Yamaha Fazer FZS600 branstofslang en opzetstuk brandstofkraan

jazzper23

Die hard MF'er
11 aug 2019
263
51
Toen ik mijn tank omhoog deed, spoot de benzine eruit. Slang die vanaf de tank naar de benzine filter loopt doorgescheurd.

Vorig jaar moest ik de slang die van mijn carburateur naar de brandstofpomp loopt al vervangen. In de Yamaha FZS600 zitten 3 brandstofslangen met voorgevormde bochten en bij sommige verschilt de binnendiameter per uiteinde. Vorig jaar kon ik bij de Yamaha dealer niet meer de brandstofslang kopen die ik nodig had. Deze worden niet meer gemaakt geloof ik (waren niet meer leverbaar). Daarbij zijn ze nogal prijzig. Iets van 150 euro voor 3 slangetjes die bij elkaar opgeteld zo'n 1.25 meter lang zijn.

Mogelijk is diegene die ik nu nodig heb nog wel te krijgen bij de Yamaha dealer. Online is ie sowieso nog verkrijgbaar. Maar deze was bij de dealer vorig jaar 70 euro. Daarbij vermoed ik dat ze binnenkort niet meer leverbaar zijn.

Anyway ik hoop alles met standaard slangen te kunnen doen. Namelijk:
Dit scheelt best veel geld.
Mogelijk kan t binnenkort niet anders omdat ze dan niet meer leverbaar zijn.
De prijzen van Yamaha onderdelen zijn buitensporig en ik wil dit zoveel mogelijk boycotten.
Dan kan ik gewoon een benzineslang bij een winkel bij mij in de buurt kopen en hoef ik niet weer een week te wachten tot de slang binnen is.

Ik heb de slang die vanaf mijn tank naar de brandstoffilter loopt links buitenom lopen (zie rode lijn):

Benzineslang route.jpg


Hij is nu ongeveer tussen de 70 en 80 cm lang. Vanaf de brandstoffilter loopt de slang nu in een ruime bocht. Ik denk dat deze hier niet gaat knikken. Maar bij de aansluiting aan de tank maakt ie nog een bocht waarvan ik bang ben dat die daar kan gaan knikken. Het tuutje van de benzine kraan loopt naar links. Het zou veel handiger zijn om het tuutje richting het stuur te laten uitsteken. Ook vraag ik mij af of het kwaad kan dat de slang tussen de koelvloeistof slangen doorloopt ivm de temperatuur.

IMG_20200615_112741.jpg
IMG_20200615_152545.jpg


  • Ik had gehoopt om een soort opzet stukje voor op de benzinekraan te zetten maar weet niet of zoiets bestaat. De diameter van de aansluiting is 8mm.
  • Of het tuutje van de benzinekraan te vervangen met een stukje met een hoek van 90 graden. Zodat deze in de richting van het stuur wijst en de brandstofslang er recht op kan zonder bocht. Maar weet niet of dit (makkelijk) kan.
  • Ik kan mogelijk wel een elleboog stukje bevestigen met een stukje slang. Ik weet niet zeker of er genoeg ruimte voor is. Maar dit heeft niet mijn voorkeur. Meer aansluitingen dus meer plekken waar t los kan raken of gaan lekken. Zoiets als dit:

elboog.jpg


Heeft iemand een mening over welke brandstofslangen het beste te gebruiken met oog op sterkte en bruikbaarheid (maken van bochten) (niet de OEM van Yamaha)?

Ik heb nu een slang van Multi Fuel GATES Auto Master met hele lichte bewapening. Ik had eerst een gevlochten slang gebruikt maar die ging bij de benzinekraan en op een andere plek knikken (had m wel in een andere route gelegd als de huidige met scherpere bocht).

Is er misschien iemand met een Fazer die ook de originele brandstofslangen heeft vervangen voor standaard slangen? Hoe heb je dit gedaan?

Zijn er brandstofslangen die je kan buigen om bochten te maken? Zoiets als met gasslangen voor de gaskachel?:

gaskachel slang.jpg



Samengevat:

  • Bestaan er opzetstukjes voor de benzinekraan, zodat de aansluiting naar voren steekt ipv opzij. Dit zodat de brandstofslang recht op de kraan gemonteerd kan worden ipv met een bocht.
  • Welke type brandstofslang is het stevigst en knikt het minst snel maar kan nog wel de juiste bochten maken (voor mijn motor Yamaha FZS600).
  • Ziet iemand problemen met hoe ik de slang nu heb lopen? Bv te lang of over/langs onderdelen die te heet worden (ik geloof dat de slang tegen +140 graden kan).
  • Heeft iemand met een Fazer al de OEM slangen vervangen voor standaard slangen. Zo ja hoe heb je dit gedaan?
  • Ander op en aanmerkingen?
Alvast bedankt voor de hulp en meedenken!
 

Bijlagen

  • Benzineslang route.jpg
    Benzineslang route.jpg
    854,6 KB · Weergaven: 21
Laatst bewerkt:
Ik heb de OEM slangen vervangen van mijn Fazer. Standaard benzineslang gehaald bij de Brezan, niet te kort afgeknipt en erop gefrot. Even opletten dat er geen knikken inzitten en werkt prima voor een schijntje.

Het standaard rubber in het kraantje is ook slecht bestand tegen ethanol benzine. Even in de gaten houden als je toch bezig bent. Als het niet lekt, vooral niets aan doen
 
Ik heb de OEM slangen vervangen van mijn Fazer. Standaard benzineslang gehaald bij de Brezan, niet te kort afgeknipt en erop gefrot. Even opletten dat er geen knikken inzitten en werkt prima voor een schijntje.

Haha nieuw woord geleerd. Ik moest even opzoeken wat frotten betekend :) Ik heb net zo'n 60km gereden met de slang zoals in de foto en geen problemen gehad. Ik vind de bocht bij de benzinekraan nog wel wat scherp. Ik ben net bij de Yamaha dealer geweest (en heel lang gegoogeld) en ze hebben geen benzinekraan met een 90 graden bocht of opzet stuk. Ik ga zo even een elleboogje halen en kijken of ik dat kan aanpassen. Wellicht dat als de slang ouder wordt er wel een knik inkomt.

Ik ben wel benieuwd hoe jij het gedaan hebt. Als je foto's hebt graag!

Het standaard rubber in het kraantje is ook slecht bestand tegen ethanol benzine. Even in de gaten houden als je toch bezig bent. Als het niet lekt, vooral niets aan doen

Bedankt voor de heads up. Ik tank shell V-power dus geen gedoe met ethanol. Toen ik de motor kocht zat er behoorlijk wat roest aan de binnenkant van de tank, brandstoffilter en carburateur ook vol met roest. Alle 4 de pilot jets compleet verstopt ...
 
Ik krijg het moeilijk op de foto, maar kraan zit redelijk ver naar achter. Dan kan je een mooie ronde bocht onder het “ bruggetje” door maken.

Bedankt voor de pics! Ik heb de slang nu zoals jij m hebt gedaan (dan is ie korter en loopt ie niet over de motor en tussen de koelslangen door). Wel heb ik een elleboog stukje op de benzinekraan gedaan, zodat de bocht wat minder scherp is (de klemmen die er nu opzitten zijn tijdelijk die ga ik nog door veerklemmen vervangen).

IMG_20200621_162545.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan