorzaakt. Dan zouden alle carbs er af moeten, nieuwe sproeiers, oliefilters, rubbers, bougies etc etc. Een klus van minimaal €500-€700...

Ik zat te denken om eerst te starten met een flesje Moto Forte Power 1 in de tank te gooien om te kijken of dit wellicht kan helpen.

Herkent iemand dit probleem en wellicht tips of oplossingen hiervoor? Dank alvast voor het meedenken!
 
Het is een heel onothodoxe methode maar:
De kanaaltjes van de startsproeier komen precies uit onder de smoorkleppen, die je aardig als derde hand kunnen dienen.
Als je een slangetje schuin afsnijdt kan je dat door de carb heen onder de smoorklep klemzetten en vanaf buiten de kanaaltjes terug doorblazen waarmee je ook de sproeier doorblaast, iets dat er zo plots in is gekomen is geen aankoek en zit dus los...
Er zitten wat meer aspecten bij zoals de schuif/naald maar als je handig genoeg bent hoeft-ie niet open
 
FOUT!!
BP Ultimate, Shell V-power en Esso Supreme zijn niet E5. Deze 3 merken hebben in hun premium 0% ethanol.

Wettelijk gezien moet deze E5-sticker op de pomp. Maar in deze gevallen is de werkelijkheid beter dan de sticker.
Ideale benzine om iig tijdens de winterrust je tank mee gevuld te hebben.
Let op! Andere premiums hebben dus WEL die vieze ethanol bijgevoegd. Die tank ik daarom nooit!
Ik heb gisteren nog even bij de BP staan kijken, duurt effe, 90 liter tanken, en er zit inderdaad een E5 sticker op de pomp maar de BP sticker rept niet over ethanol, terwijl de E10 wel aageeft dat er ethanol in de brandstof zit
 
Ik heb gisteren nog even bij de BP staan kijken, duurt effe, 90 liter tanken, en er zit inderdaad een E5 sticker op de pomp maar de BP sticker rept niet over ethanol, terwijl de E10 wel aageeft dat er ethanol in de brandstof zit
Stickers E5 of E10 zijn wettelijk verplicht.
E10 betekent tussen 5 en 10% ethanol. In de praktijk meestal zo'n 8%
E5 betekent tussen 0 en 5% ethanol.

Wat ik begrepen heb zit bijv Total met E5 echt bijna aan de 5% ethanol-toevoeging.
Maar hierboven genoemde Esso, BP en Shell E5-premiums zijn daadwerkelijk 0%.
Daarom kan je met deze premiums rustig je motor een flink tijdje zonder dure additieven in de schuur wegzetten.

Ethanol=roest in de tank+verstopte sproeiers+verteerde pakkingen+minder km's op iedere liter
Conclusie: Nooit meer ethanol tanken!

Ethanol is een bedenksel van bio-idioten. Net zo NIET-groen als het hier verbranden van Amerikaans bos.
Echte 'groen'-liefhebbers wordt eens wakker: Voor verkrijgen ethanol worden vele km2's oerwoud gekapt.
 
Het is een heel onothodoxe methode maar:
De kanaaltjes van de startsproeier komen precies uit onder de smoorkleppen, die je aardig als derde hand kunnen dienen.
Als je een slangetje schuin afsnijdt kan je dat door de carb heen onder de smoorklep klemzetten en vanaf buiten de kanaaltjes terug doorblazen waarmee je ook de sproeier doorblaast, iets dat er zo plots in is gekomen is geen aankoek en zit dus los...
Er zitten wat meer aspecten bij zoals de schuif/naald maar als je handig genoeg bent hoeft-ie niet open
Deze zit dicht of gedeeltelijk!
Dus ijzerdraadje bv waar je vuilniszakken mee dicht maakt, strip, plastic eraf en doorprikken!
Vlotterbakjes krijg je weer als nieuw door ff nachtje laten staan in de Dasty!
 

Bijlagen

  • 09494-00141 gt750 jet needle (Small).jpg
    09494-00141 gt750 jet needle (Small).jpg
    41,9 KB · Weergaven: 11
Ik heb nog een oud setje van deze rubbers liggen (afkomstig van mijn Fazer600 1999), zijn visueel wel enigszins ingescheurd maar zeker niet door. Dus als je hele slechte hebt schiet je er wat mee op. Gaat het om het visuele aspect dan veranderd er niets.

Ik lees de reactie wel.
Tof van je!! Ik wacht nog even met de carb demonteren. Kom nog wel op het net!
 
