Yamaha Fazer heeft geen vermogen en geeft harde knallen uit uitlaat.

22 apr 2019
43
6
Goedeavond iedereen,

Even snel voorstellen. Ik ben Dennis, 30 jaar en rij al zo'n 6/7 jaar op mijn oude vertrouwde fazer uit 1998. Er staat ongeveer 160.000 op de teller. Ik tank altijd euro 98 en hou de motorolie goed op pijl. Motor staat altijd buiten, thuis onder een overkapping, maar op werk gewoon op straat. Ik heb eerder wat problemen gehad met een snelheidsmeter die een eigen leven had, maar die werkte ineens weer..

Ik zal mijn huidige probleem zo duidelijk mogelijk proberen te beschrijven. Ik reed 100 op de snelweg toen ik een auto wilde inhalen. Tijdens het gas geven voelde ik dat ik vermogen verloor. Wanneer ik gas gaf begon de motor te stotteren en in te houden. Ik ben direct de snelweg afgegaan en ergens stil gaan staan.

Toen ik veilig stond heb ik de motor gecontroleerd of iets los was geraakt, bezine lekte of dat mijn bougiestekker niet meer vast zat. Dit was allemaal niet zo.

Wanneer ik mijn motor weer starten kwam er een harde knal uit mijn uitlaat. Hierna sloeg de motor af. Ik heb een aantal keer de motor gestart maar deze bleef knallen en afslaan.

Wanneer ik gas bij bleef geven viel de motor (meestal) niet uit en was er af en toe nog een harde knal.
De motor ging niet meer harder dan 15 km per uur met een hoog toerental (3000/4000).

Ik ben via fietspaden naar huis gereden. Mijn motor sloeg uiteindelijk vaak af en heb ik een goed stuk naar huis gelopen omdat de accu het begaf van al het starten. Aiiiiiii...

Nu heb ik vaker mijn motor (deels) uit elkaar gehaald om deze goed schoon of kleine onderdelen te vervangen. Maar dit keer heb ik door die harde knallen geen idee waar ik het moet zoeken. De harde knallen zullen veroorzaakt worden door onverbrande benzine?

Ik heb de bougies en de bougiestekker getest en deze werken nog goed. Mijn volgende stap zou nu zijn om de benzine toevoer te checken. Daarna de carburateurs los te halen en schoon te maken. Electra door te meten? Maar daarna houdt het een beetje op haha.

Ik kan natuurlijk naar de garage om hem te laten maken maar ik vind het erg leuk en interessant om zelf proberen te fixen. ( En ja het scheelt geld hehe ).

Hebben jullie ideeën of een betere volgorde om dit te checken?

Groetjes,

Dennis
 
Het makkelijkste is om eerst de accu en laadstroom te meten.

Je spanningsregelaar zou weleens kaduuk kunnen zijn.
Maat dat zou ook wel de laatste verdachtte zijn toch? Nadat de problemen begonnen zijn, kon hij nog een kwartier door blijven starten.
Ik denk eerder aan iets mis met het brandstofmengsel.
 
Hi Ronald, helaas nog geen tijd gehad om de accu op te laden of te checken maar dat is waar. Ik vind die knallen ook vreemd.
Mijn tankdop sluit niet helemaal lekker, gaat nog wel op slot hoor, maar klein kiertje waar misschien regen water door heen kan lopen? Misschien dat er regenwater me tank binnen is gekomen. Zou dat dit probleem kunnen veroorzaken? Maar dan gaat het niet om veel water, want het is niet dat er een gat is zit ofzo haha.
Groetjes, Dennis
 
met 160.000 km mag je ook je kleppen/zuigerveren eens checken door een compressie meting . wellicht is 1 klep kapot gegaan .
maar het kan nartuurlijk ook carburateur of vonk probleem zijn
 
Met zo'n hoge kilometerstand ben ik erg benieuwd naar het gepleegde onderhoud. Bij die motor hoef je waarschijnlijk de klepspeling maar elke 40.000 km na te kijken, maar dat is bij 160.000 km wel 4 keer. Als er een cilinder niet meer meewerkt door een lekke klep moet de motor toch wel harder kunnen rijden dan jij beschrijft. Daarom denk ik eerder aan ontsteking of benzinetoevoer.
 
Het makkelijkste is om eerst de accu en laadstroom te meten.

Je spanningsregelaar zou weleens kaduuk kunnen zijn.
Als de spanningsregelaar kapot is, houdt de motor er op gegeven moment volledig mee op omdat de accu leeg/kapot is. Dus dat zal het niet zijn.
 
Laat gewoon even alle benzine af van je tank, weet je gelijk of dat het probleem veroorzaakt wordt en dat je daarna weer enkel benzine in je tank hebt.
Ik heb iets gelijkaardigs meegemaakt met mijn Kawa. Water in de tank, daardoor roest en een hoop vuiligheid waardoor de carburateurs weer vol troep zaten.
 
