Sterker nog: dat zijn niet eens foto's van echte motoren, maar gewoon een 3D rendering die wss ook voor de configurator op de Yamaha-website wordt gebruikt:maar las dan in een antwoord dat Yamaha zelf de foto’s naast de kleurcodering fotoshopte
[afbeelding]
Ok, wat ik nu heb meegemaakt geloven jullie nooit: In 2012 kocht ik bovenstaande FJR1300AS uit 2006. Een hele mooie motor, maar helaas wel een met terugkerende kuren. Kort gezegd: motor heeft eigenlijk nooit echt helemaal lekker gedraaid, stotterde en sputterde met lage toerentallen en sloeg soms ook gewoon af, uiteraard vooral bij verkeerslichten.
Op naar de dealer dus. Eerst Motorhuis Eindhoven (MHE), later Groenevelt te Son. Inmiddels is nu 3 keer de TPS (Throttle Position Sensor) vervangen, injectoren gereinigd, kleppen gesteld whatever. Helaas steeds niet met blijvend succes. Groenevelt heeft veel moeite gedaan het probleem op te lossen, en ten einde raad de motor naar Yamaha Nederland gebracht. Ondertussen was ik wel 3 weken verder.
Vandaag, precies een maand later, maar eens langs Groenevelt, er vanuit gaande dat ik ergens volgende week wel weer eens kan rijden. Nou, nee dus. De motor is terug in Son. En het probleem is NIET verholpen.
Yamaha Nederland krijgt het probleem dus niet opgelost. Ik wist niet dat zoiets mogelijk was. Groenevelt, die ik weinig verwijt, anders dan dat ik zelf steeds moet vragen hoe het ermee staat, maakt een hoop uren die hij niet allemaal gaat doorberekenen, en gaat nu de computer opsturen naar een specialist. Wellicht dat dat iets oplevert.
De houding van Yamaha Nederland verbaast me echt. Er niet uitkomen en de motor dan maar terugsturen, gratis, dat dan nog wel. Zoiets moet toch niet kunnen?
Leuke foto! Wil ik ook nog wel eens een keer doen... Volgens mij kan die FJR best z'n mannetje staan op het circuit...
Een verbruik van 1 op 14 bij de ritten/rijstijl die je beschrijft lijkt me hoog (als in: verbruikt veel): iik rij gemiddeld 1 op 18 bij een vlotte rijstijl, kruissnelheden van 150-160 (teller), met koffers, en toerentallen die regelmatig boven die 5000 komen. Dat is met de 2016 (zesbak), de voorgaande exemplaren (vijfbak) reed ik ongeveer 1 op 16 a 17. Maar goed, ik kan niet beoordelen hoe vaak jij remt en weer accelereert gedurende die 80 km, en dat heeft wel invloed natuurlijk.Allen, even een korte vraag, weet ook niet zeker of ik die hier moet stellen of ergens anders, maar hoe is het verbruik gemiddeld?
Ik weet dat dit voor een ieder verschillend is maar al ik kijk naar mijn FJR die ik nu nog maar net een week heb valt het mij op dat ik maar 265 Km op een tank kan rijden, er gaat dan ongeveer 19 a 20 liter in wat neerkomt op 1 op 14. Dat lijkt mijn nogal aan de lage kant.
Dit verbruik is met een paar lange ritten ( 80Km+) op snelweg, en ik ben een rustige rijder, kom bijna nooit boven de 5000 toeren.
Is dit opvallend laag of valt het wel mee.
FJR is een - inmiddels ruimschoots bewezen - betrouwbare fiets. Km standen van meer dan 150.000 zijn geen uitzondering. Maar de technische staat na 80-120k op de klok is erg afhankelijk van onderhoud en gebruik gedurende die km's. Als de motor met gevoel voor techniek is bereden en punctueel werd vertroeteld dan mankeert er wss niets aan, maar ik ken genoeg exemplaren die na 100k in de soep draaien (niet zelden ex-overheidsfietsen met een zwaar arbeidsverleden).Gegroet!
Zomaar een vraag, ik rij nu een GTR1000 uit '87, en dat is prima, maar over een tijd zou ik misschien willen overstappen naar een modernere fiets.
Hoe is de FJR wat betreft betrouwbaarheid. Is al het onderhoud nog steeds zelf te doen? Wat voor groot onderhoud kan ik verwachten bij een FJR met 80-120k op de klok?
Nog andere dingen die meespelen of waar ik op kan letten?
En de ketting ook meteen.80k is een km tand waarbij klepspeling dient te worden gecontroleerd, en ls het spul dan toch open ligt is het wellicht handig om ook de nokkenaskettingspanner te vervangen.
Allen, even een korte vraag, weet ook niet zeker of ik die hier moet stellen of ergens anders, maar hoe is het verbruik gemiddeld?
Ik weet dat dit voor een ieder verschillend is maar al ik kijk naar mijn FJR die ik nu nog maar net een week heb valt het mij op dat ik maar 265 Km op een tank kan rijden, er gaat dan ongeveer 19 a 20 liter in wat neerkomt op 1 op 14. Dat lijkt mijn nogal aan de lage kant.
Dit verbruik is met een paar lange ritten ( 80Km+) op snelweg, en ik ben een rustige rijder, kom bijna nooit boven de 5000 toeren.
Is dit opvallend laag of valt het wel mee.
Goed punt.En de ketting ook meteen.
Nou weet ik niet waar jij de lat legt v.w.b. de technische staat van je motor, maar ik zou dat sleutelbudget wat ruimer nemen. Want alleen al aan het verhelpen van de bij die km stand normale slijtage (en eventueel achterstallig onderhoud) kun je gemakkelijk het dubbele kwijt zijn aan onderdelen. Dat is niet uniek voor een FJR, maar geldt voor vrijwel iedere motorfiets met een dergelijke km stand.Bedankt voor het antwoord!
Rond die km-standen zit er dus eigenlijk wel een flinke kostenpost aan te komen, dat is goed om te weten. Dan dus 1000 euro optellen bij een motor met die km-stand, of gaan voor een iets nieuwere (en 1000 euro duurdere.)
Tenzij dit al gedaan is en de onderhoudshistorie bekend is natuurlijk.
Serieus? Bij mijn Yamaha eencylindertje uit 1982 heb ik bij 60k de distributieketting vervangen toen ik met de top-end revisie bezig was. Maar ik dacht dat de techniek een stap had gemaakt en een multicylinder drijft de ketting gelijkmatiger aan.En de ketting ook meteen.
Gevoelsmatig zeg ik: nee, niet normaal, veel te hoog, maar ik weet niet wat jij zoal uitspookt gedurende die 20 km. De lastste keer dat ik met een FJR in de buurt van 1 op 11 kwam was op een circuit, toevallig wel in november.Vraagje, is een verbruik van 1:11 tot 1:13 normaal voor deze tijd van het jaar bij ritten tot 20 km? Maak me een beetje zorgen om a. De portemonnee en b. De motor vanwege vorige probleem in het elektrisch systeem.
De kracht die een nokkenasketting te verduren krijgt, en deze doet oprekken, is van meer dingen afhankelijk dan het ontstekingsinterval. Ik kan me zo voorstellen dat de versnelling van kruk- en nokkenassen met "ietsje" meer geweld gepaard gaat zodra er 134 Nm de vrije teugel krijgt dan bij minder dan de helft daarvan...Serieus? Bij mijn Yamaha eencylindertje uit 1982 heb ik bij 60k de distributieketting vervangen toen ik met de top-end revisie bezig was. Maar ik dacht dat de techniek een stap had gemaakt en een multicylinder drijft de ketting gelijkmatiger aan.