Yamaha FJ1100 - versnellingsbak problemen bij gas

knutsel77

Rookie
16 aug 2006
6
0
41
Den Haag
Oke het onderwerp is enigszins cryptisch omschreven. Maar het geval is dan in de 2de versnelling gaat deze eruit op het moment dat je gas geeft en schiet weer terug als je je gas laag houdt.

Wat is het probleem. Kan iemand mij vertellen waar ik moet zoeken. Ik heb de schakel trommel met de groeven bekeken en daar is geen slijtage zichtbaar. Of licht het aan de veren die de vijfster op de trommel (met de groeven) op zijn plek moet houden.... Het blok ligt zover open dat ik deze kan gaan splitsen. En ik heb een, naar verwachting nog een goed blok (alleen versnellingbak) liggen. Welke onderdelen moet ik vervangen ?

Heeft iemand anders dit ook gehad ? en opgelost?
 
Laatst bewerkt:

ian

MF veteraan
15 mei 2004
3.020
2
elst (utrecht)
zitten er aan de zijkant van de tandwielen niet van die nokjes
die zouden afgesleten kunnen zijn (ronde koppen eraan)
en dan houdt hij hem niet meer vast onder belasting dacht ik
 

yamahafrans2

MF veteraan
9 okt 2004
1.722
8
48
Jirnsum
Bezoek site
Afgeronde nokken in combi met een kromgeslagen schakelvork.
De tandwielen van de defecte versnelling vervangen + de betreffende schakelvork.
Als het goed(krom) is dan zie je wel slijtplekken op de kromme vork.



Frans
 

knutsel77

Rookie
16 aug 2006
6
0
41
Den Haag
Oke dan denk ik dat de volledige versnellingsbak overzet. Tandwillen overzetten lijkt me lastig.

Nog tips? En verklaart dit ook dat hij dan bij minder gas dan ook weer terugschiet in de versnelling ?
 

cbr900rrf

Rookie
5 aug 2006
20
0
veldhoven
hallo, ik heb pas een schakelvork vervangen plus de bijbehorende
tandwielen (van de vierde versnelling) De schakelvork was licht aangelopen,
maar zag er niet krom uit (ook geen speling op de as).
Voor de schakelvorken te vervangen hoeft het blok niet gesplitst te worden,
tenminste niet bij een fireblade.
succses
 

FZRene

MF veteraan
4 mei 2004
3.770
89
50
Ridderkerk (ZH)
Dat is uitstel van executie.

Schakelnokken zijn versleten EN de schakelvork is verrot.

Vervang de schakelvork door een (dure) nieuwe en als je mazzel hebt doet hij het weer een half jaar. Daarna is het probleem weer terug, je nieuwe vork is weer ingevreten en je tandwielen zijn dan inmiddels nog verder kapot met het risico dat de uitgebrokkelde stukjes door heel je blok zijn gedraaid met nog meer schade.

Ik heb inmiddels al genoeg Yamaha blokken opengehad om te weten dat alleen de vork vervangen een lapmiddel is.
 

knutsel77

Rookie
16 aug 2006
6
0
41
Den Haag
Ik was er al bang voor. Dan maar aan de splits van het blok. Het blok ligt reeds los op de werkbank dus dat mag geen probleem meer zijn. Nog tips bij het splitsen ?