Yamaha fj750?

wingman

Die hard MF'er
18 sep 2003
486
0
leersum
Ik heb vandaag een Yamaha (volgens kenteken een fj 750) maar volgens mij een xj 750 gekocht.

Bougie 1 en 4 vonken niet maar als ik de bobine's wissel dan doen ze het wel. Ik heb ook de conectors van de bobines gewisselt en krijg op de goede bobine op de bougies wel een vonk met zowel de ene als met de andere connector. Ik ga er dus vanuit dat de 1e bobine is overleden. Volgens de oude eigenaar deed de motor het goed nadat hij na 2 jaar stilstaan een nieuwe accu had geplaatst maar nadat hij hem had afgespoten zei hij dat hij tijdens het rijden ineens op 2 poten ging lopen. Kan de bobine spontaan ermee stoppen en enig idee wat zo'n ding kost?
 
Leuke motor zo'n FJ/XJ 750. Collega van me (al weer hele tijd geleden) had zo'n ding. Soort kleine 900, dus met cardan :)

Weet het niet 100% zeker, maar dacht dat FJ de aanduiding was die Yamaha in de VS gebruikte en XJ in Europa. De FJ600 enz zijn een jaartje of 15 geleden containers vol naar NL gekomen.

On topic: suc6 met de bobine, er zouden gebruikte moeten zijn maar ik kan je helaas niet vertellen of er ook geschikte exemplaren op andere modellen zitten.

Cheers, Dutch
 
Ik heb vandaag de bobine die kapot is even afgegeven bij motofit hier in veenendaal en de jongens zouden hem even opsturen naar zo'n onderdelen boer om te kijken of die er nog 1 heeft liggen.
Ik zag ook dat er een draad(rood/wit) in mijn draadboom ter hoogte van de onderkant van mijn blok bij de schakelpook kortsluiting heeft gemaakt en is verbrand dus ik zal dat stukje even vervangen. Misschien is hij daar door er uitgeklapt.
Ben er inmiddels achter dat het inderdaad om een echte fj 750 gaat en is ingevoerd in '92. Bj is '82 dus volgend jaar belastingvrij. Hopen dat de bobine het enige is wat er echt aan mankeerd dan heb ik hem mooi goedkoop voor 100 euri dan zit er zelfs voor 50 euri een nieuwe accu in _O-
 
Laatst bewerkt:
Waarom kan ik nergens wat over de FJ 750 vinden op internet? Zijn ze dan zo zeldzaam? Ik heb een import maar waarom is de teller dan wel in km ipv miles?
Ondertussen wacht ik geduldig af of er een bobine is voor mijn motor.
 
Ik denk dat het een xj 750 is, cardan, watergekoeld, 20 klepper?
Zo ja, dan is er een 700 cc in, en een 750 cc, verschil zit in land van herkomst, canada/alaska, de 700cc in myl, de 750 in km/u.
Ik heb ze alle twee gehad, en ik vond de ontstekking gevoelig voor water, meerdere malen draaide dat dan op 2 cyl...
Verder toffe moto, met redelijk wat pit. :]
 
Waarom kan ik nergens wat over de FJ 750 vinden op internet? Zijn ze dan zo zeldzaam?
Nee ze zijn niet zeldzaam, zoek nou maar 'ns op XJ750... en je zult zien dat er onderdelen genoeg zijn. Heus.

Hop:
http://www.motorparts.nl/winkel1/N_grp_12_18_494-1.html
http://motorcyclespecs.co.za/model/yamaha/yamaha_xj750r%2081.htm
http://www.bikez.com/motorcycles/yamaha_xj_750_seca_1982.php
Amerikaanse toestanden werden ook vaak aangeduid met "seca" volgens mij.

Ik heb een import maar waarom is de teller dan wel in km ipv miles?
Da's makkelijk te vervangen toch, zou ik ook doen... miles zijn toch stom. })

Ik denk dat het een xj 750 is, cardan, watergekoeld, 20 klepper?
8<
Nee joh, jij bent in de war met de FZ750, da's de watergekoelde 20-klepper.
In andere landen ook als 700 geweest.
Edit: Offf je bedoeld deze:
Yamaha XJ 700 S Maxim (luchtgekoeld)
Yamaha XJ 700 X Maxim, die is watergekoeld en heeft vijf kleppen/cilinder. Is vast hetzelfde blok als die FZ700/750, maar goed.
 
Laatst bewerkt:
Dan heb je een Canadees misschien, daar doen ze gewoon in km's en geen mijlen.

De VS bikes hebben een mijlenteller met (meestal) klein een km schaal erbij. Ik heb net ff bij m'n sleutel-FZ van Canadeese origine gesjekt: Km schaal met klein een mijlenaanduiding binnenin.

