Yamaha Fazer z 600 valt uit op de snelweg

Jeffreydevos

Rookie
15 apr 2021
3
7
Goedemorgen allen!

Vorige week woensdag heb ik mijn motor rijbewijs gehaald, en afgelopen zaterdag de gelukkige eigenaar geworden van mijn eerste motor, een Yamaha Fazer Z600 uit 1998.
Nu reed ik gisteren op de snelweg, snelheid rond de 120.
Ik haalde een vrachtwagen in en merkte dat dit best langzaam ging, dus trok het gas volledig open, en tot mijn verbazing versnelde ik totaal niet.
De motor ging steeds langzamer rijden en viel rond de 80 km/h uit, vluchtstrook was de spitsstrook dus ik had geen plek om naar uit te wijken.

Uiteindelijk de motor maar stil gezet op de 5 cm die ik had en snel 112 gebeld om een rood kruis te laten plaatsen.
5 min later stapte ik op de motor, startte ik hem en deed die het weer.

Nu heb ik er geen zin in dat dit nog een keer gebeurd, en realiseer ik mij dat dit heel anders had kunnen aflopen, maar ik heb geen idee waar dit aan kan liggen...
Heeft toevallig iemand van jullie een idee wat hiervan de oorzaak kan zijn?

Groeten,
Jeffrey
 
Welkom op het MF

Klinkt als een benzine probleem. Wanneer je de tankdop opent en een kort sissend geluid hoort kan het je ontluchtingspijp van je tank zijn. Deze zit dan misschien verstopt of bekneld.

Bij volgas kan het zo zijn dat je daardoor te weinig benzine richting je carbs krijgt.

Zou dit even nalopen zodat je dit kan uitsluiten.
 
Ik had dit ook met m'n GS500E, zat hem in membraan dat de brandstoftoevoer regelt.
Als de motor draait, dan trekt het vacuum dit membraan open, zodat de brandstof door kan stromen. Ik weet niet of dit ook op jouw motor zit, maar moest er gelijk aan denken.
 
Vacuüm klinkt inderdaad aannemelijk.
Dubbel check ook even of er niet gewoon te weinig benzine in zat/de tank op reserve moest? Ik lees dat je weer door kon rijden maar hoe ver was dat?

Heb zelf ook wel eens gehad dat ik stil viel met een lege tank en door het heen en weer schudden toch nog een stukje kon rijden.
 
Ahh de goeie oude tijd dat ik geen benzinemeters of lampjes had, maar gewoon een reservekraantje. Die je wel eens vergat terug te draaien na het tanken. Vele kilometers "plezier" van gehad :+

Maar dat klinkt niet als wat hier aan de hand is :)
 
Kan ook een brandstofpompprobleem zijn. Er zit een gewoon verdringerpompje (zeg ik uit mijn hoofd), daarvan willen de contactpunten nog wel eens inbranden en dan pompt hij minder tot geen benzine op......
 
Fijn dattie weer loopt, kun je verder touren. Ook fijn dat je even terugkoppelt wat het probleem was. Dat laatste wordt nogal eens "vergeten". Kan een ander wellicht zijn voordeel doen met jouw gedeelde bevindingen. Rijdze :).
 
Terug
Bovenaan Onderaan