jazzper23
Die hard MF'er
- 11 aug 2019
- 263
- 51
Toen ik mijn tank omhoog deed, spoot de benzine eruit. Slang die vanaf de tank naar de benzine filter loopt doorgescheurd.
Vorig jaar moest ik de slang die van mijn carburateur naar de brandstofpomp loopt al vervangen. In de Yamaha FZS600 zitten 3 brandstofslangen met voorgevormde bochten en bij sommige verschilt de binnendiameter per uiteinde. Vorig jaar kon ik bij de Yamaha dealer niet meer de brandstofslang kopen die ik nodig had. Deze worden niet meer gemaakt geloof ik (waren niet meer leverbaar). Daarbij zijn ze nogal prijzig. Iets van 150 euro voor 3 slangetjes die bij elkaar opgeteld zo'n 1.25 meter lang zijn.
Mogelijk is diegene die ik nu nodig heb nog wel te krijgen bij de Yamaha dealer. Online is ie sowieso nog verkrijgbaar. Maar deze was bij de dealer vorig jaar 70 euro. Daarbij vermoed ik dat ze binnenkort niet meer leverbaar zijn.
Anyway ik hoop alles met standaard slangen te kunnen doen. Namelijk:
Dit scheelt best veel geld.
Mogelijk kan t binnenkort niet anders omdat ze dan niet meer leverbaar zijn.
De prijzen van Yamaha onderdelen zijn buitensporig en ik wil dit zoveel mogelijk boycotten.
Dan kan ik gewoon een benzineslang bij een winkel bij mij in de buurt kopen en hoef ik niet weer een week te wachten tot de slang binnen is.
Ik heb de slang die vanaf mijn tank naar de brandstoffilter loopt links buitenom lopen (zie rode lijn):
Hij is nu ongeveer tussen de 70 en 80 cm lang. Vanaf de brandstoffilter loopt de slang nu in een ruime bocht. Ik denk dat deze hier niet gaat knikken. Maar bij de aansluiting aan de tank maakt ie nog een bocht waarvan ik bang ben dat die daar kan gaan knikken. Het tuutje van de benzine kraan loopt naar links. Het zou veel handiger zijn om het tuutje richting het stuur te laten uitsteken. Ook vraag ik mij af of het kwaad kan dat de slang tussen de koelvloeistof slangen doorloopt ivm de temperatuur.
Heeft iemand een mening over welke brandstofslangen het beste te gebruiken met oog op sterkte en bruikbaarheid (maken van bochten) (niet de OEM van Yamaha)?
Ik heb nu een slang van Multi Fuel GATES Auto Master met hele lichte bewapening. Ik had eerst een gevlochten slang gebruikt maar die ging bij de benzinekraan en op een andere plek knikken (had m wel in een andere route gelegd als de huidige met scherpere bocht).
Is er misschien iemand met een Fazer die ook de originele brandstofslangen heeft vervangen voor standaard slangen? Hoe heb je dit gedaan?
Zijn er brandstofslangen die je kan buigen om bochten te maken? Zoiets als met gasslangen voor de gaskachel?:
Samengevat:
Vorig jaar moest ik de slang die van mijn carburateur naar de brandstofpomp loopt al vervangen. In de Yamaha FZS600 zitten 3 brandstofslangen met voorgevormde bochten en bij sommige verschilt de binnendiameter per uiteinde. Vorig jaar kon ik bij de Yamaha dealer niet meer de brandstofslang kopen die ik nodig had. Deze worden niet meer gemaakt geloof ik (waren niet meer leverbaar). Daarbij zijn ze nogal prijzig. Iets van 150 euro voor 3 slangetjes die bij elkaar opgeteld zo'n 1.25 meter lang zijn.
Mogelijk is diegene die ik nu nodig heb nog wel te krijgen bij de Yamaha dealer. Online is ie sowieso nog verkrijgbaar. Maar deze was bij de dealer vorig jaar 70 euro. Daarbij vermoed ik dat ze binnenkort niet meer leverbaar zijn.
Anyway ik hoop alles met standaard slangen te kunnen doen. Namelijk:
Dit scheelt best veel geld.
Mogelijk kan t binnenkort niet anders omdat ze dan niet meer leverbaar zijn.
De prijzen van Yamaha onderdelen zijn buitensporig en ik wil dit zoveel mogelijk boycotten.
Dan kan ik gewoon een benzineslang bij een winkel bij mij in de buurt kopen en hoef ik niet weer een week te wachten tot de slang binnen is.
Ik heb de slang die vanaf mijn tank naar de brandstoffilter loopt links buitenom lopen (zie rode lijn):
Hij is nu ongeveer tussen de 70 en 80 cm lang. Vanaf de brandstoffilter loopt de slang nu in een ruime bocht. Ik denk dat deze hier niet gaat knikken. Maar bij de aansluiting aan de tank maakt ie nog een bocht waarvan ik bang ben dat die daar kan gaan knikken. Het tuutje van de benzine kraan loopt naar links. Het zou veel handiger zijn om het tuutje richting het stuur te laten uitsteken. Ook vraag ik mij af of het kwaad kan dat de slang tussen de koelvloeistof slangen doorloopt ivm de temperatuur.
- Ik had gehoopt om een soort opzet stukje voor op de benzinekraan te zetten maar weet niet of zoiets bestaat. De diameter van de aansluiting is 8mm.
- Of het tuutje van de benzinekraan te vervangen met een stukje met een hoek van 90 graden. Zodat deze in de richting van het stuur wijst en de brandstofslang er recht op kan zonder bocht. Maar weet niet of dit (makkelijk) kan.
- Ik kan mogelijk wel een elleboog stukje bevestigen met een stukje slang. Ik weet niet zeker of er genoeg ruimte voor is. Maar dit heeft niet mijn voorkeur. Meer aansluitingen dus meer plekken waar t los kan raken of gaan lekken. Zoiets als dit:
Heeft iemand een mening over welke brandstofslangen het beste te gebruiken met oog op sterkte en bruikbaarheid (maken van bochten) (niet de OEM van Yamaha)?
Ik heb nu een slang van Multi Fuel GATES Auto Master met hele lichte bewapening. Ik had eerst een gevlochten slang gebruikt maar die ging bij de benzinekraan en op een andere plek knikken (had m wel in een andere route gelegd als de huidige met scherpere bocht).
Is er misschien iemand met een Fazer die ook de originele brandstofslangen heeft vervangen voor standaard slangen? Hoe heb je dit gedaan?
Zijn er brandstofslangen die je kan buigen om bochten te maken? Zoiets als met gasslangen voor de gaskachel?:
Samengevat:
- Bestaan er opzetstukjes voor de benzinekraan, zodat de aansluiting naar voren steekt ipv opzij. Dit zodat de brandstofslang recht op de kraan gemonteerd kan worden ipv met een bocht.
- Welke type brandstofslang is het stevigst en knikt het minst snel maar kan nog wel de juiste bochten maken (voor mijn motor Yamaha FZS600).
- Ziet iemand problemen met hoe ik de slang nu heb lopen? Bv te lang of over/langs onderdelen die te heet worden (ik geloof dat de slang tegen +140 graden kan).
- Heeft iemand met een Fazer al de OEM slangen vervangen voor standaard slangen. Zo ja hoe heb je dit gedaan?
- Ander op en aanmerkingen?
Bijlagen
Laatst bewerkt: