Yamaha FJ600

FJ600

Rookie
4 apr 2002
6
0
Den haag
Ik heb sinds kort een FJ600. :] Nu zit ik met wat vragen over deze motor. ;(
1. Een van mijn voorvork keerringen is lek. Nu kan ik ze door de dealer laten maken maar kost 100 euro. een paar ringen kost 10 euro. Is dit makkelijk zelf te doen? volgens mij heb ik die voor poten er zo uit maar hoe moet ik dan die keerringen eruit halen? en hoeveel olie moet er in een vork poot?
2. De Uitlaat is lek vlak na de bevestiging op de cilinders. Nu vroeg ik me af hoe dat inelkaar zit ik heb wel ff gekeken maar kon het niet duidelijk zien. Het lijkt erop dat de uitlaat bocht taps is en zo dus netjes de afdichting maakt. Nu is hij dus lek precies na dat tapse stuk. Hoe dit makkelijk te maken?
3. Ik zag tot mijn grote schrik dat de achter schijf rem barsten heeft. Op de schijf zijn er ovale gaten in gemaakt. nu aan de bovenkant van sommige gaten zit dus een barst. Kan dit kwaad of moeten die snel vervangen gaan worden?

Ik hoop dat iemand me kan helpen.
 
Ik heb sinds kort een FJ600. :] Nu zit ik met wat vragen over deze motor. ;(
1. Een van mijn voorvork keerringen is lek. Nu kan ik ze door de dealer laten maken maar kost 100 euro. een paar ringen kost 10 euro. Is dit makkelijk zelf te doen? volgens mij heb ik die voor poten er zo uit maar hoe moet ik dan die keerringen eruit halen? en hoeveel olie moet er in een vork poot?
2. De Uitlaat is lek vlak na de bevestiging op de cilinders. Nu vroeg ik me af hoe dat inelkaar zit ik heb wel ff gekeken maar kon het niet duidelijk zien. Het lijkt erop dat de uitlaat bocht taps is en zo dus netjes de afdichting maakt. Nu is hij dus lek precies na dat tapse stuk. Hoe dit makkelijk te maken?
3. Ik zag tot mijn grote schrik dat de achter schijf rem barsten heeft. Op de schijf zijn er ovale gaten in gemaakt. nu aan de bovenkant van sommige gaten zit dus een barst. Kan dit kwaad of moeten die snel vervangen gaan worden?

Ik hoop dat iemand me kan helpen.
1.De keerringen wip je eruit met een grote schroevendraaier, maar wel oppassen dat je niks beschadigd. En de hoeveel olie vraag je aan een dealer.
2.De uitlaat geheel demonteren, en pakkingen vernieuwen en eventuele gaatjes dicht laten lassen.
3.Remschijf vervangen.
Suc....
 
Laatst bewerkt:
Tnx. Dit is wel een goed forum.
Ik begrijp ook wel dat ik die schijf moet laten vervangen maar zit ff krap bij kas. Ik kan toch wel zo door blijven rijden, zeg maar een maand. De vorige eigenaar heeft er ook een tijd mee rond gereden. Het zijn allemaal oude breukjes
 
Tnx. Dit is wel een goed forum.
Ik begrijp ook wel dat ik die schijf moet laten vervangen maar zit ff krap bij kas. Ik kan toch wel zo door blijven rijden, zeg maar een maand. De vorige eigenaar heeft er ook een tijd mee rond gereden. Het zijn allemaal oude breukjes
Piccie van de schijf??
Tja ik zou zeggen je loopt wel een risico dat op een gegeven moment een blokkerend achterwiel heb, met alle gevolgen vandien....
Of niet meer achter remmen!!!
 
Rij maar niet zo door...
(met die remschijf)

Als er een stuk afbreekt weet je nooit waar het heengaat, als je extreme pech hebt komt het in je klauw (die dan ook nog kapot gaat) en rij je ineens met een blokkerend achterwiel...
Kun je zeggen, is toch niet zo heel erg, dat blokkeren duurt maar even.... :P
 
MOI,
als je de voor poten eruit hebt gehaald, moet je eerst de olie eruit halen, hierna haal je de inbus aan de onderkant eruit (bv, m.b.v. slaghamer) daarna trek je de hele binnenpoot uit de buitenpoot met keering en al. Als je met schroevendraaiers gaat prutsen is de kans groot dat je de boel beschadigd. Daarbij zit de keering nog wel behoorlijk ver weg. De stofkeering (bovenaan) moet je eerst wel voorzichtig eruit halen.

En je schijf!, vraag eens aan iemand (motorzaak ofzo) hoe erg het is. Als ik jou was, zou ik wel oppassen maar ik zal ook geen nieuwe kopen. Achter is toch minder belangrijk zodat je ook best een 2de handse erop kan kopen.

Goed, dit was mijn informatie. Ik heb zelf trouwens een xj600 gehad. Nu heb ik een Fzr 1000 waar de keeringen ook al lek van zijn geweest. Ik heb toen gelijk de bussen vervangen omdat ik speling in de voorvork had, hier houden keeringen ook niet van...

Succes.
johan
 

2. De Uitlaat is lek vlak na de bevestiging op de cilinders. Nu vroeg ik me af hoe dat inelkaar zit ik heb wel ff gekeken maar kon het niet duidelijk zien. Het lijkt erop dat de uitlaat bocht taps is en zo dus netjes de afdichting maakt. Nu is hij dus lek precies na dat tapse stuk. Hoe dit makkelijk te maken?


Owja, de uitlaad, je uitlaadbochten zijn van een dubbele buis. Buitenkant en vlampijp. Dat conische stuk hoort vast te zitten aan deze bijde en belangrijkst, de vlampijp. Omdat dit allemaal behoorlijk dum materiaal is (en meestal beetje verroest) is dit moeilijk te lassen. Zowiezo met elektrode, je moet dan dus een MAG-apparaat gebruiken.
Haal je uitlaad er maar eens helemaal af, dan zie je presies wat er aan de hand is. Toen ik mijn xj nog had, heb ik ook een 2de handse uitaad gekocht.

Joo, beunse..!
 
Niet mee rijden met die schijf!


Even een verhaaltje over remschijven dan.

Men(tuners/automerken) begint er nu pas achter te komen dat gaten in remschijven NIET goed zijn. Om de gaten heen gaat de schijf scheurtje vertonen.

Enigste goede voor een schijf is groeven (hoewel dit ook niet al te lekker is met sommige abs systemen en soms zonder abs systemen)

O.a. Porsche is gestopt met het maken van geperforeerde schijven. De nieuwste porsche's zie je dus al rijden met gegroefde schijven.
 
Op vrijdag 05 april 2002 08:48 schreef Johan Matter het volgende:
2. De Uitlaat is lek vlak na de bevestiging op de cilinders. Nu vroeg ik me af hoe dat inelkaar zit ik heb wel ff gekeken maar kon het niet duidelijk zien. Het lijkt erop dat de uitlaat bocht taps is en zo dus netjes de afdichting maakt. Nu is hij dus lek precies na dat tapse stuk. Hoe dit makkelijk te maken?


Owja, de uitlaad, je uitlaadbochten zijn van een dubbele buis. Buitenkant en vlampijp. Dat conische stuk hoort vast te zitten aan deze bijde en belangrijkst, de vlampijp. Omdat dit allemaal behoorlijk dum materiaal is (en meestal beetje verroest) is dit moeilijk te lassen. Zowiezo met elektrode, je moet dan dus een MAG-apparaat gebruiken.
Haal je uitlaad er maar eens helemaal af, dan zie je presies wat er aan de hand is. Toen ik mijn xj nog had, heb ik ook een 2de handse uitaad gekocht.

Joo, beunse..!

TIG is verstandiger... met MAG (MIG) brand je er ook zo doorheen.
En het is veel makkelijker met TIG om je smeltbad onder controle te houden.
 
Dank jullie wel voor jullie antwoorden.
Ik heb de keerringen besteld die ga ik volende week doen. Ook een nieuwe achterschijf en blokken zijn besteld.
Mijn uitlaat heb ik gelukkig dicht kunnen krijgen met gungum. Ik weet dat het maar tijdenlijk is maar wil na de zomer vakantie toch gaan kijen naar andere dempers en bochten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan