Yamaha FJ 1200 als beginnersmotor

FJ 1200 geschikt voor beginnende rijder ?

  • NEE je bent gek !

    Stemmen: 3 7,1%
  • Nee te zwaar.

    Stemmen: 18 42,9%
  • Nee

    Stemmen: 1 2,4%
  • JA !

    Stemmen: 19 45,2%
  • JA echt geschikt

    Stemmen: 0 0,0%
  • Ga voor de Honda !

    Stemmen: 1 2,4%

  • Totaal aantal stemmers
    42

Dutchsun

MF'er
2 mei 2006
54
0
Amsterdam
Hi, ik ben aan het kijken wat mijn 1e motor zou kunnen worden.

Ik heb reeds een Honda CB 750 k gezien en een Yamaha FJ 1200.

Mijn 1e "keuze" is de Yamaha FJ 1200 ivm de zit.

Wat zijn jullie meningen ??? :?
 
Ga lekker proefrijden. Elke mening hier op het forum is subjectief en door te proefrijden weet jij precies wat jij een fijne motor vind.
 
Luisteren naar je eigen gevoel,ik ben ook op een zware motor begonnen (1100cc).
Gaan voor die FJ1200,zijn fijne motoren !
 
Wel, de FJ was in de jaren 80 de snelste en meest spectaculaire motor op de markt, gericht op ervaren sportrijders. Door de jaren heen is dat imago wat ingezakt richting sport-tourer naar mate er nog sterkere en sportievere fietsen zijn uitgebracht.

Voor de CB750 geldt hetzelfde, alleen 10 jaar eerder.

Ik wed dat over 25 jaar een Gixxer 1000 Yoshimura als perfecte opstapper zal worden beschouwd. :+
 
Een FJ1200 is best een behoorlijk zware motor, zowel qua gewicht als qua vermogen.

Ben zelf overgestapt van een XJ660S Diversion naar een FJ1200. De Diversion is aardig te vergelijken met een lesmotor denk ik.

Het verschil tussen de Div en de FJ is zeker te merken. Echter, de FJ is m.i. een motor die zich makkelijk laat rijden. Heeft uiteraard veel meer vermogen en een hoger gewicht dan een lesmotor, maar dat is volgens mij geen bezwaar.

Natuurlijk trekt het ding sneller op dan een standaard lesmotor, maar het is geen nerveuze motor waarbij je voorzichtig gas moet geven. Dit komt mede door het hogere gewicht. Je zal niet zo snel je voorwiel van de grond rijden denk ik (in tegenstelling tot een supersport met vergelijkbaar aantal pk's, maar een veel lager gewicht).

Tijdens het rijden heb je weinig last van de extra kilo's tov van een lesmotor. Uiteraard kost het meer moeite om de motor plat te leggen, maar je zal zien dat dit vrij snel went. Alleen het opbokken (en weer van de bok halen) viel me wat zwaar (vergeleken met de XJ600S die ik eerst had), maar ook dit is een kwestie van wennen (en durven).

Een FJ1200 is een heerlijke motor om op te rijden. Je kan rustig rondtoeren, gedraagt zich niet zenuwachtig bij lage snelheden en je hebt altijd voldoende vermogen tot je beschikking om er eens even flink hard vandoor te gaan. Let er wel op dat je makkelijk te hard rijdt. 80 of 150 maakt qua comfoor op de motor weinig verschil.

Ik heb in ieder geval geen spijt van de aanschaf. Gewoon doen dus en jezelf tijd geven om aan de motor te wennen.


Owja, ik ben 1.90+ meter lang en zit prima op de FJ.
 
Als eerste : het is en blijft je eigen keuze, en als jij vind dat je lekker op die fj kunt rijden ga je daar voor :] .

Maar..
Mijn idee van beginnen op een lichtere motor (en dan doel ik vooral op de kilo's) is dat je je techniek kunt verbeteren (die je net hebt geleerd op de lesmotor), die vaak voor een zwaardere motor steeds belangrijker wordt.. Met elke motor kun je in pricipe beginnen met motorrijden, en is het gewoon een kwestie van beheersing.. (ja zelf op een hayabusa, ook die kun je 'rustig' berijden_ O-) Alleen is een lichtere motor makkelijker te sturen, en worden 'foutjes' minder hard afgestraft.. Dus het kan wel, maar je 'leertraject' kan wat langer worden, of juist heeeeeeel kort '( .. met alle gevolgen van dien.
 