Update: Forté erin gegooid bij een kwart tank, kort stukje gereden en een nacht laten staan. Hij bokt en stottert een stuk minder tot bijna niet meer. Heel fijn dus! Alleen blijft hij in versnelling 1 en 2 in de lage toeren niet lekker heel lekker rijden. Ook als ik hem in zijn 1 zet en geen gas geef terwijl ik ergens rustig moet uitrollen vind de motor niet leuk!

ik heb dit keer de tank volgegooid met BP ultimate (E5). We gaan het zien! Iemand nog tips voor de lage toeren in zijn 1&2 of hoort dit ‘gewoon’ bij een Fazer?
De Forte lost vuil op. Die zit dan in je benzine. Heb je de tank daarna al een keer leeg gereden en daarna verse benzine getankt? Dat maakte bij mij groot verschil.
 
Carbs schoonmaken. (eerst effe test met remreiniger/ dan weet je 't zeker)
Zeer waarschijnlijk ingedroogd ethanol-gom wat door de doorstroom nu in je sproeier(s) is gekomen.
Dat wordt een beurtje in de 'ultrasoon'!
 
Sorry ik ben een leek.
Wat moet ik doen met de remmenreiniger om wat zeker te weten?
En moet ik de carburateurs uit de motor halen? Dat zie ik me nog niet direct doen. Ik heb geen garage en woon in een rijhuis, dus alles moet hier op straat gebeuren😂
 
Door remreiniger (mss nog beter snelstarter) in je luchtfilter te spuiten tijdens starten kan je testen of het idd benzine-toevoer-probleem is.
Als de motor met insproeien effe een paar slagen wel loopt dan is duidelijk dat sproeier(s) zijn verstopt.

Als idd blijkt verstopt dan: Carbs uit de motor halen. (geen rocket-science)
Tank eraf, luchtfilter eraf, gaskabel/ chokekabel(?) losmaken en carbset op de aansluiting los. (proppen papier in inlaatkanaal)

Losmaken van een carbset is basic sleutelen. ( ga je in toekomst ook profijt van hebben) Laat je desnoods helpen door een kennis.
Als je de carbset niet zelf open durft te maken, kan je deze in z'n geheel naar een dealer brengen voor reinigen.
Mijn dealer hier in de buurt heeft ieder voorjaar flink werk met ethanol-gom.
 
Sorry ik ben een leek.
Wat moet ik doen met de remmenreiniger om wat zeker te weten?
En moet ik de carburateurs uit de motor halen? Dat zie ik me nog niet direct doen. Ik heb geen garage en woon in een rijhuis, dus alles moet hier op straat gebeuren😂
Ga ff naar iemand toe in de buurt, daar leer je van en maak je geen ongelukken, die remmen reiniger is een link goedje..
Explosief.
😎
 
Nou, je wordt nog niet zo maar je schuurtje uit geblazen.
Na een blok-revisie heb ik zelfs mijn brommer weer aan het lopen gekregen met snel-starter!
(mss alle nieuwe delen iets al te enthousiast met olie gesmeerd)
 
Die jongen zegt dat ie n leek is, laat iemand m een keer zien hoe dit gaat dan weet ie waar die mee bezig is..,

is al vanaf 6 maart bezig..
 
Laatst bewerkt:
@mean-machine
@Vol D'or

Dank voor de reacties!
Ik ben al een stuk wijzer geworden en heb al een beter beeld van wat er moet gebeuren.
Maar ik heb de dealer, bij wie ik de motor zaterdag kocht toch kunnen overtuigen om de motor op te halen. Ik denk dat de kans groter is dat hij hem weer aan de praat krijgt. In ieder geval de nodige ervaring en gereedschap en garage.
Ik hou jullie op de hoogte!

Nogmaals dank!
Dimitri
 
@mean-machine
@Vol D'or

Dank voor de reacties!
Ik ben al een stuk wijzer geworden en heb al een beter beeld van wat er moet gebeuren.
Maar ik heb de dealer, bij wie ik de motor zaterdag kocht toch kunnen overtuigen om de motor op te halen. Ik denk dat de kans groter is dat hij hem weer aan de praat krijgt. In ieder geval de nodige ervaring en gereedschap en garage.
Ik hou jullie op de hoogte!

Nogmaals dank!
Dimitri
Jazeker, laat ons het vervolg weten!

Ik heb niet gezegd dat ethanol-verstopping zeker het euvel zal zijn.
Maar het lijkt me niet onwaarschijnlijk. Dat zal als eerste onderzocht moeten worden.

Ja, als je de motor (al is 't een oudere) bij een dealer hebt gekocht, mag hij er ook wel IETS nazorg aan doen.
Je hebt er nu nog nauwelijks mee gereden. Voor de dealer moet het een niet-ingewikkelde klus zijn.
Ik weet niet of 't kan/ mag, maar vraag om mee te mogen kijken. Daar ga je VEEL van leren!

En als die Fazer (met 39K) 't straks weer doet, kan je er nog heel veel KM's mee draaien.
Mijn oude FZ (een veel oudere broer van de Fazer) loopt ook nog prima met 200K+

We hopen spoedig te horen van een blije Fazer-rijder!
 
Terug
Bovenaan Onderaan