Yamaha Fazer heeft geen vermogen en geeft harde knallen uit uitlaat.

22 apr 2019
43
6
Goedeavond iedereen,

Even snel voorstellen. Ik ben Dennis, 30 jaar en rij al zo'n 6/7 jaar op mijn oude vertrouwde fazer uit 1998. Er staat ongeveer 160.000 op de teller. Ik tank altijd euro 98 en hou de motorolie goed op pijl. Motor staat altijd buiten, thuis onder een overkapping, maar op werk gewoon op straat. Ik heb eerder wat problemen gehad met een snelheidsmeter die een eigen leven had, maar die werkte ineens weer..

Ik zal mijn huidige probleem zo duidelijk mogelijk proberen te beschrijven. Ik reed 100 op de snelweg toen ik een auto wilde inhalen. Tijdens het gas geven voelde ik dat ik vermogen verloor. Wanneer ik gas gaf begon de motor te stotteren en in te houden. Ik ben direct de snelweg afgegaan en ergens stil gaan staan.

Toen ik veilig stond heb ik de motor gecontroleerd of iets los was geraakt, bezine lekte of dat mijn bougiestekker niet meer vast zat. Dit was allemaal niet zo.

Wanneer ik mijn motor weer starten kwam er een harde knal uit mijn uitlaat. Hierna sloeg de motor af. Ik heb een aantal keer de motor gestart maar deze bleef knallen en afslaan.

Wanneer ik gas bij bleef geven viel de motor (meestal) niet uit en was er af en toe nog een harde knal.
De motor ging niet meer harder dan 15 km per uur met een hoog toerental (3000/4000).

Ik ben via fietspaden naar huis gereden. Mijn motor sloeg uiteindelijk vaak af en heb ik een goed stuk naar huis gelopen omdat de accu het begaf van al het starten. Aiiiiiii...

Nu heb ik vaker mijn motor (deels) uit elkaar gehaald om deze goed schoon of kleine onderdelen te vervangen. Maar dit keer heb ik door die harde knallen geen idee waar ik het moet zoeken. De harde knallen zullen veroorzaakt worden door onverbrande benzine?

Ik heb de bougies en de bougiestekker getest en deze werken nog goed. Mijn volgende stap zou nu zijn om de benzine toevoer te checken. Daarna de carburateurs los te halen en schoon te maken. Electra door te meten? Maar daarna houdt het een beetje op haha.

Ik kan natuurlijk naar de garage om hem te laten maken maar ik vind het erg leuk en interessant om zelf proberen te fixen. ( En ja het scheelt geld hehe ).

Hebben jullie ideeën of een betere volgorde om dit te checken?

Groetjes,

Dennis
 
Goedemiddag allen,

Hier ondertussen de carburateur van de motor gehaald. Onderkant open gemaakt. Hier kwam veel benzine uit. Denk ook dat een schoonmaakbeurt geen overbodige luxe is en even checken of er niks verstopt zit. Wanneer ik het zooitje goed heb schoon gemaakt zal ik weer een update geven. Ook check in mijn tank nog even en het benzinefilter. Hartelijk dank voor alle reacties en een goed weekend gewenst.
 

Bijlagen

  • IMG_20221015_163524.jpg
    IMG_20221015_163524.jpg
    437,6 KB · Weergaven: 95
  • IMG_20221015_163502.jpg
    IMG_20221015_163502.jpg
    381,8 KB · Weergaven: 100
  • IMG_20221015_163457.jpg
    IMG_20221015_163457.jpg
    401 KB · Weergaven: 95
  • IMG_20221015_163918.jpg
    IMG_20221015_163918.jpg
    149,2 KB · Weergaven: 80
De drab in de vlotterbakjes lijkt sterkt op hele fijne roest. Goed schoonmaken van de carburateurs betekend in dit geval alles los halen wat los kan en dan gaan schoonmaken. Of je dat met de hand doet of in een ultrasoon reiniger zullen de meningen over verschillen. Als je maar wel alles wat er uit kan er uit haalt.