Als eerste : het is en blijft je eigen keuze, en als jij vind dat je lekker op die fj kunt rijden ga je daar voor :] .

Maar..
Mijn idee van beginnen op een lichtere motor (en dan doel ik vooral op de kilo's) is dat je je techniek kunt verbeteren (die je net hebt geleerd op de lesmotor), die vaak voor een zwaardere motor steeds belangrijker wordt.. Met elke motor kun je in pricipe beginnen met motorrijden, en is het gewoon een kwestie van beheersing.. (ja zelf op een hayabusa, ook die kun je 'rustig' berijden_ O-) Alleen is een lichtere motor makkelijker te sturen, en worden 'foutjes' minder hard afgestraft.. Dus het kan wel, maar je 'leertraject' kan wat langer worden, of juist heeeeeeel kort '( .. met alle gevolgen van dien.
:^
 
Mijn eerste eigen motor was een Bandit 1200 (ongeveer 210-220kg), deze heb ik geruild tegen een YZF750R (ook ongeveer 210-220kg). Toch is die YZF veel soepeler en lichter in de bochten dan die Bandit.
Dit is ook de voornaamste reden dat ik die Bandit wegdeed.

Je zult voor jezelf in moeten schatten wat je wilt van een motor, dat kunnen wij niet voor je doen.
Ga lekker proefrijden op verschillende modellen, en kijk dan eens rustig wat je wilt hebben.

kies je trouwens prijstechnisch voor die FJ? wat is het bedrag dat je aan een motor uit wilt geven? Ik denk dat het geen probleem moet zijn om nog tig andere modellen te kunnen kiezen.
 
Waarom geen 1500 als eerste motor?....., hayabusa niks voor je?.....
Lieve mensen, als je je rijbewijs hebt gehaald, betekend dat nog niet dat je gelijk (goed) kunt motorrijden......... :N
 
M'n FJ1200 is een heerlijke motor,prettig te rijden,redelijk neutraal gedrag maar volgens mij toch niet geschikt als eerste motor voor iemand die net z'n rijbewijs heeft.Zo'n zware motor,cc-technisch,gaat gewoon altijd,ongeacht de versnellig of het toerentaal wat je net hebt als je gasgeeft,dat samen met het zware gewicht,een FJ weegt 260 kilo,kan een onervaren rijder flink verrassen en weinig ruimte laten om foutjes te maken,ook een beetje "stuntelig"gedrag van een beginnende motorrijder is niet iets wat je op een zware,gewicht-technische,wil hebben,iets uit evenwicht en je hebt een behoorlijk probleem.Ik zou een lichtere kiezen en daar lekker m'n eerste kilometers mee maken,wat het ook wordt,veel plezier ermee.
 
Waarom geen 1500 als eerste motor?....., hayabusa niks voor je?.....
Lieve mensen, als je je rijbewijs hebt gehaald, betekend dat nog niet dat je gelijk (goed) kunt motorrijden......... :N
Volgens mij gaan we weer het welles nietus verhaal krijgen..
Waarom zou je niet rustig kunnen rijden op een hayabusa, R1, GSX1000R of zo? Het ligt toch echt aan je rechterhand.
Dit is eenzelfde opmerking als een koekblikker zou maken: "Ik ga maar niet motorrijden, want ik weet dat ik mezelf niet in de hand zou kunnen houden en mezelf hardstikke dood rij!". :X
 
Ben zelf op een te lichte motor begonnen (in de oudheid) een cb400f, die door ervaren mensen als perfecte opstapper werd beschouwd. Na een half jaar spijt wegens te licht. Dan moet je `m weer zien te verkopen , uiteraard met verlies
en wat zwaareder gaan. Gewoon je gevoel volgen en relexed een tijdje wennen aan
een wat zwaarder exemplaar is geld technies slimmer.
 