De XJ / FJ 750 is een luchtgekoelde 4cylinder, waarschijnlijk met 2klepskop (heeft zo uit m'n hoofd de Diversion 900 nog, of is dat 4kleps?). @TS: piccie welkom, je hebt inderdaad de vrij 4kante SECA (heeft een maat van me gehad) en de FJ die als 2 druppels water op de FJ900 leek.

Greetz, Dutch
 
ff op bikepics op bezoek geweest:

XJ 750 SECA

bikepics-56548-full.jpg



XJ 750

bikepics-390216-800.jpg



en om het af te leren een XJ900, zoek de verschillen :+

bikepics-437536-800.jpg


Valt me wel op dat ondanks dat bikepics een US site is met dan wel pics vanuit de hele wereld dat de categorie-indeling XJ is en niet FJ (behalve bij de 600)
 
Die SECA heeft zo'n dubbele vierkante koplamp, koel is dat.
De kleurstelling van die XJ750 vind ik echt heel erg mooi.
En het verschil met de 900 eronder? Die 900 heeft een verhoogde kuipruit. :P
Edit: En een antiduk systeem zie ik! :9
Maar als er zo weinig verschillen zijn, zijn veel onderdelen dan niet vrij uitwisselbaar, tussen de 750 en 900? Dat zou het helemaal makkelijk maken...
 
Ik ben de trotse eigenaar van een Yamaha xj700s Maxim 1985(een supermooie fiets en beregoed!) en de iets minder trotse eigenaar van een Yamaha FJ1100 deze is ook wel goed maar ik heb er toch al een paar reparaties gehad..ik heb de repair maual van ze alletwee op pdf formaat.. mail maar tackermans@home.nl
 
Leuk fietsie inderdaad. Lijkt een beetje op de bovenste rode, alleen loopt daar de lijn van het zijdeksel wat anders. Alsof de bovenste een 'Maxim' (custom) uitvoering is en de jouwe een standaard model. Heeft Yamaha b.v. ook bij de XS400 en XS400 Maxim. Op die laatste ben ik nog heel de USA doorgereden en er zijn wel overeenkomsten met de bovenste rode XJ.

Typecode zegt nog het meeste, bij Yamaha is dat 1 cijfer en 2 letters, b.v. 2MG. Geeft niet alleen model aan maar ook land, b.v. 2MG is de FZ750 87-89 Europeese uitvoering, 2KK is de tot 100 pk geknepen Duitse FZ van die tijd.

Greetz, Dutch
 
Vandaag de vervangende bobine binnen gekregen en geplaatst. Verse benzine in de tank en na een aantal keertjes liep hij perfect. Ff naar de benzine pomp gereden om vol te gooien. Motor moet wel worden afgesteld omdat hij stationair niet perfect loopt maar ja hij heeft dan ook 2 jaar stil gestaan. Ach voor die 100 euro is hij zo slecht nog niet hahaha. Nu de rest in orde maken. O.a knipperlicht links achter brand niet en knippert voor dus ook niet. Neutraal lampje blijft groen branden ook in de versnellingen. Veel oxide in alle stekkertjes maar merendeel heb ik al in gespoten. Olie controleren enz. Een grote beurt zeg maar, maar dan wel een hele grote hahaha. Voorlopig eerst maar eens wat proef ritjes maken.
 
da's opvallend, zit ff te pretsurfen terwijl de kids in bad zitten ze zijn oud genoeg om dat met toezichtopeenpaarmeterafstand te kunnen ;) , kom ik bovenstaande FJ op marktplaats tegen.... Met 5 biedingen van 200 euro en hoger.
 
Dat is hem ook maar hij heeft de advertentie nog niet verwijderd en in de eerste instantie had ik hem die 325 euro ook per telefoon geboden maar toen liep hij nog op 4 cilinders maar na het vervangen van de kapotte accu heeft hij hem schoon gespoten en daarna liep hij nog op 2 poten en mog ik hem hebben voor die 100 euro dus daarom had ik hem zo goedkoop :}
 
Dat is hem ook maar hij heeft de advertentie nog niet verwijderd en in de eerste instantie had ik hem die 325 euro ook per telefoon geboden maar toen liep hij nog op 4 cilinders maar na het vervangen van de kapotte accu heeft hij hem schoon gespoten en daarna liep hij nog op 2 poten en mog ik hem hebben voor die 100 euro dus daarom had ik hem zo goedkoop :}

Schoongespoten ... bobines en kabels en doppen en bougies hebben een hekel aan water.
 
Daarom heb ik vandaag de doppen en bougies ook vervangen en ik had ook al een kortsluiting in de draadboom van de linker onsteking gerepareerd dus hij loopt nu weer bijna perfect.
 
Terug
Bovenaan Onderaan