Iedereen hartelijk dank voor de reacties! Erg blij mee. Ik ben er helaas nog niet aan toegekomen, balen! Ik heb een kleintje van 8 maanden die andere plannen had dit weekend haha.
Wanneer ik aan de motor werk hou ik jullie op de hoogte! Ik ga als eerst de carburateur eens open maken en kijken hoe die er uit zien. Dit is denk ik zo'n 4 a 5 jaar geleden dat die uit elkaar / schoon zijn gemaakt.

Ik heb ook nog zitten denken aan mijn benzinepomp. Maar dan zou ik denk ik helemaal niet meer kunnen rijden toch? Want ik ben uiteindelijk nog wel met veel uitvallen en ongeveer 10km/u via fietspaden naar huis gekomen. Dit duurde een eeuwigheid aangezien ik nog een stuk moest.

Anyway, keep you posted!
 
Laatst bewerkt:
Heb je geprobeerd of het uitmaakt als je de choke gebruikt? Dit verrijkt het mengsel. Als het beter wordt zal je probleem vast in de carburateur / benzine zitten.
Andere mogelijke oorzaken die ik kan bedenken; versprongen distributie ketting of andere ontsteking gerelateerde issues. Zit er één bobine op zo'n fazer of heeft elke cilinder z'n eigen? Als dat laatste het geval is kan je een probleem met de bobine wel wegstrepen.
 
Heb je geprobeerd of het uitmaakt als je de choke gebruikt? Dit verrijkt het mengsel. Als het beter wordt zal je probleem vast in de carburateur / benzine zitten.
Andere mogelijke oorzaken die ik kan bedenken; versprongen distributie ketting of andere ontsteking gerelateerde issues. Zit er één bobine op zo'n fazer of heeft elke cilinder z'n eigen? Als dat laatste het geval is kan je een probleem met de bobine wel wegstrepen.
Nee stom eigenlijk, had ik moeten checken inderdaad.
Ik hoorde geen herrie uit de motor komen, die klonk gewoon norma. Denk dat dat wel te horen is als er iets met de ketting aan de hand is?
Er zitten twee bobines op die met 4 bougiesdoppen. Als ik het goed beschrijf. In ieder heb ik vier bougies. Maar daar werkte de ontstekingen allemaal nog van.
Ik hoop gewoon dat me carburateurs vol met troep zitten. Ga die morgen van me motor halen en hopelijk al een deel schoonmaken.
Hou je op de hoogte!
 

Bijlagen

  • Screenshot_2022-10-10-22-34-57-42_cbf47468f7ecfbd8ebcc46bf9cc626da.jpg
    Screenshot_2022-10-10-22-34-57-42_cbf47468f7ecfbd8ebcc46bf9cc626da.jpg
    31,7 KB · Weergaven: 11
Nee stom eigenlijk, had ik moeten checken inderdaad.
Ik hoorde geen herrie uit de motor komen, die klonk gewoon norma. Denk dat dat wel te horen is als er iets met de ketting aan de hand is?
Er zitten twee bobines op die met 4 bougiesdoppen. Als ik het goed beschrijf. In ieder heb ik vier bougies. Maar daar werkte de ontstekingen allemaal nog van.
Ik hoop gewoon dat me carburateurs vol met troep zitten. Ga die morgen van me motor halen en hopelijk al een deel schoonmaken.
Hou je op de hoogte!
Als de spanner van de ketting stuk zou zijn zou je het wel horen. Versprongen niet per se. Maar aangezien het gebeurde op het moment dat je gas gaf, zet ik mn geld ook op brandstof toevoer problemen. Succes.
 
Een carburateur aftappen kan ook zonder de hele boel te demonteren... kan vanaf buitenkant met een platte schroevendraaier.

Bij het zoeken naar een storing moet je klein beginnen. Als je alles los getrokken hebt, kun je ook niets meer (makkelijk) testen en weet je uiteindelijk niet meer of je op de goede weg bent.
 
Een carburateur aftappen kan ook zonder de hele boel te demonteren... kan vanaf buitenkant met een platte schroevendraaier.

Bij het zoeken naar een storing moet je klein beginnen. Als je alles los getrokken hebt, kun je ook niets meer (makkelijk) testen en weet je uiteindelijk niet meer of je op de goede weg bent.
Dat werd eerder ook al een paar kerr genoemd. Vermoed dat TS eerst al is gaan demonteren en daarna hier de vraag gesteld heeft O-)
 
Zoals ik jou verhaal zo lees zou ik het volgende doen: de carbs ultrasoon (laten) reinigen en opnieuw afstellen.
Controleer ook je tank aan de binnenkant op roest.

Het hele verhaal klinkt mij ook bekend in de oren gezien ik hetzelfde heb gehad met mijn huidige suzuki.
Wegrijden bij rontonde gas geven en vervolgens inhouden met uitval tot gevolg.
Opnieuw gestart heel beroerd lopen met ook knallen uit de uitlaat, sloeg vervolgens weer af en was verzopen.
Benzine droop er ook gewoon uit doordat 1 carb open bleef staan.

Mocht je de tank niet kunnen checken op roest binnen in, plaats dan een extra benzine filter tussen je tank en carbs.
Dit scheelt je weer opnieuw reinigen ;).
 
Terug
Bovenaan Onderaan