Waarom geen 1500 als eerste motor?....., hayabusa niks voor je?.....
Lieve mensen, als je je rijbewijs hebt gehaald, betekend dat nog niet dat je gelijk (goed) kunt motorrijden......... :N

Ja, jij hebt het wel heel erg opgebouwd, max. 200cc meer per motor

Kawa 400-Suzi 400-Yamaha xt500-honda 750- VX800 - Honda CBR 1000F - Transalp

Is dan jou volgende motor een Hayabusa?
 
Waarom geen 1500 als eerste motor?....., hayabusa niks voor je?.....
Lieve mensen, als je je rijbewijs hebt gehaald, betekend dat nog niet dat je gelijk (goed) kunt motorrijden......... :N
Goed rijden heeft geem moer met het vermogen te maken. Dit ligt puur enkel en alleen aan jezelf.
Zelf ben ik begonnen met een ZZR1100 en ik rijd nog steeds schadevrij. Op mijn lesmotor, een CB500 ben ik wel gevallen omdat ik te hard door een bocht ging.

Dus een FJ1200 kan prima als eerste motor. als hij lekker zit is dat prima.
 
ik zal de laatste zijn die zegt dat ik meteen goed kan rijden..
ik vind dat als ik mijn rijbewijs heb behaald het echte leren gaat beginnen en dus ervaring dient te worden opgedaan, ik zelf ben een rustige (beheerste) rijder ook in mijn koekblik.

ik kiest voor een wat zwaardere motor omdat ik van mening ben dat deze wat lekkerder rijden (ja ik heb modellen uitgeprobeerd).

en een hayabusa ?? mmmm mischien als ik eens een doodswens krijg...

ieder geval bedankt voor je mening... die wordt echt wel gewaardeerd.
Waarom geen 1500 als eerste motor?....., hayabusa niks voor je?.....
Lieve mensen, als je je rijbewijs hebt gehaald, betekend dat nog niet dat je gelijk (goed) kunt motorrijden......... :N
8-)
 
Hi stekman, wou ff zeggen dat je een gaaf icoon hebt :)

Goed rijden heeft geem moer met het vermogen te maken. Dit ligt puur enkel en alleen aan jezelf.
Zelf ben ik begonnen met een ZZR1100 en ik rijd nog steeds schadevrij. Op mijn lesmotor, een CB500 ben ik wel gevallen omdat ik te hard door een bocht ging.

Dus een FJ1200 kan prima als eerste motor. als hij lekker zit is dat prima.
 
Waarom meteen het stappenrijbewijs promoten ? of ben je soms van de afdeling anwb rijopleiding ?? meer lessen enz.

heb jij nu zo veel ervaring met motorrijden of rijd je wel eens een motor stuk ?
je hebt best wel veel motoren...

maar ik kan me wel vinden in het idee van een stappenrijbewijs.. in mijn buurt heb je ook jochies van 18 op een hyabusa... meestal voor korte duur. |(

ik zelf ben absoluut van plan om langzaam aan,te leren rijden met een motor die meer weegt dan mijn CB500 lesmotor, gelukkig woon ik in een lekker gedeelte van amsterdam waar er weinig verkeer is tussen huis en werk.



Lijkt mij geen goed idee, weer een argument voor een stapenrijbewijs.
 
Dutchsun, beste kerel (ervan uitgaan dat je een man bent), luister vooral niet naar diegene die jou die FJ1200 afraden, als jij daarmee lekker kunt rijden en je hebt daar een goed gevoel bij, gewoon DOEN, het is absolute onzin dat een 1200 CC geen goede beginnersmotor kan zijn, met welke argumenten willen ze dat hardmaken, hou ons op de hoogte als je 'm eenmaal hebt en keep it safe, my friend. En inderdaad, die welles-nietes discussies zijn om echt heel moe van te worden. Hupseke,we zijn weer vertrokken, en de volgende gaat dus in de tegenaanval met de bewering dat ik dus die arme beginnende motorrijden de vernieling inpraat, enz, enz, bla, bla, bla en dan nog iets, voor een Hayabusa heb je geen doodswens nodig, als 't in jouw koppie goed zit kun je zelfs daarmee beginnen, maar, 't is natuurlijk wel nog 'iets' heftiger dan die FJ.
 
:Y ik ben het met je eens dat het bij de berijder van de motor ligt hoe er gereden wordt.. ik ben dan ook van plan om een vmo te gaan doen met de FJ (indien ik tot overeenkomst met verkoper kom).

Ik kies voor de FJ met het argument dat deze soepeler zal rijden door zijn grotere gewicht en grotere vermogen cq koppel.

correct me if i'm wrong.

ieder geval :} bedankt voor je mening..en JA ben een mannetje O-)

Dutchsun, beste kerel (ervan uitgaan dat je een man bent), luister vooral niet naar diegene die jou die FJ1200 afraden, als jij daarmee lekker kunt rijden en je hebt daar een goed gevoel bij, gewoon DOEN, het is absolute onzin dat een 1200 CC geen goede beginnersmotor kan zijn, met welke argumenten willen ze dat hardmaken, hou ons op de hoogte als je 'm eenmaal hebt en keep it safe, my friend. En inderdaad, die welles-nietes discussies zijn om echt heel moe van te worden. Hupseke,we zijn weer vertrokken, en de volgende gaat dus in de tegenaanval met de bewering dat ik dus die arme beginnende motorrijden de vernieling inpraat, enz, enz, bla, bla, bla en dan nog iets, voor een Hayabusa heb je geen doodswens nodig, als 't in jouw koppie goed zit kun je zelfs daarmee beginnen, maar, 't is natuurlijk wel nog 'iets' heftiger dan die FJ.
 
M'n FJ1200 is een heerlijke motor,prettig te rijden,redelijk neutraal gedrag maar volgens mij toch niet geschikt als eerste motor voor iemand die net z'n rijbewijs heeft.Zo'n zware motor,cc-technisch,gaat gewoon altijd,ongeacht de versnellig of het toerentaal wat je net hebt als je gasgeeft,dat samen met het zware gewicht,een FJ weegt 260 kilo,kan een onervaren rijder flink verrassen en weinig ruimte laten om foutjes te maken,ook een beetje "stuntelig"gedrag van een beginnende motorrijder is niet iets wat je op een zware,gewicht-technische,wil hebben,iets uit evenwicht en je hebt een behoorlijk probleem.Ik zou een lichtere kiezen en daar lekker m'n eerste kilometers mee maken,wat het ook wordt,veel plezier ermee.

:^ Ik rijd nu een poosje (zo'n 15.000 km sinds januari) op een FJ1200 en ik moet zeggen: ik ben blij dat ik er niet op ben begonnen. Redenen:

1) Het gewicht van 264 kilo als opgegeven door Yamaha is een leeggewicht zonder accu, olie of tankvulling. bij het rijden zit je dus met 280 kilo motor opgescheept: BIJNA HET DUBBELE van wat je nu gewend bent met je lesmotor
2) De FJ is enerzijds behoorlijk voorspelbaar qua rijgedrag, maar met name de oudere modeljaren (voor 1988) met de 16"voorcelg laten zich in bochten nauwelijks of niet corrigeren t.o.v. de gekozen lijn. Geen probleem voor iemand die gewend is aan het kiezen van juiste lijnen, maar voor een beginner nogal angstaanjagend en de garantie voor een enkeltje berm òf zo voorzichtig rijden dat je juiste lijnen kiezen nooit lekker oppikt.
3) Zoals eerder aangehaald is de motorkarakteristiek van de FJ extreem soepel. Wat nog niet is aangegeven is dat het hok ook geweldig goed remt op de motorrem. 6000 toeren draaien en even snel twee versnellingen terugschakelen betekent een geblokkeerd achterwiel....
4) met name door de koppelkarakteristiek (bij 2200 toeren kom't er al 100 NM uit; houdt íe vol tot ergens bij de 9000 toeren) trekt íe in ieder verzet als een lier(qua tussen-acceleratie overtreft de FJ de meeste moderne supersports). gas open gooien in zijn drie om even in te voegen op de snelweg resulteert bij nat weer in een doorslippend achterwiel..... ietsje minder fris wegdek en hij doet het ook in zijn vier...
5) Remmen en vering: modeljaren vòòr 1988 hebben duidelijk mindere remmen dan jij gewend bent van je lesfiets. Je moet er wel iets veel zwaarders mee tot stilstand brengen. probleem hier: de handel nog goed doseren terwijl je snoeihard aan het knijpen bent òf flink anticiperen zodat je het met geleidelijker remwerk afkunt. vereing op de pré '88ers is veel te slap dus hard remmen = doorslaan op de voorvork. Bij modellen vanaf 1988 is de vering een stuk beter en zijn ook de remmen door toepassing van dubbele vierzuigerklauwen e.d.op de voorremmen een stuk verbeterd

