OK, vandaag de FJR opgehaald na de 20000 beurt: weinig spannends, behalve dat het nodig was. Vloeistoffen (motor- en cardanolie, remvloeistof) en filters (lucht en olie) vervangen, idem bougies, gasklephuizen gesynchroniseerd, linksysteem gede- en monteerd incl. reinigen en smeren, en een verse achterband. €737 was ik kwijt, moest even slikken, maar soit.
ik neem aan dat je dat hier nog zult laten weten.
En ook is gekeken naar de oorzaak van het motorstoringslampje. Uitgaande van de factuur duurde dat een half uur die niet in rekening werd gebracht. Het verhaal is ongeveer dit:
- Als motorstoringslampje blijft branden, dan moet de eigenaar incl. FJR per kerende post naar de dealer.
- Dealer leest het geheugen van de ECU uit, en treft daar een foutcode.
- Foutcode verwijst naar mogelijke oorzaken van defecten. Dat is handig, want monteur hoeft zodoende niet de volledige motor uit elkaar te trekken om het defect op te sporen, maar weet gewoon waar-ie moet zoeken.
- In mijn geval, aldus monteur, betrof de foutcode een ABS storingsmelding, de exacte code kon of wilde-ie niet reproduceren.
- ABS is gecontroleerd (remsysteem ging sowieso uit elkaar t.b.v. schoonmaken) en er zijn geen defecten gevonden. Niets aan de hand + foutcode verwijderen = lampje uit.
Toch maar even een paar vragen gesteld, want ik wil dingen altijd graag begrijpen.
DucBMW: Wat heeft ABS te maken met motormanagement, mede indachtig dat het remsysteem een eigen lampje heeft i.g.v. defecten of storingen.
Monteur: weet niet, maar motorstoringslampje is een algemene melding die zegt dat je naar de dealer moet om de foutcode uit te laten lezen.
DucBMW: Was er iets mis met het ABS, of anderszins?
Monteur: Nee, er was niets an de hand.
DucBMW: OK, maar wat veroorzaakt dan een ABS storingsmelding als er geen defecten zijn?
Monteur: Dat komt voor als "het systeem" een verschil in draaisnelheid tussen voor- en achterwiel detecteert.
DucBMW: Kortom, de gebruikelijke aanleiding voor het ingrijpen van ABS danwel TCS?
Monteur: Inderdaad, dat wordt opgeslagen.
DucBMW: hoeveel van die foutmeldingen stonden er in het geheugen?
Monteur: 1.
DucBMW: Ik activeer minimaal wekelijks ABS en TCS (goed voor het systeem en goed voor DucBMW), maar nog nooit deed dat het motorstoringslampje permanent branden, of überhaupt ook maar aan gaan. Hoedanook, de motor is nu een jaar oud, dus had je zeker 60 van die foutmeldingen moeten aantreffen?
Monteur: Ja dat weet ik niet, maar dit kan ook het gevolg zijn wanneer 1 van beide wielen draait terwijl de motor op de middenbok staat met het contact aan, bijvoorbeeld zoals wanneer je de ketting smeert.
DucBMW: Ik gebruik de middenbok nooit als het contact aan staat (en een FJR heeft geen aandrijfketting, dacht ik).
Monteur: (zucht) ja maar tegenwoordig i.v.m. EU4 moet alles gelogged worden. Dus als b.v. het voorwiel sneller draait dan het achterwiel, of omgekeerd, dan geeft dat een foutcode die wordt opgeslagen, en dan gaat het motorstoringslampje branden om de klant erop te wijzen dat het geheugen uitgelezen moet worden. Wij maken die wetgeving niet, en Yamaha ook niet.
DucBMW: Dat geloof ik best, maar waarom gaat dan het motorstoringslampje aan, terwijl er niets aan de hand is?
Monteur: Omdat er een foutcode is die verwijst naar een ABS storing.
DucBMW: Maar er was helemaal geen ABS storing of enig ander defect, toch?!
Monteur: Dat klopt.
DucBMW: Sorry hoor, nog 1 vraagje.
Monteur: ... (zucht)
DucBMW: Wat heb ik aan een motorstoringslampje dat alarm slaat terwijl er niets aan de hand is?
Monteur: ...?
DucBMW: Dankjewel, dat bedoel ik.
Weet niet zeker of de monteur mij nog aardig vind, maar het komt er klaarblijkelijk op neer dat i.v.m. EU4 richtlijnen er van alles in de ECU gelogged wordt, en klaarblijkelijk vind Yamaha dat aanleiding geven om het motorstoringslampje - al dan niet incidenteel (het dinh heeft 20k km gereden zonder foutmelding!) - permanent aan te zetten. Omdat de klant m.i.v. 2016 niet kan zien of en wat er aan de hand is, noch zelf de storingscode kan wissen, dient elke keer een dealerbezoek te volgen. Dat kost dus niet alleen tijd, maar per saldo ook geld.
Om heel eerlijk te zijn geloof ik maar de helft van het verhaal:
- Ik geloof beslist dat de monteur z'n best heeft gedaan, binnen de mogelijkheden/instructies die-ie heeft.
- Ik geloof ook dat DucBMW stomme vragen kan stellen als-ie iets niet begrijpt.
- En ja, EU4 leidde tot het plaatsen van OBDII diagnose rommel (het enige dat in deze context echt nieuw is aan de RP28 t.o.v. de RP23), en ik wil dus best geloven dat die aanpassing deze flauwekul veroorzaakt.
- Dat het zo bedoelt werd als het nu klaarblijkelijk werkt (...) geloof ik niet, want vanuit EU perspectief had die OBDII interface slechts tot doel om storingen te monitoren en zo informatie over uitstootgassen eenvoudiger inzichtelijk te maken
Volgens mij is er sprake van een fabrieksfout: ik kan niet geloven dat de eigenaar van een FJR (met nog 12 maanden resterende fabrieksgarantie) voortaan naar de dealer moet voor tevergeefs onderzoek naar defecten die er niet zijn (anders dan mogelijk een foutje in die OBDII implementatie). Want dat zou beteken dat wanneer de garantie is afgelopen, de eigenaar vorstelijk mag betalen voor datzelfde.
Vraag is: wat nu? Voor de dealer is het voorlopig klaar, want lampje uit. Als het vaker gebeurt mag ik terugkomen. Wat er dan gaat gebeuren is onduidelijk, want tegelijkertijd wordt gezegd dat dit met de invoering van EU4 nu eenmaal zo hoort. Ik kan natuurlijk ook gewoon even bellen, of een mailtje sturen, wanneer ik ABS of TCS gebruik: dan weet de dealer dat ook, en het zou me iedere keer een halve dag schelen, ware het niet dat ik dat lampje niet zelf kan resetten...
Jullie gedachten en/of advies?