Dennis van Tol
MF'er
- 22 apr 2019
- 43
- 6
Goedeavond iedereen,
Even snel voorstellen. Ik ben Dennis, 30 jaar en rij al zo'n 6/7 jaar op mijn oude vertrouwde fazer uit 1998. Er staat ongeveer 160.000 op de teller. Ik tank altijd euro 98 en hou de motorolie goed op pijl. Motor staat altijd buiten, thuis onder een overkapping, maar op werk gewoon op straat. Ik heb eerder wat problemen gehad met een snelheidsmeter die een eigen leven had, maar die werkte ineens weer..
Ik zal mijn huidige probleem zo duidelijk mogelijk proberen te beschrijven. Ik reed 100 op de snelweg toen ik een auto wilde inhalen. Tijdens het gas geven voelde ik dat ik vermogen verloor. Wanneer ik gas gaf begon de motor te stotteren en in te houden. Ik ben direct de snelweg afgegaan en ergens stil gaan staan.
Toen ik veilig stond heb ik de motor gecontroleerd of iets los was geraakt, bezine lekte of dat mijn bougiestekker niet meer vast zat. Dit was allemaal niet zo.
Wanneer ik mijn motor weer starten kwam er een harde knal uit mijn uitlaat. Hierna sloeg de motor af. Ik heb een aantal keer de motor gestart maar deze bleef knallen en afslaan.
Wanneer ik gas bij bleef geven viel de motor (meestal) niet uit en was er af en toe nog een harde knal.
De motor ging niet meer harder dan 15 km per uur met een hoog toerental (3000/4000).
Ik ben via fietspaden naar huis gereden. Mijn motor sloeg uiteindelijk vaak af en heb ik een goed stuk naar huis gelopen omdat de accu het begaf van al het starten. Aiiiiiii...
Nu heb ik vaker mijn motor (deels) uit elkaar gehaald om deze goed schoon of kleine onderdelen te vervangen. Maar dit keer heb ik door die harde knallen geen idee waar ik het moet zoeken. De harde knallen zullen veroorzaakt worden door onverbrande benzine?
Ik heb de bougies en de bougiestekker getest en deze werken nog goed. Mijn volgende stap zou nu zijn om de benzine toevoer te checken. Daarna de carburateurs los te halen en schoon te maken. Electra door te meten? Maar daarna houdt het een beetje op haha.
Ik kan natuurlijk naar de garage om hem te laten maken maar ik vind het erg leuk en interessant om zelf proberen te fixen. ( En ja het scheelt geld hehe ).
Hebben jullie ideeën of een betere volgorde om dit te checken?
Groetjes,
Dennis
Even snel voorstellen. Ik ben Dennis, 30 jaar en rij al zo'n 6/7 jaar op mijn oude vertrouwde fazer uit 1998. Er staat ongeveer 160.000 op de teller. Ik tank altijd euro 98 en hou de motorolie goed op pijl. Motor staat altijd buiten, thuis onder een overkapping, maar op werk gewoon op straat. Ik heb eerder wat problemen gehad met een snelheidsmeter die een eigen leven had, maar die werkte ineens weer..
Ik zal mijn huidige probleem zo duidelijk mogelijk proberen te beschrijven. Ik reed 100 op de snelweg toen ik een auto wilde inhalen. Tijdens het gas geven voelde ik dat ik vermogen verloor. Wanneer ik gas gaf begon de motor te stotteren en in te houden. Ik ben direct de snelweg afgegaan en ergens stil gaan staan.
Toen ik veilig stond heb ik de motor gecontroleerd of iets los was geraakt, bezine lekte of dat mijn bougiestekker niet meer vast zat. Dit was allemaal niet zo.
Wanneer ik mijn motor weer starten kwam er een harde knal uit mijn uitlaat. Hierna sloeg de motor af. Ik heb een aantal keer de motor gestart maar deze bleef knallen en afslaan.
Wanneer ik gas bij bleef geven viel de motor (meestal) niet uit en was er af en toe nog een harde knal.
De motor ging niet meer harder dan 15 km per uur met een hoog toerental (3000/4000).
Ik ben via fietspaden naar huis gereden. Mijn motor sloeg uiteindelijk vaak af en heb ik een goed stuk naar huis gelopen omdat de accu het begaf van al het starten. Aiiiiiii...
Nu heb ik vaker mijn motor (deels) uit elkaar gehaald om deze goed schoon of kleine onderdelen te vervangen. Maar dit keer heb ik door die harde knallen geen idee waar ik het moet zoeken. De harde knallen zullen veroorzaakt worden door onverbrande benzine?
Ik heb de bougies en de bougiestekker getest en deze werken nog goed. Mijn volgende stap zou nu zijn om de benzine toevoer te checken. Daarna de carburateurs los te halen en schoon te maken. Electra door te meten? Maar daarna houdt het een beetje op haha.
Ik kan natuurlijk naar de garage om hem te laten maken maar ik vind het erg leuk en interessant om zelf proberen te fixen. ( En ja het scheelt geld hehe ).
Hebben jullie ideeën of een betere volgorde om dit te checken?
Groetjes,
Dennis