Samengevat: de FJ is een prima fiets maar vereist meer anticiperen op verkeerssituaties dan van een onervaren rijder kan/mag worden verwacht. Hoewel de fiets redelijk voorspelbaar is resulteert een foutje wèl makkelijk in een oncorrigeerbare situatie door het hoge vermogen en gewicht
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij gaan we weer het welles nietus verhaal krijgen..
Waarom zou je niet rustig kunnen rijden op een hayabusa, R1, GSX1000R of zo? Het ligt toch echt aan je rechterhand.
Dit is eenzelfde opmerking als een koekblikker zou maken: "Ik ga maar niet motorrijden, want ik weet dat ik mezelf niet in de hand zou kunnen houden en mezelf hardstikke dood rij!". :X
Niet helemaal waar in dit geval door het hoge gewicht en stuurkarakteristiek
 
nou het meeste is denk ik al gezegd

Ja de motor heeft veel vermogen voor een beginner (125-130 pk) maar brengt deze niet lomp over op het asfalt. Het enorme koppel maakt, dat je er ook lekker schakellui op kan toeren

Ja het kreng weegt veuls te veul (250 kg?), maar daar heb je alleen last van als je 'm de tuin uitduwt.

verder zijn het - mits onderhouden - betrouwbare fietsen met een onverwoestbaar blok.

ik ben ook overgestapt van een xj600 naar een fj1200, omdat ik behoorlijk wat km's maakte en ook nog vaak met iemand achterop.

denk dat het absoluut een hele fijne, soepele motor is voor iemand met een budget. daarbij komt dat er een heel behulpzame FJ club in Nederland is waar je terecht kunt voor onderdelen en hulp bij sleutelen (scheelt je ook weer geld)

weet er toevallig ook nog een te koop staan ;)
 
Heheh jah ik heb die fiets van jou al reeds bekeken... helaas 2400 is boven het beginner budget wat ik heb _O- en de fj1200 site staat reeds in mijn favorieten lijst.

nou het meeste is denk ik al gezegd

Ja de motor heeft veel vermogen voor een beginner (125-130 pk) maar brengt deze niet lomp over op het asfalt. Het enorme koppel maakt, dat je er ook lekker schakellui op kan toeren

Ja het kreng weegt veuls te veul (250 kg?), maar daar heb je alleen last van als je 'm de tuin uitduwt.

verder zijn het - mits onderhouden - betrouwbare fietsen met een onverwoestbaar blok.

ik ben ook overgestapt van een xj600 naar een fj1200, omdat ik behoorlijk wat km's maakte en ook nog vaak met iemand achterop.

denk dat het absoluut een hele fijne, soepele motor is voor iemand met een budget. daarbij komt dat er een heel behulpzame FJ club in Nederland is waar je terecht kunt voor onderdelen en hulp bij sleutelen (scheelt je ook weer geld)

weet er toevallig ook nog een te koop staan ;)
 
FJ is een prima motor die je niet echt voor verrassingen zet ondanks het redelijk hoge vermogen. Plus dat het ding veel mogelijkheden heeft (o.a. zeer geschikt voor vakanties maar ook om lekker mee te rijden).

Als de proefrit bevalt gewoon doen dus.
 
Terug
Bovenaan Onderaan