Ik haal dit even aan omdat er nog steeds mensen zijn die denken dat als een carburateur in zijn geheel een ultrasoonbad in gaan, ze er spontaan helemaal gereviseerd uit komen.
 
Hier wat dingen in vogelvlucht die je zou kunnen checken:

Vacuüm slangen nalopen, wellicht ergens een slang die los is geschoten of knel zit.

Benzinetoevoer, lopen al je leidingen vrij van de tank naar pomp naar carbs? Misschien één slang die afgeknepen was.
Benzinekraantje open maar niet genoeg in de tank dus op reserve?

Bougies doen het, maar wat is de staat van je bobine? Klinkt ook een beetje alsof hij op 2 cilinders loopt. Dan heb je hetzelfde effect als wat jij omschrijft. Knallen uit de uitlaat, knal met starten, komt niet op toeren etc. Zou wel harder dan 15km/h moeten gaan, maar toch.

Mijn FZR liep ook op twee poten, carbs gereinigd, accu en stekkers nagelopen, niks. Bonine getest en de oorzaak gevonden.
Nieuwe bobine geplaatst, problem solved.

Loop je elektra even na, zou zomaar kunnen dat er ergens een kabelbreuk zit, slechte massa. Corrosie op de connectors etc etc

Genoeg te doen dus,

Succes! Hopelijk snel weer de weg op
 
Thanks voor je reactie! Ik schaam me er bijna voor om te zeggen dat de motor nog steeds niet klaar is haha. Wel alles schoon gemaakt, en de carburateurs zitten weer op de plek. Er moeten nog een paar slangen worden aangesloten en de tank moet er nog op. Maar door omstandigheden kom ik er steeds niet aan toe, natuurlijk wil ik hem ook even goed testen voordat ik weer de snelweg op ga en daar misschien stil kom te staan. Plus dat ik op de motor van me vader rij. Toevallig ook een fazer. Hij rijdt alleen in de zomer met mooi weer. Ik hoop er komend weekend aan te kunnen. Het is niet veel werk meer. Maar er komt steeds iets tussen. Ik hou jullie ( nog steeds ) op de hoogte! Groetjes!
 
Goedenavond iedereen,

Het heeft even geduurd maar eindelijk weer bericht.
Ik probeer zo duidelijk mogelijk te beschrijven wat ik heb gedaan en waar ik tegen aan ben gelopen.

Wat heb ik gedaan?
- Ik heb mijn carburateurs uit elkaar gehaald en schoon gemaakt. Dit was geen overbodige luxe.
- Ik heb mijn benzinefilter vervangen. Deze is weer nieuw.
- Ik heb mijn benzineslang vervangen.
- Ik heb mijn bougies vergangen. Deze zijn weer nieuw.
- Ik heb mijn motor doorgemeten, hier ben ik niets geks tegengekomen. Accu, bobines ect zijn goed.
- Ik heb mijn zekeringen gecheckt. Alles nog in orde.

De motor startte weer.

- Deze liep prima stationair op 1500/2000 toeren.
- Er kwamen geen knallen meer uit de uitlaat en de motor sloeg niet meer af.
- Alle vier de cilinders lopen, want de 4 uitlaatpijpen worden gloeiend heet.

Vervolgens ben ik mijn motor opgestapt en rondjes gaan rijden op een industrieterrein.
Dit ging allemaal prima, af en toe even gestopt, geluisterd en gevoelt of alle pijpen nog gloeiend heet waren.
Ik was een blij man en ben doorgegaan naar een 80 km weg. Hier ook prima heen en weer gereden.
Vervolgens de snelweg opgedraaid. Daar het gas opengetrokken (100/110km ) en voelde helaas dat hij weer in begon te houden :( .
Dus direct de snelweg weer verlaten. En op een 80 weg begon hij nu ook weer in te houden. Door naar een 50km weg, wanneer ik daar snel optrok hield de motor ook weer in. Wat hij daarvoor op het industrieterrein niet deed!
Ik ben richting huis gereden waar ik het volgende heb gedaan.

- Ik heb mijn vlotterkamers leeg laten lopen om uit te sluiten dat mijn benzine vuil zou zijn ( had ik al gecheckt had, maar toch.. ) Dit was niet het geval want hier kwamen 4 heldere straaltjes uit.
- Ik heb mijn (nieuwe) bougies losgedraaid om te controleren of deze gitzwart zouden zijn, maar ook deze zagen er nog prima uit.

Ik ben van plan morgen te kijken of iedere bougie ook los op zichzelf werkt. En als ik verder een beetje op internet lees zouden het misschien mijn kleppen kunnen zijn?
Ik ben een beetje aan het twijfelen, want ik ben erg gehecht aan de motor. Maar hij is niet de jongste meer, komt uit 1998 met 140.000 op de teller..
Ik zou hem naar een garage kunnen brengen en vragen wat ze rekenen om het probleem te achterhalen, want mocht dit nu 600 euro of iets kosten denk ik dat ik dit liever stop in een nieuwere motor maar wie weet!

Fijne avond iedereen.
 
Nee, dit leek me eerlijk gezegd niet nodig. Tijdens het klussen heb ik de benzine opgevangen in een schone bak. Dit zag er niet vies, troebel of verdacht uit.
Maar mocht je denken dat dit het zou kunnen zijn wil ik dit graag nog proberen. Hoe zou jij het schoonmaken van de tank aanpakken?
 
Als ik zie wat er in de carburateurs zat dan lijkt mij dat roest, wellicht is je kraan ook (deels) verstopt. En het probleem moet je bij de bron aanpakken.
Ik krijg wat van tanks schoonmaken dus het liefst zou ik dat uitbesteden, ik heb het anderen wel eens laten doen maar een bedrijf zoek ik nog. :+
 
Want dat zou dan betekenen dat wanneer ik hard rij. Meer benzine gebruik, maar er dus te weinig me motor inkomt omdat m'n benzinekraan vol roest zit.. Ja dat klinkt wel logisch inderdaad. Bedankt voor het meedenken. Ik ga het morgen een goed checken als ik de tijd heb. Laat het je weten!
 
Klinkt als een brandstofprobleem
- werkt de tankontluchting?
- benzinefilter in de goede richting gemonteerd?
-.geen knik in de bezineleiding?


Als laatste: hoe heb je de carburateurs schoongemaakt?
Bedankt voor je reactie.
Benzinefilter is goed gemonteerd. En geen kink in de benzineleiding.

Mijn vaders motor staat bij me in de tuin. Ik zou zijn tank op die van mij kunnen instaleren en dan checken of het in ieder geval met m'n tank te maken heeft bedenk ik me nu.

Laat het je weten!
 
Misschien even om uit te sluiten. Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad met mijn Yamaha Thundercat 600. Begon eigenlijk steeds meer in te houden hoe warmer hij werd. Na 300x met de carbs bezig te zijn en na lang zoeken en uitsluiten bleken het de bougiedoppen te zijn. Heb je deze ook los doorgemeten?

Ze kosten overigens geen hol, dus je zou altijd in het kader van uitsluiten kunnen vervangen. Ik was volgens mij 20 euro kwijt voor 4 stuks van NGK.
 
Goedemiddag, net de tank verwisseld met die van me vader. Zijn motor werkt gewoon prima.
Maar dit had helaas ook geen effect. Motor begon nu al in te houden bij 20km/u.
Toch nog een keer naar de bobines kijken. 20 euro voor 4 nieuwe doppen is goed te doen om dat eventueel nog uit te sluiten en anders gaat ie toch maar naar een garage om daar het probleem te zoeken.
 
Kan je dan niet ook de bobine en bougiekabels uitwisselen? Het lijkt me dat je met het verwisselen van de tank en schoonmaken van de bougies de voor de hand liggende brandstof issues wel hebt uitgesloten.
Ja dat was ik inderdaad van plan. Alleen wil me pa niet dat ik die onderdelen uit of van zijn motor haal en in die van mij zet om dat probleem uit te sluiten. Hij was al niet zo blij met het wisselen van de tank haha. Dus dat is wel balen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan